Gå til innhold

Mulig å finne ut om det er kommunale leiligheter I borettslaget?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei!Vurderer å by på en leilighet og lurer på om det er my å finne ut om det er kommunale leiligheter i borettslaget? Er dessverre klok av skaden da det er en kommunal bolig her jeg bor, og det har vært rus og psykiatri noe som har gjort at det oppleves utrygt og ubehagelig å bo her.

Anonymkode: 3a7dd...f1b

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Sjekke grunnboken for alle eneheter i bygget?

Anonymkode: b0898...e17

• Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Spør megler, det skal han/hun kunne finne ut av. De fleste borettslag har noen kommunale leiligheter. 

Anonymkode: 8d553...692

• Liker 9
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja, du kan logge deg inn og sjekke hos Kartverket eller sjekke hos Dagens Næringsliv eiendomsbase.

Anonymkode: f703d...a0c

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Litt rart det der med hvor ulike erfaringer man har.

Jeg har leid ut til kommunen i en årrekke. Opplever det som svært ryddig. Sikre og gode betalere. Aldri hatt en eneste dårlig erfaring med hverken beboere eller kommune.

Anonymkode: 14574...a86

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Her er det to kommunale leiligheter i borettslaget,og aldri et eneste sekund tenker jeg over det. For det er ikke bare leid ut til narkomane og psykisk syke,men også til eldre uten de utfordringene.

Anonymkode: ff25a...df0

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ja, du kan logge deg inn og sjekke hos Kartverket eller sjekke hos Dagens Næringsliv eiendomsbase.

Står det der? I vårt borettslag står kun selve borettslaget som én enhet. 

Anonymkode: 0373a...2ad

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Står det der? I vårt borettslag står kun selve borettslaget som én enhet. 

Du skal kunne gå inn på hvert enkelt bolignummer å se hvem som er eier. Så det stemmer ikke, isåfall er det ikke ett borettslag du bor i. 

Anonymkode: 70202...896

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Helt enig. Jeg bodde i blokk med kommunal leilighet over. Der var det fullt hus og herjing døgnet rundt. De rev omtrent ned døren min. Det var rus og psykiatri. Det hjalp ikke å ringe kommunen for de bare sa at ett sted måtte disse også bo. Men, så begynte de å gjøre sitt fornødende i heimen - da ble det underskriftkampanje og borte ble de …

Anonymkode: de680...8b7

• Liker 3
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Helt enig. Jeg bodde i blokk med kommunal leilighet over. Der var det fullt hus og herjing døgnet rundt. De rev omtrent ned døren min. Det var rus og psykiatri. Det hjalp ikke å ringe kommunen for de bare sa at ett sted måtte disse også bo. Men, så begynte de å gjøre sitt fornødende i heimen - da ble det underskriftkampanje og borte ble de …

Fornødne i heisen skulle det stå …

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Du skal kunne gå inn på hvert enkelt bolignummer å se hvem som er eier. Så det stemmer ikke, isåfall er det ikke ett borettslag du bor i. 

Anonymkode: 70202...896

Hvor da? 

Får opp grunnboka, med grunndata, heftelser og Panthaver: Andelseierne i borettslaget. 

Vi eier jo ikke boligene våre, vi eier andeler i borettslaget. 

Under min eiendom står det som er i skjermbildet. 

Ikke ts altså, men jeg har kun funnet eierne da jeg selv satt i styret... 

Screenshot_20250415_133346_Chrome.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hei!Vurderer å by på en leilighet og lurer på om det er my å finne ut om det er kommunale leiligheter i borettslaget? Er dessverre klok av skaden da det er en kommunal bolig her jeg bor, og det har vært rus og psykiatri noe som har gjort at det oppleves utrygt og ubehagelig å bo her.

Anonymkode: 3a7dd...f1b

Kjipt at du har den erfaringen, men du forstår at noen som leier en kommune bolig kommer i alle «farger og fasonger»? 🙂 Selv har jeg bod i en kommunal bolig hele barndommen min pga moren min var alene med meg og vi hadde lav inntekt (mamma jobbet, men lavinntekt yrke) Vi har aldri slitt med rus eller noe sånt. En venninne av meg har bod i sin bolig i over ti år, hun har livet sitt på stell, jobb, ordnet økonomi, steller og vasker leiligheten sin osv. Bare noe å tenke på før du putter alle i samme båt tenker jeg?🌸

Anonymkode: 10616...253

• Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Sjansen er stor for at det er kommunal bolig i sameie og borettslag. Det er lovpålagt at kommunen har rett på en viss andel boliger. De kan kjøpe en bolig når som helst. Så om de ikke har det når du flytter inn, så kan de skje etter du har kjøpt og flyttet inn. 

Kommunale boliger er flaks eller uflaks. 

Har bare hatt uflaks så langt. Har en i sameiet. Styret har forsøkt å kaste han ut i over 2 år nå. Er hovedsakelig rus. Det verste for meg er at han drar meg seg andre rusmisbrukere hit. Han bor heldigvis på andre enden av bygget av meg, så jeg hører ikke fest bråket slik som de andre. Men jeg har hatt folk hengende inn soveromsvinduet, forsøkt å åpnet døren, raidet bod og garasje og postkasser. Det føles utrykt å bo her med de rundt veggene. 

Begge stedene jeg bodde før så hadde vi egne kommunale bygg med flere boliger. Det var et mareritt. Heldigvis så tente beboerne selv på byggene så mange ganger at kommunen til slutt ikke orket å bygge opp bygget igjen. 

Anonymkode: f2ac9...0fb

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvor da? 

Får opp grunnboka, med grunndata, heftelser og Panthaver: Andelseierne i borettslaget. 

Du må søke på adressen du bor på, du får først opp borettslaget og så kan du gå videre å finne alle adresser og andeler som hører til borettslaget. Har gjort dette mange ganger for å sjekke hvem som eier, da jeg var på boligjakt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvor da? 

Gå inn på borettslagandeler deretter søk på hver enkelt enhet som du klikker inn på vis grunnboken. 
IMG_7398.thumb.png.d58673458e80812128db5ff918b99e35.png

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det som er like viktig er om dere har et oppegående styre. Sitter selv i styret i et borettslag med ganske mange kommunale leiligheter (ca 40 stk). Det var problematisk en periode, men så begynte vi å dokumentere absolutt alt og sende skriftlige klager hver gang det var noe. Om nødvendig kobler vi inn advokat. De i boligkontoret virker som de har skjønt at her er det ikke noe vits i å plassere de «verste» leietagerne, for etter et års tid med dette opplegget har vi ikke noe bråk med de kommunale leilighetene mer. 

Anonymkode: 387de...d95

• Liker 9
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kommunen har rett til å kjøpe inntil 10% av boligene i et borettslag, så det er sannsynligvis noen kommunale leiligheter i ethvert større borettslag.

Ser ut som den beste forsikringen mot problemer er et oppegående og handlekraftig styre som kan ta tak i problemer så raskt som mulig.

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Knutekålmor85 skrev (31 minutter siden):

Kommunen har rett til å kjøpe inntil 10% av boligene i et borettslag, så det er sannsynligvis noen kommunale leiligheter i ethvert større borettslag.

Ser ut som den beste forsikringen mot problemer er et oppegående og handlekraftig styre som kan ta tak i problemer så raskt som mulig.

Men de i styret får mye ekstraarbeid pga dette. Derfor må folk verdsette den jobben de gjør i styret. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Sjansen er stor for at det er kommunal bolig i sameie og borettslag. Det er lovpålagt at kommunen har rett på en viss andel boliger. De kan kjøpe en bolig når som helst. Så om de ikke har det når du flytter inn, så kan de skje etter du har kjøpt og flyttet inn. 

Kommunale boliger er flaks eller uflaks. 

Har bare hatt uflaks så langt. Har en i sameiet. Styret har forsøkt å kaste han ut i over 2 år nå. Er hovedsakelig rus. Det verste for meg er at han drar meg seg andre rusmisbrukere hit. Han bor heldigvis på andre enden av bygget av meg, så jeg hører ikke fest bråket slik som de andre. Men jeg har hatt folk hengende inn soveromsvinduet, forsøkt å åpnet døren, raidet bod og garasje og postkasser. Det føles utrykt å bo her med de rundt veggene. 

Begge stedene jeg bodde før så hadde vi egne kommunale bygg med flere boliger. Det var et mareritt. Heldigvis så tente beboerne selv på byggene så mange ganger at kommunen til slutt ikke orket å bygge opp bygget igjen. 

Anonymkode: f2ac9...0fb

Det lovpålagte er for lengst skrotet. Flere tiår siden, men kommunene selger ikke dermed gamle leiligheter de har ervervet etter det gamle systemet, men fortsetter å leie ut. 

Anonymkode: 58735...9d6

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Det lovpålagte er for lengst skrotet. Flere tiår siden, men kommunene selger ikke dermed gamle leiligheter de har ervervet etter det gamle systemet, men fortsetter å leie ut. 

Anonymkode: 58735...9d6

Vi har et sameie hvor styret og eierne har vedtatt forbud mot kommunale leietakere og at kjøpere må godtas av styret. Vet ikke om det går i borettslag?

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...