AnonymBruker Skrevet i går, 06:35 #21 Del Skrevet i går, 06:35 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Eeh, du er klar over at den jorda grønnsakene har vært i mange ganger er gjødslet med bæsj eller? Anonymkode: 9301b...fda Det er en stor forskjell fordi gulroten kan man skrubbe ren, skrelle, man kan få vekk det som er i kontakt med jord og bakteriene i det. Jeg baker en god del, jeg bruker IKKE egg med synlig skitt på til å piske eggehviter feks, der eggehviten renner langs egget når jeg skiller egg og plomme da jeg bruker eggeskall metoden Du kan remje om at det er naturlig alt du vil, men vi bør ikke få i oss avføring bakterier av den grunn. Anonymkode: 3de04...64c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 06:36 #22 Del Skrevet i går, 06:36 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Helt enig! Syns det er ekkelt og med tanke på at det er små porer i eggeskallet så kommer det garantert noe avføringsbakterier innenriks i egget, da hjelper det ikke å vaske det 🤮 Anonymkode: 55b9a...864 * Inne i (ikke innenriks) Anonymkode: 55b9a...864 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 07:40 #23 Del Skrevet i går, 07:40 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er en stor forskjell fordi gulroten kan man skrubbe ren, skrelle, man kan få vekk det som er i kontakt med jord og bakteriene i det. Jeg baker en god del, jeg bruker IKKE egg med synlig skitt på til å piske eggehviter feks, der eggehviten renner langs egget når jeg skiller egg og plomme da jeg bruker eggeskall metoden Du kan remje om at det er naturlig alt du vil, men vi bør ikke få i oss avføring bakterier av den grunn. Anonymkode: 3de04...64c Men et egg kan ikke vaskes og fjernes skallet på mener du...? Anonymkode: 34316...4ba 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 07:46 #24 Del Skrevet i går, 07:46 AnonymBruker skrev (1 time siden): Helt enig! Syns det er ekkelt og med tanke på at det er små porer i eggeskallet så kommer det garantert noe avføringsbakterier innenriks i egget, da hjelper det ikke å vaske det 🤮 Anonymkode: 55b9a...864 Absolutt alle egg har på et tidspunkt hatt avføringsrester(lite eller mye) på skallet. "Urinlederen og egglederen munner også ut sammen med endetarmen, i en felles utførselsgang som kalles kloakken. Gjennom den kommer det ut både egg, gjødsel og urin i fast form. Det er derfor ikke til å undres over at eggene kan bli skitne av og til." https://www.agropub.no/fagartikler/fordoyelsessystemet-hos-fjorfe Så om du tror at urenheter og bakterier kan trenge inn gjennom eggeskallet kan du rett og slett ikke spise noen egg. Anonymkode: 34316...4ba 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 07:48 #25 Del Skrevet i går, 07:48 AnonymBruker skrev (1 time siden): Helt enig! Syns det er ekkelt og med tanke på at det er små porer i eggeskallet så kommer det garantert noe avføringsbakterier innenriks i egget, da hjelper det ikke å vaske det 🤮 Anonymkode: 55b9a...864 Hvis det er slik så trenger jo ting inn i eggene før de vaskes og da. Egg kontrolleres så vi er trygge. Hva folk oppi de dumme hodene sine syns er ekkelt er ikke relevant. Fakta er relevant. Anonymkode: 8f622...2f1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Piggsopp Skrevet i går, 07:52 #26 Del Skrevet i går, 07:52 Egg i Norge blir ikke vasket før salg av den enkle grunn at det reduserer holdbarheten. Egg har fra naturens side en hinne utenpå som gjør at bakterier ikke trenger inn i eggene. Ferske egg har derfor en holdbarhet på flere uker, selv i romtemperatur. Hvis du synes det er ekkelt med litt bæsj eller skitt utenpå så er det jo bare å vaske det av før bruk? Ingen skade skjedd. Må si det er litt komisk at så mange blir hysteriske over dette. Jeg har selv høner og vi skyller stort sett eggene vi tar inn fra hønsehuset hver dag. Ingen stor greie.🐣 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 08:03 #27 Del Skrevet i går, 08:03 AnonymBruker skrev (1 time siden): Helt enig! Syns det er ekkelt og med tanke på at det er små porer i eggeskallet så kommer det garantert noe avføringsbakterier innenriks i egget, da hjelper det ikke å vaske det 🤮 Anonymkode: 55b9a...864 Nei, det kommer ikke bakterier inn i uvaskede egg. Uvaskede egg har en hinne utenpå det porøse skallet som gjør at bakterier ikke trenger inn. Vasking fjerner denne hinnen og forringer dermed holdbarheten på eggene. Om det er bæsj på egget så vask/tørk av det rett før du skal bruke det - problem løst. Anonymkode: 74434...e0e 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snublefot62 Skrevet i går, 08:05 #28 Del Skrevet i går, 08:05 Realiteten er at eggene kommer ut av rompa til høna og vil derfor kunne ha bæsj på seg. Jeg kan forstå at det naturligvis ikke er appetittlig men da vasker man dette av før eggene knekkes eller kokes. Problem løst. Dersom en skal forvente at eggene er helt rene når de kjøpes så vil holdbarheten til eggene reduseres og noen må betales for å gjøre jobben. Er man villig til dette? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vegglampe Skrevet i går, 08:08 #29 Del Skrevet i går, 08:08 AnonymBruker skrev (1 time siden): Herlighet, selv om man har lyst på ubehandlede råvarer så betyr det ikke at jeg synes det er greit at eggene er fulle av avføring. Grønnsaker med jord på er helt greit, det er iallefall ikke bæsj. Anonymkode: 7b2b5...a7a Du vet at bæsj blir brukt til gjødsling der maten blir produsert på åkeren? Menneske bæsj faktisk.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NatNat Skrevet i går, 08:14 #30 Del Skrevet i går, 08:14 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har også lagt merke til dette i det siste. Er eggene norske? Anonymkode: 17ead...67c sikker fra utlandet, alle vet at norske høner dritter aldri... 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå