Disni Skrevet lørdag kl 18:30 #1 Del Skrevet lørdag kl 18:30 Hei jeg lurer på om noen kan hjelpe meg her. Jeg vurderer å kjøpe en familiegård. Det er min onkel som eier, Onkel har 3 barn som ikke er interessert i gården. Men de interessert i penger. hvis ikke jeg kjøper vil jeg tro gården blir revet og tomta blir solgt til eneboliger…. Er det noen som vet om jeg har noen rettigheter foran andre som ikke er i familie? Verdivurderingen er kanskje litt vanskelig, for man kjøper vel med både traktorer og utstyr…. Er det noen fallgruver her? Noen som har kjøpt gård og angret? Det er dyrkbar mark på 130 mål. Det er mye arbeid å få alt i tipp topp stand…. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 18:43 #2 Del Skrevet lørdag kl 18:43 Du har ingen forkjøpsrett med odel, det er begrenset til barn og barnebarn. Imidlertid er det strenge regler for å kunne selge gårdseiendom som tomter. Odelstakst er også lav, slik at det neppe vil bli en helt vill salgspris om forutsetningen er at den skal fortsette å være landbrukseiendom. Ville hørt med onkel om det er av interesse, og deretter brukt advokatbistand i verdifastsettelse Anonymkode: 67449...948 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aksase Skrevet lørdag kl 18:50 #3 Del Skrevet lørdag kl 18:50 Odelsloven og odelsrekkefølgen er ganske begrenset, så veldig mye rettigheter har du nok ikke i følge loven. Men, det kan være din onkel gjerne vil at gården skal bli i familien, og at hvis du er interessert i å ta vare på gården, så får du den kanskje gunstig av din onkel. Det er din onkel, som eier, som bestemmer hvem som får kjøpe og til hvilken pris. Hans barn har ingenting å si i den saken. Det du bør passe på, er at din onkels tre barn skriftlig frasier seg odelsretten, slik at du unngår at de ombestemmer seg etter at du har overtatt og krever gården tilbake. I forhold til pris, bør det foretas en takst. Det finnes egne takstfolk som er spesialister på landbrukseiendommer. I tillegg bør det settes en verdi på utstyr som traktorer, maskiner, redskaper og verktøy. Det finnes egne rådgivere som er spesialister i rådgivning rundt overdragelse av landbrukseiendommer til ny generasjon. Anbefaler å bruke en rådgiver i denne prosessen som kan veilede dere gjennom hele papirmølla, inkludert alle skjemaer, skjøter, verdisetting, skattespørsmål osv.. Her er lenke til rådgivere hvor du kan finne en som holder til i nærheten av der dette er aktuelt. Finn din nærmeste rådgiver og så hjelper rådgiveren deg videre gjennom takst og eventuell overdragelse inkludert alt papirarbeid. https://eierskifte.no/radgivere-kart/ 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Disni Skrevet 19 timer siden Forfatter #4 Del Skrevet 19 timer siden AnonymBruker skrev (12 timer siden): Du har ingen forkjøpsrett med odel, det er begrenset til barn og barnebarn. Imidlertid er det strenge regler for å kunne selge gårdseiendom som tomter. Odelstakst er også lav, slik at det neppe vil bli en helt vill salgspris om forutsetningen er at den skal fortsette å være landbrukseiendom. Ville hørt med onkel om det er av interesse, og deretter brukt advokatbistand i verdifastsettelse Anonymkode: 67449...948 Takk for svar. Ja, det blir nok å høre med han…… Ja, jeg har lest litt om regler, men vanskelig å få taket på alt. Hvis barna, eller jeg kjøper så er det driveplikt og boplikt der. Slik jeg forstår. Odelstakst er vel markedspris for landbrukseiendom. (Altså ikke potensiell verdi ved fradeling.) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Disni Skrevet 19 timer siden Forfatter #5 Del Skrevet 19 timer siden aksase skrev (12 timer siden): Odelsloven og odelsrekkefølgen er ganske begrenset, så veldig mye rettigheter har du nok ikke i følge loven. Men, det kan være din onkel gjerne vil at gården skal bli i familien, og at hvis du er interessert i å ta vare på gården, så får du den kanskje gunstig av din onkel. Det er din onkel, som eier, som bestemmer hvem som får kjøpe og til hvilken pris. Hans barn har ingenting å si i den saken. Det du bør passe på, er at din onkels tre barn skriftlig frasier seg odelsretten, slik at du unngår at de ombestemmer seg etter at du har overtatt og krever gården tilbake. I forhold til pris, bør det foretas en takst. Det finnes egne takstfolk som er spesialister på landbrukseiendommer. I tillegg bør det settes en verdi på utstyr som traktorer, maskiner, redskaper og verktøy. Det finnes egne rådgivere som er spesialister i rådgivning rundt overdragelse av landbrukseiendommer til ny generasjon. Anbefaler å bruke en rådgiver i denne prosessen som kan veilede dere gjennom hele papirmølla, inkludert alle skjemaer, skjøter, verdisetting, skattespørsmål osv.. Her er lenke til rådgivere hvor du kan finne en som holder til i nærheten av der dette er aktuelt. Finn din nærmeste rådgiver og så hjelper rådgiveren deg videre gjennom takst og eventuell overdragelse inkludert alt papirarbeid. https://eierskifte.no/radgivere-kart/ Ja, kommunikasjon er jo best. Han er jo 75 år og jobbet alene på gården i alle år. Det er hele livet hans. Vil tro han helst vil at noen skal ta over…. for han tror jeg videre drift og familiegården har mest å si enn om barna hans arver 2 eller 4 millioner hver. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #6 Del Skrevet 18 timer siden Jeg hadde kjøpt et annet sted de vil alltid blande seg inn i driften og oppussing. Anonymkode: 5c3fb...68a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Disni Skrevet 18 timer siden Forfatter #7 Del Skrevet 18 timer siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg hadde kjøpt et annet sted de vil alltid blande seg inn i driften og oppussing. Anonymkode: 5c3fb...68a Ja, det kan jo alltid være en mulighet. Du vet sikkert hvordan det er med minner historie og nostalgi…. Det er det som er utfordringen her. en slik gård vil ALDRI komme inn i familien om det først er ute. jeg er lei av å bo i tettbebygd strøk. Vil prøve noe nytt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #8 Del Skrevet 18 timer siden Det er ikke bare-bare å få omregulert en landbrukseiendom til boligtomter. Den veien er lang å gå, og med mindre eiendommen allerede er omregulert vil ikke dette ha innvirkning på salgsprisen da sannsynligheten for å få dette til ikke er overveldende stor. Anonymkode: 3fd39...0a0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sniff76 Skrevet 18 timer siden #9 Del Skrevet 18 timer siden En kommentar på siden, ikke som svar på det du lurer på. En gård med 130 dekar har minimalt med inntektspotensiale. Med mindre det er mulighet for å leie jord av nabogårder, vil du sitte med dyr traktor/maskiner/utstyr som må kjøpes og vedlikeholdes, og ha lite inntekter til å dekke alt. Du vil få et hobbybruk hvor du har antagelig flere bygg å vedlikeholde og jobbe i kvelder/helger/ferier i perioder og ha lite inntekt. Jeg skjønner ønsket om å bo landlig, men ha i bakhodet at det økonomisk vil være nødvendig for deg å få salgsprisen godt ned. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #10 Del Skrevet 18 timer siden Er det bo- og driveplikt tviler jeg på det går an å spille opp eiendommen for tomtesalg. Anonymkode: 7254d...251 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Disni Skrevet 18 timer siden Forfatter #11 Del Skrevet 18 timer siden AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Er det bo- og driveplikt tviler jeg på det går an å spille opp eiendommen for tomtesalg. Anonymkode: 7254d...251 Det er slik jeg forstår odelsretten. Skal man benytte odel så må man fortsette drift og det er boplikt. De kan forpakte bort jorden. Å forpakte bort jorden er minimum 10 år uten mulighet for oppsigelse. Så det er jo ikke bare bare for arvingene å overta om de kun vil dele opp gården. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Disni Skrevet 18 timer siden Forfatter #12 Del Skrevet 18 timer siden Sniff76 skrev (11 minutter siden): En kommentar på siden, ikke som svar på det du lurer på. En gård med 130 dekar har minimalt med inntektspotensiale. Med mindre det er mulighet for å leie jord av nabogårder, vil du sitte med dyr traktor/maskiner/utstyr som må kjøpes og vedlikeholdes, og ha lite inntekter til å dekke alt. Du vil få et hobbybruk hvor du har antagelig flere bygg å vedlikeholde og jobbe i kvelder/helger/ferier i perioder og ha lite inntekt. Jeg skjønner ønsket om å bo landlig, men ha i bakhodet at det økonomisk vil være nødvendig for deg å få salgsprisen godt ned. Takk for innspill. Det er ca 500 mål skog også. Ja, det koster nok litt å drifte tidsmessig og pengemessig. Ja, jeg vil jo komme med et bud som gagner «alle». Jeg vil tro jeg klarer å kjøpe gården og være gjeldfri. Men oppussing og vedlikehold må jeg nok belåne en hel del. Leie ut en del av våningshuset for å få inn inntekter har jeg også tenkt på. meget sentral beliggenhet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Disni Skrevet 18 timer siden Forfatter #13 Del Skrevet 18 timer siden AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Det er ikke bare-bare å få omregulert en landbrukseiendom til boligtomter. Den veien er lang å gå, og med mindre eiendommen allerede er omregulert vil ikke dette ha innvirkning på salgsprisen da sannsynligheten for å få dette til ikke er overveldende stor. Anonymkode: 3fd39...0a0 Ok. Takk for svar. Nei, ingenting er omregulert. Krysser fingra for at det kan gå i orden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå