Gå til innhold

Hjelp, farge til gammeldags stue

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Huset er fra tidlig 1900-tall, med store vinduer, brede lister og litt skråtak. Jeg har klart å eliminere noen farger (har blått ellers), og vil ikke ha hvitt, beige, greige. grått eller gult.

Rommet skal være en ekstra stue, den er ikke så stor, og ha et mykt, feminint uttrykk. Blir brukt til å ha venninner på besøk mens gubben sitter i tv-stua. Tenk te, strikking, og en liten lysekrone. Gammeldags stående plank på veggene, så ikke noe veldig polert uttrykk, vi velger å beholde husets sjel fremfor å ha alle flater glatte/nye. Vil ha lette gardiner i hvitt, kansje med litt blonder el.l.

Vurderer Subtle green eller Muskatnøtt/Marrakesh. Begge disse kan kombineres med både rosa/rødt (som i blomstrete teservise) og de fleste nyanser av ren blå.
Andre forslag? JEg har sett meg helt blind på det...

Anonymkode: 62d08...bdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hjelpsomt å vite hva slags gulv (fargenyanse), om lister/karmer er malt i bomull eller klassisk hvit (eller annet), og hvilken blåfarge du ellers har, og om de "blå rommene" blir tilstøtende rom. 

Anonymkode: acbfb...92c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk ut laurbær eller krydderurt fra jotun. Har begge fargene, har også litt gammeldags stil

Anonymkode: 6bd9f...2bc

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Hjelpsomt å vite hva slags gulv (fargenyanse), om lister/karmer er malt i bomull eller klassisk hvit (eller annet), og hvilken blåfarge du ellers har, og om de "blå rommene" blir tilstøtende rom. 

Vi får ikke gjort noe med gulvene nå, originale tregulv, de ble malt grå av forrige eiere (kald mellomgrå farge), den er heldigvis ganske nøytral i rommet pga måten lyset faller. Kommer til å ha stort lyst teppe der inne. For øvrig Klassisk hvit tak, dører, lister osv. 

De blå rommene er ikke tilstøtende. Et lite rom innenfor er i Lys antikk, og gangen er ikke bestemt ennå og kan velges etter hva som passer. Et soverom i samme etasje blir Nordic breeze (ikke tilstøtende).
Og rommene i første etasje har Lys antikk, Salongblå, og egne blandinger av blå som passer til i tilstøtende rom. Trappegangen opp er i Pale linden. Vi har også noen innslag av én og én vegg med blomstrete Borås-tapeter som passer de enkelte rommene og fargene (bare for å gi et inntrykk av atmosfæren, litt mormor-sommerhus). Ikke et hus som kler nøytrale farger uten noen karakter :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En grønnfarge ville nok vært pent. Sjekk ut fargekodene med g70y ending. Pale Linden osv.

Anonymkode: f28fe...dc2

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Først tenkte jeg gult, for det synes jeg er en nydelig farge i eldre hus, men jeg ser at du ikke ønsker det. Jeg ville da valgt en rød/rosa farge, hva med warm blush?

Anonymkode: d008d...481

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Først tenkte jeg gult, for det synes jeg er en nydelig farge i eldre hus, men jeg ser at du ikke ønsker det. Jeg ville da valgt en rød/rosa farge, hva med warm blush?

Enig, men jeg sliter med å finne riktig gul til andre etasje. Huset ligger høyt og sørvendt og har veldig mye og sterkt lys uansett årstid. Har ikke funnet en gul jeg tør å bruke, tror det kan bli voldsomt. Jeg har en liten gang som kan være mulig, vi får se :) 

Warm blush er nydelig. Prøver å unngå noe som blir enten for «terracotta» som blir mer «middelhavsfarge» og hudfarge som blir litt pregløs, men har vært innom Friendly pink og Silky pink - sistnevnte litt mer grått i så det blir dempet. Det skal bli ro i rommet. På Fargerike anbefalte de å male i mattere finish, Flyt 04, men i gamle hus var det jo litt blankere, så jeg er i tvil.

Farger er gøy, men nesten umulig å bestemme seg for. Jeg kunne malt en gang i året (eller iallfall hvert 3-5), men mannen synes «vegg er vegg» og får anfall når jeg foreslår den minste endring :ler: (enda det er jeg som har hele malejobben, så det er sagt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Vi får ikke gjort noe med gulvene nå, originale tregulv, de ble malt grå av forrige eiere (kald mellomgrå farge), den er heldigvis ganske nøytral i rommet pga måten lyset faller. Kommer til å ha stort lyst teppe der inne. For øvrig Klassisk hvit tak, dører, lister osv. 

De blå rommene er ikke tilstøtende. Et lite rom innenfor er i Lys antikk, og gangen er ikke bestemt ennå og kan velges etter hva som passer. Et soverom i samme etasje blir Nordic breeze (ikke tilstøtende).
Og rommene i første etasje har Lys antikk, Salongblå, og egne blandinger av blå som passer til i tilstøtende rom. Trappegangen opp er i Pale linden. Vi har også noen innslag av én og én vegg med blomstrete Borås-tapeter som passer de enkelte rommene og fargene (bare for å gi et inntrykk av atmosfæren, litt mormor-sommerhus). Ikke et hus som kler nøytrale farger uten noen karakter :) 

Takk for info! Ok, grå gulv i kjølig nyanse, og klassisk hvite karmer. Dere har en blanding av kjølige og varme fargenyanser da, og siden tilstøtende rom er i lys antikk så ville jeg kanskje valgt en tilsvarende nyanse mot det varme. 

En farge som passer veldig godt opp mot lys antikk, er vintage brown. Denne syns jeg også gjør seg godt i et "gammelt" rom, og passer utmerket til rosa service. Myk opp med lysere gardiner i linfarge, og puter/pledd med litt farger og mønster som gir kontrast og forsterker "gammel-looken". 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Enig, men jeg sliter med å finne riktig gul til andre etasje. Huset ligger høyt og sørvendt og har veldig mye og sterkt lys uansett årstid. Har ikke funnet en gul jeg tør å bruke, tror det kan bli voldsomt. Jeg har en liten gang som kan være mulig, vi får se :) 

Warm blush er nydelig. Prøver å unngå noe som blir enten for «terracotta» som blir mer «middelhavsfarge» og hudfarge som blir litt pregløs, men har vært innom Friendly pink og Silky pink - sistnevnte litt mer grått i så det blir dempet. Det skal bli ro i rommet. På Fargerike anbefalte de å male i mattere finish, Flyt 04, men i gamle hus var det jo litt blankere, så jeg er i tvil.

Farger er gøy, men nesten umulig å bestemme seg for. Jeg kunne malt en gang i året (eller iallfall hvert 3-5), men mannen synes «vegg er vegg» og får anfall når jeg foreslår den minste endring :ler: (enda det er jeg som har hele malejobben, så det er sagt).

Jeg bor ikke i gammelt hus, men kommer aldri til å male med noe annet enn supermatt siden jeg så hvor stor forskjell det ble. Jotun pure colour. Det blir så elegant. 

I forhold til nyanser i rosa så ville jeg sett på Jotun Støvrosa. Men jeg holder en knapp på Vintage brown, som en fin kontrast til de andre rommene. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kom forresten på at Jotun Daydream kunne vært et veldig godt alternativ. Du har også Jotun Mellow som er en hybrid mellom rødt og brunt, også en veldig flott farge. 

Men Daydream ser jeg for meg er litt mer passende i forhold til det du beskriver, hvis du vil bevege deg litt vekk fra toner i brunt og få noe med litt farge som også er "jentete" :) 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har Gul Antikk i vårt inngangsparti, og jeg synes den er veldig fin. Ganske matt og dus, og ikke knæsj i det hele tatt. Vi har mye farger i huset, men får tilbakemelding på at det føles veldig behagelig likevel.

Vi malte et rom med friendly pink, men jeg synes den var for kald og egentlig mer lilla. Jeg er nok mer glad i farger med mye gult eller rødt i seg.

Mine foreldre har matt finish i sitt hus fra før 1900, og jeg synes egentlig det funker bra.

Vi har nettopp bygget hus, 250 m2 som jeg skulle fargesette. Mannen kunne sikkert malt alt hvitt 😅 Jeg brukte laaaaaaang tid på å velge, for jeg ville at alt skulle passe sammen med alt som var i rommet, men også tilstøtende rom. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker deco pink sammen med fargene du beskriver. Jeg har det i et rom og sjøgløtt i rommet ved siden av. 

Anonymkode: 4b8cd...a30

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva med rosa? Jeg er glad i Jotun sin deco pink, tror den kan passe til gulvet dere har nå.

Anonymkode: 7629a...b83

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt en brunfarge på hjernen men ikke funnet den. Jeg har liksom "sett" rommet, men ikke kjent hundre prosent på noen av fargeprøvene. Skal få med meg en prøve på Vintage Brown. De andre brunfargene blir litt for røde tror jeg, farger jeg forbinder mer med hytte, mørkt tre og naturmaterialer. Lekre farger, men ikke "lette" nok for sommerhusfølelsen.

Deco Pink er vakker, men jeg føler den blir mer hudfarge enn rosa? Sjøgløtt er knallfin, den og Sjøsprøyt. Har vurdert Sjøsprøyt i den stua, og ha resten av interiøret hvitt og i litt sånn GreenGate-servise-look. Samtidig har jeg veldig lyst på rosa/bruntoner der for den lune følelsen, det blir jo vinter også. 

Kanskje ta Sjøsprøyt i stedet for Nordic breeze i det soverommet som ligger mot sjøen. Den er ikke helt ulik Nordic breeze, kanskje noe mer turkis.

Lin, god påminnelse, vi har linforheng i stedet for underskap på kjøkkenet i det ene hjørnet. Det er så koselig.
Trodde aldri jeg skulle komme gjennom fargevalg til alle rommene, men det er så mange finne farger at jeg kune hatt et par rom til, jeg som aldri har vært opptatt av interiør, før dette huset :ler: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt en brunfarge på hjernen men ikke funnet den. Jeg har liksom "sett" rommet, men ikke kjent hundre prosent på noen av fargeprøvene. Skal få med meg en prøve på Vintage Brown. De andre brunfargene blir litt for røde tror jeg, farger jeg forbinder mer med hytte, mørkt tre og naturmaterialer. Lekre farger, men ikke "lette" nok for sommerhusfølelsen.

Deco Pink er vakker, men jeg føler den blir mer hudfarge enn rosa? Sjøgløtt er knallfin, den og Sjøsprøyt. Har vurdert Sjøsprøyt i den stua, og ha resten av interiøret hvitt og i litt sånn GreenGate-servise-look. Samtidig har jeg veldig lyst på rosa/bruntoner der for den lune følelsen, det blir jo vinter også. 

Kanskje ta Sjøsprøyt i stedet for Nordic breeze i det soverommet som ligger mot sjøen. Den er ikke helt ulik Nordic breeze, kanskje noe mer turkis.

Lin, god påminnelse, vi har linforheng i stedet for underskap på kjøkkenet i det ene hjørnet. Det er så koselig.
Trodde aldri jeg skulle komme gjennom fargevalg til alle rommene, men det er så mange finne farger at jeg kune hatt et par rom til, jeg som aldri har vært opptatt av interiør, før dette huset :ler: 

Ja, du bør styre unna for røde brunfarger, og holde deg til noe som er mer dempet og fungerer godt mot grått gulv. Derfor tror jeg vintage brown kunne vært en fin farge, og den er så himla "vintage" også, og passer godt til rosa. Jeg ville personlig ikke gått for rosa mtp at tilbehør har mye rosa, i såfall måtte det ha blitt pudderrosa - som samtidig passer til lys antikk. Senses gjør det, men jeg føler ikke at det er en "gammel hus" farge. 

Sjøsprøyt er en farge jeg forbinder mer med gamle hus enn Nordic Breeze og slike kaldere farger, så tommel opp fra meg :) 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du vil ha litt mer farger på veggene, så kan det være at Jotun Rural eller Jotun Embrace kan fungere. Rural er veldig behagelig og dempet ferskentone som nok vil harmonere godt til det grå gulvet. Dusky peach er også et alternativ. Legger ved bilde av Dusky peach i litt mer naturtro farge enn mange av skjermbildene viser.

Embrace blir litt mer energisk i uttrykket. I forhold til huset så tenker jeg at kanskje noe mer dempet og rolig er mer riktig, men det er jo smak og behag. Personlig elsker jeg Rural, og den er jo litt jentete også :) 

005_jotun-10683-cashmere_9918-klassisk-hvit_gcc17_750x1124_tcm301-167947.jpg.webp

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...