Gå til innhold

Arbeidsfordeling mellom kvinner og menn

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Det vi gjør er jo ikke å skifte kjøkken hvert 5. år men nødvendig renovering. I et 70 talls hus melder behovet seg. Så ok, kanskje oppussing er feil ord og renovering et bedre men ingenting av det som gjøres er unødvendig. 

Anonymkode: a0afa...a66

Men det er ikke det artikkelen gjelder. Artikkelen sier at nordmenn er på verdenstoppen i oppussing. Jeg nekter å tro at finske og svenske hus er i bedre forfatning generelt enn norske hus. Vi bare liker å flashe penger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Rosalilje84 skrev (2 minutter siden):

Jeg sier at oppussing ofte er unødvendig. Mannen kan si nei hvis han mener det er unødvendig og det blir for mye arbeid, hvis kona foreslår unødvendig oppussing. I tillegg er det slik at oppussing ofte er en oppgave som utføres uten barn i hælene, på lik linje med det å rydde i garasjen, klippe gress osv.

Hva er det egentlig du argumenter for her? Kan man ikke bare velge å bo i hus, pusse opp og så dele oppgavene likt?

Jeg (og TS) sier bare at det må telles med i den totale mengden. 

Utarbeidet gjøres typisk med barn i hælene når de er små. Det du skriver er ikke gjenkjennelig.

Anonymkode: 1236c...564

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hva er det egentlig du argumenter for her? Kan man ikke bare velge å bo i hus, pusse opp og så dele oppgavene likt?

Jeg (og TS) sier bare at det må telles med i den totale mengden. 

Utarbeidet gjøres typisk med barn i hælene når de er små. Det du skriver er ikke gjenkjennelig.

Mitt poeng er at disse såkalte "manneoppgavene" tar MYE mindre tid enn de tradisjonelle "kvinneoppgavene". Og nei, selvfølgelig. Hvis barn bor sammen med begge foreldrene, så er det ikke slik at mor sender dem ut for å løpe mellom beina på far som klipper gress eller skrur bil.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS er den typen mann hvor 'skilsmissen kom som en overraskelse'. Han gjør seg selv overflødig og ingen trenger han. Alt han gjør er veldig lett å erstatte. Om noe, så blir det lettere når han er borte fordi han gir kun et merarbeid for de som gjør jobben innendørs. 

Anonymkode: 6612b...0aa

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 11.4.2025 den 9.44):

Jeg må skifte dekkene på begge bilene, klippe gresset i hagen og andre typiske mannegreier. Gjør meg ingenting.

Kona og hennes datter står for 95% av klesvasken i huset ettersom de skifter klær hver bidige dag, og de står for 90% av tette rør i dusjen pga langt hår. Kan kona kreve at jeg gjør 50% av dette arbeidet også? 😉

Anonymkode: 7633d...98b

Å skifte dekk på bilene og klippe gresset er sesongbaserte oppgaver. Gjør du da ingenting av husoppgaver utover dette? Å holde orden i huset, lage middag, vaske klær og andre hverdagslige oppgaver må gjøres hver eneste dag, så jeg syns absolutt din kone kan kreve at du bidrar 50 %. Man skal dra lasset sammen! 

Anonymkode: edff9...7e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosalilje84 skrev (9 minutter siden):

Mitt poeng er at disse såkalte "manneoppgavene" tar MYE mindre tid enn de tradisjonelle "kvinneoppgavene". Og nei, selvfølgelig. Hvis barn bor sammen med begge foreldrene, så er det ikke slik at mor sender dem ut for å løpe mellom beina på far som klipper gress eller skrur bil.

Barn er ute og leker og veldig ofte der far med sine uteoppgaver er. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Rosalilje84 skrev (16 minutter siden):

Eh, jo. Akkurat sånn er det, men jeg synes det er OK å være sammen med egne barn.

Jeg har aldri påstått at utearbeidet er like mye som husarbeidet for folk flest. Hvis det skal holdes helt utenfor så vil han gjøre MYE mer enn henne.

Hva er feil med å dele arbeidsbyrden og ansvaret omtrent likt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 11.4.2025 den 10.05):

Så, de står for 95% av klærne som skal vaskes, men arbeidet skal deles 50/50? Ok, jeg brygger øl hjemme og drikker mesteparten selv (over tid selvfølgelig). Kan jeg da forvente at kona vasker alt utstyret, flasker og kokekar 50% av tiden?

Kona og datteren hennes er noen frossenpinner. Jeg er varmblodig og takler ikke når man setter på for mye varme om vinteren og vil ha det kjøligere. De fyrer til maks, både peis og panelovner, jeg åpner vinduer og dører for å slippe varmen ut igjen fordi jeg ikke takler varmen. Vinningen går opp i spinningen, og strømregningen øker. Jeg ber de ta på seg mer klær. Blir ikke aktuelt for meg å gå i shorts og bar overkropp for å overleve varmen. Spørsmålet er: kan jeg kreve at kona da står for litt mer av strømregningen på vinterstid? 😉

Anonymkode: 7633d...98b

Hvis din andel av klærne som vaskes ukentlig utgjør 5%, så bør du kanskje skifte klær og håndklær og sånn pittelitt oftere? Eller bare vaske dine egne selv, om det å kaste klær i vaskemaskinen av og til oppleves så slitsomt. 

Her har vi ingen gitt fordeling av oppgaver, det ytes stort sett etter evne. Jeg vasker badet, for det hater han av en eller annen grunn. Han klipper plen og snekrer spyler og rengjør og vedlikeholder jacuzzien (og det er mer arbeid en 1/2 time to ganger i året i den delen av landet vi bor). Middag laget den som er først hjemme fra jobb, som oftest er ham, siden jeg trener etter jobb flere dager i uka. Men da rydder jeg kjøkkenet etterpå. Vi er enige om at ingenting er magisk, og at noen derfor må gjøre det, og at den som ender opp med å gjør det mens den andre sitter på ræva, blir sur. Ergo er fordelingen ganske lik hos oss. Ikke millimeter 50/50, men ganske jevnt fordelt. Her er det forøvrig han som stort sett vasker alt etter en gangs bruk, så hans andel av klesvasken er definitivt størst. Men skal jeg sette på en maskin så spiller det ingen trille om mer er hans enn mitt, og når jeg legger sammen sitter jeg foran tv, og gir en beng i om det er mine eller hans klær jeg folder. Og omvendt. 

Tenker at om man får beskjed om å måtte gjøre mer i huset, så er det et tegn på at man nok totalt sett gjør alt for lite. Det kan fort bli sånn om man har ulikt syn på hva som må gjøres. Om den ene synes det er helt ok at benken fylles med oppvask, mens den andre vil ha ting inn i oppvaskmaskinen. Da blir det ofte slik at ting løser seg, magisk nok, for den som aksepterer rot. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Å skifte dekk på bilene og klippe gresset er sesongbaserte oppgaver. Gjør du da ingenting av husoppgaver utover dette? Å holde orden i huset, lage middag, vaske klær og andre hverdagslige oppgaver må gjøres hver eneste dag, så jeg syns absolutt din kone kan kreve at du bidrar 50 %. Man skal dra lasset sammen! 

Anonymkode: edff9...7e9

Hos oss klipper mannen plen og jeg luker og steller i hagen. Menn har en tendens til å glemme at det finnes sesongbaserte «kvinneoppgaver» også. Og jeg klipper ikke plenen pga heftig gressallergi. Jeg kjenner menn som ikke klipper gress av samme grunn. Og dekk er det mange av oss som har på dekkhotell. Så «jeg klipper plenen» er et tynt argument for å ikke gjøre husarbeid. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 11.4.2025 den 20.01):

Det spørs vel om man bor i en lettestelt leilighet eller har enebolig med stor hage.

Om jeg legger fjoråret til grunn.

Faste oppgaver: Klippe plen, klippe hekk, etterfylle med bark, rydde snø, rense takrenner, skifte dekk på 2 biler, vaske polere og vedlikehold av begge biler, rense tette sluk, maling og vedlikehold innvendig, maling og vedlikehold utvendig, demontering og rens av stekeovn, rens av støvsugere, skifte lyspærer/trafoer, slippsette båt, bunnsmøring av båt, rense utestein, fjerne mose, etterfylle med steinsand for å hindre ny vekst, vasking av viduer utvendig, utvendig husvask, jevnlig spyling av utkjørsel, vedlikeholde ungdommens moped, vedlikeholde, gressklipper, snøfreser, kantklipper, motorsag, montere/demontere trampoline, rense akvarium, rengjøre peis, henge opp/ta ned julelys, tar min del av matlaging.

Utenom: Laget nytt bad fra grunnen av, pusset opp 2 andre rom fra grunnen av, anla ny plen, byttet ut tak i et rom, satt opp skyvedørsgarderobe, malte ene husveggen (Estimert til 350 timer)

Hun: Klesvask og generellt huarbeid (Og jeg er fornøyd med det, og har aldri klaget)   

Anonymkode: b81a6...f69

Da gjør du i det minste en del. Her er det mannen gjør i.l.a. året:

- klippe hekk én gang. Klipper ofte også ned noen trær, og så bare lar det ligge ute i hagen til jeg får han til å sette hengeren frem sånn at jeg kan ta det vekk, slik at det ikke ser jævelig ut hos oss

- renser ikke takrenner, men sprøytemidler huset

- vi måker like mye snø, men han venter til den blir hard og må tas med snøfreser (da blir det ned en gang mye styr), mens jeg tar en halvtime så fort snøen er falt ferdig.  Så klager han over at snøen LIKSOM tar så lang tid

- Bilene tar han, men hverken vasker eller polerer. Legger også igjen søppel i bilen min regelmessig...

- Jeg satte opp og pynta juletreet og annet. Han tok det ned, og da ble alt som ligger foran kassa med treet liggende i en haug utover boden

- Hageting ordner vi like mye med

- Jeg tar alt av klær, kjøper, roterer og bytter ut barneklær som ikke passer i størrelse eller sesong. Det er 5-8 maskiner i uka med 3 barn. Jeg selv har en bitteliten del av dette som er mine klær, mannen har sikkert dobbelte av meg

- "Husvask" tar jeg for det meste. Høres ut som så lite, med det innebærer støvsuging, vask av gulv, vinduer, kjøkken, bad, skift av sengetøy, ta ut søppel, vaske kjøleskap. Dette er ting som skjer hele tiden

- Det er  for det meste jeg som planlegge og handler mat, lager matpakker til barna (jeg leverer alle i barnehagen). Mannen lager middagene. Rydder sjelde t opp, for det er visst vanskelig å sove søppelet ned i søppelkasser fortløpende, og så sitter det fast og må skrubbes av...

- Jeg modelerte nytt bad. Vi rev sammen. Jeg måtte passe på at håndverkerne gjorde ting riktig (det gjorde de ikke, men da hadde jeg bevis til forsikringsselskapet). Mannen snakker med alt av forsikringssekskaper.

Totalt er jeg MYE mer fysisk aktiv enn mannen pga arbeidet jeg gjør hjemme  Han tror ikke at det kan ta så lang tid, uten å ha prøvd, så jeg tvinger han jevnlig til å prøve. Da klager han på at det ikke er mulig å rekke. Oppvokst med mor som gjorde for mye for han. Når vi gifta oss var han IKKE sånn, men jeg måtte bo borte fra han et par år pga studier, og da bodde han hos moren for å spare penger, og hun ødela igjen de gode vanene hans.

Endret av katties
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 11.4.2025 den 15.34):

Jo. Men det er jo litt morsomt😊

Tror nok alle skjønner at innlegg som dette er ren trolling og tull, men det finnes faktisk en liten minoritet som faktisk hevder disse synene i fullt alvor, uansett hvor absurd det er.

Anonymkode: 5b4b7...063

Godt poeng :) Jeg har tidligere lurt på hvorfor folk blir så opprørte, men samtidig synes prat om brunost og blomster er kjedelig. Menneskelig mekanisme.
På det området er inndelingen mellom "mann og kvinne" helt kjønnsnøytral.

Anonymkode: f9201...3d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal gjøre de tingene hjemme når man bor med noen- som man hadde gjort hvis man bodde alene. 2 voksne personer som bor sammen skal gjøre sin del av husarbeid osv. Hvis en mann bor alene- skal han ikke lage mat, vaske klær, rydde? Man gjør det når man bor alene, så da klarer man å gjøre det hvis man bor sammen med noen.  Hvis noen er flink til/ liker godt å feks klippe gress, så kan denne gjøre det og den andre noe annet. Skifte dekk og klippe gress gjør man ikke like ofte som å lage mat(hver dag) og rydde opp,  vaske klær, rydde, støvsuge, vaske badet en gang i uken osv.Man skal ikke slippe unna sin del av husarbeid i boligen man bor i. Det er ingen som er ubetalt hushjelp.

Anonymkode: 39d7d...1ed

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Man skal gjøre de tingene hjemme når man bor med noen- som man hadde gjort hvis man bodde alene. 2 voksne personer som bor sammen skal gjøre sin del av husarbeid osv. Hvis en mann bor alene- skal han ikke lage mat, vaske klær, rydde? Man gjør det når man bor alene, så da klarer man å gjøre det hvis man bor sammen med noen.  Hvis noen er flink til/ liker godt å feks klippe gress, så kan denne gjøre det og den andre noe annet. Skifte dekk og klippe gress gjør man ikke like ofte som å lage mat(hver dag) og rydde opp,  vaske klær, rydde, støvsuge, vaske badet en gang i uken osv.Man skal ikke slippe unna sin del av husarbeid i boligen man bor i. Det er ingen som er ubetalt hushjelp.

Anonymkode: 39d7d...1ed

DIN fasit,ikke MIN

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå har jeg aldri pusset opp selv, bare hjulpet til - men det å få sette sitt preg på et hus kan jo gi utløp for mye kreativ inspirasjon. Den som gjør jobben må selvsagt få en stor del av "de siste ordene". Hvis vi tenker stereotypt: mannen kan ikke diktere hvordan kvinnen bretter klærne eller plasserer tallerkener og kopper på kjøkkenet, samtidig som mannen avgjør hvordan kjøkkenet skal innredes hvis det er han som skal være den som snekrer det ihop.

Jeg har ikke noe imot å ta i mer enn min share, hvis det dukker opp noen kule ideer som lar seg gjennomføre. Da er det jo bare artig :) Men det blir for dumt hvis den parten som ikke gjør jobben skal stå over deg og detaljstyre. Å sette opp et kjøkken - fint, men la meg bestemme fargene og andre detaljer.

Endret av knooters
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...