AnonymBruker Skrevet 14. april #1 Skrevet 14. april Har vel aldri tenkt over det på den måten. Men ser fra annen tråd her at jeg kanskje har blitt utsatt for barnemishandling? Tror ikke og føler ikke det selv. Det blir for voldsomt for meg. Jeg er 30 år nå og ble fiket til av moren min i ansiktet flere ganger gjennom barndommen. Siste gang var jeg 17/18 år gammel. Kan ikke huske hvor mange ganger det skjedde. Dratt etter ørene skjedde også. Jeg vet at jeg ikke husker alt som skjedde, for har vage minner av alt. Og husker bare de siste årene hvor jeg var stor, men i de siste årene vet jeg at det ikke var første gang. Husker en episode jeg syns var skummel. Hun var dominerende og helt oppi ansiktet mitt (kjempe sint) hvor på jeg rygget mens hun fulgte etter med ansiktet rett foran midt. Det var ubehaglig for jeg fikk ikke sett noe annet sted enn i ansiktet. Jeg gikk bakover til jeg traff ett skap som rakk meg til ryggen, bøyde meg bakover så jeg hadde vondt i ryggen i flere ganger. Hun var ikke voldelig akkurat den gangen. Men var ikke dette mer vanlig før og innafor som barneoppdragelse? Tenker det ikke har vært vondt ment. Har god kontakt med moren min i dag og hun snakker ned om alle som mishandler og slår barna sine etc. Vi har aldri snakket om dette og jeg kommer aldri til å ta det opp. Virker som hun lever i fornektelse for at det i det hele tatt har skjedd. Syns det er merkelig. Det var en avsporing. Men hva ligger under barnemishandling? Anonymkode: 34821...9fa 2
AnonymBruker Skrevet 14. april #2 Skrevet 14. april Spør du meg er terskelen for mishandling lav. Det du forteller hører over streken ut Anonymkode: f7455...da4 4
AnonymBruker Skrevet 14. april #3 Skrevet 14. april Terskelen for å bruke makt/vold mot barn var lavere før. Det var akseptert at foreldre ga barna sine en lusing eller ris. Husker det var mye truing med dette når jeg var liten på 80-tallet, men var heldigvis selv skånet for mishandling som det hadde vært i dag. Eneste var nabokona som tømte pepper i munnen vår en gang vi hadde vært stygge i munnen og vi testet hvor langt hun kom til å gå med truslene sine. Anonymkode: 02f92...769 4
AnonymBruker Skrevet 14. april #4 Skrevet 14. april Det er jo ugrei oppførsel av en forelder mot et barn, og da heter det barnemishandling. Men ikke grov barnemishandling. Sammenlign det med hvis en kollega på jobb fiket til deg i ansiktet. Er det anmeldbart? Ja, selvfølgelig. Får personen mange år i fengsel som straff? Nei. Men noe blir det fordi det er ugrei oppførsel. Man kan ikke gå rundt og fike til folk, uten at det reageres med en konsekvens. Ikke voksne mot barn, ikke voksne mot voksne. Anonymkode: cadd4...692 2
AnonymBruker Skrevet 15. april #5 Skrevet 15. april Jeg er like gammel som deg, men mine foreldre hadde fått med seg på dette punktet i historien at det å være voldelig og skremmende ovenfor barn, ikke var ok. Det du beskriver her er både psykisk og fysisk vold. Jeg mener at når vi vokste opp på 90-tallet, så var dette ikke innafor mtp barneoppdragelse. Anonymkode: 24473...1ad 6 8
AnonymBruker Skrevet 15. april #6 Skrevet 15. april Vokste også opp på 80-tallet, og har samme erfaring som deg. Klaps og kjeft var dagligdags. Anonymkode: 1b8cb...dcb 1 1
AnonymBruker Skrevet 15. april #7 Skrevet 15. april Det du beskriver var helt vanlig på 60-80 tallet. Så skjønte man at sånn skal man ikke gjøre. Det er jo en grunn til at svært mange som vokste opp på den tiden sliter i stor grad - er ufør, rus også videre. Du sier du er 30, da er du født på 90-tallet og da skulle dine foreldre ha skjønt at dette ikke var greit. Anonymkode: 0f54a...9d9 4
AnonymBruker Skrevet 15. april #8 Skrevet 15. april Jeg er 34 år, og jeg hadde blitt sjokkert hvis jeg hørte om at noen jevnaldrende av meg hadde blitt fiket til og dratt etter ørene i oppveksten. Klart det har hendt at foreldrene mine har blitt sinna og sagt ting (i hvert fall i en tone) de hadde revurdert hvis de fikk en halvtimes betenkningstid først, men det du beskriver er langt forbi det jeg oppfatter som normalt blant jevnaldrende. Tror ikke jeg hadde klart å aldri ta opp hvor jævla ugreit dette var. Særlig når hun sitter og snakker om andre barnemishandlere som om hun ikke selv har bedrevet det. Anonymkode: 36fdb...a72 4
Snok1 Skrevet 15. april #9 Skrevet 15. april AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Det er jo en grunn til at svært mange som vokste opp på den tiden sliter i stor grad - er ufør, rus også videre. Altså…..flere enn de som er født etter 1990? Har du tall på dette? 1 1
AnonymBruker Skrevet 15. april #10 Skrevet 15. april AnonymBruker skrev (12 timer siden): Det er jo ugrei oppførsel av en forelder mot et barn, og da heter det barnemishandling. Og hva defineres som "ugrei oppførsel"? Å nekte barnet lørdagsgodt fordi barnet ikke rydder rommet sitt, er ugrei oppførsel synes jeg, men neppe barnemishandling. Tenker at det ts beskriver er "innenfor" det vi i dag vil si er barnemishandling - å utføre en fysisk handling som er skremmende og nedverdigende for barnet. Personlig ville jeg hatt behov for å snakke ut om dette, da det virker som det har skjedd ganske rutinemessig. Anonymkode: dbfe7...075 1
AnonymBruker Skrevet 15. april #11 Skrevet 15. april Barnemishandling ja. Jeg er født i 83 og har IKKE inntrykk av at slik oppførsel var normalisert i det gjennomsnittlige hjem. Anonymkode: 6886e...eaa 3 1
AnonymBruker Skrevet 15. april #13 Skrevet 15. april Helt seriøst jeg hadde konfrontert henne neste gang. Spurt om hvorfor hun snakker ned om de som mishandler barn, når hun gjorde det selv. Anonymkode: 10845...644 1
AnonymBruker Skrevet 15. april #14 Skrevet 15. april Vokste opp på 80-tallet, og det der var barnemishandling selv da. Anonymkode: 65ea2...447 3
c_buk Skrevet 15. april #15 Skrevet 15. april Vold mot barn er barnemishandling. Hun utøvet vold, og dermed barnemishandling. Det finnes selvsagt ingen unnskyldning for at man utøvet vold mot sitt barn. 2 1
AnonymBruker Skrevet 15. april #16 Skrevet 15. april AnonymBruker skrev (17 timer siden): Har vel aldri tenkt over det på den måten. Men ser fra annen tråd her at jeg kanskje har blitt utsatt for barnemishandling? Tror ikke og føler ikke det selv. Det blir for voldsomt for meg. Jeg er 30 år nå og ble fiket til av moren min i ansiktet flere ganger gjennom barndommen. Siste gang var jeg 17/18 år gammel. Kan ikke huske hvor mange ganger det skjedde. Dratt etter ørene skjedde også. Jeg vet at jeg ikke husker alt som skjedde, for har vage minner av alt. Og husker bare de siste årene hvor jeg var stor, men i de siste årene vet jeg at det ikke var første gang. Husker en episode jeg syns var skummel. Hun var dominerende og helt oppi ansiktet mitt (kjempe sint) hvor på jeg rygget mens hun fulgte etter med ansiktet rett foran midt. Det var ubehaglig for jeg fikk ikke sett noe annet sted enn i ansiktet. Jeg gikk bakover til jeg traff ett skap som rakk meg til ryggen, bøyde meg bakover så jeg hadde vondt i ryggen i flere ganger. Hun var ikke voldelig akkurat den gangen. Men var ikke dette mer vanlig før og innafor som barneoppdragelse? Tenker det ikke har vært vondt ment. Har god kontakt med moren min i dag og hun snakker ned om alle som mishandler og slår barna sine etc. Vi har aldri snakket om dette og jeg kommer aldri til å ta det opp. Virker som hun lever i fornektelse for at det i det hele tatt har skjedd. Syns det er merkelig. Det var en avsporing. Men hva ligger under barnemishandling? Anonymkode: 34821...9fa Var mer vanlig før, hvis din mor lever kan du melde henne, er hun død blir det verre. Anonymkode: edb73...314
AnonymBruker Skrevet 15. april #17 Skrevet 15. april AnonymBruker skrev (17 timer siden): Har vel aldri tenkt over det på den måten. Men ser fra annen tråd her at jeg kanskje har blitt utsatt for barnemishandling? Tror ikke og føler ikke det selv. Det blir for voldsomt for meg. Jeg er 30 år nå og ble fiket til av moren min i ansiktet flere ganger gjennom barndommen. Siste gang var jeg 17/18 år gammel. Kan ikke huske hvor mange ganger det skjedde. Dratt etter ørene skjedde også. Jeg vet at jeg ikke husker alt som skjedde, for har vage minner av alt. Og husker bare de siste årene hvor jeg var stor, men i de siste årene vet jeg at det ikke var første gang. Husker en episode jeg syns var skummel. Hun var dominerende og helt oppi ansiktet mitt (kjempe sint) hvor på jeg rygget mens hun fulgte etter med ansiktet rett foran midt. Det var ubehaglig for jeg fikk ikke sett noe annet sted enn i ansiktet. Jeg gikk bakover til jeg traff ett skap som rakk meg til ryggen, bøyde meg bakover så jeg hadde vondt i ryggen i flere ganger. Hun var ikke voldelig akkurat den gangen. Men var ikke dette mer vanlig før og innafor som barneoppdragelse? Tenker det ikke har vært vondt ment. Har god kontakt med moren min i dag og hun snakker ned om alle som mishandler og slår barna sine etc. Vi har aldri snakket om dette og jeg kommer aldri til å ta det opp. Virker som hun lever i fornektelse for at det i det hele tatt har skjedd. Syns det er merkelig. Det var en avsporing. Men hva ligger under barnemishandling? Anonymkode: 34821...9fa Hvis du ikke vil ta det opp med henne, hva er ad hensikten med dette innlegget? Anonymkode: edb73...314
AnonymBruker Skrevet 15. april #18 Skrevet 15. april For meg så er det uvanlig. Jeg er 43 år. Ingen av mine venner fortalte om noe sånt hvert fall. Mine foreldre rørte meg aldri. Pappa kunne bli sur på meg. Men jeg var en prøvelse. Men var aldri redd han. Anonymkode: 28d04...610 1
AnonymBruker Skrevet 15. august #19 Skrevet 15. august Jeg ble født i 1996. Mamma slo meg, pappa og andre folk, stadig vekk. Hun brøla høylytt på folk, la seg på bakken/gulvet, og fikk utbrudd. Ble også sperra inne på ulike rom og var flere tilfeller der jeg ikke fikk tilgang til mat. Var også tilfeller der mamma trua med å drukne meg, eller at hun skulle ta selvmord. I tillegg var det mange tilfeller der jeg ikke fikk tilstrekkelig med klær, fordi mamma (og pappa?) ikke gadd å kjøpe kvalitetsklær. Pappa døde i 2019. Jeg og mamma har ikke hatt kontakt siden 2016. Jeg flytta på hybel i 2013, da var jeg 17 år. I dag er jeg ufør, singel og arbeidsledig. Den eneste "fordelen" er at jeg har mange hobbyer, er flink til å finne på ting på egenhånd og at jeg bidrar med frivillig arbeid. På toppen av det hele har jeg CP, så det har ikke gjort livet bedre. Anonymkode: 5b238...1f0 5
AnonymBruker Skrevet 15. august #20 Skrevet 15. august Ja det er barnemishandling . Men som du sier, før var terskelen annerledes og man regnet det ikke som mishandling den gangen. Anonymkode: 8bff8...590 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå