AnonymBruker Skrevet i går, 07:54 #1 Del Skrevet i går, 07:54 Hei! Vi bygger nytt hus. Det vil si at stillas står oppe. Huset er tre etasjer, og vi har en del vinduer vi trenger skjerming for. Det gjelder stort sett soverom, så hovedformål er at det skal bli mørkt i rommet. Sekundært stenge ute varme fra sol (hvor viktig er dette for nye hus med godt isolerte vinduer, forresten?). Bør vi gå for innvendig skjerming (dvs en form for gardin/persienne/rullegardin) eller utvendig skjerming? Ingen vinduer er standardmål, så må nok uansett spesialtilpasset. Vi er opptatt av pris (hvor mye dyrere er utvendig skjerming når stillas allerede er oppe?) og funksjon (mørklegger utvendig solskjerming rommet på samme måte som en gardin eller vil man trenge det i tillegg?). Vi er også opptatt av det praktiske, feks kan man åpne vindu samtidig som man har utvendig skjerming og hva skjer hvis noe må fikses på de utvendige solskjermingene; må man ta opp med stillas? Jeg tar gjerne i mot alle erfaringer her. Både det som omhandler de spørsmålene jeg har inkludert, og andre ting! Anonymkode: 4a9d6...487 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Soft mann Skrevet i går, 07:58 #2 Del Skrevet i går, 07:58 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hei! Vi bygger nytt hus. Det vil si at stillas står oppe. Huset er tre etasjer, og vi har en del vinduer vi trenger skjerming for. Det gjelder stort sett soverom, så hovedformål er at det skal bli mørkt i rommet. Sekundært stenge ute varme fra sol (hvor viktig er dette for nye hus med godt isolerte vinduer, forresten?). Bør vi gå for innvendig skjerming (dvs en form for gardin/persienne/rullegardin) eller utvendig skjerming? Ingen vinduer er standardmål, så må nok uansett spesialtilpasset. Vi er opptatt av pris (hvor mye dyrere er utvendig skjerming når stillas allerede er oppe?) og funksjon (mørklegger utvendig solskjerming rommet på samme måte som en gardin eller vil man trenge det i tillegg?). Vi er også opptatt av det praktiske, feks kan man åpne vindu samtidig som man har utvendig skjerming og hva skjer hvis noe må fikses på de utvendige solskjermingene; må man ta opp med stillas? Jeg tar gjerne i mot alle erfaringer her. Både det som omhandler de spørsmålene jeg har inkludert, og andre ting! Anonymkode: 4a9d6...487 Utvendig 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 08:01 #3 Del Skrevet i går, 08:01 Jeg hadde også valgt utvendig. Og ja, når huset er såpass høyt, så er vel stillas eller kran eneste muligheten til å komme opp til vinduene på. Men det gjelder vel også med vasking. Vi må ha stillas for å vaske stuevinduene som ikke kan åpnes i første etasje. Det blir for vinglete å stå i stige. Men vi har kjøpt eget stillas da fordi huset er så høyt flere steder, og det blir lettere når vi skal male osv. Anonymkode: 022c9...40a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 08:02 #4 Del Skrevet i går, 08:02 Jeg ville anbefalt utvendig solskjerming alle steder det lar seg gjøre. Utvendig solskjerming kan gjøres slik at det faktisk ikke blir store lysinnslippet inne. Og den stopper solvarmen utenfor huset, slik at den ikke kommer inn, i motsetning til innvendig solskjerming, som begrenser spredningen av den varmen som allerede har kommet inn. Det er mulig å kjøpe vinduer i dag som har innebygget solskjerming. Men denne er kun for å begrense blending og at varmen kommer inn. (Er en slags laminering i ytterste glass.) Og da må du ha gardiner eller noe på innsiden, som begrenser lysinnslippet. Vi har testet det meste av innvendige gardiner, og ingen av dem har klart å gjøre et rom helt mørkt. Det er alltid en form for lysinnslipp på siden av/under/over gardinen. Anonymkode: 5cdc8...cad 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 08:03 #5 Del Skrevet i går, 08:03 Vi har litt begge deler, ettersom det er ulike behov. Utvendig er MYE dyrere. Veldig! mye dyrere. Men det er også det som tar varmen. Jo, selv om du har helt nye vinduer, godt isolerte, vil varmen komme inn. Isolasjonen hjelper mot at kulden trenger inn, den hjelper lite mot sol som står rett på vinduene. Vi har utvendig solskjerming OG innvendig solskjerming på soverommene mot vest. Utvendig mot varmen, innvendig mot lyset. Den utvendige tar varme, og er også gjennomsiktig. Den tar en del lys, men har fremdeles utsikt. Så har vi innvendige lystette screens, som tar lyset. Vi kan ha vinduet på gløtt med den utvendige skjermingen nede, men ikke ha det godt åpent. På soverommene som ikke er mot vest, har vi kun innvendig, lystett skjerming. På stuen har vi kun innvendige screens som er gjennomsiktige, men tar litt lys, og også beskytter litt mot direkte strålevarming - men de tar ikke i nærheten så mye av varmen som den utvendige skjermingen. Anonymkode: db289...f15 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 09:54 #6 Del Skrevet i går, 09:54 Hvor mye koster utvendig solskjerming av et vindu på ca 1,5 x 1,5 m? Finnes det solskjerming som kan justere blendingen (mørkere, lysere). Anonymkode: 9d03b...709 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 12:47 #7 Del Skrevet i går, 12:47 Markiser og utvendige persienner er det beste valget når formålet er å stenge ute varme. Screens, innvendige persienner og gardiner demper lyset men ikke varmen. Dette er en dårlig løsning. Lystette (ikke lysdempende) gardiner og rullegardiner stenger ute ca. 90–95% av lyset, og ca. 10% av varmen (varierer etter kvalitet og hvordan de monteres). Dette i kombinasjon med utvendig markiser eller persienner er det beste valget. Anonymkode: 5f45f...02d 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 12:50 #8 Del Skrevet i går, 12:50 Nye hus er ekstremt tette og blir sykt varme. Vi sliter med varmen fra april til oktober. Har markise og angrer på at vi ikke kjøpte utvendig solskjerming som sitter på vinduene. Når man har solskjerming inne så treffer solen vinduene og det varmer opp lufte inne. Eller noe slikt. Anonymkode: 67b05...193 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Krist1an Skrevet i går, 12:53 #9 Del Skrevet i går, 12:53 Er det værhardt hvor huset står? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 12:57 #10 Del Skrevet i går, 12:57 det eneste vi skulle gjort som vi ikke gjorde når vi bygde var å ha solfilter i de store vinduene i front! Anonymkode: ae7f6...655 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
K.B. Skrevet i går, 12:58 #11 Del Skrevet i går, 12:58 Det spørs jo helt på huset, stilen og type vinduer. Det er jo ikke å stikke under en stol at med en gang du har utvendig skjerming på større vindusflater, så ser det jo unektelig litt ut som et industribygg. Er det stram, moderne arkitektur, så passer det jo bedre inn, men er det klassisk blokk vatne stil hus eller McMansion light, så ser det jo helt jævlig ut, stil krasj deluxe. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 13:14 #12 Del Skrevet i går, 13:14 Foreldrene mine bor på vestlandet i et nytt hus. De har trelags glass i vinduene (selvfølgelig, i og med at huset er nytt). Trelags glass funker veldig godt på vinteren mtp å holde kulde ute, men jeg trodde det skulle være bedre på sommeren for å holde varmen ute. Men det gjør de ikke, og det er jo ikke så rart. Når sola steiker på vinduene i sør og vest på sommeren, så blir det varmt som i en badstu. Selv om de trekker for gardinene de har inne (lette, tynne gardiner som ikke tar noe lys), så hjelper det nesten ingenting. Jeg skrur varmepumpa deres på kjøling for å overleve (noe de ikke gjør selv fordi de tror det er så dyrt å bruke den). Her på Østlandet hvor vi bor så er det varmere somre enn i vest. Vi har ikke så store glassflater på vårt gamle hus, men når vi skal bytte vinduer så kommer vi til å installere en blanding av utvendige screens og vinduer med solskjerming i glasset. Dette på vinduer hovedsakelig mot sør, som er problemet hos oss. Anonymkode: a1090...dc4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 13:51 #13 Del Skrevet i går, 13:51 Hvordan har folk råd til å bygge hus (i tre etasjer til og med?) i disse tider? Er du mangemillionær?? Anonymkode: 002f0...967 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 13:54 #14 Del Skrevet i går, 13:54 Veldig fornøyd med utvendig solskjerming. Men dyrt, så har det kun på store vindu i stue hvor vi ikke har gardiner. Anonymkode: 1f249...0c4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 14:05 #15 Del Skrevet i går, 14:05 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Hei! Vi bygger nytt hus. Det vil si at stillas står oppe. Huset er tre etasjer, og vi har en del vinduer vi trenger skjerming for. Det gjelder stort sett soverom, så hovedformål er at det skal bli mørkt i rommet. Sekundært stenge ute varme fra sol (hvor viktig er dette for nye hus med godt isolerte vinduer, forresten?). Bør vi gå for innvendig skjerming (dvs en form for gardin/persienne/rullegardin) eller utvendig skjerming? Ingen vinduer er standardmål, så må nok uansett spesialtilpasset. Vi er opptatt av pris (hvor mye dyrere er utvendig skjerming når stillas allerede er oppe?) og funksjon (mørklegger utvendig solskjerming rommet på samme måte som en gardin eller vil man trenge det i tillegg?). Vi er også opptatt av det praktiske, feks kan man åpne vindu samtidig som man har utvendig skjerming og hva skjer hvis noe må fikses på de utvendige solskjermingene; må man ta opp med stillas? Jeg tar gjerne i mot alle erfaringer her. Både det som omhandler de spørsmålene jeg har inkludert, og andre ting! Anonymkode: 4a9d6...487 Jeg ville gått for den europeiske normen med sikkerhetspersienner på et nybygg. Ikke fordi jeg er super-engstelig, men fordi de skjermene og persiennene de selger her i landet er veldig lite pene kombinert med veldig lite effektive. Sikkerhetspersienner er 100% lystette og lar deg dessuten, ved behov, faktisk skallsikre huset dersom du har det i alle rom. Og så ser de ikke ut som de er laga i 1970. Det er et under at sikkerhetspersienner ikke alt er en ting i storbyene. Behovet for å stenge ute varme i Norge med moderne vinduer er null, men behovet for å få et hus skikkelig mørkt? Det er til stede. Og solskjerming er mange ting, men helt mørkt er ikke en av de tingene. Så solskjerming «old style» ser jeg ikke verdien av. Anonymkode: 07804...1d1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 15:50 #16 Del Skrevet i går, 15:50 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg ville gått for den europeiske normen med sikkerhetspersienner på et nybygg. Ikke fordi jeg er super-engstelig, men fordi de skjermene og persiennene de selger her i landet er veldig lite pene kombinert med veldig lite effektive. Sikkerhetspersienner er 100% lystette og lar deg dessuten, ved behov, faktisk skallsikre huset dersom du har det i alle rom. Og så ser de ikke ut som de er laga i 1970. Det er et under at sikkerhetspersienner ikke alt er en ting i storbyene. Behovet for å stenge ute varme i Norge med moderne vinduer er null, men behovet for å få et hus skikkelig mørkt? Det er til stede. Og solskjerming er mange ting, men helt mørkt er ikke en av de tingene. Så solskjerming «old style» ser jeg ikke verdien av. Anonymkode: 07804...1d1 Behovet for å stenge varmen ute i Norge med moderne vinduer er absolutt til stede. Huset vårt fra 2023 er en badstue på sommeren. Vi har store vindusflater mot forrmiddags- og ettermiddagssolen. Det blir fort over 30 varmegrader inne, selv om vi setter ventilasjonen på det laveste. Dette gjelder øverste etasje. I første etasje, er det vanlige "husmorvinduer" og de er vendt slik at det kun er morgen- og kveldssolen vi får på dem. Vi må ofte sove i første etasje på sommeren for å i det hele tatt kunne sove. Anonymkode: 67b05...193 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå