AnonymBruker Skrevet 15. april #61 Skrevet 15. april NatNat skrev (2 minutter siden): forskjellig kultur.. Hun var fremmed.. mener du at hun var ikke norsk ? Jeg er ikke norsk og i mitt land folk har mindre tålmodighet mot barn som er i veien. Og jeg er europeisk. Matbutikken er også fremmed, så jeg vil anta at fremmed dame ganske enkelt betyr at de ikke har sett henne før. Anonymkode: 450c6...d02 2
AnonymBruker Skrevet 15. april #62 Skrevet 15. april Get over it, det er en bitteliten dråpe i havet. Barnet ditt kommer over det, livet går videre og til en annen gang vet du litt mer hva dere kan øve på eller unngå. Selvom det var ubehagelig, har barnet ikke vondt av å erfare at også voksne kan opptre ugreit. Anonymkode: 9be79...901 3 1
Grønnastar Skrevet 15. april #63 Skrevet 15. april Er dette første gangen du har møtt på en pensjonist? Har du enda ikke oppdaget hvor uhøflig og uforskammede en skremmende stor andel pensjonister i dette landet er i det offentlige rom? 1
AnonymBruker Skrevet 15. april #64 Skrevet 15. april Ingen normale voksne dytter til et barn! Men du lar selvfølgelig ikke barnet ditt gå med egen vogn når det er travelt og mange mennesker på butikken. Anonymkode: 13375...290 2 1
AnonymBruker Skrevet 15. april #65 Skrevet 15. april Enig med de som sier at du burde ha flyttet ungen eller lot være å gi henne handlevogn, men men, etterpåkloskap har barn selv og har også vært den som irriterer andre på handletur i ny og ned, sånn er det bare dessverre. Vi kan ikke alltid være perfekt 🙄 For å svar på spørsmålet ditt: ja, du burde absolutt ha stått opp for barnet ditt og sagt noe til henne med mindre du ser at hun er tydeligvis preget av psykisk sykdom og ved å si noe vil du bare eskalere allerede ubehagelig situasjon. Noe ala "beklager at jeg ikke har reagert raskt nok, men du har ikke lov å dytte et lite barn for å press feite rævva di fram" P. S. Ikke overtenk det, du er god nok mor og vi lærer så lenge vi lever Anonymkode: c98dc...da6 2
AnonymBruker Skrevet 15. april #66 Skrevet 15. april Det er så mange i den alderen som ikke fikser kø og tar seg selv utrolig viktig. Opplever de ofte . Anonymkode: b9a99...3fd 2
AnonymBruker Skrevet 15. april #67 Skrevet 15. april AnonymBruker skrev (1 time siden): Enig. Begge mine små elsker å gå med sin egen lille handlevogn, men jeg lar dem ikke få lov til det når det er fullt i butikken. 20-30 sekunder er kjempelenge og stå og vente bak noen som er i veien! Selvsagt er det ikke ok å dytte en 2-åring, men her var jo moren helt sveiseblind mtp skikk og bruk. Anonymkode: b188f...546 Nei det er ikke lenge altså , ærlig talt Anonymkode: 5b1ff...847 3 1
AnonymBruker Skrevet 15. april #68 Skrevet 15. april 20-30 sekunder er LENGE når man står der og ønsker å komme forbi. Det er likevel ikke en god grunn til å dytte et lite barn, så det er klart det er noe galt med den damen. Jeg hadde venta, eller sagt noe til gruppa. I motsetning til mange i tråden og til tross for at jeg ikke er spesielt glad i barn selv, mener jeg at barn har rett til å bevege seg rundt i verden (mens foreldre holder de trygge, selvfølgelig). At en 2-åring går like tregt som en krumrygga 96-åring med rullator, betyr ikke at ungen har mindre rett til å snegle seg gjennom en dør enn voksne som av ulike grunner kanskje er like trege eller tregere. Jeg tenker at du som mor burde ha sagt noe til gruppa som sto i døra før gutten din gikk inn. En gruppe som står og prater er ikke veldig oppmerksom på omgivelsene, og når det er så trangt, så kunne én av de lett ha dyttet sønnen din overende, eller snublet og falt over sønnen din, om de tok et lite steg bakover. Et vennlig "unnskyld, kan vi få litt plass?" hadde vært tryggere for sønnen din- og samtidig åpnet døra helt for andre som et bonus. Den gale damen kunne også gitt beskjed til gruppa, men det er vel mindre skummelt å bølle en 2 åring enn en gruppe med voksne. Anonymkode: 69640...225 5
AnonymBruker Skrevet 15. april #69 Skrevet 15. april AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Enig med de som sier at du burde ha flyttet ungen eller lot være å gi henne handlevogn, men men, etterpåkloskap har barn selv og har også vært den som irriterer andre på handletur i ny og ned, sånn er det bare dessverre. Vi kan ikke alltid være perfekt 🙄 For å svar på spørsmålet ditt: ja, du burde absolutt ha stått opp for barnet ditt og sagt noe til henne med mindre du ser at hun er tydeligvis preget av psykisk sykdom og ved å si noe vil du bare eskalere allerede ubehagelig situasjon. Noe ala "beklager at jeg ikke har reagert raskt nok, men du har ikke lov å dytte et lite barn for å press feite rævva di fram" P. S. Ikke overtenk det, du er god nok mor og vi lærer så lenge vi lever Anonymkode: c98dc...da6 Enig bortsett fra at man skal ikke synke så lavt at man snakker om andres "feite ræv". Man er et forbilde for barn og må oppføre seg som en normal person selv om man blir irritert. Anonymkode: 450c6...d02 3
AnonymBruker Skrevet 15. april #70 Skrevet 15. april Jeg er mor selv, og ville ha ungått på det beste å skape en situasjon hvor barnet står i veien for andre. Spiller ingen rolle hvor lenge. Det er UTROLIG irriterende for andre mennesker. Å dytte er ikke okay likevell, men ja, jeg forstår at folk blir forbanna. Du som mor bør holde bedre styr på barna i en stressende situasjon. Det hadde vært noe helt annet om det var masse plass og ikke kaos, men i situasjoner hvor det er det som for eksempel på ett travelt loppemarked akkurat når startskuddet går så har ikke barn noe der å gjøre med mindre du ønsker de skal havne i en trassig situasjon som verken er bra for deg eller ungen. Anonymkode: a778f...56c 6
AnonymBruker Skrevet 15. april #71 Skrevet 15. april AnonymBruker skrev (6 timer siden): Derfor er jeg teit på butikken. Jeg ber aldri min unge om å være forsiktig eller ikke kjøre på andre. For å komme fremover må man kjøre på. Og vi har like mye rett til å handle der som andre. Dessuten synes de fleste at en todler med vogn er søtt, så de fleste slipper oss raskt gjennom i kassen (et tips til dere andre med småbarn) Anonymkode: e1ca3...7b6 Todler. Akkurat like teit å si som kiddo/kidden/kidsa. Nei, de fleste syntes ikke så barn med kurv i butikken er søtt når de ikke klarer oppføre seg. Og ja jeg har barn selv og de hadde ikke fått kjørt rundt som uoppdragne dritt unger. Bbarn som har kjørt på meg med kurv, snakker ikke foreldrebe til barnet sitt så gjør jeg det. Koster meg ingenting, og kunne ikke brydd meg mindre om ungen blir sur og furten, noen må faktisk oppdra dem om ikke foreldrene evner å tro annet enn at folk syntes barna er søte. Og hadde aldri sluppet forbi barn med kurv i køen. Har jeg aldri sett andre gjort heller. Og vi har både stor Meny ( de har ikke små kurver) stor Rema som måte ta bport barnekuvene fordi foreldrene lot barna kjøre villmann rundt i butikken, og vi har en stor Kiwi butikk. Anonymkode: b1f5a...af4 5 1 2
AnonymBruker Skrevet 15. april #72 Skrevet 15. april AnonymBruker skrev (15 timer siden): Idag var jeg og familien min på en fremmed matbutikk hvor det var mye folk. Barnet på 2 år ble litt satt ut, men forsøkte å karre seg gjennom folkemengden. Foran oss sto det ca 4 mennesker og snakket (og dermed blokkerte halve inngangen til butikke) Barnet mitt hadde en liten handlevogn og forsøkte å ikke kjøre på noen av menneskene og gikk dermed sakte. Bak meg kom det en fremmed dame på 60-70 år som presset seg frem mellom meg og barnet. Jeg forsøkte å geleide barnet bort slik at andre kunne komme frem, men denne damen valgte da å rope til barnet på 2 år at hun måtte da for faren se til å flytte seg før hun puffet henne bort. Både jeg og Barnet ble litt satt ut av reaksjonen til denne fremmede damen, men valgte bare å gå videre uten å si noe. Altså er det så vanskelig å vente litt på et lite barn? Barnet sto i veien for damen i kanskje 20 til 30 sekunder, var dette virkelig verd denne reaksjonen? Var ikke heller problemet de som sto å pratet i inngangen? Når ble det greit å dytte barn? Overreagerer jeg eller burde jeg ha sagt noe til denne damen? Anonymkode: 59a0d...30b Hjelpe meg, hadde jeg vært der er jeg redd for hvordan jeg hadde reagert. For et hespetre😳 Anonymkode: 56dac...92e 2
TinaChristina Skrevet 15. april #73 Skrevet 15. april Thyra skrev (6 timer siden): Mulig det. Men man kan da ikke gå rundt og dytte alle man mener er i veien! I en store folkemengder vil det være mange som er "i veien", skal man bare gå rundt og puffe dem unna, da? Det sa jeg da heller ikke.
AnonymBruker Skrevet 15. april #74 Skrevet 15. april Hvorfor er det verre med trege barn enn voksne? Alle har rett til å gå med handlekurv Anonymkode: 5b1ff...847 4
AnonymBruker Skrevet 15. april #75 Skrevet 15. april AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg er mor selv, og ville ha ungått på det beste å skape en situasjon hvor barnet står i veien for andre. Spiller ingen rolle hvor lenge. Det er UTROLIG irriterende for andre mennesker. Å dytte er ikke okay likevell, men ja, jeg forstår at folk blir forbanna. Du som mor bør holde bedre styr på barna i en stressende situasjon. Det hadde vært noe helt annet om det var masse plass og ikke kaos, men i situasjoner hvor det er det som for eksempel på ett travelt loppemarked akkurat når startskuddet går så har ikke barn noe der å gjøre med mindre du ønsker de skal havne i en trassig situasjon som verken er bra for deg eller ungen. Anonymkode: a778f...56c Om man ikke takler å venter 20-30 sek uten å bli fotballer bør man søke hjelp og handle sent på kveld Anonymkode: 5b1ff...847 3 3
AnonymBruker Skrevet 15. april #76 Skrevet 15. april Det er selvfølgelig ikke greit å dytte og skrike til en toåring. Og det hadde jeg sagt fra om. Jeg har en toåring selv, så vet hvordan det er. Men jeg hadde virkelig aldri latt ham gå med egen handlevogn i en stappa matbutikk altså. Anonymkode: f54a3...d84 1
AnonymBruker Skrevet 15. april #77 Skrevet 15. april AnonymBruker skrev (16 timer siden): Forstår godt at det er blandede reaksjoner her. Er klar over at situasjonen kunne blitt håndter anderledes og det er derfor slike detaljer som at barnet hadde liten handlevogn, og at barnet gikk sakte er tatt med i hovedinnlegget. 20- 30 sekunder er absolutt max (trolig mindre) og jeg forsøkte å geleidet barnet, men i og med at denne damen hadde presset seg mellom oss var det dermed vanskelig å få løftet hun opp. Dette burde jeg trolig gjort på forhånd og tar selvfølgelig selvkritikk på dette. Jeg og min familie er langt fra verdens navle, og dette å ta plass/stå i veien er ikke noe vi har plaget andre med tidligere. Barnet måtte passere en gruppe med voksne som sto å pratet i åpningen, og gikk dermed sakte disse 4 meterne. Jeg tar selvkritikk på at vi kunne ha løftet barnet i denne situasjonen, men mener i fortsattt at den fremmede damen hadde en ugrei håndtering. Ville andre foreldre snakket med damen om dette med roping og dytting av barn eller ville dere latt det ligge? Anonymkode: 59a0d...30b Jeg er usikker på hva jeg faktisk ville gjort. Min umiddelbare tanke er at det lett kan være noe psykisk galt med dama, og da holder jeg meg unna. Samtidig tenker jeg at hvis dama var «normal» så hadde hun hatt godt av å «fått høre det», men når alt kommer til alt er jeg nok for høflig og liker ikke konfrontasjoner, og hvis hun er typen til å dytte til en liten unge på 2 år, så er hun neppe typen til å ta til seg kritikk… Anonymkode: 5cf90...cbb 2
Hannabanna Skrevet 15. april #78 Skrevet 15. april AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg er usikker på hva jeg faktisk ville gjort. Min umiddelbare tanke er at det lett kan være noe psykisk galt med dama, og da holder jeg meg unna. Samtidig tenker jeg at hvis dama var «normal» så hadde hun hatt godt av å «fått høre det», men når alt kommer til alt er jeg nok for høflig og liker ikke konfrontasjoner, og hvis hun er typen til å dytte til en liten unge på 2 år, så er hun neppe typen til å ta til seg kritikk… Anonymkode: 5cf90...cbb Man kan ikke se om noen er normale. Min verdens snilleste bestemor ble vanskelig og raskt sint da hun ble dement. 1
AnonymBruker Skrevet 15. april #79 Skrevet 15. april AnonymBruker skrev (6 timer siden): Helt enig i at "dama er gæren" eller "TS er tafatt" ikke er gjensidig utelukkende. For det første: Man er helt sprø om man tar ut sinnet over noe sånt ved å rope til en toåring at hun faen meg må flytte seg før noen dytter henne - og følger opp med å faktisk dytte barnet bort. Det er helt uakseptabelt, og det er ikke noe et eneste normalt fungerende menneske gjør. Dama har tydeligvis ikke antydning til kontroll på eget sinne, ei heller et minimum av oppdragelse eller omløp i skallen. For det andre: Man er utrolig tafatt som forelder om man bruker nærmere et halvt minutt på å få tak i, og forflytte, toåringen sin når han eller hun står i veien for andre. Det er også veldig dumt å la en toåring øve på denne måten i en butikk med såpass mye folk som det som skisseres her (inn i påsken, en "folkemengde"), og ikke minst å mene at den rette løsningen var at hun "ventet på et lite barn" fremfor at du som forelder tok et minimum av ansvar for toåringen. Det hadde vært helt greit at den aktuelle dama snakket litt hardt til deg, som barnets forelder. Anonymkode: c8063...d4c Ts sier at dama presset seg inn mellom henne og barnet, slik at hun ikke fikk løftet henne opp. Anonymkode: cf367...f86 5
AnonymBruker Skrevet 15. april #80 Skrevet 15. april AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er selvfølgelig ikke greit å dytte og skrike til en toåring. Og det hadde jeg sagt fra om. Jeg har en toåring selv, så vet hvordan det er. Men jeg hadde virkelig aldri latt ham gå med egen handlevogn i en stappa matbutikk altså. Anonymkode: f54a3...d84 Det står ingenting i historien om at butikken var stappa. Anonymkode: cf367...f86 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå