Gjest Gjest Skrevet 13. mars 2006 #21 Skrevet 13. mars 2006 Hevn? Hva har det med hevn å gjøre at man mener at barnas far bør betale sin rettmessige del av utgiftene? Min eks begynte å jobbe svart etter at han hadde flyttet ut. Offisielt har han inntekt under grensen for bidragsevne, og betaler derfor 0 i bidrag. Jeg har ikke sagt fra - enda. Tror egentlig ikke jeg kommer til å gjøre det heller, for jeg tviler på om skatteetaten eller trygdekontoret er istand til å bevise det svarte arbeidet. Men det er jo interessant at han på den ene siden tjener for lite til å betale bidrag, og på den andre siden jobber så mye at han etter eget utsagn "ikke har tid" til å ha samvær... 1
Gjest gjest1 Skrevet 13. mars 2006 #22 Skrevet 13. mars 2006 hvorfor er det bare menn som må betale bidrag ? ← Den som ikke har barna, betaler bidrag - enten det er mor eller far.
Gjest Gjesta Skrevet 13. mars 2006 #23 Skrevet 13. mars 2006 hvorfor er det bare menn som må betale bidrag ? ← Det er det da ikke. Etter barneloven har foreldrene plikt til å bære utgiftene til forsørging og utdanning av barnet sitt. Den av foreldrene som ikke bor sammen med barnet, skal betale et fast månedlig pengebeløp (barnebidrag). Link om barnebidrag
Mette Skrevet 13. mars 2006 #24 Skrevet 13. mars 2006 Men for å snu på flisen, det er vel heller ikke riktig at mor jobber svart, står med nesten null i inntekt og far må betale mer eller mindre hele summen som er satt for å forsørge et barn. Jeg synes begge deler er like ille jeg. Ingen er bedre enn den andre.
Gjest Gjesta Skrevet 13. mars 2006 #25 Skrevet 13. mars 2006 Men for å snu på flisen, det er vel heller ikke riktig at mor jobber svart, står med nesten null i inntekt og far må betale mer eller mindre hele summen som er satt for å forsørge et barn. Jeg synes begge deler er like ille jeg. Ingen er bedre enn den andre. ← Helt enig. Man får ha like regler.
Gjest Gjest Skrevet 13. mars 2006 #26 Skrevet 13. mars 2006 "Will somebody please think about the children?"
Gjest King James Skrevet 13. mars 2006 #27 Skrevet 13. mars 2006 Why shoud we think of the children ?
Gjest Gjest Skrevet 13. mars 2006 #28 Skrevet 13. mars 2006 Why shoud we think of the children ? ← For at vi skal bruke det som unnskyldning mot våre smålige handlinger . Vi gjør det for barnas skyld, gjør vi ikke?
Gjest Gjesta Skrevet 13. mars 2006 #29 Skrevet 13. mars 2006 For at vi skal bruke det som unnskyldning mot våre smålige handlinger . Vi gjør det for barnas skyld, gjør vi ikke? ← Har du fått rusk i øyet eller?
Gjest Gjest Skrevet 13. mars 2006 #30 Skrevet 13. mars 2006 Jeg er imot svart arbeid uansett. Vet det er veldig vanlig i håndverkerbransjen, som jo domineres av menn. Men som noen nevner jobber jo også kvinner svart som dagmamma ol, men tror nok ikke det er like mye verdier som går tapt for samfunnet sammenlignet med håndverkernes svarte arbeid. (og bare for å presisere: jeg mener ikke alle håndverkere er skurker, bare så jeg ikke blir misforstått her ) Og så straffer det seg å jobbe svart uansett sett. Man risikerer jo å ende opp som minstepensjonist hvis man jobber så mye svart. Og sykelønn får man ikke. Det kan faktisk ofte straffe seg å bryte loven
Mette Skrevet 13. mars 2006 #31 Skrevet 13. mars 2006 Men det er jo å tenke på barna. Hvis alle oppgav reell inntekt, hadde ikke den ene sittet dårligere i det enn den andre. Da ville barnet få jevnt fordelte goder hos begge og evt ikke bare hos den ene
Gjest Gjest Skrevet 13. mars 2006 #32 Skrevet 13. mars 2006 Har du fått rusk i øyet eller? ← Fått det ut nå, se ----->
Gjest Gjest Skrevet 13. mars 2006 #33 Skrevet 13. mars 2006 jeg jobber svart! i tillegg ved å ha full jobb og vanlig full bidragsevne. men for å ha råd til å gi barnet en god, opplevelsesrik helg trenger jeg noen ekstra middler. men for all del, kanskje er det ikke hevn, lukter mer av missunnelse.hun behøver da virkelig ikke å ha noen økonomiske fordeler ved at jeg jobber ræva av meg, i tillegg til vanlig jobb.
Caramba Skrevet 13. mars 2006 #34 Skrevet 13. mars 2006 Jeg skjønner veldig godt en foreldre som sier fra dersom eksen plutselig ikke har råd til å bidra til den kostnaden det faktisk er å ha barn. Hvis barnet bor fast hos mor/far , er det da rettferdig at h*n skal betale for alt av klær, mat, barnehage, SFO, leker, fritidsaktiviteter osv, samt i tillegg gi barnet et skikkelig hjem? Det er krevende og kostbart å oppdra et barn og det er ikke riktig at samværsforeldren kan jobbe svart for å slippe å betale sin del.
Gjest Markus i Oslo Skrevet 13. mars 2006 #36 Skrevet 13. mars 2006 Svart arbeid er uansett en uting. Jeg synes det er en interessant oppfatning at det er mindre galt å jobbe svart enn å melde fra om at noen gjør det. Uansett motiv. Jeg tror vel egentlig også at samlivsbrudd har ført til langt verre ting enn at noen ikke kan jobbe svart lenger. Men det er veldig flott at noen tar opp dette store samfunnsproblemet med sladring.
Gjest Gjest Skrevet 14. mars 2006 #37 Skrevet 14. mars 2006 hvorfor er det bare menn som må betale bidrag ? ← Hvis barna bor hos far må jo mor betale bidrag. Dette visste du vel !!
Gjest "slem gjest" Skrevet 14. mars 2006 #38 Skrevet 14. mars 2006 Min eks hadde en svært høyt lønnet jobb mens vi var gift. Rett etter skilsmissen opprettet han 3 - 4 firmaer (AS-er) Pengene ble flyttet imellom firmaene der han selv ble ansatt som konsulent med minimal inntekt. Feirer ble firmareiser, ikke ferier som ungene fikk være med på - ungene fikk noen få dager med han i lånt campingvogn. Firmaene hans er gode for 100 mllioner og han kjører rundt i en av de dyreste Mercedesene, men det er firmabil som i følge han står på jobben, når han ikke er på oppdrag. (Ja særlig!) I tillegg er firmaene registrert i et annet fylke - slik at hele saken blir for uoversiktelig for det lokale skattekontoret. Har et utall av eksempler på hvordan han har snodd seg unna den skatten han sklle ha betalt. Jeg forsørger og har omsorgen for 3 mindreårige barn og lever på en lav statlig inntekt. Jada, han er flink i jobben og er velykket. Men han bidrar så godt som ikke med samvær eller økonomisk hjelp til barna. Jeg er ikke hevnlysten, men blir forbannet når han ikke bidrar verken direkte til barnet eller deltar med bidrag til "fellesgodene" i samfunnet. Men det meste er mulig med gode regnskapsførere, sleipe advokater og null samvittighet. Tror neppe jeg er den eneste som har opplevd dette eller lignende. - og kanskje kan en lure på hvem som ønsker å hevne seg siden det var jeg som ønsket å gå ut fra ekteskapet (pga div elskerinner som dukket opp.)
Gjest gjest1 Skrevet 14. mars 2006 #39 Skrevet 14. mars 2006 (endret) Dere som er så veldig i mot svart arbeide - er dere klar over at en håndverker heller ikke har lov til å ta gratisjobber for venner uten å momse av det? Så egentlig må han bare la hammeren ligge etter endt arbeidsdag - uansett! Dette fikk jeg høre for noen år siden, om det stemmer kan jeg ikke garantere så lenge jeg ikke har lest lovverket selv. Men er det sånn; ville dere da ha anmeldt deres bror, svoger, nabo etc for ikke å innberette en tjeneste han gjorde for dere? Selv jobber jeg svart fra tid til annen når jeg serverer i lukkede selskaper. Skulle jeg skattet av det måtte jeg A: Forlange at vertskapet ansatte meg B: Ta mye høyere timesbetaling, for å dekke skatt og moms(?) og fakturere dem. Resultatet ville uansett blitt at veldig mange måtte ha droppet de store selskapene sine, fordi det ville blitt for dyrt med hjelp. Jeg har IKKE dårlig samvittighet for å jobbe svart de timene en gang i blant. En ting til: Hvis jeg hadde tilbudt DEG å bli med meg på en kvelds jobb for en tusenlapp eller mer, ville du takket nei dersom du ikke kunne betale skatt av det? Eller er det egentlig ANDRES svartarbeid som plager deg? Endret 14. mars 2006 av mysan
punktom Skrevet 14. mars 2006 #40 Skrevet 14. mars 2006 (endret) dobbelt Endret 14. mars 2006 av punktom
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå