Gå til innhold

Dere som kun spiser ren mat

Fremhevede innlegg

Skrevet

Vi er 4 i familien. To barn som vokser og spiser deretter. Mesteparten av maten lages fra bunn. I snitt ligger vi på 13.000 kr i måneden på mat. Vi storhandler i Sverige, men bruker fiskebutikk i Norge.

Vi spiser bra mat; hjemmebakt brød og rundstykker, mye frukt, grønt, en del vegetarmat, fisk og rent kjøtt.

Vi har levd slik i mange år, og har gode rutiner som gjør det enkelt. Jeg baker eltefrie brød og lager ofte store porsjoner som fryses ned.

Alle i familien har pen hud med glød i. Vi voksne ser yngre ut enn hva vi er. Legene ser det også på blodprøveverdiene, alle nivåer er bra. I tillegg er vitamin d høy, selv gjennom vinteren. 

Det krever planlegging, men jeg kunne ikke levd annerledes. God og skikkelig mat er en del av et godt liv.

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

8000 kr i mnd. 

Det krever bare litt ekstra fokus og rutiner i starten. 
Når man først er blitt vant med å bake selv og lage alt fra bunnen tenker man ikke over det lenger. 
lykke til 😃

Anonymkode: 1b29f...6e7

AnonymBruker
Skrevet
Lafamiglia skrev (11 timer siden):

En grunn til at et kosthold med veldig lite ultraprosessert mat kan være ganske rimelig, og til og med i veldig mange tilfeller en god del rimeligere enn et kosthold med mye ultraprosessert mat, er at det er mange typer unødvendige matprodukter man ikke kjøper, eller eventuelt bare bruker minimalt med penger på.

Potetgull og annen snacks, godteri, brus, iskaffe, energidrikk, en pølse i farten, sjokomelk, God Morgen-yoghurt, mellombarer og proteinpudding, er bare noen få eksempler.

Selv kjøper jeg ytterst sjelden sånt, men jeg har jo likevel registrert at mye av dette er fryktelig dyrt.

På min arbeidsplass er det veldig mange ansatte i 20-årene. De bruker veldig mye penger på slike produkter. Det er vanlig å komme på jobb med en iskaffe eller en energidrikk i hånda, og utover dagen spes det på med proteinpudding, mellombarer, og lignende ting.

Jeg skjønner ikke at de har råd.

Mens vi som er 40 pluss, stort sett bare spiser lunsj som vi tar med hjemmefra, og drikker vann og kaffe som arbeidsgiver betaler for. Det er alt. Veldig mye billigere enn å springe på butikken hver gang man er fysen. For det er jo slik at om man spiser seg mett til måltidene, altså lunsjen i dette tilfellet, så får man jo heller ikke behov for å kjøpe ultraprosesserte produkter hele tiden.

Og bare som et lite ps: Det er flott å jakte og fiske selv, og å handle fra gårdsutsalg, Reko og lignende. Men det er absolutt ikke nødvendig for å unngå å spise for mye ultraprosessert mat. Man kan kjøpe rent kjøtt eller kjøttdeig fra butikken, Norvegia, egg, grønnsaker, frukt, gryn og korn, og mye mer.

Til og med makrell i tomat, boksetomater eller bønner/linser på boks, frosne grønnsaker, mange typer knekkebrød eller vanlig tørr pasta er ikke ultraprosessert.

Nå har jo dagligvarebutikkene dessuten datodisker, hvor man av og til kan finne kjøttråvarer, ost, og lignende til nedsatte priser.

For poenget er jo i all hovedsak å lage mat fra bunnen av tradisjonelle råvarer, og ikke nødvendigvis at man trenger å slakte kua eller kinne smøret sjøl. Og det kan man fint få til med varer fra en helt vanlig butikk.

Samme ser jeg her jeg jobber også. Er på din alder. Kollegaer mellom 25-30 år, gjerne uten barn, som har den pengebruken. Disse tjener relativt greit, men likevel klager de over at lønna ikke strekker til eller at ting er så dyrt for tiden. En sier også at det er ille at det er så dyrt å leve nå at selv med god utdanning og godt betalt jobb har man ikke råd til ferie. Hadde man brukt 100 kr mindre på slike produkter om dagen, så kunne man fint fått råd til flotte ferier 

Anonymkode: 40f0b...062

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Lafamiglia skrev (11 timer siden):

En grunn til at et kosthold med veldig lite ultraprosessert mat kan være ganske rimelig, og til og med i veldig mange tilfeller en god del rimeligere enn et kosthold med mye ultraprosessert mat, er at det er mange typer unødvendige matprodukter man ikke kjøper, eller eventuelt bare bruker minimalt med penger på.

Potetgull og annen snacks, godteri, brus, iskaffe, energidrikk, en pølse i farten, sjokomelk, God Morgen-yoghurt, mellombarer og proteinpudding, er bare noen få eksempler.

Selv kjøper jeg ytterst sjelden sånt, men jeg har jo likevel registrert at mye av dette er fryktelig dyrt.

På min arbeidsplass er det veldig mange ansatte i 20-årene. De bruker veldig mye penger på slike produkter. Det er vanlig å komme på jobb med en iskaffe eller en energidrikk i hånda, og utover dagen spes det på med proteinpudding, mellombarer, og lignende ting.

Jeg skjønner ikke at de har råd.

Mens vi som er 40 pluss, stort sett bare spiser lunsj som vi tar med hjemmefra, og drikker vann og kaffe som arbeidsgiver betaler for. Det er alt. Veldig mye billigere enn å springe på butikken hver gang man er fysen. For det er jo slik at om man spiser seg mett til måltidene, altså lunsjen i dette tilfellet, så får man jo heller ikke behov for å kjøpe ultraprosesserte produkter hele tiden.

Og bare som et lite ps: Det er flott å jakte og fiske selv, og å handle fra gårdsutsalg, Reko og lignende. Men det er absolutt ikke nødvendig for å unngå å spise for mye ultraprosessert mat. Man kan kjøpe rent kjøtt eller kjøttdeig fra butikken, Norvegia, egg, grønnsaker, frukt, gryn og korn, og mye mer.

Til og med makrell i tomat, boksetomater eller bønner/linser på boks, frosne grønnsaker, mange typer knekkebrød eller vanlig tørr pasta er ikke ultraprosessert.

Nå har jo dagligvarebutikkene dessuten datodisker, hvor man av og til kan finne kjøttråvarer, ost, og lignende til nedsatte priser.

For poenget er jo i all hovedsak å lage mat fra bunnen av tradisjonelle råvarer, og ikke nødvendigvis at man trenger å slakte kua eller kinne smøret sjøl. Og det kan man fint få til med varer fra en helt vanlig butikk.

Dette er også gode poenger. 

Jeg gjør klar lunsj for 2-3 dager. På morgen plukker jeg med boksen med qinoasalat, og en eggmuffins fra fryser. Det er maten min den arbeidsdagen. På jobb har jeg en vannflaske, og en termokopp, det er drikken min. 

Det er ganske mange penger spart sett mot de som kjøper en latte på veien inn, drikker energidrikk, og kjøper mat i kantina. 

Anonymkode: 894b3...ded

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.4.2025 den 7.23):

Hvor får du kjøpt jordbær til 20 kroner pakken?

Jeg har ikke sett fryste jordbær så billig noe sted

Anonymkode: ca101...c6d

Bunnpris og first price har vel til rundt 20 kr🫡

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...