Gå til innhold

Mulig å finne ut om det er kommunale leiligheter I borettslaget?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Du skal kunne gå inn på hvert enkelt bolignummer å se hvem som er eier. Så det stemmer ikke, isåfall er det ikke ett borettslag du bor i. 

Anonymkode: 70202...896

Det går ikke i borettslaget jeg bor i.. 

Anonymkode: 8ffb9...e43

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Folk er forskjellige. Jeg bor i kommunal bolig, jeg er rolig og naboene er rolige. Aldri noe bråk. Sier ikke at det er sånn i området der du vil bo, men det er mulig. Er ikke sånn at alle som bor i kommunal bolig lager bråk og ødelegger alt. Alle er ikke rusmisbrukere heller.

Anonymkode: b1e34...72d

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kjøpte min første leilighet, og fikk naboer vegg i vegg som er rusmisbrukere, krangler, hyler og skriker på natta, politiet har vært på døra flere ganger, og en gang måtte jeg ringe selv.

Sjekket så kartverket, og så at kommunen eide leiligheten.

Nå har jeg følt meg utrygg i egen leilighet i over ett år. Kan ikke selge enda fordi jeg da vil gå med tap, men dagen kommer da jeg kan komme meg bort herfra… Tør ikke/liker ikke engang å bruke verandaen min (som ligger rett ved siden av deres), fordi de alltid sitter ute og røyker og er høylytte.

Er så utrolig lei meg for at det ble slik.

Anonymkode: 319c6...baa

• Liker 1
  • Hjerte 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har hatt de både over og under meg samtidig.  Er som å leve i helvete.  Aldri mer, hadde heller bodd i telt!

Anonymkode: f042d...6e8

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Kjøpte min første leilighet, og fikk naboer vegg i vegg som er rusmisbrukere, krangler, hyler og skriker på natta, politiet har vært på døra flere ganger, og en gang måtte jeg ringe selv.

Sjekket så kartverket, og så at kommunen eide leiligheten.

Nå har jeg følt meg utrygg i egen leilighet i over ett år. Kan ikke selge enda fordi jeg da vil gå med tap, men dagen kommer da jeg kan komme meg bort herfra… Tør ikke/liker ikke engang å bruke verandaen min (som ligger rett ved siden av deres), fordi de alltid sitter ute og røyker og er høylytte.

Er så utrolig lei meg for at det ble slik.

Anonymkode: 319c6...baa

Hva sier du når det er visning og aktuelle kjøpere spør om det er rolig der?

Anonymkode: f042d...6e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

I borettslaget jeg bor i har styret lagt ned veto på at det aldri blir noen kommunale leiligheter til leie her igjen.

De hadde noen kommunale leiligheter før, men etter at blokken ble forsøkt tent på gang på gang så fikk de nok. Ingen som nesten turte sove pga brannalarmer gikk konstant. 

Anonymkode: 8ce2c...eab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det går ikke i borettslaget jeg bor i.. 

Anonymkode: 8ffb9...e43

Da bor du ikke i ett borettslag.

Anonymkode: 70202...896

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det vanligste er vel at hele bygg brukes som kommunale leiligheter og ikke bare noen enkeltleiligheter. Jeg har ikke bodd i samme blokk, men har kommunale boliger i nabolaget (Oslo) og det er periodevis mye roping og skriking på natta på alskens språk fra folk som sliter med psykiatri/rus som og dumping av søppel på gata (kjøleskap, madrasser og annet spesialavfall), og det er til sterk sjenanse for folk som ikke bor med dem også, så jeg skjønner godt at du helst vil unngå naboskap med kommunale boliger. 

Anonymkode: 1656e...0ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

I vårt borettslag så vil vi aldri få kommunale boliger siden den som kjøper må bo her selv og utleie er ikke mulig om du ikke selv har bodd i leiligheten. Veldig greit for vi ser at blokkene ved siden av som er sameie har slitt mye, der kan jo hvem som helst kjøpe og leie ut. Det har man ikke mulighet til hos oss, heldigvis. 

Anonymkode: 55cae...cb1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du kan kontakte styreleder og spørre. Men ihht borettslagsloven må eier ha bodd der ett år selv før de kan leie ut, og da kan de kun leie ut i tre år, så med bakgrunn i det er det vanskelig for kommunen å kjøpe seg opp. Hos oss praktiseres dette strengt, samt at det er for dyrt for kommunen å kjøpe bolig her. 

Anonymkode: 89754...580

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Du kan kontakte styreleder og spørre. Men ihht borettslagsloven må eier ha bodd der ett år selv før de kan leie ut, og da kan de kun leie ut i tre år, så med bakgrunn i det er det vanskelig for kommunen å kjøpe seg opp. Hos oss praktiseres dette strengt, samt at det er for dyrt for kommunen å kjøpe bolig her. 

Anonymkode: 89754...580

I praksis er det svært sjelden strengt for kommuner. Jeg kan ikke det juridiske rundt dette, men det er helt vanlig med inntil 20 prosent kommunale boliger i borettslag (dette står også i loven) og da gjelder ikke forbudet mot utleie kommunen. 

Anonymkode: 0373a...2ad

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Det lovpålagte er for lengst skrotet. Flere tiår siden, men kommunene selger ikke dermed gamle leiligheter de har ervervet etter det gamle systemet, men fortsetter å leie ut. 

Anonymkode: 58735...9d6

Er fortsatt i siste versjon av borettslagsloven: https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2003-06-06-39/KAPITTEL_13#shareModal

§ 4-2.Juridiske personar o.a. som kan eige andelar utan omsyn til vedtektene

(1) Desse kan til saman eige andel eller andelar som gir rett til minst ein bustad og opp til ti prosent av bustadene i lag med fem eller fleire andelar:
1. stat,
2. fylkeskommune,
3. kommune,
4. selskap som har til føremål å skaffe bustader og som blir leidd og kontrollert av stat, fylkeskommune eller kommune,
5. stiftingar som har til føremål å skaffe bustader og som er oppretta av staten, ein fylkeskommune eller kommune,
6. selskap, stifting eller andre som har inngått samarbeidsavtale med stat, fylkeskommune eller kommune om å skaffe bustader til vanskelegstilte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 15.4.2025 den 13.35):

Helt enig. Jeg bodde i blokk med kommunal leilighet over. Der var det fullt hus og herjing døgnet rundt. De rev omtrent ned døren min. Det var rus og psykiatri. Det hjalp ikke å ringe kommunen for de bare sa at ett sted måtte disse også bo. Men, så begynte de å gjøre sitt fornødende i heimen - da ble det underskriftkampanje og borte ble de …

Anonymkode: de680...8b7

Da burde du klaget til styret. Styret kan kreve utkastelse når leietakerne ikke følger vedtekter og ordensregler. Slikt må også kommunen som eier forholde seg til.

Vi har en kommunalt eid bolig, og en som er leiet ut til kommunen. Så langt ingen problemer. Derimot har vi hatt masse problemer med leiligheter leiet ut av private eiere. 

Anonymkode: c682f...c8a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Knutekålmor85 skrev (13 timer siden):

Er fortsatt i siste versjon av borettslagsloven: https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2003-06-06-39/KAPITTEL_13#shareModal

§ 4-2.Juridiske personar o.a. som kan eige andelar utan omsyn til vedtektene

(1) Desse kan til saman eige andel eller andelar som gir rett til minst ein bustad og opp til ti prosent av bustadene i lag med fem eller fleire andelar:
1. stat,
2. fylkeskommune,
3. kommune,
4. selskap som har til føremål å skaffe bustader og som blir leidd og kontrollert av stat, fylkeskommune eller kommune,
5. stiftingar som har til føremål å skaffe bustader og som er oppretta av staten, ein fylkeskommune eller kommune,
6. selskap, stifting eller andre som har inngått samarbeidsavtale med stat, fylkeskommune eller kommune om å skaffe bustader til vanskelegstilte.

Og der står det jo. De kan eie uten hensyn til vedtektene. Det vil si at det er irrelevant at et styre har vedtatt at kommuner ikke kan eie og leie ut. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 15.4.2025 den 23.45):

I vårt borettslag så vil vi aldri få kommunale boliger siden den som kjøper må bo her selv og utleie er ikke mulig om du ikke selv har bodd i leiligheten. Veldig greit for vi ser at blokkene ved siden av som er sameie har slitt mye, der kan jo hvem som helst kjøpe og leie ut. Det har man ikke mulighet til hos oss, heldigvis. 

Lurer på om det kan være unntak for kommunen, ettersom det er unntak for antall enheter de kan eie? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Da burde du klaget til styret. Styret kan kreve utkastelse når leietakerne ikke følger vedtekter og ordensregler. Slikt må også kommunen som eier forholde seg til.

Vi har en kommunalt eid bolig, og en som er leiet ut til kommunen. Så langt ingen problemer. Derimot har vi hatt masse problemer med leiligheter leiet ut av private eiere. 

Det er mye arbeid. MYE arbeid. Leietakere har også rettigheter så kommunen kan ikke bare hive de ut uten videre. Borettslaget sin utkastelsesprosess er også tung og tidkrevende. 

Man må klage til styret, ja, men det tar fort noen år. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er mye arbeid. MYE arbeid. Leietakere har også rettigheter så kommunen kan ikke bare hive de ut uten videre. Borettslaget sin utkastelsesprosess er også tung og tidkrevende. 

Man må klage til styret, ja, men det tar fort noen år. 

Har selv vært i styre hvor vi kastet ut en eier og en leietaker. Det tok riktignok måneder og mye jobb, men ikke år.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånne fordommer blir for dumt. Det vil alltid være noen kommunale leiligheter i borettslag. Jeg bor i et selv. Vi som trenger litt ekstra hjelp har like mye rett å bo steder vi som andre. Og ikke alle lager kvalm for andre, så det at du har opplevd det et sted betyr ikke at det skjer et annet sted. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Den eneste måten å sjekke det på er å sjekke hvem som eier de ulike andelene.

Jeg forstår at folk kan være skeptiske når de har hatt trøblete naboer tidligere, men de som bor i kommunale boliger er like forskjellige som andre.

Der jeg bodde tidligere hadde jeg en nabo som festet hele tiden, konstant støy, høy musikk, og krangling med kjæresten, deltok aldri på trappevask eller dugnad. Det var ikke kommunal bolig, det var en helt vanlig norsk gutt i midten av 20-årene.

Her jeg bor nå er det en kommunal bolig og en vanlig i etasjen over meg (firmannsbolig) Den kommunale boligen er bebodd av verdens søteste pensjonistdame. Hun tar trappevasken for alle, sørger for planter ute i inngangspartiet, inviterer på kaffe og bakst innimellom, eller ett glass vin i kveldssola. Den andre leiligheten? Stikk motsatt, nekter være med å betale for planter til inngangspartiet, parkerer barnevogn og akebrett så pensjonisten må flytte på alt for å kunne vaske i trappa, setter søppelposer i trappeoppgangen, og en unge som løper rundt med sko inne fra kl 06. 

AnonymBruker skrev (På 15.4.2025 den 23.45):

Kommunen kan kjøpe andeler i borettslag og leie ut, de er "juridisk person" og untatt regelen om at eier må bo selv. Så jo, det er fullt mulig hos dere også.

Anonymkode: 18233...0d2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Har selv vært i styre hvor vi kastet ut en eier og en leietaker. Det tok riktignok måneder og mye jobb, men ikke år.

Men var den eieren kommunen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...