Gå til innhold

Mat fra bunnen og tidspress.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hvordan lage god, sunn og rask middag fra bunnen, når tiden ikke strekker til? 

Anonymkode: 6ef0f...7e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det er kun snakk om å prioritere tiden riktig. 

Anonymkode: d4cfa...20f

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lammeskav og ferdig oppkuttet grønsaker og karbohydrater som kun kokes 10 minutter: ferdig pasta, klar til koking, poteter som er ferdigkokte og kun trenger oppvarming, ferdigkokte linser og så videre.

For raske måltider helt fra gunnen av må du ha tatt mye matprep. På forhånd.

Ferdigstekt kjøtt, alt grønt ferdig i småbiter, etc.

Og da kan du likså gjerne gå helt over til å lage store porsjoner og ta restene til porsjonspakninger for oppvarming.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg pleier å preppe flere retter og fryse ned. Lager feks gryteretter eller sauser og fryser ned i porsjoner. Setter dem frem om morgenen og da er det bare å varme opp om ettermiddagen. 

Anonymkode: 9150c...47a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Begynn å lag mat når du har tid så lærer du deg fort at det er mye du kan lage fortere enn en ferdigpizza steker. Finnes mange oppskrifter på nett. 

Anonymkode: 5d052...d6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Min erfaring er at jeg har mange retter jeg lager som går minst like fort som å lage «ferdigmat», så det gjelder nok å finne retter man liker og som man kan lage raskt. God planlegging er viktig. Vi planlegger ofte middager for hele uka og handler inn kun 1-2 dager i uka. I hverdagen vår lages middagene på alt fra 10 - 30 minutter. Jeg lager alt fra bunn. 
Supper, salater, fisk (fisk er veldig raskt å tilberede), kjøtt, omelett, wok…..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

At man ikke har tid til å lage skikkelig mat er bare tull. Min mor var alene med tre barn og hun lagde all mat fra bunnen av da vi var små. Det tar 5 minutter å skjære opp grønnsaker eller kjøtt.

Anonymkode: 7dbcf...8dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Ting tar ikke tid, selv om du lager det fra bunnen av, men det krever tankevirksomhet og planlegging. 
Lager man først mat fra bunnen av, så kan man lage mye halvferdig, og lage store porsjoner, slik at man lager to eller tre middager samtidig og fryser ned. Eller man lager nesten ferdig kvelden i forveien, varmer opp neste dag. 

Det blir meningsløst å sitte og lage forslag til mat når ts ikke oppgir noe om basis råvarer hun ønsker å bruke/hva hun spiser og ikke spiser. 

Å koke poteter og gulrøtter tar ikke lang tid. Det gjør heller ikke å trekke fisk som er lagt i kjøleskapet kvelden i forveien til tining. 

TS, hvilken mat er du vokst opp med hjemmefra? Fikk du ikke med deg noe av matlagingen som ble gjort hjemme da du var yngre? 

Anonymkode: 3122e...764

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

At man ikke har tid til å lage skikkelig mat er bare tull. Min mor var alene med tre barn og hun lagde all mat fra bunnen av da vi var små. Det tar 5 minutter å skjære opp grønnsaker eller kjøtt.

Anonymkode: 7dbcf...8dc

Ok, da så.

Anonymkode: a8871...765

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Godt kosthold styres av to faktorer. Kunnskap og kostnad.

Har du penger, ikke kunnskap.. dårlig mat.

Har du kunnskap, ikke penger.. god mat.

Har du kunnskap og penger.. perfeksjon.

Merk; TID er ikke det avgjørende.

Anonymkode: 5e7a4...b1f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Planlegging og struktur. Har gjerne en månedsplan for mat. 

Søndag; Har god tid. Lager dobbelt, så har vi også middag mandag. Lager også ofte opp lunsjretter for uka. Baker brød. Lager opp lefser for fryser. Ovnsbaker en fritatta, lager eggemuffins, ovnsbaker kylling, koker noen egg - slik at det ligger gode råvarer man kan forsyne seg av i kjøleskapet.

Mandag; alt er klart fra søndag.

Tirsdag; suppe. Slenger alt i slowcoockeren eller gryta, kjører stavmikseren rett i gryte. Lager alltid dobbelt, så har vi samme suppe neste tirsdag. 

Onsdag; prioriterer tid på mat igjen. Lager ofte noe vegansk, som også holder til lunsj torsdag. Fyller på litt frokost/lunsjmat om det er tomt etter søndagens innsats. 

Torsdag; take away. Er jo ikke fra bunnen. Men sunt om du velger riktig sted.

Fredag; ofte meksikansk. Igjen kommer slowcookeren frem. Kylling eller okse med meksikanske krydder og litt tomater. Lefser ut av fryser. Grønnsaker ferdig vasket i kjøleskap. 

Lørdag; stor variasjon, avhengig av tid og lyst. 

Generelt; Ukeshandler, og gjør alltid klar en del mat, som å vaske all salat og grønnsaker slik at det bare er å bruke det direkte i matlaging eller lunsjbokser. Kjøper større parti hvitløk, chili, løk, paprika, purreløk.. Som jeg finhakker, og fryser, slik at det bare kan brukes direkte i retter som nevnt over. 

Anonymkode: 75f77...2dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...