Gjest Gjest_SnartFru_* Skrevet 13. mars 2006 #1 Skrevet 13. mars 2006 Vi vil ikke ha gavebord. Hvis noen spør om hvordan vi vil gjøre det med gaver og sånn har jeg tenkt å si at de kan levere det til mine foreldre i forkant av dagen. Ønsker ikke fokus på gavene på selve dagen.. Tenkte kanskje å be min bror ta seg av eventuelle gaver på festen (ikke pakke opp, bare plassere på et egnet sted). Noen som har tips om hvordan dette pleier å bli gjort - altså når det ikke er gavebord?
Gjest Gamle Alex Skrevet 13. mars 2006 #2 Skrevet 13. mars 2006 Nå mener ikke jeg å være negativ, men jeg synes det hørtes litt rart ut. Det er jo litt tungvint for gjestene og måtte levere gavene dagen før og for oss var det fint for gjestene og kikke litt pågavebordet mens de ventet på at vi tok bilder etc Hvis ikke gavene skal være i fokus , kan dere ikke heller øsnek dere penger inn på en konto da? Eller ingen gaver i det hele tatt
Floja Felíz Skrevet 13. mars 2006 #3 Skrevet 13. mars 2006 Jeg er egentlig enig med Gamla Alex; hvis dere ikke vil ha gavebord bør dere heller ikke ønske dere gaver. Og det høres tungvint ut for gjestene å måtte levere dem dagen før. Hva med de som må reise et stykke? SKal de ta turen to ganger? Hvis du vil gjøre det slik bør du ha noen til å ta imot gavene og gjemme dem bort, men jeg synes helt ærlig at det blir litt rart...
Gjest Gjest_SnartFru_* Skrevet 13. mars 2006 #4 Skrevet 13. mars 2006 Jeg skjønner hva dere mener. Men jeg har ikke lyst til å fokusere sånn på gaver, vil ikke at folk skal føle at de må gi det, at det er derfor vi gifter oss, osv. Samtidig vet jeg at mange, særlig i familien, gjerne vil gi oss ting, og jeg vil jo ikke nekte dem det. Ønsker bare ikke så mye fokus på det med gaver - derfor vil jeg heller ikke legge ut noen "bestillingsliste". Jeg har bare ikke sansen for det. Mente selvfølgelig ikke at alle MÅ levere gave før bryllupet, tenkte bare at det kunne være en mulighet for dem det vil være praktisk for. Andre kan jo levere gaven i bryllupet - dette kan som nevnt f eks min bror organisere. Men jeg vil ikke at gavene skal stilles frem. Det er bare ikke meg.
Gjest Gjest Skrevet 13. mars 2006 #5 Skrevet 13. mars 2006 Tror det da er enklest å bare snike gavene unna etterhvert, ja. Jeg tror kanskje at denne løsningen kan føre til mer fokus på gavene enn om dere hadde et anonymt gavebord stående i et hjørne, satt frem etterhvert. Tror dere risikerer at det kan bli et samtale-emne at det ikke er gaver tilstede, og evt spørsmål om hvor gavene er. Vi har selv tenkt å få noen til å åpne eventuelle gaver og sette på et bord, der gjestene kan se, men regner ikke med at vi kommer til å få sett på gavene selv før i etterkant av bryllupet.
Gjest Gjest Skrevet 13. mars 2006 #6 Skrevet 13. mars 2006 Jeg trodde det var vanlig at man leverte gavene til brudens foreldre eller noen andre, slik at gavene kunne settes opp på gavebord før den store dagen, og det synes jeg er en utmerket løsning. Har sett folk dra på hele middagsservice i kirka. Men man må nesten sette bort oppgaven med å åpne og registrere gaver.
Gjest Gjest Skrevet 13. mars 2006 #7 Skrevet 13. mars 2006 Tror det da er enklest å bare snike gavene unna etterhvert, ja.Snike gavene unna? Dette høres mer enn dumt ut. Enig med de som ber dere gi beskjed om at dere ikke ønsker gaver i det hele tatt - eller hva med å ønske en pengedonasjon til vanskeligstilte?
nessi Skrevet 13. mars 2006 #8 Skrevet 13. mars 2006 Hvis gavene ikke står fremme kan jo noen av gjestene oppfatte det som at dere ikke er takknemlige for det dere får (?). Jeg hadde iallefall reagert.
Gjest baby-E Skrevet 13. mars 2006 #9 Skrevet 13. mars 2006 var det ikke en tråd om dette for litt siden..
Gjest Gjest Skrevet 13. mars 2006 #10 Skrevet 13. mars 2006 Hvis gavene ikke står fremme kan jo noen av gjestene oppfatte det som at dere ikke er takknemlige for det dere får (?). Jeg hadde iallefall reagert. ← Jeg hadde sansynligvis syntes og tenkt at brudeparet var noen utakknemlige folk..
Gjest Gjest Skrevet 13. mars 2006 #11 Skrevet 13. mars 2006 Må le - her skal gjestene få beskjed om å levere gavene dagen i forveien fordi bruden ikke vil ha fokus på gavene. Hvem lager fokus på gavene?
Gjest Binna Skrevet 13. mars 2006 #12 Skrevet 13. mars 2006 (endret) Enig i at dette hørtes merkelig ut. Hvis du ikke ønsker fokus på gaver så ønsker du å ikke få gaver. Skriv dette i invitasjonen. Jeg skjønner godt om noen vil se på deg som utakknemlig hvis du gjemmer gavene. "lever gavene dagen før så ingen ser dem" "jeg vil ha alt fokus på meg selv denne dagen" Du er kanskje enig i at dette blir litt spesielt på en negativ måte.. Endret 13. mars 2006 av hæxa
Gjest Gjest Skrevet 13. mars 2006 #13 Skrevet 13. mars 2006 "lever gavene dagen før så ingen ser dem" "jeg vil ha alt fokus på meg selv denne dagen" ← Nemlig - virker helt vilt.
tommeline Skrevet 13. mars 2006 #14 Skrevet 13. mars 2006 Hvis dere ikke sier at dere ikke ønsker gaver til bryllupet, må dere regne med at folk har med seg det. Jeg ville reagert på at gavene ikke ble pakket opp i løpet av bryllupsdage og at det var ett gavebord.
Gjest Gjest_SnartFru_* Skrevet 13. mars 2006 #15 Skrevet 13. mars 2006 Ser at dere ikke er særlig enig med meg.. Menmen, det tåler jeg. Det er selvfølgelig ikke riktig at jeg vil ha fokuset bort fra gavene for å få det over på meg selv. Jeg er av den mer avslappede brude-typen, så det er ikke det som er poenget! Poenget er bare at jeg ikke vil at bryllupet mitt skal handle om gaver, at vi skal vise frem alt vi har fått og at det skal være det gjestene snakker om den kvelden osv.. Synes ikke noe om det. Til de som har tipset om at vi bør si at vi ikke vil ha gaver - det er ikke et alternativ, jfr. det jeg har skrevet foran. De som ønsker det må gjerne gi, men ingen MÅ. Sånn vil vi ha det. Blir kjempeglad for alt vi får, men vil ikke tvinge noen til å kjøpe 4 suppeskåler, liksom. Det er forøvrig et godt poeng at det er upraktisk for gjestene å ha med seg eventuelle gaver i kirken. Særlig fordi vi leggeropp til felles transport fra kirken, lsik at folk skal slippe å kjøre og derved ikke kunne drikke alkohol.. Så jeg synes det er en fin løsning å åpne for å levere gaver før bryllupet, jeg. Synes ikke at det er utakknemlig å ikke vise frem gavene. Hva er det som gjør at et gavebord viser takknemlighet? Brudeparet har vel ikke oversikt over hva som står der, de er vel opptatt med å prate med gjestene sine? Jeg vil i hvert fall ikke bli husket som bruden som sto og gransket gavebordet..
Gjest Fruktfat Skrevet 13. mars 2006 #16 Skrevet 13. mars 2006 Jeg tror kanskje at denne løsningen kan føre til mer fokus på gavene enn om dere hadde et anonymt gavebord stående i et hjørne, satt frem etterhvert. Tror dere risikerer at det kan bli et samtale-emne at det ikke er gaver tilstede, og evt spørsmål om hvor gavene er. ←
Elise_ Skrevet 13. mars 2006 #17 Skrevet 13. mars 2006 Hvis du ikke ønsker fokus på gaver, så ønsk dere pengegaver til røde kors eller lignende. Da kan dere plassere eventuelle gaver dere allikevel får i et annet rom uten at det virker dumt. Skjønner virkelig ikke problemet med å ha et lite gavebord.
Gjest Gjest Skrevet 13. mars 2006 #18 Skrevet 13. mars 2006 Synes ikke at det er utakknemlig å ikke vise frem gavene. Hva er det som gjør at et gavebord viser takknemlighet? Brudeparet har vel ikke oversikt over hva som står der, de er vel opptatt med å prate med gjestene sine? Jeg vil i hvert fall ikke bli husket som bruden som sto og gransket gavebordet.. ← Dersom jeg blir glad og stolt over å ha fått noe, så liker jeg i alle fall å vise fram til vennene mine og familien min hva jeg har fått. Julaften feks, så liker jeg å se hva de andre har fått, og viser frem gavene jeg har fått fordi jeg blir så utrolig glad for det jeg får.. Beklager, men jeg skjønner bare ikke hvorfor dere ikke kan sette opp et lite gavebord et sted i lokalet. Det trenger ikke akkurat å stå midt i rommet. Jeg tror dere vil trekke MER oppmerksomhet på gavene ved å IKKE sette opp et gavebord. Uansett så virker det som om du allerede har bestemt deg, så det er vel kanskje ikke vits i å svare?
Gjest Pi Skrevet 13. mars 2006 #19 Skrevet 13. mars 2006 Kjære brud. Det er mulig du ikke synes det virker utakknemlig å ta imot gaver uten å pakke dem opp på festen. Jeg tror du er ganske alene om det. Nå er ikke jeg så veldig formell av meg, men når jeg tross alt er i bryllup og bruker tid og omtanke på en gave som skal passe brudeparet, så vil jeg i det minste se at den er pakket ut og "mottatt". Hvis problemet ditt er at du ikke er flink til å vise folk at du er takknemlig for det du får, så går det sikkert an å få et lynkurs et sted, eller kjipt nok overlate utpakkingen til mannen din. Ikke vær så sære på denne store dagen at du fornærmer folk ved å mangle normal folkeskikk. De beste ønsker fra Pi
Gjest Gjesta Skrevet 13. mars 2006 #20 Skrevet 13. mars 2006 Enig med de andre her. Skal du gjemme bort gavene og ikke vil ha fokus på gaver på bryllupsdagen får du kjøre løpet helt ut og informere alle gjestene om at du ikke ønsker gaver, heller donasjoner til en veldedig organisasjon
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå