Gå til innhold

Dere som kun spiser ren mat

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Og er en familie på 4. Hvor stort er matbudsjettet hver mnd? 

Anonymkode: b4045...bfd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Skulle ønske jeg kunne fått med barna på det. Men det tenker jeg ikke er helt optimalt for dem. De liker kjøttdeig, kjøttboller, pølser,  fiskeboller, fiskepinner, osv. For å ikke snakke om variasjonen innenfor brød, sandwich, hamburger og pølsebrød.

Så selv om det hadde vært sunt og bra for de, så spiser de variasjoner av annet enn ren mat. De spiser ren fisk, kylling, kjøtt osv ofte, men ikke hele tiden. Så det store økonomiske går ikke med for å kun spise rene proteiner for dem. 

Anonymkode: ff8fe...197

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er billigere å lage maten fra bunnen av og man får porsjoner man kan fryse ned. 

vi setter av en kveld i uka til å lage masse kjøttkaker, burgere og pølser som vi hiver i frysen. Det samme med spaghetti saus, lasagne saus, pizza saus. Bare å hive i frysen. Ost kan hives i frysen. En pakke med fryste jordbær koster 20 kr. Litt sukker og stivelse så har du lagd et helt glass med syltetøy til 30 kr. Koster gjerne 50 kroner for syltetøy på glass med masse tilsetningsstoff. 
det er billigere og sunnere å lage kjøttpålegg selv. Alt vi lager hives i frysen. Nå er barna våre fortsatt små men vi bruker ca 5000 på mat i måneden til oss fire. I tillegg dyrker vi litt på sommeren. Går mye på eple og plomme plukking hos andre. Får mye fint syltetøy av det. Vi sparer mest på kjøtt produkter og sauser fra bunnen av. 
må sies at dette er en interesse for oss så sikkert ikke alle andre vil prioritere egen tiden sin på dette. Men det er givende 😊

Anonymkode: bd6aa...5bc

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Skulle ønske jeg kunne fått med barna på det. Men det tenker jeg ikke er helt optimalt for dem. De liker kjøttdeig, kjøttboller, pølser,  fiskeboller, fiskepinner, osv. For å ikke snakke om variasjonen innenfor brød, sandwich, hamburger og pølsebrød.

Så selv om det hadde vært sunt og bra for de, så spiser de variasjoner av annet enn ren mat. De spiser ren fisk, kylling, kjøtt osv ofte, men ikke hele tiden. Så det store økonomiske går ikke med for å kun spise rene proteiner for dem. 

Kjøttdeig er da ren mat, kjøttboller kan lages fra bunnen, samme med fiskepinner. Vanskelig å sørge for at barn bare skal spise rent da, det skjønner jeg. 

Anonymkode: a0c77...5cb

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er billigere å lage maten fra bunnen av og man får porsjoner man kan fryse ned. 

vi setter av en kveld i uka til å lage masse kjøttkaker, burgere og pølser som vi hiver i frysen. Det samme med spaghetti saus, lasagne saus, pizza saus. Bare å hive i frysen. Ost kan hives i frysen. En pakke med fryste jordbær koster 20 kr. Litt sukker og stivelse så har du lagd et helt glass med syltetøy til 30 kr. Koster gjerne 50 kroner for syltetøy på glass med masse tilsetningsstoff. 
det er billigere og sunnere å lage kjøttpålegg selv. Alt vi lager hives i frysen. Nå er barna våre fortsatt små men vi bruker ca 5000 på mat i måneden til oss fire. I tillegg dyrker vi litt på sommeren. Går mye på eple og plomme plukking hos andre. Får mye fint syltetøy av det. Vi sparer mest på kjøtt produkter og sauser fra bunnen av. 
må sies at dette er en interesse for oss så sikkert ikke alle andre vil prioritere egen tiden sin på dette. Men det er givende 😊

5000 i mnd? Er det mulig? Med shampoo, dopapir og slikt inkludert også, eller bare mat? Slik matprisene er nå høres ikke dette riktig ut… 

SiFo regner vel nesten 10 000 på ett barn og en voksen. Er du sikker på at du har regnet riktig? Hvordan ser en matuke ut for dere da? 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Det meste av dette lager vi selv. Panerer fisk, kverner fisk, baker alt av brød. Kjøper kvernet kalv på Reko, helt uten tilsetningsstoffer. Og fisk fra båt. 

Anonymkode: 894b3...ded

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Hvor får du kjøpt jordbær til 20 kroner pakken?

Jeg har ikke sett fryste jordbær så billig noe sted

Anonymkode: ca101...c6d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Som en over her skrev så er det mye billigere å kjøpe rene varer og lage fra bunn av. Vi blir mye lettere av denne maten, og har ikke behov for like mange måltid lenger. Så våre kostnader har gått ned.

Vi kjøper ingenting ultraprosessert, men spiser hvis vi får det servert. Lager kjøttkaker selv, pølser kjøper vi fra reko. Skinke kjøper vi fra kolonihagen. Handler det meste fra reko og gårdsbutikk, men kjøper også litt økologisk på matbutikkene. Kjøper økologiske nøtter på nøtteblanderen. Brød til ungene baker vi selv. 

Typisk dag for oss voksne: Lunsj: Torsk med fetaost og kokosmelk. Skål med ville blåbær, nøtter, kanskje litt frukt, kokosmelk og litt honning. 

Middag: I går var det grillet hjort med superbra risotto, pak choy og champignon.  Men varierer. 

Utenom: Kaffe og te. Plukker gjerne ingredienser til te i naturen, løvetann, brennesle, lavendel osv er supergodt! Og kan snackse på litt dadler. 

Ungene får mye det samme, men de får med seg matpakker med hjemmebakt brød, frukt, chiapudding etc. 

Vi har et gjennomsnittlig forbruk på 11500 det siste året for en familie på 4. 

Anonymkode: f3225...78e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Som en over her skrev så er det mye billigere å kjøpe rene varer og lage fra bunn av. Vi blir mye lettere av denne maten, og har ikke behov for like mange måltid lenger. Så våre kostnader har gått ned.

Vi kjøper ingenting ultraprosessert, men spiser hvis vi får det servert. Lager kjøttkaker selv, pølser kjøper vi fra reko. Skinke kjøper vi fra kolonihagen. Handler det meste fra reko og gårdsbutikk, men kjøper også litt økologisk på matbutikkene. Kjøper økologiske nøtter på nøtteblanderen. Brød til ungene baker vi selv. 

Typisk dag for oss voksne: Lunsj: Torsk med fetaost og kokosmelk. Skål med ville blåbær, nøtter, kanskje litt frukt, kokosmelk og litt honning. 

Middag: I går var det grillet hjort med superbra risotto, pak choy og champignon.  Men varierer. 

Utenom: Kaffe og te. Plukker gjerne ingredienser til te i naturen, løvetann, brennesle, lavendel osv er supergodt! Og kan snackse på litt dadler. 

Ungene får mye det samme, men de får med seg matpakker med hjemmebakt brød, frukt, chiapudding etc. 

Vi har et gjennomsnittlig forbruk på 11500 det siste året for en familie på 4. 

Anonymkode: f3225...78e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ikke meg du spør. Men rett fra gård, gjerne tampen av sesongen, trenger ikke være førstesortering. Fyller fryser hver sensommer. 

Men det meste henter vi i egen hage og naturen. Rips, epler, blåbær, tyttebær, ramsløk, urter..

Er det gulost på tilbud kjøper jeg, river, og fryser i porsjonspakninger.Når hvitløk og løk er i sesong kjøper jeg mengder, kutter, og fryser. 

Er det priskrig på kalkun, svin, eller gode tilbud på stykningsdeler fra okse, kjøper jeg inn. Legger i brine, ovnsbaker, og kutter til lunsjkjøtt/pålegg. Kunne ikke falt meg inn å kjøpe disse små påleggspakkene for 350 kr/kg. 

Nå er ikke økonomi hovedmålet mitt, vi har en del dyre vaner også, så derfor ikke relevant hva vi bruker i måneden. Men stiller meg absolutt bak at det kan være veldig rimelig å spise rent. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Ikke meg du spør, men rett over 20kr koster det på både Kiwi og Rema. 21-22kr. Blant det fryste er jordbær de billigste å kjøpe. Skogsbær koster også vesentlig mindre på Kiwi kontra Rema. Sparer 7kr posen på å handle på Kiwi. Extra er midt i mellom. Så gjelder å kunne prisene og være heldig med hvor en bor og ha tilgang til ulike butikker (og anledning til å shoppe rundt). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Fullt mulig. Vi er en familie på seks med fire barn mellom tre og tolv år. Vårt månedlige matbudsjett er på 6000 kr. Virkelig storhandler en gang i uken, da for 1500 kr. Sjelden vi går over, ofte er det omtrent 4-500 kr igjen på mat konto ved månedens slutt. Vi lager det meste fra bunnen som ikke kan kjøpes som renvare.

Anonymkode: 9010e...799

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Fullt mulig. Vi er en familie på seks med fire barn mellom tre og tolv år. Vårt månedlige matbudsjett er på 6000 kr. Virkelig storhandler en gang i uken, da for 1500 kr. Sjelden vi går over, ofte er det omtrent 4-500 kr igjen på mat konto ved månedens slutt. Vi lager det meste fra bunnen som ikke kan kjøpes som renvare.

Hva spiser dere til de andre måltidene enn middag for å komme så lavt?

Anonymkode: 446df...281

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Mye FirstPrice og lite kjøtt og fisk? 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mye FirstPrice og lite kjøtt og fisk? 

Igjen; ikke meg du spør.

Men du kan kjøpe 30 stk brett med egg til en rimelig pris direkte fra gard. Filet av kalkun, svin, og stykningsdeler av okse, er rimelig på salg eller ved priskrig. Har blant annet tre store tynnribber i fryseren, kjøpt på januarsalg, skjært i skiver, klar for grillen i sommer. Innimellom kjøper jeg 20kg svin eller en kvart kalv, eller stykningsdeler av elg fra jaktlag. Sekker med brun ris, bønner og linser, fra eksotiske butikker. Kjøp opp grønnsaker i sesong, og lag varierte retter for fryser. Vi har ferdige "suppebaser" som bare har kostet meg 10-20 kroner for en middag. Bak brødet selv, mel får du for under 10 kr/kg om du følger med litt. Langtidshev, så behøver du bare en halv t-skje gjær. Kjøp lyr og sei fra kaisalg til en rimelig penge, kok kraft og suppe på hode og skrotten etter at du har filitert. Salat og grønnkål er blant tingene som gror som ugress i paller i sesong. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hva spiser dere til de andre måltidene enn middag for å komme så lavt?

Anonymkode: 446df...281

(ikke meg du spør). Frokost er gjerne kjøleskapsgrøt med bær. Muffins på egg og havre med grønnsaker. Granola med hjemmelaget yoghurt. Eller nybakt brød med variert pålegg i helger (graver laks selv, å lage sildepålegg er enkelt og rimelig, eller pålegg laget av ulike stykningsdeler av kjøtt). 

Til egg lager vi gjerne pastasalater, fritatta med restegrønnsaker, middagsrester, tunfiskssalat, vegansk lasagne, søtpotetvafler med hummus, brokkolisalat med bacon (kjøp store stykker, og del opp), falafler med salat og yoghurtdressing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

(ikke meg du spør). Frokost er gjerne kjøleskapsgrøt med bær. Muffins på egg og havre med grønnsaker. Granola med hjemmelaget yoghurt. Eller nybakt brød med variert pålegg i helger (graver laks selv, å lage sildepålegg er enkelt og rimelig, eller pålegg laget av ulike stykningsdeler av kjøtt). 

Til egg lager vi gjerne pastasalater, fritatta med restegrønnsaker, middagsrester, tunfiskssalat, vegansk lasagne, søtpotetvafler med hummus, brokkolisalat med bacon (kjøp store stykker, og del opp), falafler med salat og yoghurtdressing.

Har du oppskrifter på vegansk lasagne to søtpotet vaffel med hummus? Høres godt ut

Anonymkode: 40f0b...062

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...