Gjest Gjest Skrevet 13. mars 2006 #1 Skrevet 13. mars 2006 jeg leste en artikkel om den transibirske jernbane for en stund siden..Jeg ble mildt sagt fascinert og har nå fått en drøm om å reise den togruta engang. Jeg lurer på om noen har tatt den? Om noen har noe tips eller noe. Jeg er intr i all mulig info Takktakk!
Gjest ¤Humlen¤ Skrevet 14. mars 2006 #2 Skrevet 14. mars 2006 neeei, men jeg planlegger å gjöre det om ett år ca.
Klips Skrevet 15. mars 2006 #3 Skrevet 15. mars 2006 ja, men jeg var så dum å ta den på vinteren en uke med snø på alle kanter. til og med på bajkalsjøen, selvfølgelig. det var så kaldt at de måtte kaste kokende vann på dørene for å få dem opp på stasjonene. vi var tilfeldigvis 18 ungdommer fra norge den gangen jeg tok toget, og halve spisevognen var ute av drift fordi den var lagringsplass for kasser med vodka... vel, jeg trenger vel ikke utbrodere. ellers var høydepunktet å kjøre inn i mongolia, for der byttet vi spisevogn fra russisk ( ) til kinesisk. egentlig burde jeg vel ikke ha svart på denne tråden i det hele tatt, min transsibirske-opplevelse er nok ikke helt det du var ute etter
Arielle Skrevet 17. mars 2006 #4 Skrevet 17. mars 2006 Nei, men det hørtes kjempegøy ut. Husk å ta med nok mat hvis du drar! Har ikke så bra erfaring med matsalget på tog i Øst Europa og slike land.
IdaC Skrevet 18. mars 2006 #5 Skrevet 18. mars 2006 Jeg har ikke tatt det toget, men et vennepar har gjort det. de tok det på høsten, og de anbefaler det på det varmeste. Men såvidt jeg husker så kostet det ganske mye.
Gjest Gjest Skrevet 18. mars 2006 #6 Skrevet 18. mars 2006 Ei venninne har gjort det, de kjørte mot Bejing, husker ikke om de tok den hele distansen. Jeg har skjønt det som at det var en fin opplevelse; de ble kjent med en del av passasjerene, mye å se, og spennende med forandringen du ser underveis fra øst til vest eller omvendt. Har ikke hørt henne klage på maten, dessuten selger de jo mat på mange av stasjonene underveis.
Gjest Gjest Skrevet 18. mars 2006 #7 Skrevet 18. mars 2006 Tok turen vi, jeg og kona og noen venner, sommeren 03. En flottere tur skal vi lete lenge etter...... har reist mye rundt i verden men en ting er sikkert; ingenting har så langt kunne måle seg med togturen. Vi tok fly fra Oslo til Moskva via København. En overnatting i Moskva på Belgrad Hotel. Var fremme der omtrent midt på dagen, og vi fikk besøke Den Røde Plass, og GUM-kjøpesenter, vanvittig stort. Neste dag er vi innom Vasilij Katedralen, vel vært et besøk. Om kvelden sjekker vi inn på toget i våres flotte kupè. Turene går gjennon Sibir's sletteland, utrolig stort og flott. De 3 første dagene gjør toget korte stopp ved forskjellige steder, ene stedet måtte vi løpe i 3min for å rekke toget videre, siste mann hoppet på i fart, flaks at alle kom med. Lett å glemme seg bort litt når shopping lysten er på topp, i alle disse kjempebillige varer som finnes på småstedene. På toget er det veldig god mat, 3ganger om dagen, inkl. i prisen, så lenge man er i Russland, i alle de andre landene måtte vi betale for maten, men det var himmelsk godt alt sammen. Tror de fleste ombord var mer enn fornøyd over servicen og maten. Så forandrer terrenget seg veldig ved ca Irkutsk, da begynner nedstigningen til Baikalsjøen som faktisk inneholder 20 prosent av jordens ferskvann. Og tror meg du kan ikke tenke deg hvor stort det er før du er der. Vidrer mot mongolia hadde vi passkontroll, for mongolske tollere er ombord i toget og tar passkontrollen på natta på vei mot mongolia, ganske greit syntes vi, så slapp vi kø og venting. Vi hadde en times stopp i Ulaan Baatar hvor vi fikk sett litt av hvert, gled deg, her får man mye, veldig mye for pengene. Ved grensen til Kina skifter toget understell pga av annen sporvidde i Kina. Erlian stasjon er enestoppen for oss. I Beijing besøker vi masse, i 4dager, som Himmelske freds plass, keiserpalasset og Forbudte By. Dette ble nok ganske kort, kunne skrevet i flere timer men folk gidde sikkert ikke å lese alt som da ville stått. Husk for all del å legg lesestoff ifra deg hjemme, for du får ikke tid til å lee alikevel... Ha en god tur!! Søk på nettet etter reisefotellinger fra Transibirske, du vil nok finne litt av hvert.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå