AlternativX Skrevet 17. april 2025 #41 Skrevet 17. april 2025 Opplever at folk tror det er verdt mer enn det er, og vil selvfølgelig ha mest mulig. En god del er nok ganske gnien. Men enig i at det blir for dumt når man kan gå å kjøpe varen ny for billigere penge. Da byr jeg under og kan evt gjøre de oppmerksom på nypris. Så får de bestemme selv. 2
avent Skrevet 17. april 2025 #42 Skrevet 17. april 2025 Klær er jo helt tullete og selge til 50% eller mer. Klær er det jo alltid salg på og da opptil 70 % også. Dette gjelder ikke bare Hm og Cubus men også dyrere merkeklær. Kjøper egentlig det meste av klær nytt da jeg har gitt opp å kjøpe det brukt for selgere vil jo ha mere for det enn det koster nytt i butikk. Feks jeg var på jakt etter en dunkåpe, fant en på finn men selger skulle ha 2000 kr for den da den kostet 4000 kr ny, men jeg henviste til den ene butikken på senteret som solgte jakken til 1700. Kr ( dette var lokalt og selger var også lokal). Selger nektet å gå ned i pris siden nypris var 4000 kr. Jeg kjøpte den heller ny! Selger ble sur, siden jakken tross alt kostet 4000 kr ny, men det hjelper jo ikke når det er salg og jakken koster da under halv pris helt ny 😏 jakken var dessuten 3 år gammel så tenker at max pris var rundt 1000 kr.. 3 3
AnonymBruker Skrevet 17. april 2025 #43 Skrevet 17. april 2025 AnonymBruker skrev (11 timer siden): 5-6 år gamle elsykler, som er kjøpt brukt, selges til halv pris - da sendte jeg en litt krass melding. Syns mange er grådige på finn.no. Blir helt teit. Har sendt melding til noen på finn som selger like dyrt som f.eks Reima-dresser på salg. Det blir litt for dumt for meg, ass. Selger selv enten veldig billig eller gir bort. Syns ikke noe om at bruktmarked skal være et sted for å skvise penger ut av folk. Anonymkode: b009a...bd5 Du er helt latterlig! Hvorfor mener du deg berettiget til å sende en krass melding til en selger? Selgeren er eier av tingen, og bestemmer selv hvilke pris vedkommende vil selge til. Hvis det ikke passer deg så går du videre til neste vare. Og selvfølgelig skal bruktmarkedet brukes til å få best mulig pris, eller trodde du det var veldedighet folk driver med? Anonymkode: a3a06...ebd 13 1
HMK Skrevet 17. april 2025 #44 Skrevet 17. april 2025 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Selvsagt vil en ha profitt på det en selger?? Anonymkode: 8d0b4...13e Profitt?? Minst mulig tap, mener du? 4
AnonymBruker Skrevet 17. april 2025 #45 Skrevet 17. april 2025 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Det er jo markedsprisen som bestemmer. Og alle pruter, uansett. Så legger ut veldig høyt, noen kommer med et tilbud, jeg sier jeg har fått et annet tilbud, de tilbyr litt mer, jeg sier ok. Og de føler at de har gjort et kupp. Anonymkode: d7d62...1a2 Dette er lett gjennomskuelig. Hadde ikke gjort praksisen selv, det er mer etisk riktig med frasene «holder meg til prisen som er satt/selger ikke til under x». Jeg sendte melding til et produkt som hadde ligget ute veldig lenge, og det var ganske overpriset. «Plutselig så hadde kjøper fått bud på x kroner». 🤥 Jeg sa da «så flott for jeg hadde ikke tilbudt mer enn x». Så ble det veldig klart at det ikke var et bud, for «budgiver» var først veldig usikker og så trakk han seg etter 30 minutter(!) 🤣 Det endte med at jeg fikk kjøpe det til min tilbudte pris og ikke det fiktive budet. Så jeg synes ikke noe om den praksisen som «overpriser med falske bud». Jeg holder det enkelt, ærlig og får solgt over 100 ting hvert år. Nye/ubrukte varer blir lagt ut til max 50% av nypris og det som er brukt blir lagt ut til mellom 10-30% av nypris. Sånn ca. Populære produkt legges ut litt høyere enn de som allerede er mange av på finn. Anonymkode: 0ff48...c43 2
Fru Uperfekt Skrevet 17. april 2025 #46 Skrevet 17. april 2025 Doris Becker skrev (18 timer siden): Da er det vel jeg som ikke kan "gamet" 😊 Jeg legger ut til den prisen jeg vil ha, sjeldent noen pruter, og selges raskt. Finner jeg noe jeg ønsker, så tilbyr jeg prisen jeg synes den er verdt, hvis jeg synes den er overpriset, og argumenterer for det. Og det har ofte fungert fint. "Gi bud" opplegget orker jeg ikke. Da går jeg heller på auksjonssider. Jeg kjøper ikke om ikke selger har oppgitt akseptabel pris, prute skjer ikke og bud annonser hopper jeg over. 4
AnonymBruker Skrevet 17. april 2025 #47 Skrevet 17. april 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): Selvsagt vil en ha profitt på det en selger?? Anonymkode: 8d0b4...13e Profitt? Så om du kjøper en ny sykkel til 1500 kroner, så vil du selge den tre år etterpå til en høyere pris enn nypris? Det er det som er profitt. Selger du brukt er det i utgangspunktet med tap. Anonymkode: b14e6...542 3
Fru Uperfekt Skrevet 17. april 2025 #48 Skrevet 17. april 2025 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Profitt? Så om du kjøper en ny sykkel til 1500 kroner, så vil du selge den tre år etterpå til en høyere pris enn nypris? Det er det som er profitt. Selger du brukt er det i utgangspunktet med tap. Anonymkode: b14e6...542 Om du selger brukt har jo du da og brukt varen noe som og har en viss verdi i seg selv 1
AnonymBruker Skrevet 17. april 2025 #49 Skrevet 17. april 2025 HMK skrev (1 time siden): Profitt?? Minst mulig tap, mener du? Nei. Jfr det jeg siterte. Anonymkode: 8d0b4...13e
AnonymBruker Skrevet 17. april 2025 #50 Skrevet 17. april 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): Profitt? Så om du kjøper en ny sykkel til 1500 kroner, så vil du selge den tre år etterpå til en høyere pris enn nypris? Det er det som er profitt. Selger du brukt er det i utgangspunktet med tap. Anonymkode: b14e6...542 Les det jeg siterer. Anonymkode: 8d0b4...13e
Traktor Skrevet 17. april 2025 #51 Skrevet 17. april 2025 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Selvsagt vil en ha profitt på det en selger?? Anonymkode: 8d0b4...13e Profitt på brukte varer? Da må det vel være snakk om bruktbutikk eller lignende. 2
AnonymBruker Skrevet 17. april 2025 #52 Skrevet 17. april 2025 Helt enig. Om man er god på å lete på nett å venter til det er salg, så finner man som oftest tilsvarende produkt nytt til samme eller lavere pris. Anonymkode: 64f95...e7e 1 2
AnonymBruker Skrevet 17. april 2025 #53 Skrevet 17. april 2025 Ser noen bekjente legger ut på grupper på Facebook hele tiden. Gjerne samme plagg som legges ut flere ganger til helt feil pris! De kjøper kanskje noe nytt til 500-1000kr, gjerne barneklær. Så priser de kanskje 100-200kr mindre enn førpris. Anonymkode: b8193...7d8 2 1
AnonymBruker Skrevet 17. april 2025 #54 Skrevet 17. april 2025 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Syns kjøp og salg av brukte ting er helt over styr. Folk forventer å få nesten samme pris tilbake som varen koster ny. Og da er det jo uten garanti eller noe. I tillegg brukes det lave priser som «clickbait» på hovedannonsen med stk-pris langt over det når man klikker seg inn. Dessuten må man jo enten kjøre og hente og avtale henting etc eller betale for frakt. Da ender man nesten opp med å betale ny pris for noe som er brukt. Veldig lite fristende syns jeg og mye enklere å bare stikke innom en butikk og kjøpe seg noe helt nytt. Og det er jo synd. Anonymkode: 420eb...8e6 Noen er slik, her er ett eksempel https://www.finn.no/recommerce/forsale/item/402881306?ci=7 Ikke er det Hardangerbestikk og ikke er prisen i nærheten av hva dette bestikket koster i butikk. Å selge sand til folk i Sahara, er en hobby enkelte driver med. Anonymkode: ca559...4a3 3 1
AnonymBruker Skrevet 17. april 2025 #55 Skrevet 17. april 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): Helt enig. Om man er god på å lete på nett å venter til det er salg, så finner man som oftest tilsvarende produkt nytt til samme eller lavere pris. Anonymkode: 64f95...e7e Enkelte merker/ting kommer så å si aldri på salg, og da i sjeldne tilfeller kanskje med maksimalt 20% avslag. Så det kommer helt an på varen. Anonymkode: 2c150...32c 1 1
AnonymBruker Skrevet 17. april 2025 #56 Skrevet 17. april 2025 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Enkelte merker/ting kommer så å si aldri på salg, og da i sjeldne tilfeller kanskje med maksimalt 20% avslag. Så det kommer helt an på varen. Anonymkode: 2c150...32c Elektronikk; lyd, bilde og data er ekstremt overpriset på bruktmarkedet. Anonymkode: 64f95...e7e 2
AnonymBruker Skrevet 17. april 2025 #57 Skrevet 17. april 2025 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Elektronikk; lyd, bilde og data er ekstremt overpriset på bruktmarkedet. Anonymkode: 64f95...e7e Såkalte "luksusvarer" også. De får ikke prisen, men ved å legge ut så høyt øker de gjennomsnittsprisen, slik at anbefalinger fra Finn feks blir feil. Sier sitt når forhandlere ligger 20% under. Anonymkode: dbbe9...e8f 1 1
AnonymBruker Skrevet 17. april 2025 #58 Skrevet 17. april 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): Såkalte "luksusvarer" også. De får ikke prisen, men ved å legge ut så høyt øker de gjennomsnittsprisen, slik at anbefalinger fra Finn feks blir feil. Sier sitt når forhandlere ligger 20% under. Anonymkode: dbbe9...e8f Tror mange spekulerer i det. Kjøper inn sånne varer når de er på tilbud og så selger dem etter at de er utsolgt fra butikkene som nye varer. Sikkert med god fortjeneste. Anonymkode: 420eb...8e6
AnonymBruker Skrevet 17. april 2025 #59 Skrevet 17. april 2025 AnonymBruker skrev (På 16.4.2025 den 16.47): Og alle pruter, uansett. Ikke hvis man skriver at prisen er fast og at man ikker svarer på bud under prisantydning. Det virkelige problemet er at selv om at Finn-torget er gratis så bruker folk Facebook. Der snart alle nordmenn nå har sin egen salgsgruppe og som er katastrofalt dårligere enn Finn funksjonsmessig. Anonymkode: 5a5b8...24e
AnonymBruker Skrevet 17. april 2025 #60 Skrevet 17. april 2025 Blir litt oppgitt over bruktmarkedet iblant. Ser folk legger ut et kamera fra 2012 og referer til nyprisen. 🙄 For all del, veiledende var jo relativt høy for en mannsalder siden, men det reflekterer jo ikke verdien NÅ. Andre er enda mer håpløse, og antar at fordi ting ikke lenger er i produksjon, er det verdt MER enn da det kom ut. I noen ytterst få tilfeller stemmer jo det, men disse greiene blir som regel liggende ute til annonsen blir deaktivert. Kaster bort alles tid. Anonymkode: a9f0a...f26 3
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå