Gå til innhold

Norske barn som snakker engelsk

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg kom over et innlegg på Instagram der en mor la ut film av femåringen sin. Helt norskt barn, alle rundt er norske, og barnet snakker kun engelsk. Meget bra engelsk i tillegg. Forstår norsk, svarer på engelsk. 

Så leser jeg kommentarfeltet hvor mange har opplevd det samme. Felles for de fleste er at deres barn har autisme, det mener hun med originalinnlegget at hennes barn ikke har.

Den andre tingen som er felles, og som jeg hang meg mest opp i, er at de ikke klarer å se hvor barna har lært engelsk fra, de mener at det ikke kan være skjerm, for «barna er lite på skjerm». Det gir bare ikke mening? Barn kan da ikke lære ut av løse luften?

Anonymkode: 7a05d...eb0

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Helt klart skjerm. YouTube er nok den største synderen

Anonymkode: 57e64...0fc

• Liker 17
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnet har selvsagt ikke lært et språk fra ingensteds.

Mitt (autistiske) barn snakker vekselvis norsk og engelsk. Har gjerne mer avanserte begreper på engelsk. Absolutt lært fra å se på ting. Barnet er oppvokst i Norge med norsk familie, og har selvsagt vært mer eksponert for norsk enn engelsk. Jeg tror grunnen til bedre engelsk, er at å forholde seg til skjermen er mindre stressende enn sosial interaksjon, og derfor gir mer kapasitet til innlæring. Mye mulig det er årsaken for mange autister.

Anonymkode: caf8f...135

• Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 3 barn med en ikke-norsk forelder, så vi har snakket en del engelsk hjemme. Det er allikevel veldig tydelig ut i fra ungenes språkforråd at barna mine har lært engelsk stort sett på youtube&netflix, og ikke fra oss foreldre. 

Jeg har ei venninne som er russisk, har bodd i Norge i 10+ år, og som aldri snakker russisk med sin norske ektemann, men har satt på barne-TV på russisk for barna sine og de snakker flytende russisk. Hun sier også at barna aldri ville lært halvparten så godt russisk uten youtube.

Så at disse ungene skal ha lært et språk "helt av seg selv, og uten skjerm" det tviler jeg MEGET sterkt på.

Anonymkode: 58437...c05

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt barn så en del på YouTube og snakket perfekt engelsk i en alder av fem. Er smartere enn gjennomsnittet (er testet)  Så på lærevideoer. Folk trodde at en av oss foreldre var engelskspråklige. Når det er sagt så er barnet mitt autist. Høytfungerende.

Er nå 11 og snakker fremdeles perfekt engelsk. Har en venninne hun kun snakker engelsk med. Hun er også norsk og snakker perfekt engelsk.

Anonymkode: 16f3a...692

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Barnet har selvsagt ikke lært et språk fra ingensteds.

Mitt (autistiske) barn snakker vekselvis norsk og engelsk. Har gjerne mer avanserte begreper på engelsk. Absolutt lært fra å se på ting. Barnet er oppvokst i Norge med norsk familie, og har selvsagt vært mer eksponert for norsk enn engelsk. Jeg tror grunnen til bedre engelsk, er at å forholde seg til skjermen er mindre stressende enn sosial interaksjon, og derfor gir mer kapasitet til innlæring. Mye mulig det er årsaken for mange autister.

Anonymkode: caf8f...135

Ja,tror du er inne på noe der. I tillegg kan det være en for for maskering å snakke et annet språk enn morsmål. 

Anonymkode: 639b6...ad6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norske foreldre har en tendens til å overvurdere språkkunnskapene til poden. Barna har basiskunnskaper men det er langt unna å faktisk beherske språket skikkelig. Har ikke møtt et eneste barn som snakker perfekt engelsk, selv ikke de norske som går på internasjonal skole. Hilsen tospråklig. 

Anonymkode: 6de7d...007

• Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange missunlige her skjønner jeg. Våre barn blir lært av mannen som er utenlands han sitt språk, og ikke fra internett og heller har de ikke autisme, snarere tvert i mot. Sitter bedre i det enn flertallet av barna til dere kg kvinner

Anonymkode: 1367a...b67

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er autist og kan ikke engelsk i det hele tatt. Klarer ikke å lære det selv om jeg ser mye på Netflix 

Anonymkode: 5e0bd...fbb

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Mange missunlige her skjønner jeg. Våre barn blir lært av mannen som er utenlands han sitt språk, og ikke fra internett og heller har de ikke autisme, snarere tvert i mot. Sitter bedre i det enn flertallet av barna til dere kg kvinner

Får håpe mannen er bedre i sitt morsmål enn du er i norsk 😛 

Anonymkode: abcb0...52e

• Liker 18
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det du overraskes over? 

Samtlige artikler i diverse nettaviser og innlegg på diverse fora (også her på kg) der voksne med ansvar for barn legger ut noe om barnet og påstår det er «uforklarlig adferd» preges av den samme enkeltfaktoren:

En total og absolutt mangel på selvinnsikt fra den voksne.

De legger ut feks at barnet mobber (for så å i løpet av ett eller to innlegg bevise at de selv er en hensynsløs bølle) eller at barnet er sosialt mistilpasset (for så å beskrive «råd» de har gitt barnet som er totalt sosialt mistilpasset). Etc. Eller de lesser av seg om skolevegring som «kom ut av intet» (for så å, helt forutsigbart, beskrive egen adferd som en skoleeksempel hentet fra boken «hvordan skape skolevegring, for dummies»). Eller altså som her at barnet «spontant» har lært seg engelsk. 3-5 enkle spørsmål retning mor og far ville, med absolutt sikkerhet, klarlagt hvor barnet har lært dette. 

Det er heller ikke usannsynlig at mor og far har drillet de her ungene i engelsk for «klikk&likes». Hvorfor ellers legger du ut egne barn på nett, om ikke for å utnytte dem? ingen ålreite mennesker deler barn på nett.

Anonymkode: 41ecd...5dd

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Norske foreldre har en tendens til å overvurdere språkkunnskapene til poden. Barna har basiskunnskaper men det er langt unna å faktisk beherske språket skikkelig. Har ikke møtt et eneste barn som snakker perfekt engelsk, selv ikke de norske som går på internasjonal skole. Hilsen tospråklig. 

Anonymkode: 6de7d...007

Har barn på internasjonal skole, som snakker perfekt engelsk ☺️ så de finnes, selv om du ikke har møtt de.. og mine er virkelig ikke alene om det

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Misunnelig nei. Har barn som selv er flytende i engelsk, både med og uten autisme 😂 erfaringsmessig likevel mange med autisme som foretrekker engelsk. Har ikke forskning på det, men mye erfaring med det (vet ikke om min erfaring er representativt, men såpass hyppig forkommende at jeg tviler på at det er tilfeldig). Det betyr likevel ikke at barnet må ha autisme eller sett mye you tube for å beherske engelsk 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barna spiller med utenlandske. Mitt barnebarn på 11 snakker kjempebra engelsk og han er ikke redd for å snakke engelsk med utlendinger når de spiller sammen. Jeg synes det er kjempebra. 

Anonymkode: f61cf...b64

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine engelskkunnskaper kom da PC kom innomhus. I en alder av 8-9. Jentungen derimot kunne ha samtale på engelsk fra 6år. ipad/youtube/apper er nok grunnen til det ja. Vi er begge autister. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette er sannsynligvis You tube-engelsk 😄 Eller Roblox-engelsk. Blir ofte krydret med banneord og andre stygge uttrykk.. 

Anonymkode: 4c205...9f6

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Dette er sannsynligvis You tube-engelsk 😄 Eller Roblox-engelsk. Blir ofte krydret med banneord og andre stygge uttrykk.. 

Anonymkode: 4c205...9f6

Synes det er mye verre å høre voksne influensere snakke annenhvert ord på engelsk. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt barn på 7 snakker flytende norsk, engelsk og spansk. Lært engelsk på youtube og spansk på ferie. Så er han også godt over gjennomsnittet smart, som sin mor (meg). 😊

Anonymkode: a8a68...7b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Synes det er mye verre å høre voksne influensere snakke annenhvert ord på engelsk. 

Eller verst, voksne som snakker med typisk norsk aksent når de snakker engelsk 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...