AnonymBruker Skrevet 13. april #41 Del Skrevet 13. april AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Som norsk- og engelsklærer kjenner jeg at jeg vil kommentere at flertallet av foreldre som skryter av barnas flytende engelsk ikke har barn som kan flytende engelsk. De bruke mye muntlig slang, mye "like" og andre fyllord som får setningene til å høres førstespråklige ut. Det er bare på overflaten. Ofte enten mangler de de norske ordene og bruker engelsk isteden, har engelsk syntaks i norsk, eller bruker veldig anglifisert norsk der de setter en norsk endelsen og uttale på det engelske ordet, når vi har et ord for det allered. Eller de finner opp oversettelser som ikke er riktige. Typ "se" i starten av setningen oversatt av "look" (istedenfor "hør"), eller "will" og "vil", og andre feil som gir norsken et helt annet innhold enn originalbetydningen. Det er bra å eksponeres for språk, men det må BRUKES i toveiskommunikasjon der man får rettet opp i misoppfatninger og feil, ikke bare konsumeres via skjermopptak. Anonymkode: 29837...281 Tilnærmet fasit, men biter neppe på disse foreldrene. Anonymkode: 7fc32...64b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. april #42 Del Skrevet 14. april For en del autistiske barn og unge så føles det lettere å snakke på engelsk enn norsk, når de skal kommunisere "fra seg selv" og ikke sitere en sang eller en film. Særlig hvis de har lite språk i utgangspunktet ☺️ Men så lenge de da snakker litt og kan bli forstått, så er det en seier uansett ☺️ Anonymkode: bbd37...ebe 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. april #43 Del Skrevet 14. april Min sønn har også autismediagnose, og snakker engelsk flytende. Han snakker daglig med sine amerikanske venner over nettet, og de sier at de ikke kan høre at han ikke er amerikansk. Alt er lært på nett, via spill, YouTube og alt mulig annet. Anonymkode: 8c615...d13 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. april #44 Del Skrevet 14. april Våre barn har gått i barnehage med flere barn som snakker engelsk. Typisk har utenlandske foreldre som ikke kan norsk, så det snakkes mye engelsk hjemme, og også mange som har en norsk forelder og en utenlandsk forelder som kommuniserer på engelsk seg imellom. Og da lærer jo mine unger fra dem. De har jo også engelsk i barnehagen, som i at de øver på engelsk der. I vår barnehage, vet ikke om det er vanlig andre steder, har de en årlig Engelsk Fagdag, og da jobber de mye med å lære engelske sanger, telle på engelsk, osv, i flere uker på forhånd. De har ikke fått se på youtube, og det de ser på skjerm, er på norsk. Så det er ikke skjermbruk. De hører jo en del på engelsk musikk, og plukket lett opp ting derfra. Anonymkode: c17a9...e71 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snok1 Skrevet 14. april #45 Del Skrevet 14. april AnonymBruker skrev (14 timer siden): Eller verst, voksne som snakker med typisk norsk aksent når de snakker engelsk 😂 Anonymkode: 639b6...ad6 De har også ytringsfrihet på tross av den umaken det forårsaker deg. Noen er til og med vanlig intelligente mennesker. Jeg har hørt om én som hadde dårlig engelsk uttale, men som på tross av dette ble generalsekretær i NATO i ti år. 7 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grønnastar Skrevet 14. april #46 Del Skrevet 14. april AnonymBruker skrev (14 timer siden): Eller verst, voksne som snakker med typisk norsk aksent når de snakker engelsk 😂 Anonymkode: 639b6...ad6 Hvorfor er dette verre enn å blande norsk og engelsk? Det er ikke noe feil å snakke med norsk aksent, dersom det er grammatisk riktig. Engelsk høres tross alt helt forskjellig ut avhengig om du er vokst opp i London, Liverpool, Newcastle, Glasgow, Dublin, Boston, St. Louis, LA, Kingston, Johannesburg, New Delhi eller Melbourne. 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. april #47 Del Skrevet 16. april De som snakker godt engelsk er nok mer på skjerm enn foreldrene tror de er på skjerm. Jeg vokste selv opp uten internett, men lærte mye av tv. Typisk ordforråd fra Dynastiet - Objection, your honor! Eller What the devil is going on here!? (Blake Carrington hver gang han så kona slåss med ekskona) 😄 Men merker jo at de som er vokst opp på nettet snakker mye bedre engelsk mye tidligere enn vi gjorde. Anonymkode: b6c02...2d7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. april #48 Del Skrevet 16. april AnonymBruker skrev (På 13.4.2025 den 21.18): Autister er ikke en ensartet gruppe, mange sliter med språk. Du er ikke en dårligere autist av den grunn Anonymkode: abcb0...52e Er det vanlig at autister sliter med å lære andre språk enn morsmålet? Jeg sliter veldig med å lære språk og skammer meg. Tør ikke å reise til utlandet siden jeg er elendig i engelsk. Reiser til Sverige da. Anonymkode: 5e0bd...fbb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 00:08 #49 Del Skrevet torsdag kl 00:08 Jeg er britisk og har jobbet som engelsklærer på en stor ungdomsskole i Oslo. Jeg har hatt flere hundre elever, og kun én har snakket flytende engelsk, og han var oppvokst i Canada. Norske barn snakker greit engelsk, men har svært store kunnskapshull når det gjelder grammatikk og setningsoppbygging. Ordforrådet og forståelsen av synonymer er også svært dårlig. De aller fleste har også store vansker med å forstå regionale forskjeller og dialekter. Flere ganger i uken får jeg klager fra foreldre over karakter og kommentar. De mener alle sammen at barna deres er bedre i engelsk og fortjener høyere karakter. Anonymkode: 05820...508 1 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 21:39 #50 Del Skrevet torsdag kl 21:39 Barnet vårt er på autisme spekteret og lærte seg flytende engelsk på få mnd da barnet oppdaget YouTube, 5 år! Nå foregår all skjerm bruk på engelsk, faktisk behersker hen engelsk bedre enn norsk, selv om vi snakker norsk! Hører søsknene snakker engelsk seg i mellom (alle er på spekteret og smarte, klarer seg godt) Men det er ganske fascinerende.. på ferie blir de tatt for å være amerikanske, i mens oss foreldre blir avslørt før vi åpner munnen …🤣 Anonymkode: 3d735...b35 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
M.G.E Skrevet torsdag kl 21:41 #51 Del Skrevet torsdag kl 21:41 (endret) AnonymBruker skrev (2 minutter siden): AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Endret torsdag kl 21:43 av M.G.E Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 00:31 #52 Del Skrevet fredag kl 00:31 AnonymBruker skrev (På 13.4.2025 den 18.57): Mange missunlige her skjønner jeg. Våre barn blir lært av mannen som er utenlands han sitt språk, og ikke fra internett og heller har de ikke autisme, snarere tvert i mot. Sitter bedre i det enn flertallet av barna til dere kg kvinner Anonymkode: 1367a...b67 Hmm hva mener du her? Er mannen din utenlands? Blir godt å få han hjem igjen snart da. Hva er tvert i mot av autisme? Er det å ikke ha noen form for diagnose? Om det er det, så er vel ikke barna dine noe annet enn helt vanlige. Det er jo tross alt flest mennesker uten diagnose. Men utrolig flott at du er stolt av barna dine, det er absolutt det viktigste. Anonymkode: 335b4...9de 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 00:41 #53 Del Skrevet fredag kl 00:41 Jeg er oppvokst med sky Chanel på 80-tallet fra jeg var 4-8 år og så veldig mye på engelske tegneserier. Lærte ikke å snakke engelsk av den grunn. Og skjønte bare noen ord av hva de sa selv om jeg skjønte handlingen (til en viss grad). Jeg har alltod vært skoleflink, men alltid slitt generelt med språk. Vi har inngifte engelskmenn i nær familie og jeg snakker bare engelsk til dem om jeg må. Skjønner de litt norsk snakker jeg norsk til dem. Barna mine er like. De ser nesten ikke tv og skjønner lite engelsk i en alder av 5-6 år. De hadde en engelsktalende barnehage lærer på utveksling, men lærte ingenting utenom ett par enkelt ord. Tror dette med læring av språk og språkforståelse er nokså individuelt og ikke minst spiller gener inn. Noen har rett og slett bare bedre språkøret enn andre. Anonymkode: 5134a...879 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 01:16 #54 Del Skrevet fredag kl 01:16 AnonymBruker skrev (På 13.4.2025 den 19.28): Eller verst, voksne som snakker med typisk norsk aksent når de snakker engelsk 😂 Anonymkode: 639b6...ad6 EY! er stortsett bare de fra østlandet som gjør det Anonymkode: 1e996...095 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 01:48 #55 Del Skrevet fredag kl 01:48 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): EY! er stortsett bare de fra østlandet som gjør det Anonymkode: 1e996...095 Nei det er ikke sant. Det skjer overalt i landet. I Stavanger kalles det ‘Tasta-engelsk 😆 Anonymkode: 5134a...879 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 06:40 #56 Del Skrevet fredag kl 06:40 Jeg kan slå et slag for bøker og lydbøker ☺️ Mine barn har så klart sett litt på skjerm i oppveksten, men hovedsakelig ikke you tube, men andre streamingtjenester. Hatt filmene med engelsk tale og lest/hørt lydbøker på engelsk fra de var små. Og vi har snakket en del engelsk hjemme (selv om vi ikke har engelsk som morsmål). Hvilket har resultert i at begge har vært meget dyktige i engelsk før skolestart, og snakket helt naturlig i lange setninger. Kanskje ikke 100 % flytende og ikke som om det var morsmål, men bra nivå. De går på internasjonal skole, og noen måneder inn i førsteklasse så snakket de helt flytende, med perfekt aksent (amerikansk). Anonymkode: 639b6...ad6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 06:47 #57 Del Skrevet fredag kl 06:47 AnonymBruker skrev (På 14.4.2025 den 0.43): Engelsk er det nye bokmål når de leker. Før såg ungene på tv og lærte seg bokmål og lekte, nå ser de på youtube og lærer engelsk og leker. Anonymkode: 2b7d9...474 Takk for det! Barn som kun prater bokmål er mye mer irriterende for en innbarka nordlending, enn hva engelsk er. Anonymkode: 37edc...e87 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 06:54 #58 Del Skrevet fredag kl 06:54 AnonymBruker skrev (På 17.4.2025 den 2.08): Jeg er britisk og har jobbet som engelsklærer på en stor ungdomsskole i Oslo. Jeg har hatt flere hundre elever, og kun én har snakket flytende engelsk, og han var oppvokst i Canada. Norske barn snakker greit engelsk, men har svært store kunnskapshull når det gjelder grammatikk og setningsoppbygging. Ordforrådet og forståelsen av synonymer er også svært dårlig. De aller fleste har også store vansker med å forstå regionale forskjeller og dialekter. Flere ganger i uken får jeg klager fra foreldre over karakter og kommentar. De mener alle sammen at barna deres er bedre i engelsk og fortjener høyere karakter. Anonymkode: 05820...508 Litt rart at du som lærer i Oslo over lang tid med så mange elever kun har hatt en elev som kan engelsk flytende… De fleste som vokser opp med en forelder som har engelsk som morsmål, og som snakker morsmålet til barnet, vil være det flytende selv om de bor i et annet land.. Så helt sikkert en del elever med engelsktalende mor/far du har hatt som elev? Anonymkode: 639b6...ad6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå