Gå til innhold

Russland er et stort land

Egenskap

Anbefalte innlegg

Det er spørsmål jeg stiller. Russland i areal er digert, så hvorfor skal alt handler om grenser, når et land har mega land å boltre seg til. Det er snodige greier. 

Hvis alt handler om å stjele informasjon, da må land stenges for hverandre. Særlig når det er øverste hold som gir dårlige signaler. 

Russland er og vil betraktes som et kriminelt land. Så klarer dem ikke å prestere bedre? landet strekker seg fra vest til Finland og til Japan. 

Når vi ser Japan på kartet så er det jo ikke mye areal de er på.

Har ikke media evnen å snu perspektiv? å snakke om alle distriktene i Russland til å bidra til å snu opp ned tankegangene som skjer, for all informasjonflytet blir jo totalt vrang. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er jo mulig at vårt bilde av Russland er noe misvisende? 

Landet har jo på hundre år gått fra å være et fattig og tilbakestående land til å bli en stormakt. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egenskap skrev (På 14.4.2025 den 14.24):

Det er spørsmål jeg stiller. Russland i areal er digert, så hvorfor skal alt handler om grenser, når et land har mega land å boltre seg til. Det er snodige greier. 

Hvis alt handler om å stjele informasjon, da må land stenges for hverandre. Særlig når det er øverste hold som gir dårlige signaler. 

Russland er og vil betraktes som et kriminelt land. Så klarer dem ikke å prestere bedre? landet strekker seg fra vest til Finland og til Japan. 

Når vi ser Japan på kartet så er det jo ikke mye areal de er på.

Har ikke media evnen å snu perspektiv? å snakke om alle distriktene i Russland til å bidra til å snu opp ned tankegangene som skjer, for all informasjonflytet blir jo totalt vrang. 

Det handler ikke om areal slik f.eks Hitler så for seg Ukraina som Tysklands "lebensraum" Det handler delvis om tilgang til ubåt baser, men mest om en nostalgisk Putin som vil ha Ukraina inn i folden, slik det var under gamle USSR.
Som du selv påpeker så er Russland enormt, selv om mye av det bortenfor Moskva og mot Kina/Nord Korea er i all hovedsak ubebodd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stan skrev (1 time siden):

Det er jo mulig at vårt bilde av Russland er noe misvisende? 

Landet har jo på hundre år gått fra å være et fattig og tilbakestående land til å bli en stormakt. 

Vi er nødt til å tenke og lese historie i tillegg til å lese overskrifter og høre på podcaster på sosiale medier. Vi er ikke først på lista til Russland, men de er øverst på lista vår. Gå inn på facebook eller indtagram og se på poster som er kritiske til Russland. Se på antall følgere og dag de registrerte seg på de som kommenterer positivt om russland. . Se etter konstruktiv kritikk av Russland og deres ledelse fra russiske brukere og borgere. Se på valgprosessen deres, ytringfriheten deres og Putins statsbesøk til andre land.   

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helene1982 skrev (35 minutter siden):

Vi er nødt til å tenke og lese historie i tillegg til å lese overskrifter og høre på podcaster på sosiale medier. Vi er ikke først på lista til Russland, men de er øverst på lista vår. Gå inn på facebook eller indtagram og se på poster som er kritiske til Russland. Se på antall følgere og dag de registrerte seg på de som kommenterer positivt om russland. . Se etter konstruktiv kritikk av Russland og deres ledelse fra russiske brukere og borgere. Se på valgprosessen deres, ytringfriheten deres og Putins statsbesøk til andre land.   

Gode poenger. 

Jeg kjenner ikke Russland veldig godt, så jeg er usikker på hva og hvordan det er der. 

Men jeg antar at narrativet om Russland er like upresist som det for Kina, som jeg kjenner ganske bra. 

Det er absolutt utfordringer og ønskelige forbedringer, men ofte på helt andre steder enn det narrativet peker på. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

skulle gjerne lest avis artikler hvordan japan og russisk grense foregår. Det ville jo forflyttet mye tankesett fra feil tankegang som skjer på norsk side. Jeg tror det er fordi man ikke har null geografi kompetanse.

Vi har på russisk side Naukan og Wales på USA sin side i Alaska. Vi hører aldri om det. Skulle tro det er fredelige ting der. 

Vi har st.lawrence øya. Som er mitt i mellom landene. Skulle tro det er fredelige ting som skjer der. 

Vi har Attu Island mitt i mellom landene, skulle tro det er fredelig der. 

Vi har Kurilene øya som begynner å strekke seg mot Japan. Skulle tro det er fredelig der. 

Vi har krepost sirakusi som mot Japan. På Japan side Wakkani North. Skulle tro det er fredelig der. 

Russland grenser mot Nord-Korea. Skulle tro det er fredelig grenselinje der mellom landene. 

Russland grenser mot Mongolia. Skulle tro det er fredelig grenselinje mellom landene.

Russland grenser mot Kina. Skulle tro det er fredelig grenselinje mellom landene. 

Russland grenser mot Kazakhstan. Skulle tro det er fredelig grenselinje der også.

Russland grenser mot Aserbajdsjan. Skulle tro det er fredelig grenselinje mellom landene. 

Russland grenser mot Georgia. Skulle tro det er fredelig grenselinje mellom landene. 

Russland grenser mot Hviterussland. Skulle tro det er fredelig grenselinje mellom landene. 

Russland grenser mot Latvia. 

Russland grenser mot Litauen. 

Russland grenser mot Ukraina. 

Russland grenser mot Finland.

Russland grenser mot Norge. 

Endret av Egenskap
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

stan skrev (1 minutt siden):

Gode poenger. 

Jeg kjenner ikke Russland veldig godt, så jeg er usikker på hva og hvordan det er der. 

Men jeg antar at narrativet om Russland er like upresist som det for Kina, som jeg kjenner ganske bra. 

Det er absolutt utfordringer og ønskelige forbedringer, men ofte på helt andre steder enn det narrativet peker på. 

Jeg mener at demokrati og ytringsfrihet er noe å strebe etter i land norge skal samarbeide med. slik verden ser ut nå, har vi en del stormakter som har ledere som ikke bryr seg om annet enn seg selv, som sitter på atomvåpen, mye penger og en arbeidskraft der ikke hvermannsen har rettigheter. Kina er absolutt problematisk. Det er en grunn til at temu er så billig - vi vil også ha billige varer. Samtidig som at Sverige og Danmark skaper markeder på design,er vi fortsatt på råvarer, og krona stuper.  Jeg tror ikke vi kan gjøre mye som forbrukere, men det hjelper om alle gjør litt. Jeg ville aldri vurdert å støtte et diktatur. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanskelig å forstå hvorfor Russland er i sikkerhetsrådet som fast medlem sammen med Kina, Frankrike, Storbritannia og USA, og NATO som eksiterer. 

For å skape balanse, så ser jeg ikke annen råd at NATO avsluttes. For det er jo en opplagt feilslått politikk som ikke skaper fred. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helene1982 skrev (9 timer siden):

Jeg mener at demokrati og ytringsfrihet er noe å strebe etter i land norge skal samarbeide med. slik verden ser ut nå, har vi en del stormakter som har ledere som ikke bryr seg om annet enn seg selv, som sitter på atomvåpen, mye penger og en arbeidskraft der ikke hvermannsen har rettigheter. Kina er absolutt problematisk. Det er en grunn til at temu er så billig - vi vil også ha billige varer. Samtidig som at Sverige og Danmark skaper markeder på design,er vi fortsatt på råvarer, og krona stuper.  Jeg tror ikke vi kan gjøre mye som forbrukere, men det hjelper om alle gjør litt. Jeg ville aldri vurdert å støtte et diktatur. 

Vi bør samarbeide med alle land og folk. Å tro at Norge vet bedre hvordan man organiserer et samfunn enn resten av verden blir litt naivt. 

Har du vært i et diktatur? Sett hvordan folkene har det der? Jeg er i Kina akkurat nå, og folk lever sine liv ikke ulikt fra i Norge. Jeg ser ingen grunn til at vi ikke skal samarbeide med kineserne. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

stan skrev (5 minutter siden):

Vi bør samarbeide med alle land og folk. Å tro at Norge vet bedre hvordan man organiserer et samfunn enn resten av verden blir litt naivt. 

Har du vært i et diktatur? Sett hvordan folkene har det der? Jeg er i Kina akkurat nå, og folk lever sine liv ikke ulikt fra i Norge. Jeg ser ingen grunn til at vi ikke skal samarbeide med kineserne. 

Jeg har ikke vært i kina, men jeg tror grunnleggende på demokrati. En del av årsaken til det er at folk ikke tåler for mye makt. De blir paranoide og gale. Diktaturer dreper kreativitet. Det er effektivt, men ville du jobbet på en fabrikk for mindstelønn 12 timer dagen? Jeg ville ikke gjort det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helene1982 skrev (10 timer siden):

Jeg har ikke vært i kina, men jeg tror grunnleggende på demokrati. En del av årsaken til det er at folk ikke tåler for mye makt. De blir paranoide og gale. Diktaturer dreper kreativitet. Det er effektivt, men ville du jobbet på en fabrikk for mindstelønn 12 timer dagen? Jeg ville ikke gjort det. 

Jeg hadde tilsvarende oppfatning som du, men så reiste jeg i Kina og innså at dette narrativet ikke stemmer. 

Jeg er i Kina nå. Besøker universiteter og kunstnere, kreativiteten blomstrer. Visste du at mindstelønn er høyere i Kina enn i USA? 

Jeg er også bekymret for at makt korrumperer, men velger å se på fruktene. 

Kanskje er det vår vestlige idé om demokrati som utfordrers av kinesisk suksess? 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Russland "stjeler" land der det er mange russere. Da er det også enklere, ref de 20% av Ukraina de nå har tatt og som de neppe må gi fra seg igjen. Det er vel mer et demografisk prosjekt Russland har gående. Jo flere russere, jo bedre. Mer land trenger de egentlig ikke, men de vil jo selvsagt ha strategiske punkter på kartet.

Anonymkode: 7268c...657

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Russland "stjeler" land der det er mange russere. Da er det også enklere, ref de 20% av Ukraina de nå har tatt og som de neppe må gi fra seg igjen. Det er vel mer et demografisk prosjekt Russland har gående. Jo flere russere, jo bedre. Mer land trenger de egentlig ikke, men de vil jo selvsagt ha strategiske punkter på kartet.

nyhetsbilde skulle taktisk byttet fokus, bedre å skrive om det som skjer helt øst i Russland. Vi trenger nyheter i Norge om det som skjer helt øst i landet mot Japan og Alaska, det ville vært så befriende å lese der i fra langt bedre

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Mer land trenger de egentlig ikke, men de vil jo selvsagt ha strategiske punkter på kartet.

Det er dog en viss forståelig tankegang om at Russlands historisk beste forsvar mot invasjoner fra vest (ref. Napoleon og 1. så vel som 2. verdenskrig) er å ha kontroll på en grense tilstrekkelig langt unna Moskva. Mer enn noe annet var det avstandene som reddet dem fra det verste utfallet tidligere. Terrenget er flatt og gir få naturlige forsvarspunkter. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

stan skrev (På 16.4.2025 den 6.11):

Gode poenger. 

Interessant.
Kan du utdype?
Helst i en annen tråd, ellers blir det vel bare slettet....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enda en tulling skrev (8 timer siden):

Interessant.
Kan du utdype?
Helst i en annen tråd, ellers blir det vel bare slettet....

Forbruk og forsøpling. Rettssystemet. Maktfordeling mellom de ulike nivåene i landet. Mer transparente prosesser. 

Ikke unikt for Kina. Ser utvikling i rett retning for de to siste. Utviklingen av forbruket (og medfølgende forsøpling) bekymrer både meg og regjeringen. 

Hvordan få folk til å forbruke på rett måte? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
stan skrev (På 19.4.2025 den 7.59):

Forbruk og forsøpling. Rettssystemet. Maktfordeling mellom de ulike nivåene i landet. Mer transparente prosesser. 

Ikke unikt for Kina. Ser utvikling i rett retning for de to siste. Utviklingen av forbruket (og medfølgende forsøpling) bekymrer både meg og regjeringen. 

Hvordan få folk til å forbruke på rett måte? 

Takk. Skulle gjerne spurt mer, men redd det blir en avsporing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
stan skrev (På 17.4.2025 den 3.17):

Jeg hadde tilsvarende oppfatning som du, men så reiste jeg i Kina og innså at dette narrativet ikke stemmer. 

Jeg er i Kina nå. Besøker universiteter og kunstnere, kreativiteten blomstrer. Visste du at mindstelønn er høyere i Kina enn i USA? 

Jeg er også bekymret for at makt korrumperer, men velger å se på fruktene. 

Kanskje er det vår vestlige idé om demokrati som utfordrers av kinesisk suksess? 

Hva med kinesernes grunnleggende frykt for myndighetene som gjør at de knapt tør å uttale seg kritisk om noe som helst? Demokratiet der er selvfølgelig bare tull, reelle alternativer til partiet eksisterer ikke. Hva med det totale overvåkningssamfunnet de har i de store byene hvor personlig vern og frihet ikke er det minste tema? Og for ikke å snakke om hvordan de behandler uigurene som kan havne i det som betegnes som konsentrasjonsleire for den minste ting.

Sjekk Kina her: https://amnesty.no/kina

Hadde ikke Kina vært så stort og mektig så hadde de vært boikottet av hele vesten.

Anonymkode: 4da18...a84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 22.4.2025 den 15.09):

Hva med kinesernes grunnleggende frykt for myndighetene som gjør at de knapt tør å uttale seg kritisk om noe som helst? Demokratiet der er selvfølgelig bare tull, reelle alternativer til partiet eksisterer ikke. Hva med det totale overvåkningssamfunnet de har i de store byene hvor personlig vern og frihet ikke er det minste tema? Og for ikke å snakke om hvordan de behandler uigurene som kan havne i det som betegnes som konsentrasjonsleire for den minste ting.

Sjekk Kina her: https://amnesty.no/kina

Hadde ikke Kina vært så stort og mektig så hadde de vært boikottet av hele vesten.

Anonymkode: 4da18...a84

Dette er bare tull og tøys. 

Jeg er i Kina nå, sammen med kinesere. De bare rister på hodet av dette. 

De opplever at myndighetene tar vare på dem, at livet blir bedre år for år. De har muligheter, og overhodet ikke frykt for myndighetene. 

Det er et autoritært system som har folket i fokus. At et slikt system gjør det bedre enn vestens liberale og kapitalistiske system må skjules. 

Når det gjelder Xinjiang er dette motbevist for mange år siden. 

Du viser bare hvor effektiv vestlig propaganda er.

Reis til Kina selv, det er nå visafritt. Kina prøver ikke å skjule noe. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
stan skrev (6 minutter siden):

Dette er bare tull og tøys. 

Jeg er i Kina nå, sammen med kinesere. De bare rister på hodet av dette. 

De opplever at myndighetene tar vare på dem, at livet blir bedre år for år. De har muligheter, og overhodet ikke frykt for myndighetene. 

Det er et autoritært system som har folket i fokus. At et slikt system gjør det bedre enn vestens liberale og kapitalistiske system må skjules. 

Når det gjelder Xinjiang er dette motbevist for mange år siden. 

Du viser bare hvor effektiv vestlig propaganda er.

Reis til Kina selv, det er nå visafritt. Kina prøver ikke å skjule noe. 

du har falt for propagandaen desverre og ser de de vil du skal se.. Jeg har venner som har flyktet som lever i redsel for sin familie som er igjen hver dag.. 

Anonymkode: 1db6e...54a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...