Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Så la være å kjøpe da. Folk har lov til å ta de prisene de vil.

Anonymkode: 4ec9c...56b

Og jeg kan likevel synes det er teit å selge bruktklær-og ting for latterlig høye priser på finn :nei:

Anonymkode: b009a...bd5

• Liker 6
  • Nyttig 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

5-6 år gamle elsykler, som er kjøpt brukt, selges til halv pris - da sendte jeg en litt krass melding. Syns mange er grådige på finn.no.  Blir helt teit. Har sendt melding til noen på finn som selger like dyrt som f.eks Reima-dresser på salg. Det blir litt for dumt for meg, ass. Selger selv enten veldig billig eller gir bort. Syns ikke noe om at bruktmarked skal være et sted for å skvise penger ut av folk.

Anonymkode: b009a...bd5

Helt enig. Brukt er brukt og ikke nytt. Og de som kjøper brukt har gjerne mindre å rutte med. At selger har brukt 1200kr på en vinterdress er ikke kjøpers problem. Om Den ser ok ut eller ikke, er den jo brukt og slitt og noe av «livstida» er tatt bort. Samme med Newbie. Folk selger brukte kjoler, noen ganger MED flekker til over 100 kr, noen til og med 150. Selv tar jeg Max 50 kr for brukte klær til barn, uansett merke. Ytterklær Max 100-150. Tenker det er det jeg ville ha betalt selv 

Anonymkode: 420eb...8e6

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes halv pris av ny pris er legitimt, man vet jo ikke om tingene er nuppete, ett lite hull eller en "usynlig" flekk som sikkert går bort i vask og man vet heller ikke om ting er rengjort før salg. Det er brukt, kjøper tar en risiko og det tenker jeg at man må anerkjenne når man selger.

Anonymkode: 0d038...bca

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Syns det er mye mer givende å gi bort brukte klær enn å selge dem. Selv om et skjørt er lagt ut til 60 kr går det år og dag uten å få solgt det. Jeg vil heller gi et klesplagg bort til en glad mottaker enn å donere det til en bruktbutikk som sorterer og dumper storparten av det de får til fyllinga i et fattigt land. 

Anonymkode: f0385...5f0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Syns det er mye mer givende å gi bort brukte klær enn å selge dem. Selv om et skjørt er lagt ut til 60 kr går det år og dag uten å få solgt det. Jeg vil heller gi et klesplagg bort til en glad mottaker enn å donere det til en bruktbutikk som sorterer og dumper storparten av det de får til fyllinga i et fattigt land. 

Anonymkode: f0385...5f0

Enig i det, men ikke alltid man har noen som kan overta. Jeg har donert en del på gi-bort grupper på Facebook, men føler det er så mye svindel der. Folk som sitter klare og alltid er førstemann og har bruk for alt mulig. Er sikker på at de selger det videre. Og det er ganske mye jobb å sende til dem også. Så kjenner jeg blir litt lei. Til jul satte jeg opp «gi bort» annonser både på Facebook og Finn. Den på Finn endte opp med å koste meg over 80kr å bli kvitt for de som ville ha det hadde ikke råd til å betale frakt. Sendte en lang og trist historie om hvor mye de ønsket tingen, men da jeg spurte om de kunne dekke frakt svarte de ikke en gang.  Så jeg sendte ny melding fordi jeg syns synd i dem og sa jeg kunne betale. Da fikk jeg plutselig svar igjen og tusen takk. Hørte aldri noe mer da de fikk varen… så noen ganger syns jeg det er bedre å donere til en bruktbutikk eller frelsesarmeen eller lignende og spare seg den forbannelsen det er å forholde seg til folk…. Beklager. Vet det høres negativt ut, men jeg blir så lei 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Det er jo markedsprisen som bestemmer. Og alle pruter, uansett. Så legger ut veldig høyt, noen kommer med et tilbud, jeg sier jeg har fått et annet tilbud, de tilbyr litt mer, jeg sier ok. Og de føler at de har gjort et kupp. 

Anonymkode: d7d62...1a2

Du svindler folk med andre ord. 

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Traktor skrev (Akkurat nå):

Nei, det er jo frivillig å by på varen. Dette er helt vanlig pruteteknikk for de av oss som har vært utenfor Norges grenser og pruting er vanlig. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei, det er jo frivillig å by på varen. Dette er helt vanlig pruteteknikk for de av oss som har vært utenfor Norges grenser og pruting er vanlig. 

Tenker du da det er greit at en megler sier det har kommet inn et høyere bud på en bolig, for å presse prisen opp, når det ikke er sant? 

At noe skjer utenfor landets grenser, betyr ikke nødvendigvis at det ikke er svindel. 

• Liker 9
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Traktor skrev (7 minutter siden):

Tenker du da det er greit at en megler sier det har kommet inn et høyere bud på en bolig, for å presse prisen opp, når det ikke er sant? 

At noe skjer utenfor landets grenser, betyr ikke nødvendigvis at det ikke er svindel. 

Ok - jeg så ikke at de løy om at de hadde fått et tilbud. Beklager. Nei, det er faktisk ikke greit. 

• Liker 1
Skrevet

Halv pris på brukte varer er uaktuelt. Spesielt klær, som ofte selges på både 50 og 70% salg. 

Jeg kjøper mye via finn. Og jeg pruter alltid. Kjøper aldri til prisen selger har satt. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
HMK skrev (1 minutt siden):

Halv pris på brukte varer er uaktuelt. Spesielt klær, som ofte selges på både 50 og 70% salg. 

Jeg kjøper mye via finn. Og jeg pruter alltid. Kjøper aldri til prisen selger har satt. 

Jeg opplever at mange selgere blir fornærma om man legger inn bud lavere enn det som er satt. Har for eksempel forsøkt å kjøpe en brukt bok jeg trenger. Full pris er 1000 kr, men de skal liksom selge til 800. Jeg har sagt at prisen er for høy, men da blir de fornærma og sier de vil selge til noen som er interessert.  Lykke til. Med frakt etc blir det jo samme pris som ny. Hva er det med folk..? 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg opplever at mange selgere blir fornærma om man legger inn bud lavere enn det som er satt. Har for eksempel forsøkt å kjøpe en brukt bok jeg trenger. Full pris er 1000 kr, men de skal liksom selge til 800. Jeg har sagt at prisen er for høy, men da blir de fornærma og sier de vil selge til noen som er interessert.  Lykke til. Med frakt etc blir det jo samme pris som ny. Hva er det med folk..? 

Folk er teite. 

Jeg søker opp de spesifikke tingene jeg skal ha tak i. Som regel ligger det mange lignende ting ute til salgs. Så sender jeg "Er denne solgt?" På flere anonnser. Hvis selger svarer at den ikke er solgt spør jeg om vedkommende vil selge til den og den prisen. Selger svarer enten ja eller nei. Jeg går ikke inn i noen diskusjon om pris. Det er alltids flere tilsvarende til salgs. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Traktor skrev (46 minutter siden):

De svindler kanskje ikke, men er med på å skru prisene opp, noe som er uheldig. Jeg legger ut til prisene jeg finner fornuftig, og håper med det at jeg er med på å senke gjennomsnittet. Noen varer har et helt sykt nivå inne på finn i forhold til forhandlerpris. Og de som gjør det, er med på å øke snittet som finn sine algoritmer forholder seg til.

Anonymkode: dbbe9...e8f

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Syns kjøp og salg av brukte ting er helt over styr. Folk forventer å få nesten samme pris tilbake som varen koster ny. Og da er det jo uten garanti eller noe. I tillegg brukes det lave priser som «clickbait» på hovedannonsen med stk-pris langt over det når man klikker seg inn. Dessuten må man jo enten kjøre og hente og avtale henting etc eller betale for frakt. Da ender man nesten opp med å betale ny pris for noe som er brukt. Veldig lite fristende syns jeg og mye enklere å bare stikke innom en butikk og kjøpe seg noe helt nytt. Og det er jo synd. 

Det er jo 100% opp til kjøper å velge å kjøpe, selger vil alltid søke høyeste pris.. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Enig i det, men ikke alltid man har noen som kan overta. Jeg har donert en del på gi-bort grupper på Facebook, men føler det er så mye svindel der. Folk som sitter klare og alltid er førstemann og har bruk for alt mulig. Er sikker på at de selger det videre. Og det er ganske mye jobb å sende til dem også. Så kjenner jeg blir litt lei. Til jul satte jeg opp «gi bort» annonser både på Facebook og Finn. Den på Finn endte opp med å koste meg over 80kr å bli kvitt for de som ville ha det hadde ikke råd til å betale frakt. Sendte en lang og trist historie om hvor mye de ønsket tingen, men da jeg spurte om de kunne dekke frakt svarte de ikke en gang.  Så jeg sendte ny melding fordi jeg syns synd i dem og sa jeg kunne betale. Da fikk jeg plutselig svar igjen og tusen takk. Hørte aldri noe mer da de fikk varen… så noen ganger syns jeg det er bedre å donere til en bruktbutikk eller frelsesarmeen eller lignende og spare seg den forbannelsen det er å forholde seg til folk…. Beklager. Vet det høres negativt ut, men jeg blir så lei 

Akkurat det har jeg og lagt merke til. Noen er ekstremt kjappe på gratisannonsene. Jeg bruker gjerne den lokale fb siden så jeg ser jo hvem det er og det er ikke de med lite penger.

Anonymkode: 0d038...bca

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Syns også det er mye ville priser på nett (og tildels i en del butikker), og lar derfor vær å kjøpe brukt. Det er for lite å spare i forhold til alt arbeidet og portoen (eller bompengene...). 

Men jeg tror ikke folk flest får solgt til disse spinnville prisene heller. Jeg har solgt litt klær i det siste og må som regel legge meg på 30 prosent av nypris for å få solgt svært pent brukte plagg. Selger ingenting under 250 kroner, da går det heller til Fretex eller lignende. Ser også på Tise at de overprisede plaggene ligger ute måned for måned. 

Helt forståelig at spesielle objekter/klær har en høyere pris altså, men en brukt treningstights fra 2XU er faktisk ikke verdt mer enn max 50 prosent av nypris. En Stokke tripptrapp derimot, som nesten aldri er på tilbud og aldri blir utslitt, kan være verdt mer enn 50 prosent. Sånne ting kan du jo kjøpe brukt og selge videre 3 år etterpå til samme pris. 😅

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
HMK skrev (1 time siden):

Det kommer an på klesplagget/tingen. Enkelte merker kommer aldri på salg med en så stor rabatt som du skisserer.

Anonymkode: 2c150...32c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Syns mange selgere er utrolig frekke også. Ville kjøpe en leke til dattera mi og fant en annonse med masse forskjellige leker hvor prisen på annonsen var 40kr. Da man gikk inn på annonsen var det ulike priser på de forskjellige tingene,‘men ingen pris på den jeg var interessert i. Da jeg spurte om pris måtte selger «tenke seg om, for hen fant ikke «veiledende» priser». Hva i svarte? Det var jo ikke et samlerobjekt, men en brukt leke til et barn. Så skal man liksom skvise ut mest mulig profitt av det..? 

Selvsagt vil en ha profitt på det en selger??

Anonymkode: 8d0b4...13e

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Js, da kjøper du denne til 800 kr og sparer klimaet. Boken er akkurat den samme og du betaler det samme.

Rart at folk ikke ser dette.

Anonymkode: 8d0b4...13e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Helt enig. Brukt er brukt og ikke nytt. Og de som kjøper brukt har gjerne mindre å rutte med. At selger har brukt 1200kr på en vinterdress er ikke kjøpers problem. Om Den ser ok ut eller ikke, er den jo brukt og slitt og noe av «livstida» er tatt bort. Samme med Newbie. Folk selger brukte kjoler, noen ganger MED flekker til over 100 kr, noen til og med 150. Selv tar jeg Max 50 kr for brukte klær til barn, uansett merke. Ytterklær Max 100-150. Tenker det er det jeg ville ha betalt selv 

Finn er kjøp og salg, ikke veldedighet, en ting er verdt akkurat det noen vil kjøpe den for. 
Og det er bare tull at det er bare de med dårlig råd som kjøper brukt. Jeg har svært god råd, men kjøper nesten alle mine klær brukt på Finn og Tise, får klær i en god kvalitet til en lav pris. 
Bare tull å kjøpe nytt, både for klima og lommeboka. 

Anonymkode: b16e0...99f

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...