AnonymBruker Skrevet i går, 07:57 #1 Del Skrevet i går, 07:57 Hei! Jeg ønsker å få innspill på hvilken personlighetsforstyrrelse jeg bør lese mer om. Har en samboer jeg elsker, men som gir meg store store utfordringer i det daglige. Jeg ønsker selvsagt å fortsette forholdet, men trenger litt hjelp ift å forstå henne Hvilken personlighetsforstyrrelse har mest av disse tingene: - Manglende kontroll på egne følelser. Dette kommer fram i form av sinneutbrudd, trassig / barnslig oppførsel osv. Negativ, sutrete eller kranglete oppførsel - Tar alt bokstavlig eller oppfattes med bakgrunn i egne meninger. Altså ikke «samfunnsnorm» , men med en fiendlighet - Sort/Hvit tankegang / opplevelse - Mye frustrasjon / sinne - Kort tålmodighet og høy frustrasjon på ting som skal funke, eller feks avklaringer på ting som skal skje osv - Stor kontroll behov. Tåler ikke manglende info, hemmeligheter eller ubesvarte spørsmål - Lite empati og «medmenneskelighet», oppleves kald og lite påkoblet - Oppleves også av andre som streng, kompromissløs, krevende og vanskelig. Eksempel egen familie, kollegaer osv - Har en tildels aggresig fremferd i perioder med høy stemme, store sterke og, banning, knipsing og peking med finger, intense blikk osv. - Kranglete og vanskelig personlighet generellt. Er mer enn villig til å ta en brutal fight for et enkelt tema for å tvinge igjennnom sin oppfatning, mening eller holding. Over tid dreier dette vårt liv i hennes retning slik at jeg blir mer og mer som henne. Dvs alt må tilpasses hennes ønsker for å få aksept, eller blir det full krangel - Mest fokus på seg selv og egne opplevelser, følelser og verdier. Lite åpen for å forstå eller respektere andre meninger, følelser eller verdier. Type «My way or no way» - Manglende intimitet og sex. Dvs helst unngår hudkontakt. Ønsker ikke sex selv, og spørsmål om sex blit gjerne avslått. Vi har nå sex 2-3 ganger i året. - Ønsker ikke hudkontakt selv, og spørsmål om klem, kyss osv blir ofte avfeid, eller evt gitt mot vilje fordi hun vet jeg mener slikt er viktig. Om jeg legger meg inntil henne i sengen så flytter hun seg. - Tiltaksløs/ Lite kreativ. Alle dager er like - Frustrert/Oppgitt/Negativ/ - Ikke villig til å snakke om egne følelser, behov, drømmer og ønsker. Det starter bare krangling fordi hun opplever det som gnag, kritikk eller upassende (?) - Gir lite / Ingenting av seg selv, men forventer tilbake. Hun er feks kald og avvisende, men om jeg ikke hele tiden prøver å innynde henne så er jeg plutselig ikke glad i henne lenger, eller hun mener jeg er sur eller lei henne. - Ulike regler for andre og en selv. Forventer mye av andre, men andre kan ikke forvente noe av henne. Andre skal feks be om unnskyldning osv, men hun trenger ikke for hun gjør aldri noe galt - Innrømmer aldri egne feil, det er alltid alle andres feil. Om hun feks gjør noe, eller sier noe kritikkverderdig så er er svaret gjerne «Du må jo forstå, når han/hun sier eller gjør sånn og slik…Så, alt er altså naturlig reaksjon fra henne pga andre oppførsel. Hun er jo «feilfri» - Svært var på kritikk. Dvs alt tas i mot som kritikk. Om det kun feks er en kommentar så settes det i sammenheng med noe annet, eller vris på så det oppfattes som kritikk. Hun pålegger gjerne mer innhold i ting som blir sagt basert på hennes oppfatning/følelse.. - Kritiserer gjerne andre, gjerne ufølsomt og med harde ord. Er jo bare «ærlig» osv - Ikke «hjertelig og varm», men mer distansert mot meg som samboer. Vi er mer som kollegaer enn kjærester. - Paranoid tankegang. Verden er i mot meg, ingen liker meg, alle vil meg vondt osv - Ikke sosial og ingen venner, ikke ute av døra annet enn ved jobb. - Tendenser til OCD - Mye sliten, og utmattet. På fridager brukes tiden til å bare sitte i sofaen i timesvis - Vanskeligheter med å snakke om egne følelser. Hun sier hun ikke vet + hun klarer ikke være åpen /ærlig. Hun har feks enda ikke sagt «jeg er glad i deg» eller «jeg elsker deg» selv. Hun svarer kun når jeg sier det, og jeg tenker at hun føler at hun er forpliktet til å si det, men ikke helt vet selv hva hun føler. Hun virker litt lite påkoblet sine egne indre følelser Det finnes bra ting også - Hun har mye humor og er ekstremt blid når hun hsr en bra dag. Da er hun helt fullstendig ovenpå og herlig. Dette skjer ca 1 av 20 dager vil jeg tro - Hun er 100% til å stole på - God på organisering, kontroll på ting og tang i livet ift praktiske ting - Ordnet økonomi, så kontroll på «risiko» ift dårlig råd, miste jobb, osv. Alt handler i stor grad om å unngå problemer Oppsummering: Hun er generellt kranglete, vanskelig, lite kjærlig og imøtekommende. Hun er paranoid, krevende og har kort tålmodighet og er mye frustrert. Hun trenger ikke/ ønsker ikke hudkontakt/intimitet/sex. Hun tror ingen liker henne inkl meg, hennes samboer Det er uaktuelt å få henne til psykolog, utredning osv. Jeg har forsøkt, men da ligger det i kortene at det er noe galt med henne. Så fort jeg tar opp dette temaet så er det full krig… Jeg er ikke ute etter å sette noen diagnose, men det er bare det at det er ekstremt krevende å stå i dette og jeg trenger noen knagger å henge oppførselen på. Takk for hjelpen! Anonymkode: 3bed1...567 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 08:01 #2 Del Skrevet i går, 08:01 Jeg blir mer nysgjerrig på hvilken forstyrrelse som får noen til å frivillig bli i et forhold de opplever slik. Ingen her kan diagnostisere partneren din. Anonymkode: ee422...f5e 12 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 08:04 #3 Del Skrevet i går, 08:04 Ehm…. Stikk. Hun er jo klin gæren! Og det basert på at det blir full krig når du ber henne oppsøke hjelp. Ingen rause og normale mennesker klikker sånn. Anonymkode: 525fa...77f 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 08:04 #4 Del Skrevet i går, 08:04 Det hjelper lite å ha «knagger å henge oppførselen på» så lenge du uansett synes det er vanskelig, og hun ikke later til å ha selvinnsikt eller lyst til å endre seg. Skal du leve sånn resten av livet? Anonymkode: 0aadd...958 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
17.11 Skrevet i går, 08:10 #5 Del Skrevet i går, 08:10 Spiller det noen rolle egentlig? Du kan ikke leve sånn, og hun er tydeligvis ikke interessert i endring. Hjelper ikke om ukjente folk sitter her og spekulerer i diagnoser. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 08:17 #6 Del Skrevet i går, 08:17 Aspergers symptomer ? Anonymkode: 0bf3b...f57 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gidavmeg Skrevet i går, 08:18 #7 Del Skrevet i går, 08:18 Er det en mulighet at du går til psykolog selv og snakker om disse tingene? Psykologen kan hjelpe deg med knagger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 08:20 #8 Del Skrevet i går, 08:20 Må helt ærlig si at det her minner meg om autisme. Men sånn utenom det så skjønner jeg ikke hvorfor du orker? Det kommer ikke til å forandre seg Anonymkode: bd6c5...2dc 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 08:23 #9 Del Skrevet i går, 08:23 My Wife, My Abuser: Captured on Camera | TV 2 Play Dette er en godbit du kan kose deg med i påsken. Anonymkode: cbd18...de3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 08:23 #10 Del Skrevet i går, 08:23 Hvorfor ønsker du å bli i et slikt forhold? Anonymkode: 855be...60f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 08:26 #11 Del Skrevet i går, 08:26 Borderline/ustabil personlighetsforstyrrelse passer med mange symptomer her. Men det mest vanlige er å ha trekk fra ulike personlighetsforstyrrelser, ikke én rendyrket type. Det er også ikke greit å selv hobbydiagnoatisere kjæresten, prøv å få henne til utredning slik at hun kan forstå seg selv bedre. Vanligste og mest effektive terapiform ved borderline er gruppeterapi eller DBT. Men det er som regel snakk om mange år i terapi og store relasjonsvansker med denne personlighetsforstyrrelsen. Anonymkode: 9e426...5c5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TinaChristina Skrevet i går, 08:30 #12 Del Skrevet i går, 08:30 MÅ alt ha en diagnose? Hun er mest sannsynlig helt steike gærn. Du blir ikke fordi du elsker henne, men fordi du har et traumebånd. Gå nå og finn deg noen som behandler deg pent. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Octopus Skrevet i går, 08:33 #13 Del Skrevet i går, 08:33 Hun høres ut som ei tidligere venninne av meg som jeg kuttet ut pga. uakseptabel oppførsel. Jeg kan ikke skjønne at du ønsker et forhold med henne. Jeg håper ikke dere planlegger barn. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 08:35 #14 Del Skrevet i går, 08:35 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Borderline/ustabil personlighetsforstyrrelse passer med mange symptomer her. Men det mest vanlige er å ha trekk fra ulike personlighetsforstyrrelser, ikke én rendyrket type. Det er også ikke greit å selv hobbydiagnoatisere kjæresten, prøv å få henne til utredning slik at hun kan forstå seg selv bedre. Vanligste og mest effektive terapiform ved borderline er gruppeterapi eller DBT. Men det er som regel snakk om mange år i terapi og store relasjonsvansker med denne personlighetsforstyrrelsen. Anonymkode: 9e426...5c5 Det er riktg, fra ei som har vært på utredning! Men for å gjøre noe med det, gå i terapi ol. må vedkommede inderlig ønske det selv.. Anonymkode: 303e7...081 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 08:58 #15 Del Skrevet i går, 08:58 Jeg er autist med AdHD, gift med en autist med ADHD, begge har søsken som er autister med ADHD og begges foreldre har diagnoser i samme kategori. Min mor er diagnosert bipolar men av alle jeg kjenner er hun også den mest krevede å kommunisere med så hvem vet hvor riktig den nå mange tiår gamle diagnosen egentlig er. Uansett, jeg skriver ikke dette for å diagnosere eller dytte deg i retning råd om hvordan du kan hjelpe henne eller tips om knagger for det kan du virkelig ikke løse for henne. Jeg skriver dette fordi jeg har litt personlig erfaring med diiagnoser som er krevende å navigere. Diagnoser eller ei, er man en kjip person så er man det og da må man ta tak selv ved å blant annet ønske at en selv og de rundt en skal ha det bra. Personen du beskriver vil aldri bli flinkere til å se andre menneskers behiv, ikke egne heller av at de rundt henne lar henne ture fremfordi det er for krevende å ikke stryke henne medhårs. Anonymkode: a7ab2...e9c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 09:12 #16 Del Skrevet i går, 09:12 Basert på beskrivelsen din er det mulig at din kone har emosjonelt ustabil personlighetsstruktur med paranoide og tvangspregede trekk. Kanskje også innslag av narsissistisk forsvar. Det virker som hun har lav mentaliseringsevne, det vil si problemer med å forstå og regulere egne og andres følelser og intensjoner. Anonymkode: b7ff0...d40 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 09:21 #17 Del Skrevet i går, 09:21 Schizoid personlighetsforstyrrelse. Anonymkode: bd896...146 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grüner Skrevet i går, 09:22 #18 Del Skrevet i går, 09:22 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hei! Jeg ønsker å få innspill på hvilken personlighetsforstyrrelse jeg bør lese mer om. Har en samboer jeg elsker, men som gir meg store store utfordringer i det daglige. Jeg ønsker selvsagt å fortsette forholdet, men trenger litt hjelp ift å forstå henne Hvilken personlighetsforstyrrelse har mest av disse tingene: - Manglende kontroll på egne følelser. Dette kommer fram i form av sinneutbrudd, trassig / barnslig oppførsel osv. Negativ, sutrete eller kranglete oppførsel - Tar alt bokstavlig eller oppfattes med bakgrunn i egne meninger. Altså ikke «samfunnsnorm» , men med en fiendlighet - Sort/Hvit tankegang / opplevelse - Mye frustrasjon / sinne - Kort tålmodighet og høy frustrasjon på ting som skal funke, eller feks avklaringer på ting som skal skje osv - Stor kontroll behov. Tåler ikke manglende info, hemmeligheter eller ubesvarte spørsmål - Lite empati og «medmenneskelighet», oppleves kald og lite påkoblet - Oppleves også av andre som streng, kompromissløs, krevende og vanskelig. Eksempel egen familie, kollegaer osv - Har en tildels aggresig fremferd i perioder med høy stemme, store sterke og, banning, knipsing og peking med finger, intense blikk osv. - Kranglete og vanskelig personlighet generellt. Er mer enn villig til å ta en brutal fight for et enkelt tema for å tvinge igjennnom sin oppfatning, mening eller holding. Over tid dreier dette vårt liv i hennes retning slik at jeg blir mer og mer som henne. Dvs alt må tilpasses hennes ønsker for å få aksept, eller blir det full krangel - Mest fokus på seg selv og egne opplevelser, følelser og verdier. Lite åpen for å forstå eller respektere andre meninger, følelser eller verdier. Type «My way or no way» - Manglende intimitet og sex. Dvs helst unngår hudkontakt. Ønsker ikke sex selv, og spørsmål om sex blit gjerne avslått. Vi har nå sex 2-3 ganger i året. - Ønsker ikke hudkontakt selv, og spørsmål om klem, kyss osv blir ofte avfeid, eller evt gitt mot vilje fordi hun vet jeg mener slikt er viktig. Om jeg legger meg inntil henne i sengen så flytter hun seg. - Tiltaksløs/ Lite kreativ. Alle dager er like - Frustrert/Oppgitt/Negativ/ - Ikke villig til å snakke om egne følelser, behov, drømmer og ønsker. Det starter bare krangling fordi hun opplever det som gnag, kritikk eller upassende (?) - Gir lite / Ingenting av seg selv, men forventer tilbake. Hun er feks kald og avvisende, men om jeg ikke hele tiden prøver å innynde henne så er jeg plutselig ikke glad i henne lenger, eller hun mener jeg er sur eller lei henne. - Ulike regler for andre og en selv. Forventer mye av andre, men andre kan ikke forvente noe av henne. Andre skal feks be om unnskyldning osv, men hun trenger ikke for hun gjør aldri noe galt - Innrømmer aldri egne feil, det er alltid alle andres feil. Om hun feks gjør noe, eller sier noe kritikkverderdig så er er svaret gjerne «Du må jo forstå, når han/hun sier eller gjør sånn og slik…Så, alt er altså naturlig reaksjon fra henne pga andre oppførsel. Hun er jo «feilfri» - Svært var på kritikk. Dvs alt tas i mot som kritikk. Om det kun feks er en kommentar så settes det i sammenheng med noe annet, eller vris på så det oppfattes som kritikk. Hun pålegger gjerne mer innhold i ting som blir sagt basert på hennes oppfatning/følelse.. - Kritiserer gjerne andre, gjerne ufølsomt og med harde ord. Er jo bare «ærlig» osv - Ikke «hjertelig og varm», men mer distansert mot meg som samboer. Vi er mer som kollegaer enn kjærester. - Paranoid tankegang. Verden er i mot meg, ingen liker meg, alle vil meg vondt osv - Ikke sosial og ingen venner, ikke ute av døra annet enn ved jobb. - Tendenser til OCD - Mye sliten, og utmattet. På fridager brukes tiden til å bare sitte i sofaen i timesvis - Vanskeligheter med å snakke om egne følelser. Hun sier hun ikke vet + hun klarer ikke være åpen /ærlig. Hun har feks enda ikke sagt «jeg er glad i deg» eller «jeg elsker deg» selv. Hun svarer kun når jeg sier det, og jeg tenker at hun føler at hun er forpliktet til å si det, men ikke helt vet selv hva hun føler. Hun virker litt lite påkoblet sine egne indre følelser Det finnes bra ting også - Hun har mye humor og er ekstremt blid når hun hsr en bra dag. Da er hun helt fullstendig ovenpå og herlig. Dette skjer ca 1 av 20 dager vil jeg tro - Hun er 100% til å stole på - God på organisering, kontroll på ting og tang i livet ift praktiske ting - Ordnet økonomi, så kontroll på «risiko» ift dårlig råd, miste jobb, osv. Alt handler i stor grad om å unngå problemer Oppsummering: Hun er generellt kranglete, vanskelig, lite kjærlig og imøtekommende. Hun er paranoid, krevende og har kort tålmodighet og er mye frustrert. Hun trenger ikke/ ønsker ikke hudkontakt/intimitet/sex. Hun tror ingen liker henne inkl meg, hennes samboer Det er uaktuelt å få henne til psykolog, utredning osv. Jeg har forsøkt, men da ligger det i kortene at det er noe galt med henne. Så fort jeg tar opp dette temaet så er det full krig… Jeg er ikke ute etter å sette noen diagnose, men det er bare det at det er ekstremt krevende å stå i dette og jeg trenger noen knagger å henge oppførselen på. Takk for hjelpen! Anonymkode: 3bed1...567 Huff, hun der bør du komme deg bort fra! Høres ut som hun har en anti-sosial personlighetsforstyrrelse. 🚩🚩 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 09:29 #19 Del Skrevet i går, 09:29 Hei TS. Det er mulig dette blir feil mtp hva du etterspør, men ønsker alikevel å komme med et innspill. Jeg jobber med voldsutsatte, og opplever ofte at de som kommer til meg ønsker å "sette en diagnose" på sin partner. Jeg tror dette kan handle om flere ting. - Et behov for å forstå det uforståelige. Når en partner svitsjer mellom "varm og kald", kjærlighet og hat, kan dette oppleves som veldig forvirrende og uforståelig. Mange har et ønske om å forstå, og da kan det være enklere å tenke at vedkommende har en diagnose, heller enn at de er "slemme", og gjøre disse tingene "ut fra egen vilje". Det vil også kunne gi et håp om bedring, siden man ved en diagnose har mulighet til behandling/medisinering/hjelp etc. Selv om psykiske lidelser/diagnoser helt klart kan påvirke atferd, forklarer og rettferdiggjør de ikke negative handlinger, og det å behandle andre dårlig. Det er helt naturlig å ha omsorg og empati med en partner som strever, og et ønske om å hjelpe og være der for vedkommende. Men det bør ikke gå på bekostning av din trivsel, din tålegrense, din respekt og verdighet. Man kan ikke hjelpe en som ikke vil hjelpe seg selv. Dersom hun ikke ønsker hjelp, er det lite du kan få gjort for å endre situasjonen. Det kan være vanskelig å se situasjonen klart når man lever midt oppe i det, så det at du beskriver situasjonen for andre slik du gjør her, vil kunne føre til at du får "friske" og upåvirkede tilbakemeldinger på situasjonen din. Når det er sagt, er et anonymt forum, preget av kjappe og forenklede løsninger kanskje ikke bare positivt mtp å motta hensiktsmessige tilbakemeldinger på en vanskelig situasjon. Ingen av oss (uavhengig av bakgrunn og erfaringer) kan sette noen diagnose. Dersom du har mulighet, kan det være lurt å prate med en fagperson om de du opplever. Ønsker deg alt godt ❤️ Anonymkode: 792a0...bc0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 09:34 #20 Del Skrevet i går, 09:34 Sånn kort oppsummert så er dette typiske trekk for borderline, men det er kun utredning som vil kunne si noe om det. Å ikke ønske utredning/hjelp er ofte en del av bildet, det er alle andre det er noe galt med og ikke en selv. Hvorfor i all verden ønsker du deg selv å så vondt å være i det forholdet? Anonymkode: 067d7...813 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå