Gjest Gjest Skrevet 13. mars 2006 #1 Skrevet 13. mars 2006 Konfirmanten vår har valgt å bli vegetarianer. Nå vil han at maten i konfirmasjonen skal være vegatarisk. Hva mener dere?
liv Skrevet 13. mars 2006 #2 Skrevet 13. mars 2006 Hva med å prøve å få til et kompromiss? To retter eller smørbrød/buffe. Vanskelig det der med hvor mye de skal bestemme. Maten er i allefall en ting jeg fikk bestemme selv.
Gjest Varg-Menja Skrevet 13. mars 2006 #3 Skrevet 13. mars 2006 Jeg ville latt han bestemme det, det er ikke så vanskelig å finne noe passende vegetarmat. Familien kommer neppe i selskapet for å spise kjøtt akkurat. (Rimeligere blir det gjerne også.)
Gjest Bodillen Skrevet 13. mars 2006 #4 Skrevet 13. mars 2006 Jeg ville latt han bestemme det, det er ikke så vanskelig å finne noe passende vegetarmat. Familien kommer neppe i selskapet for å spise kjøtt akkurat. (Rimeligere blir det gjerne også.) ← Enig med Varg-Menja. Vær glad for at han er reflektert og konsekvent
Gjest Gjest Skrevet 13. mars 2006 #6 Skrevet 13. mars 2006 Nix, menyen bestemmer den som betaler. Og det gjør jeg. Han må gjerne spise grøntfor selv, men gjestene får mat som de er vant til.
Gjest Gjest Skrevet 13. mars 2006 #7 Skrevet 13. mars 2006 P.S. Han må gjerne ta et standpunkt og alt det der, men dette er en gyllen anledning til å lære at sånt trøkker man ikke ned over huet på andre. En konfirmasjon er ikke stedet for politiske statements.
Gjest baby-E Skrevet 13. mars 2006 #8 Skrevet 13. mars 2006 tror ikke jeg hadde så mye jeg skulle sagt om maten. Den var det mamma som ordnet med. Hva med å ha en rett til gjestene og en rett til konfirmanten da?
Gjest Gjesta Skrevet 13. mars 2006 #9 Skrevet 13. mars 2006 Nix, menyen bestemmer den som betaler. Og det gjør jeg. Han må gjerne spise grøntfor selv, men gjestene får mat som de er vant til. ← Jeg er tilbøyelig til å være enig. Jeg diskuterer gjerne, men siden jeg betaler og jeg er vertinne, bestemmer også jeg. (og pappaen så klart)
Gjest Gjest Skrevet 13. mars 2006 #10 Skrevet 13. mars 2006 Buffet/koldtbord er jo en kjekk løsning på det hele. Og husk, vegetar-mat kan være et problem for mange allergikere (om dere har noen i familien)
Væren Skrevet 13. mars 2006 #11 Skrevet 13. mars 2006 Jeg synes det er konfirmanten sin dag, og at han eller hun bør ha en del å si når det gjelder valg av mat. Nå har det vært veldig enkelt og greit hos oss, konfirmanten vår har bestemt seg for en deilig middelhavsbuffet, den inneholder alt fra grønnsakpai og potetsalat og salater til laks og roastbeef. Noe for enhver smak! Har han ønske om at all maten skal være vegetarisk, eller er det greit med et kompromiss? Hva med fisk? Jeg synes også det er litt bra med bevisste ungdommer, og det er noe med å ta vare på og berømme at de tar valg og standpunkter... Vanskelig, dette. Vet faktisk ikke helt hva jeg hadde gjort, men tror jeg hadde prøvd å få til et slags kompromiss...
Fakse Skrevet 13. mars 2006 #12 Skrevet 13. mars 2006 Det er ikke vanskelig å lage god vegetarmat som faller i smak også hos ikke-vegetarianere, så jeg skjønner ikke helt problemet. Om man absolutt vil ha litt kjøtt kan man ha det separat til f.eks hovedrett, med masse annet godt tilbehør som egner seg for vegetarianere. Jeg synes ikke det ville være noe koselig og si til konfirmanten at han/hun måtte spise noe annet enn alle gjestene på selve konfirmasjonsdagen der festen jo skal være til ære for konfirmanten. At ungdom tenker selv er noe man bør oppmuntre og respektere synes jeg.
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 14. mars 2006 #13 Skrevet 14. mars 2006 Jeg er egentlig enig med alle jeg, at det er flott med en konfirmant som tar et standpunkt og står for det, men også at det ikke er noe man trer nedover hodet på andre - som også har tatt sitt standpunkt og IKKE er vegetarianere. Og at det er konfirmantens dag, så han bør få bestemme, og at det er foreldrene som betaler, så det er de som må få det siste ordet. Men det må jeg få lov å si: Det er IKKE kult å sitte der på sin egen festdag og spise grønnsaksblanding og saus. Lag noen ordentlige vegetariske retter som han og de som har lyst kan spise, og kanskje noe med kjøtt som andre kan spise. Ser koldtbord har vært oppe som forslag, det høres lurt ut, bare pass på at det er i hvert fall en eller to ordentlige vegetariske retter på bordet. Det finnes MASSE god mat som er vegetarisk!
Iceglow Skrevet 14. mars 2006 #14 Skrevet 14. mars 2006 Det å spise vegetarisk en gang nå og da er det så vidt jeg vet ingen som har noe prinsipielt i mot. De fleste spiser tross alt en del vegetarisk, uten at de tenker over det. Er det virkelig så uvanlig å ha et “finere” måltid som ikke inneholder kjøtt nå og da? Det er langt i fra umulig å få tak i vegetarisk catering, eller for de som lager maten selv, koldtbord, nøttestek, oppstaset linsepate/postei, osv. http://vegetarforum.net/forum/YaBB.pl?board=oppskrifter har en rekke enkle oppskrifter, inklusive mye festmat. Om det er noe konkret du er interessert i, så kan jeg lete litt og se om jeg finner noe Ikke lag en krangel ut av noe som i utgangspunktet neppe vil være et problem for gjestene, så sant det ikke blir GJORT til et problem.
Plym Skrevet 14. mars 2006 #15 Skrevet 14. mars 2006 Er kjøttspiser selv, men synes dette må være en ypperlig anledning til å markere at du har en reflektert og bevisst tenåring. Buffet er selvfølgelig en praktisk løsning, men jeg mener det må være helt greit å gå for helvegetarisk også. Jeg synes det er naturlig at konfirmasjonsfesten preges av konfirmanten, og at det er mye viktigere enn å følge tradisjoner.
Majka Skrevet 14. mars 2006 #16 Skrevet 14. mars 2006 (endret) Nå er ikke jeg vegeterianer, men jeg fikk selv velge menyen til min konfirmasjon. Husker jeg syns det var stas. Husker fremdeles hva som ble servert siden det var mine yndlingsretter Endret 14. mars 2006 av Majka
Gjest Gjest Skrevet 15. mars 2006 #17 Skrevet 15. mars 2006 Jeg er vegetarianer selv, og fikk ikke bestemme menyen. På den restauranten foreldrene mine hadde valgt, fikk jeg bare en tallerken med kjedelige grønnsaker. Grusomt. Siden den gangen har jeg hatet slike anledninger. Sant å si gruer jeg meg til bryllupet mitt siden jeg ikke helt vet hvordan jeg skal gjøre det med maten. Liker ikke tanken på å tilby noe som strider mot min overbevisning, men foreldre forventer vel kjøtt. Synes ideen med en buffet er bra. Sørg i alle fall for at det er en del bra vegetarmat der, slik at også konfirmanten får en festopplevelse.
Gjest Gjest Skrevet 24. mars 2006 #18 Skrevet 24. mars 2006 Maten får konfirmanten selv bestemme, men vi har hatt større problemer med lokalet. Vi har størst hus og ALLE ville ha konfirmasjonen til stesønnen min hos oss. Alle unntatt meg - som er gravid i 8 mnd på det tidspunktet. Besteforeldrene sier til stesønnen min at "ja, du skal vel ha det på XX?" Så nå krever han å ha det her hos oss. Har hatt en del plager med dette svangerskapet. Har aldri samarbeidet godt med moren, og jeg vet det ville falle mye på meg. Eventuelt kan jeg la andre invadere hjemmet og ordne alt. Jeg får helt noia. Kan vi ikke bare leie et sted? Har mest lyst til å sette meg ned og grine.
Furstina Skrevet 24. mars 2006 #19 Skrevet 24. mars 2006 Visst går det att göra en god vegetarisk buffé! Det är inte heller svårt att komplettera med rostbiff elelr något annat "enkelt" kött. Mannen och jag var på ett bröllop för någon månad sedan där det var vegetarisk buffé och även brudens far prisade den goda maten i sitt tal, trots den köttätare med förkärlek till en god biff han sa han är. Jag hörde inte någon som saknade kött eller fisk till maten.
Gjest Gjest Skrevet 24. mars 2006 #20 Skrevet 24. mars 2006 Maten får konfirmanten selv bestemme, men vi har hatt større problemer med lokalet. Vi har størst hus og ALLE ville ha konfirmasjonen til stesønnen min hos oss. Alle unntatt meg - som er gravid i 8 mnd på det tidspunktet. Besteforeldrene sier til stesønnen min at "ja, du skal vel ha det på XX?" Så nå krever han å ha det her hos oss. Har hatt en del plager med dette svangerskapet. Har aldri samarbeidet godt med moren, og jeg vet det ville falle mye på meg. Eventuelt kan jeg la andre invadere hjemmet og ordne alt. Jeg får helt noia. Kan vi ikke bare leie et sted? Har mest lyst til å sette meg ned og grine. ← Si fra på forhånd at de kan ha det hos dere (mannen i huset er jo far..) men at du som høygravid melder deg ut av forberedelsene. Foreldrene får ta ansvaret for alt. Husvask, pynting, mat osv, og rydde opp etterpå.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå