haarklype Skrevet 15. april #1 Skrevet 15. april Mercedes generelt, ser på CLA 2014 modell 1.6L bensinmotor med 122hk med amg line. Pen bil meeeeen er de driftsikre, og er det som folk sier, at det å reparere de koster mye penger?
Mardina Skrevet 15. april #2 Skrevet 15. april Om det er dyrt å reparere dem skal jeg ikke uttale meg om. Men Mercedes generelt er gode biler. Det du skal være obs på, er mange ruster fort. Spesielt eldre modeller. Min far hadde en Mercedes CLK (2007 modell), som han stort sett var fornøyd med. Litt upraktisk bare, siden det var en coupe... 1
AnonymBruker Skrevet 16. april #3 Skrevet 16. april Jeg kjører mye (ca 60.000 km/år) og har derfor hatt noen biler de 33 årene jeg har hatt førerkort. De 4 siste bilene jeg har hatt er Mercedes C (2016 og 2019) og E klasse (2012 og 2020), og min erfaring er at disse tåler mye km bedre enn andre biler jeg har hatt tidligere om de blir fulgt opp med servicer som de skal ha med riktig kvalitet på deler og oljer. Så min erfaring er ar selvom enkelte ting er dyrere her så blir ikke totalregnestykket (kostnad pr kjørte km) noe dyrere med Mercedes enn andre merker, snarere tvert i mot. Anonymkode: 8d233...0bc 2
AnonymBruker Skrevet 16. april #4 Skrevet 16. april Mercedes er dyrt å eie, ja. Reservedelene er ikke så ille, men det er mange digitale sperrer som gjør at du ikke kan fikse mye selv eller bruke frie verksteder. Bertel O. Steen er kanskje Norges dyreste merkevarekjede - og de har ikke en gang rykte på seg for å være kompetente. Så akkurat dét er litt slitsomt. Rust er også et stort problem særlig med modeller fra før rundt 2015-17. Med det sagt: Interiøret er av en særdeles god kvalitet som varer lenge. De fleste deler er dimensjonert for å holde lenge også - litt som i gamle Volvo 240. Mange Mercedes har også en fin balanse mellom komfort og gode kjøreegenskaper. Mitt råd er likevel å prøve litt forskjellige biler. Nå ser du jo på en fossilbil som vil koste deg 5-12× så mye som en elbil å bruke i hverdagen. Det er et valg å ta seg råd til det, men vær obs på det. Ellers har du andre kvalitetsbiler. Ingen slår Volvo på interiør, men pålitelig er de ikke lenger. Honda og Toyota er i særklasse enkle å eie, men Honda har dyre reservedeler og Toyota vet alle om at lager gode biler - de er altfor dyre brukt. Så min balanse har vært å se etter Kia og Hyundai fra modellår ca. 2015 når folk vil ha bensinbil. Også når det gjelder elbil er de to klasseledende, men vil anta at det er for dyrt for deg. Du har ellers Honda e:Ny1 og Dongfeng Nammi Box som veldig gode elektriske alternativer. Vil du bruke litt spenn, er Smart #1 et samarbeid mellom Geely og Mercedes-Benz med veldig gode anmeldelser. Anonymkode: afa5a...eb9 3
AnonymBruker Skrevet 16. april #5 Skrevet 16. april AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Mercedes er dyrt å eie, ja. Reservedelene er ikke så ille, men det er mange digitale sperrer som gjør at du ikke kan fikse mye selv eller bruke frie verksteder. Bertel O. Steen er kanskje Norges dyreste merkevarekjede - og de har ikke en gang rykte på seg for å være kompetente. Så akkurat dét er litt slitsomt. Rust er også et stort problem særlig med modeller fra før rundt 2015-17. Med det sagt: Interiøret er av en særdeles god kvalitet som varer lenge. De fleste deler er dimensjonert for å holde lenge også - litt som i gamle Volvo 240. Mange Mercedes har også en fin balanse mellom komfort og gode kjøreegenskaper. Mitt råd er likevel å prøve litt forskjellige biler. Nå ser du jo på en fossilbil som vil koste deg 5-12× så mye som en elbil å bruke i hverdagen. Det er et valg å ta seg råd til det, men vær obs på det. Ellers har du andre kvalitetsbiler. Ingen slår Volvo på interiør, men pålitelig er de ikke lenger. Honda og Toyota er i særklasse enkle å eie, men Honda har dyre reservedeler og Toyota vet alle om at lager gode biler - de er altfor dyre brukt. Så min balanse har vært å se etter Kia og Hyundai fra modellår ca. 2015 når folk vil ha bensinbil. Også når det gjelder elbil er de to klasseledende, men vil anta at det er for dyrt for deg. Du har ellers Honda e:Ny1 og Dongfeng Nammi Box som veldig gode elektriske alternativer. Vil du bruke litt spenn, er Smart #1 et samarbeid mellom Geely og Mercedes-Benz med veldig gode anmeldelser. Anonymkode: afa5a...eb9 Snakker du av erfaring fordi du selv har eid Mercedes? Så da vil du anbefale Mercedes fra 2015+ Anonymkode: cd3ec...bd5
AnonymBruker Skrevet 16. april #6 Skrevet 16. april AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Mercedes er dyrt å eie, ja. Reservedelene er ikke så ille, men det er mange digitale sperrer som gjør at du ikke kan fikse mye selv eller bruke frie verksteder. Bertel O. Steen er kanskje Norges dyreste merkevarekjede - og de har ikke en gang rykte på seg for å være kompetente. Så akkurat dét er litt slitsomt. Rust er også et stort problem særlig med modeller fra før rundt 2015-17. Med det sagt: Interiøret er av en særdeles god kvalitet som varer lenge. De fleste deler er dimensjonert for å holde lenge også - litt som i gamle Volvo 240. Mange Mercedes har også en fin balanse mellom komfort og gode kjøreegenskaper. Mitt råd er likevel å prøve litt forskjellige biler. Nå ser du jo på en fossilbil som vil koste deg 5-12× så mye som en elbil å bruke i hverdagen. Det er et valg å ta seg råd til det, men vær obs på det. Ellers har du andre kvalitetsbiler. Ingen slår Volvo på interiør, men pålitelig er de ikke lenger. Honda og Toyota er i særklasse enkle å eie, men Honda har dyre reservedeler og Toyota vet alle om at lager gode biler - de er altfor dyre brukt. Så min balanse har vært å se etter Kia og Hyundai fra modellår ca. 2015 når folk vil ha bensinbil. Også når det gjelder elbil er de to klasseledende, men vil anta at det er for dyrt for deg. Du har ellers Honda e:Ny1 og Dongfeng Nammi Box som veldig gode elektriske alternativer. Vil du bruke litt spenn, er Smart #1 et samarbeid mellom Geely og Mercedes-Benz med veldig gode anmeldelser. Anonymkode: afa5a...eb9 Hva slags digitale sperrer er det snakk om?😁 Anonymkode: cd3ec...bd5
TBL12 Skrevet 16. april #7 Skrevet 16. april (endret) AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Hva slags digitale sperrer er det snakk om?😁 Anonymkode: cd3ec...bd5 Vil anta det menes reservedeler må være programmert til å passe mot bilen. Kjenner til eksempelvis parkeringsvarmer vil ikke fungere om den ikke har riktig programvare. Selv om den fysisk passer og er produsert av samme produsent. Rent mekaniske deler er ikke låst digitalt. Endret 16. april av TBL12 2
Tiuren Skrevet 16. april #8 Skrevet 16. april Har aldri eid eller kjørt A-klasse, men har eid både E og C-klasse. Etter 2013 har det vært lite problem med rust, og er bilen vedlikeholdt så går den langt og billig. Jeg har ingen kunnskap om det, men er skeptisk til dobbelclutch girkassene, de er vist nydelige å bruke men er en potensielt en veldig stor utgift. Synd A-klasse bensin ikke leveres med vanlig automat.
AnonymBruker Skrevet 16. april #9 Skrevet 16. april Tiuren skrev (2 minutter siden): Har aldri eid eller kjørt A-klasse, men har eid både E og C-klasse. Etter 2013 har det vært lite problem med rust, og er bilen vedlikeholdt så går den langt og billig. Jeg har ingen kunnskap om det, men er skeptisk til dobbelclutch girkassene, de er vist nydelige å bruke men er en potensielt en veldig stor utgift. Synd A-klasse bensin ikke leveres med vanlig automat. Leveres CLA med «vanlig automat» hva mener du med vanlig automat hehe Anonymkode: cd3ec...bd5
AnonymBruker Skrevet 16. april #10 Skrevet 16. april AnonymBruker skrev (4 timer siden): Snakker du av erfaring fordi du selv har eid Mercedes? Så da vil du anbefale Mercedes fra 2015+ Anonymkode: cd3ec...bd5 Kjøper og selger bil. Som en annen sier, kanskje det var 2013. Men fra like før y2k og lenge etter hadde Mercedes presset sine leverandører for hardt. De rusta som italienske biler med dårlig stål. AnonymBruker skrev (4 timer siden): Hva slags digitale sperrer er det snakk om?😁 Anonymkode: cd3ec...bd5 Det har også en annen svart på men det er dette med deler som må programmeres inn. Det er noe John Deere og andre begynte med i sin tid, og som har ført til en del "right to repair"-bevegelser. Men Mercedes og BMW er dessverre verstinger på dette. Nå går ikke Mercedes konstant i stykker slik som BMW, men det hadde stoppet meg fra å handle en slik bil - av prinsipp. Anonymkode: afa5a...eb9
Tiuren Skrevet 16. april #11 Skrevet 16. april AnonymBruker skrev (5 timer siden): Leveres CLA med «vanlig automat» hva mener du med vanlig automat hehe Anonymkode: cd3ec...bd5 "vanlig automat" er en automatgikasse av det prinsippet man har hatt siden 50 tallet (med converter), dobbelclutch er egentlig en manuell kasse som er elektronisk styrt. Veldig rask og effektiv, men dyr å gjøre noe med om noe går i stykker. For å gjøre det klart, jeg har ikke peiling på MB dobbel clutch kasser og hvor holdbare de er. Vet ikke med CLA, men tror A-klasse med diesel har konvensjonell automat?
AnonymBruker Skrevet 16. april #12 Skrevet 16. april haarklype skrev (22 timer siden): er det som folk sier, at det å reparere de koster mye penger? For Mercedes gjelder: Om du ikke hadde råd til ny har du ikke råd til brukt. Anonymkode: 4273c...75f 1
AnonymBruker Skrevet 16. april #13 Skrevet 16. april haarklype skrev (22 timer siden): Mercedes generelt, ser på CLA 2014 modell 1.6L bensinmotor med 122hk med amg line. Pen bil meeeeen er de driftsikre, og er det som folk sier, at det å reparere de koster mye penger? Hadde en CLA shootingbrake før jeg kjøpte en litt større Mercedes pga flere barn. Var strålende fornøyd med bilen. Utrolig driftsikker, ikke dyr og fikk veldig godt betalt for den, selv etter 4 år. En av de beste bilene jeg har eid når det kommer til mellomstor stasjonsvogn. Var aldri noe galt med min, utenom helt vanlig vedlikehold. Anonymkode: ad369...7b5
AnonymBruker Skrevet 16. april #14 Skrevet 16. april AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Hadde en CLA shootingbrake før jeg kjøpte en litt større Mercedes pga flere barn. Var strålende fornøyd med bilen. Utrolig driftsikker, ikke dyr og fikk veldig godt betalt for den, selv etter 4 år. En av de beste bilene jeg har eid når det kommer til mellomstor stasjonsvogn. Var aldri noe galt med min, utenom helt vanlig vedlikehold. Anonymkode: ad369...7b5 Tusen takk for svar☺️ Anonymkode: cd3ec...bd5
AnonymBruker Skrevet 17. april #15 Skrevet 17. april Tja, pass på rust, treg levering på reservedeler og ikke særlig kompetente ansatte. Anonymkode: 109ab...dfa
AnonymBruker Skrevet 18. april #16 Skrevet 18. april Og skal du reparere den hos Bertel O Steen, må du vente sånn 4 uker på time, uansett hvor akutt det er. Hadde 2014 A-klasse i 6 år, det ble en dyr fornøyelse på slutten. Byttet jævli mye bremser pga de ikke gikk gjennom EU, og når sensorer begynte å ryke i tillegg til at vann strømmet inn fra under støtfangeren bak, termostaten røk og bytte av olje på girkassen igjen kostet minst 7000, solgte jeg den i fjor. Den hadde ikke passert 100.000 km. Anonymkode: 7a48a...966 1
AnonymBruker Skrevet 22. april #17 Skrevet 22. april AnonymBruker skrev (På 16.4.2025 den 17.47): Det er noe John Deere og andre begynte med Passende og litt kort klipp som forklarer den pågående class action saken mot John Deere: Anonymkode: afa5a...eb9 1
bundaberg Skrevet 22. april #18 Skrevet 22. april Et gammelt ordtak sier som følger: "Hadde du ikke råd til å kjøpe bilen som ny – så har du heller ikke råd til å eie den som brukt " 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå