AnonymBruker Skrevet 16. april #81 Del Skrevet 16. april Kan han lage annet da? Hvis ikke må du kanskje lære han hvordan å lage noe enkelt, rakt og sunt. Sikker på at han ikke gidder...kanskje han ikke føler at han kan. Anonymkode: c0bb2...36b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blåttvann Skrevet 16. april #82 Del Skrevet 16. april AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Du har sikkert rett, men får sånn Kari Jaquesson-vibber av den forsker-forrakten, blir vanskelig å ta det seriøst. Anonymkode: 56aad...653 Det er jo ikke forskerforrakt, jeg hører bare på andre forskere som har forsket seg til at mettet fett ikke er ille for oss. Tvert imot er det mettede fettet bra for oss, det vi er evolusjonært tilpasset å spise. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. april #83 Del Skrevet 16. april Blåttvann skrev (2 timer siden): Det finnes skinke og leverpostei som er mindre UP enn de billigste variantene. Leverposteien i gul boks er et helt annet produkt nå enn det var for 10-20år siden. Etter at de smarte forskerne har "forsket" seg til at mettet fett er så grusomt (liksom) så har blant annet dette produktet mistet mye av den naturlige næringen fra det naturlige fettet. Erstatningen for det manglende fettet er vann, konsistensmidler, smaksforsterkere, fyllstoffer og slikt. Nam nam, supersunt og enda sunnere med UP-mat enn hva mennesket har spist i alle årtusener frem til moderne tid, produktet har fått nøkkelhull og greier. Fantastisk mat for barn i vekst... (er ironisk hvis det var tvil). Så du vet at ts og familien spiser billigst sort skinke mm? Forøvrig aner jeg ikke hva du mener, helt konkret, du bruker så mye sarkasme at budskapet ditt drukner. Anonymkode: 5caf9...200 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blåttvann Skrevet 16. april #84 Del Skrevet 16. april AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Så du vet at ts og familien spiser billigst sort skinke mm? Forøvrig aner jeg ikke hva du mener, helt konkret, du bruker så mye sarkasme at budskapet ditt drukner. Anonymkode: 5caf9...200 Nei, det var det en annen bruker som skrev at mannen ga hennes barn når hun ikke passet på. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
katties Skrevet 16. april #85 Del Skrevet 16. april (endret) AnonymBruker skrev (12 timer siden): Hæ?? Anonymkode: 93562...b90 Aitokorrekten driver på... er ikke alltid jeg catcher hva den har "rettet". Tror den trenger en reboot... Endret 16. april av katties Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. april #86 Del Skrevet 16. april Lag store porsjoner når du lager mat. Da kan de bare varme opp det. Anonymkode: 5953e...aaa 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cartman Skrevet 16. april #87 Del Skrevet 16. april AnonymBruker skrev (21 timer siden): INGEN som tenker på barna her?? Anonymkode: 7fe3a...4bc Barna lider ingen nød. Dette er bare sprøyt fra nevrotiske kvinnfolk. Det er selvsagt best for barna å spise rent, men noe ultraprosisert mat skader ikke. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. april #88 Del Skrevet 16. april Servere NAN til en 3 åring? Si meg, er han litt bortreist? Var da måte på hvor stakkarslig han gjør seg når a mor ikke er i hus 🥴 Anonymkode: ffd2b...b3b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. april #89 Del Skrevet 16. april Alle klarer da å smøre noen brødskiver til frokost, og han burde få til å varme noen fiskekaker til middag. Anonymkode: 0a292...b91 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. april #90 Del Skrevet 16. april Blåttvann skrev (På 15.4.2025 den 18.15): Dårlig kosthold og matvaner er topp 10 av hva man burde bry seg med. Det handler om helse, både fysisk og psykisk. Barn som får lagt et grunnlag der de for alltid vil foretrekke søte smaker, ultraprosesserte konsistenser og lettvinthet vil potensielt ødelegge mye for dem senere. De vil bli barna som tar med seg energidrikk, boller og en sjokolade på eksamen og tror dette er prestasjonsfremmende. Det er det jo virkelig ikke og eksamenskarakterer kan ha mye å si for hvilke muligheter man får senere i livet. Alle foreldre burde ha det som mål å fostre frem sunne individer som lever gode liv uten tarmsykdommer som IBS, depresjoner, utsette dem for forhøyet risiko for kreft, spiseproblematikk, skam pga vektproblemer, diabetes, osv. Mat har virkelig mye å si for hvordan liv man lever, selvfølgelig er det en viktig kamp å kjempe. Heisann! Fast «føde» på mine eksamener var krokanrull og brus; i dag har jeg en solid lederstilling og oppmot mnok 3 iårslønn. Ikke har jeg hatt kreft, diabetes, spisefortsyrrelser eller vektproblemer. Kanskje blitt litt rundere rundt midjen etter fylte førti, men det er neppe eksamensføden for 20-25 års pluss siden som skal få skylden for det. Er i tillegg aktiv innenfor flere idretter. Shit ass - tenk hvor ufattelig mye bedre livet mitt hadde vært om jeg ikke hadde spist den krokanrullen på eksamen. Eller drukket den brusen. Anonymkode: 8a4b5...d96 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. april #91 Del Skrevet 16. april Er det noe som helst slags grunn til at far ikke skal ta like stort ansvar for barna som mor? Å gi barna kjeks og vestlandslefse til frokost er whitetrash uavhengig av kjønn. Kan like gjerne gi barna cola på tåteflaske. Hvorfor i himmelens navn oppfordres mor til å lage klart mat på forhånd? Hva om mor skal på jobbreise i tre uker eller venninnetur i fem dager, blir skilt eller rett og slett fortsetter sitt hverdagsliv der hun ikke er hjemme med barna til enhver tid? Hva kan være en eneste rimelig årsak til at en voksen mann ikke tar ansvar for barna sine som voksen og som far? Det er et ansvar begge har like mye. Anonymkode: 4afae...68a 2 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. april #92 Del Skrevet 17. april AnonymBruker skrev (På 15.4.2025 den 16.24): Man gjør ingenting. Du har ikke noe med hva han serverer. Du kan selvsagt spørre pent om en endring og forklare hvorfor det er viktig for deg. Anonymkode: 00e28...463 Selvfølgelig må ts gjøre noe! Før jeg leste HI tenkte jeg det skulle stå at faren serverte ferdig kjøpte kjøttkaker med torosaus, eller skiver med ultraprosessert pålegg som salami. Men denne faren serverer jo ikke noe man kan kalle næringsrike måltid til barna. Kjeks til frokost? Morsmelkerstatning til 3åringen? Sjokomelk hver gang han har de alene? Dette handler om latskap og dårlige vaner. Han syns sikkert det er lettest å gi kjeks til frokost, da er de stille og maser ikke. Barn kan lett bli påvirket i både energi og humør ved å spise usunt. Maccen er ok av og til, men ikke for ofte. Ts: Kan han lage mat? Trenger han hjelp til å lære seg noen enkle måltid? Skiver med pålegg er jo ikke vanskelig. Og det finnes lettvinte middager. Hva med havregrøt, omelett, stekt speilegg på skive? Frokost kan leges og dekkes til i kjøleskapet til dagen etter - hvis tid er problemet. Anonymkode: dff3d...266 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. april #93 Del Skrevet 17. april AnonymBruker skrev (På 15.4.2025 den 16.24): Man gjør ingenting. Du har ikke noe med hva han serverer. Du kan selvsagt spørre pent om en endring og forklare hvorfor det er viktig for deg. Anonymkode: 00e28...463 Jo, jeg vil gå så langt som å si at det grenser mot omsorgssvikt å gi barna snop og søppelmat fra morgen til kveld. Det er jo nesten som gift for kroppen. En gang u blant i ferier og selskap går bra, men ikke som hverdagsmat som erstatning for en god sunn frokost og middag. Denne giften er avhengighetsskapende og ja, det fører til at barna blir kresne og prioriterer bort sunn mat. Så ts bør kunne kreve at barna får kokt eller stekt egg fremfor hamburger fra Mc Donalds syns jeg. Anonymkode: d13a5...50f 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. april #94 Del Skrevet 17. april AnonymBruker skrev (1 time siden): Jo, jeg vil gå så langt som å si at det grenser mot omsorgssvikt å gi barna snop og søppelmat fra morgen til kveld. Det er jo nesten som gift for kroppen. En gang u blant i ferier og selskap går bra, men ikke som hverdagsmat som erstatning for en god sunn frokost og middag. Denne giften er avhengighetsskapende og ja, det fører til at barna blir kresne og prioriterer bort sunn mat. Så ts bør kunne kreve at barna får kokt eller stekt egg fremfor hamburger fra Mc Donalds syns jeg. Anonymkode: d13a5...50f Nei det er ikke omsorgssvikt og de tåler det innimellom Anonymkode: 93562...b90 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lønnesirup01 Skrevet 17. april #95 Del Skrevet 17. april Jeg tipper dette egentlig ikke handler om hva som går raskest. Du sier jo at han heller drar ut på Burger King enn å steke et par egg. Kjenner dette litt igjen fra et par «tivoli-pappaer» jeg kjenner. Det spiller altså ingen rolle om du forbereder maten i forkant, om du så gidder det. Sånn jeg har oppfattet er det to ting; - Positive assosiasjoner til pappa. Han «kjøper» seg hengivenhet ved at det alltid er noe gøy/digg når han bestemmer. Hvis barna er mest opptatt av mor er dette en enkel måte å nærme seg barna på. - Måltidet blir en event. Hvis det er kjedelig å passe barn, så vil du få timene til å gå. Du setter barna i bilen, kjører et sted, spiser og kjører hjem. Foreslår at du snakker ordentlig med ham om dette. Utfordringen er at han må bli komfortabel med å ha hverdag med barna. Sunn mat og vanlige rutiner. 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 17. april #96 Del Skrevet 17. april AnonymBruker skrev (På 15.4.2025 den 16.22): Barna på 3 og 7 år får utelukkende servert drittmat når far skal holde fortet de dagene jeg jobber dagvakt, og dette skaper mye krangling hos oss Kan f.eks være Eventyrkjeks eller Vestlandslefse med kanel og smør til frokost , og 3-åringen får en flaske med NAN melkedrikk istedenfor mat. Til middag kan det være frossenpizza, pølser eller at de kjører til McDonalds og henter burgere og milkshake. Til kvelds enda mer kjeks, is og sjokoladedrikk. Han sier han må gå for lettvindte løsninger de dagene han er alene med barna, men det å oppsøke McDonalds tar jo lengre tid enn å f.eks steke egg.. Jeg sørger for å skjære opp frukt og grønt som ligger klart til servering i kjøleskapet. Vi har også alt av sunne frokost- og middags alternativer tilgjengelig. Så hva gjør man? Han skjønner ikke kommentarene på at dette blir feil og blir sur. Han får også medhold av svigers så ingen støtte å hente der.. Barna blir mer og mer kresne pga dette og foretrekker junk fremfor vanlig mat 😕 Anonymkode: 60b36...c88 En ting er kjappe løsninger men det fins sunnere alternativer til kjappe løsninger enn det der. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 17. april #97 Del Skrevet 17. april senior skrev (På 15.4.2025 den 16.29): Det virker som barnefar gidder ikke/kan ikke lage mat og velger for ham letteste løsninger. Du får vanskelig gjort noe med det, annet enn å prøve å påvirke og selv sørge for godt og sundt koshold når barna er hos deg. Men enhver imbessil på kjøkkenet klarer å servere brødskiver til frokost 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 17. april #98 Del Skrevet 17. april AnonymBruker skrev (På 15.4.2025 den 16.50): Men hvorfor har dere sånn mat i hus? Anonymkode: 43c01...d63 Enig og hvorfor får en unge på tre år mme??? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 17. april #99 Del Skrevet 17. april Cartman skrev (10 timer siden): Barna lider ingen nød. Dette er bare sprøyt fra nevrotiske kvinnfolk. Det er selvsagt best for barna å spise rent, men noe ultraprosisert mat skader ikke. Er ikke bare snakk om ultraprosessert men at de får kaker, ja lefser er kaker i min verden og McDonalds mat veldig ofte og en treåring får mme istedet for fast føde Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. april #100 Del Skrevet 17. april Dette høres som den maten ungene får på ferie hos besteforeldrene... Anonymkode: 0bf5d...c33 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå