Gå til innhold

Barselsmat

Hannabanna

Anbefalte innlegg

Min søster venter barn nummer to på overtid og har en veldig aktiv sønn som nærmer seg to år. Hun er mye sliten og sover dårlig.

Tenkte at barselsmat var en fin gave. Kjøpte engangsformer på biltema og planlegger 25-30 middager pluss noen små til storebror for han er litt kresen som de fleste på hans alder. Min søster og mann er altetende nesten med unntak av nøtter.

Har en del ideer, men trenger litt hjelp til mat som kan fryses og så stekes i form. Er det noen som har noen bra noen?

Endret av Hannabanna
  • Hjerte 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Finnbiff

Grønnsakssuppe med pølsebiter

Gryterett (chili con carne f.eks.)

Anonymkode: fff16...e21

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ideen er kjempegod, og det vil lette veldig for noen i barselperioden, men... 25-30 former med middag? Har de plass i fryseren i det hele tatt da? Vet du det med sikkerhet? Kjipt å komme der med så mye mat, og så klarer de såvidt å bare lirke nedi 2-3 middagsformer i fryseren...? Det blir jo dårlig lenge før de får spist det. Og det er vel ikke plass i kjøleskapet heller til å lagre særlig mange.

Jeg hadde ikke hatt plass, min fryser er full nesten hele tiden. Akkurat nå er det littegranne plass i nederste skuff bare.

Kanskje du skal spørre før du setter i gang og lager alt dette, så du er sikker på at hun kan ta i mot alt. Og et tips å lage er lasagne. Alle liker lasagne, inkludert små barn. Er sikker ikke noe i veien for å lage 2-3 former med det, så kan de ha det en gang i uka.

• Liker 7
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det krever sin plass i fryseren. Gavekort på diverse take away er nesten bedre.

Anonymkode: a360f...eda

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Million skrev (1 time siden):

Ideen er kjempegod, og det vil lette veldig for noen i barselperioden, men... 25-30 former med middag? Har de plass i fryseren i det hele tatt da? Vet du det med sikkerhet? Kjipt å komme der med så mye mat, og så klarer de såvidt å bare lirke nedi 2-3 middagsformer i fryseren...? Det blir jo dårlig lenge før de får spist det. Og det er vel ikke plass i kjøleskapet heller til å lagre særlig mange.

Jeg hadde ikke hatt plass, min fryser er full nesten hele tiden. Akkurat nå er det littegranne plass i nederste skuff bare.

Kanskje du skal spørre før du setter i gang og lager alt dette, så du er sikker på at hun kan ta i mot alt. Og et tips å lage er lasagne. Alle liker lasagne, inkludert små barn. Er sikker ikke noe i veien for å lage 2-3 former med det, så kan de ha det en gang i uka.

Ja de har plass i fryseren. Sjekket det først så klart.

• Liker 8
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det krever sin plass i fryseren. Gavekort på diverse take away er nesten bedre.

Anonymkode: a360f...eda

Ja bare at 25 gavekort koster den del mer.

• Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hannabanna skrev (5 minutter siden):

Ja de har plass i fryseren. Sjekket det først så klart.

Ja, da er det bare å knyte på seg forkleet og sette i gang! :) Lasagne er som jeg nevnte godt likt av de fleste, men også makaronigratenger med pølsebiter og hvit saus er også godt likt av barn. 

Jeg er også superglad i ovnsbakte rotgrønnsaker med en kjøttbit til, men jeg vet ikke hvordan de ovnsbakte grønnsakene vil takle å legges i fryseren. Kanskje du kan bare merke den med "i kjøleskap, spises innen x dato"? De er like gode noen dager etter på etter et opphold i tett boks i kjøleskap, i alle fall (jeg lager mye og spiser i tre dager på rad, namnam). Jeg bruker å ha karbonade til, men man kan egentlig ha hva som helst. Stekt kyllinglårfilet? (det er saftigere enn kyllingbrystfilet)

Endret av Million
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kyllingsuppe og søtpotetsuppe/gulrotsuppe pleier jeg å fryse. Kjempefin ide og veldig snilt av deg ☺️

Anonymkode: 996f8...419

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøttsuppe, når man trenger mat men ikke orker så tung mat.

Diverse kremete supper, som blomkålsuppe m/bacon.

Chili Con Carne.

Lasagne.

Pølsegryte.

Tikka masala, Chicken tandoori, slikt.

Dumplings, kan stekes i ovnen.

Kyllingfrikassé.

Kutt opp grønnsaker og legg ved et kyllinglår, kan bare settes inn i ovnen.

Du er en god søster! Hadde elsket dette!

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Middager:

1 Lasagne

2 Moussaka

3 Pølseform

4 Fiskegrateng

5 Kyllingpai

6 Tomatpai

7 Broccoli- og skinkepai

8 Chili con carne

9 Biff stroganoff

10 Kyllingpai med erter

11 Laks- og aspargespai

12 Kikertgryte

13 Bakte rotgrønnsaker m/ honning og nøtter

14 Chana masala

15 Butter chicken

16 Fårikål

17 Kjøttkaker i brun saus 

18 Kjøttboller i tomatsaus

19 Wok med reker

20 Kylling i sur-søt-saus

Desserter:

21 Blåbærpai

22 Eplepai

23 Skogsbærpai

24 Pære- og sjololadepai

25 Brownie

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Million skrev (2 timer siden):

Ja jeg vet med sikkerhet at de har kjøpt en ny og tom fryseboks og ønsker seg barselsmat. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Virrevirrevapp skrev (1 time siden):

Middager:

1 Lasagne

2 Moussaka

3 Pølseform

4 Fiskegrateng

5 Kyllingpai

6 Tomatpai

7 Broccoli- og skinkepai

8 Chili con carne

9 Biff stroganoff

10 Kyllingpai med erter

11 Laks- og aspargespai

12 Kikertgryte

13 Bakte rotgrønnsaker m/ honning og nøtter

14 Chana masala

15 Butter chicken

16 Fårikål

17 Kjøttkaker i brun saus 

18 Kjøttboller i tomatsaus

19 Wok med reker

20 Kylling i sur-søt-saus

Desserter:

21 Blåbærpai

22 Eplepai

23 Skogsbærpai

24 Pære- og sjololadepai

25 Brownie

Takk for mange gode tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Million skrev (1 time siden):

Ja, da er det bare å knyte på seg forkleet og sette i gang! :) Lasagne er som jeg nevnte godt likt av de fleste, men også makaronigratenger med pølsebiter og hvit saus er også godt likt av barn. 

Jeg er også superglad i ovnsbakte rotgrønnsaker med en kjøttbit til, men jeg vet ikke hvordan de ovnsbakte grønnsakene vil takle å legges i fryseren. Kanskje du kan bare merke den med "i kjøleskap, spises innen x dato"? De er like gode noen dager etter på etter et opphold i tett boks i kjøleskap, i alle fall (jeg lager mye og spiser i tre dager på rad, namnam). Jeg bruker å ha karbonade til, men man kan egentlig ha hva som helst. Stekt kyllinglårfilet? (det er saftigere enn kyllingbrystfilet)

Da baker jeg de først så skal ned nokk tåles å fryses regner jeg med. Takk for tips. Det er slike aluminimusformer hvor man skriver dato og hva det er på toppen (og om salat, ris eller pasta trengs i tillegg) så noe blir 2 og noe 3 portioner og noe mer. Karbonader var også en god ide, jeg bruker gladkokkens oppskrift og er fantastisk gode. Kan jo tas opp litt etter litt. Så kan jo gå på brødskive og annet også.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lorieen skrev (44 minutter siden):

Herlighet, for en NYDELIG gave, jeg hadde elsket å få det. Hilsen seksbarnsmor.

Ja det har ikke vært babyshower, noen har kjøpt gaver. Foreldrene mine gir noe penger og jeg lager mat og har ganske høyt budsjett da vi deler på utgiftene med mine tre søsken. Tøy har hun fra storebror. Barselmat har forsvunnet ut av kulturen men er etter min mening mye mer nyttig enn en babyshower feks. Kan så klart gjøre begge men hun har vært dårlig i svangerskapet så tror ikke hun hadde kost seg så mye heller.

Endret av Hannabanna
  • Liker 2
  • Hjerte 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Pizza snurrer, kylling marinert med poteter og grønnsaker, fløtepoteter, kjøttboller

Anonymkode: f3329...1c9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enchiladas! Og middagspai, sheperd's pie og diverse supper/gryter hadde jeg blitt så glad for! Søtpotetsuppe med ingefær og kokosmelk, som man f.eks. kan tilsette linser når man varmer den opp. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange gode tips. Hadde en liste men ingen supper på feks. God ide om matlysten ikke er på topp eller man en annen lunch enn brød.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk barselmat for en uke av ei venninne da vi fikk siste barnet. Og det var tidenes gave ❤️.

Ulike gryteretter

Lapskaus

Kjøttsuppe

Pølsegrateng

Fylte horn

Pizzasnurrer

Kjøttsaus, så kan de koke spaghetti selv

Pizza

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...