Gå til innhold

Arbeidsfordeling mellom kvinner og menn

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Fem barn under 13år og to voksne. Jeg (kvinne) har ansvar for å planlegge ukesmenyen og lage det meste av maten i huset. Vi bytter på å handle mat, avhengig av hvem som henter barna fra barnehagen.

Han tar ansvar for legge fram riktig konteiner til søppelhenting og vedlikehold av huset. Det betyr ikke at jeg ikke bidro til oppussing av kjelleren for eksempel, men det betyr at han hadde kontrollen og delegerte. Vi deler husarbeidet slik at ingen trenger å gjøre noe de misliker, og ingen skal komme hjem til kaotisk gang. Før var standeren hus, men nå er det gang. Så lenge du ikke blir møtt med jakker og sko på gulvet når du åpner døren er det orden i huset. 

Lørdagsmorgen er en rydde- og vaskedag for oss alle før vi går ut. De minste får hver sin klut og «tørker støv», mens vi andre jobber oss nedover en liste over gjøremål – det tar ca. én time. På kvelden støvsuger og rydder én av oss, mens den andre legger barna og følger kveldsrutinen. Den som er sist ute av badet, rydder litt på badet. hjelp med lekser, bretting av tøy, ta ut av oppvask maskin blir gjort etter hvem som ser det. 

Anonymkode: 2bbf8...285

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Min eks skiftet dekk på bilen, klippet plen, måkte snø og gjorde litt forefallende ute. Av og til litt hus arbeid. Dekk 2x2 timer, plen 1 time i uka annenhver uke i sommerhalvåret,  13 timer, snø annenhver gang, kanskje 7 timer totalt. Husarbeid 1 time i uka=52 timer. Middag 2 gr pr mnd,24 timer,oppussing/hage 23 t

Totalt 123 timer i året. 

Jeg: rydde/vaske hus 4t i uka, lage middag og rydde, 1 time pr dag, 340 t pr år, måke snø 7 t, gressklipping 13 timer, hagearbeid 20 t, oppussing/vedlikehold 50 t, klesvask 1 t pr uke.

Totalt 790 timer. 

Rettferdig? Ikke i det hele tatt. Og en av grunnene til at det ble slutt, selv om jeg elsket han. (Det verste er at jeg har tatt godt i på hans timer, og trukket av på mine, så forskjellen er reelt enda større) 

Anonymkode: 656a2...c36

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Det er bortkastet å prøve å ramse opp for å regne  hvem som gjør mest. 

Man må se på hvem som faktisk jobber fra dag til dag, uke til uke. Hvem jobber mens den andre sitter i sofaen?

I vårt liv er summen av hus, hage,  hytte, to biler og oppfølging av barnas fritidsaktiviteter mye.

Det er ofte at jeg holder på langt utover kvelden mens hun ser på reality TV eller trener. Flere ganger denne uken.

"Manne-arbeidet" er ikke like mye som husarbeidet, men hun gjør jo langt fra alt husarbeid alene.

Anonymkode: 1236c...564

Jeg er enig i at man må se på hvem som sitter mest i sofaen, og hos dere er det henne. Dere har også valgt å eie en enebolig med hage/uteområde som trenger jevnlig vedlikehold. Bunnpuss av båt og  dekkskifte på bil er årlige/halvårlige oppgaver, ikke noe som gjøres ukentlig/daglig.

Som du selv påpeker, så avhenger mange av disse oppgavene av boform,. Om man bor i blokk,

boligsameie eller borettslag og ikke eier båt og kanskje ikke engang bil, faller svært mange av disse arbeidsooogavene bort. Husarbeid gjør ikke det.

Og det at du og kona di har blitt enige om arbeidsfordelingen forteller først og fremst hvordan dere har det, og er ikke nødvendigvis representativt for de fleste. Det er strengt tatt heller ikke slik at de oppgavene du har valgt å påta deg, ikke like gjerne kan gjøres av en kvinne. 

Jeg er selv kvinne og gjør flere av de "uteopogavene' du beskriver, og foretrekker absolutt den typen arbeid foran husvask, klesvask og familielogistikk.

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Hehe, morsomt hvordan du ikke klarer å forstå at poenget er at man til syvende og sist bidrar på forskjellige områder i husholdningen. Som du ser så skriver jeg til slutt, at jeg klager ikke og er fornøyd (selv om jeg utfører vesentlig flere timer enn samboer), må vel kanskje også legge til at hun også er fornøyd.

Så det var egentlig poenget mitt. For listen min kunne blitt uendlig mye lengre, og faktisk så gjør jeg husarbeid også, men ikke i samme grad som samboer. 

Og når tid ble det sesongarbeid og pusse opp, og den biten prøver du å bagatellisere. Jeg nevnte 350 timer, som er et konservativt anslag, men den biten alene tilsvarer den gjennomsnittlige tiden som brukes på husarbeid iløpet av et år ifølge tall fra SSB (Matlaging inkludert)

Igjen, poenget mitt er man bidrar der man kan bidra mest og finner den arbeidsfordelingen hvor husstanden kommer best ut totalt sett. Min samboer har null interesse for mine oppgaver, så derfor er hun også fornøyd.

Anonymkode: b81a6...f69

Hvorfor pusser bare du opp? Og når blir du ferdig siden du bruker så enormt mange timer i året på det helt alene?

Vi pusser opp ofte, men vi er ikke nærheten av å bruke de timene du gjør? Hvorfor pusser du opp alene? Beste som er jo å være sammen om det. Kvinner klarer fint å pusse opp de også ;) 

Men om dere har bestemt at nå pusser du opp og da tar jeg unger og hus så er faktisk unger og hus mer slitsomt. Jeg byttet raskt med mannen slik at jeg pusset opp og han tok unger og hus. 

Anonymkode: fc715...d02

Skrevet

Fint å kunne dele litt på de tingen som er kjedelige rutine arbeid som husarbeid som f.eks å ta inn og ut av oppvakemaskinen osv.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Rosalilje84 skrev (På 11.4.2025 den 13.26):

Skal vi se. Jeg er kvinne, og har bodd alene (helt uten nettverk) i flere år før jeg møtte mannen. Min eks sa også til meg at det blir sååå slitsomt å gjøre "dobbelt opp med oppgaver", og insinuerte at han brukte like mange timer på "manneoppgaver" som jeg gjorde på "kvinneoppgaver". Jeg ble positivt overrasket over at arbeidsmengden steg kanskje 10-15 prosent av det jeg hadde fra før. Skifte dekk på to biler: 5-6 timer PER ÅR. Klippe gresset: i Norge har vi vinter 10 måneder i året, så det blir bare et par måneder, kanskje 1 gang i uka. Det går også an å investere i robotgressklipper som klipper gress selv. Ellers er det en del forefallende oppgaver som plutselig oppstår (skifte lyspære, skru sammen et møbel osv). Noen timer i året.

Kvinneoppgaver gjøres imidlertid hver dag/flere ganger i uka. Lage mat: hver dag. Tørke av kjøkkenbenken, rydde kjøkkenet, ta oppvaska: hver dag. Vaske klær når man har barn: hver dag. Vaske badet når man har gutter som tisser utenfor skåla: annenhver dag. Støvsuge: 2 ganger i uka. Vaske gulvene 1-2 ganger i uka. Skifte sengetøy: 1 gang i uka. 

Du prioriterer altså at det skal være strøkent inne. Du vasker alt flere ganger i uken.

Man kan få vedlikehold av bil, båt, hage og hus til å bli veldig store ting hvis alt skal være tipp topp til enhver tid.

Jeg skal ikke lyve: Husarbeid utgjør mer enn utearbeidet. Forsøkene i tråden på å regne ut hvor lite "utearbeid" utgjør i året er er bare tull. Helt virkelighetsfjernt

(Jeg vet hva husarbeid er. Kona mi har smerter i skuldre og armer og er sykemeldt opp til 6mnd hvor jeg tar mesteparten i huset. )

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Tja. Som sagt, man måker snø når det snør og planter i hagen om våren. Men oppvask og klesvask er det hver bidige dag og uke. Tror ikke folk lyver, men mange overdriver litt . Alle skjønner at å drive med storstilt oppussing ikke skjer hvert år det heller. 

Anonymkode: 9bfe2...56b

Tja? Vel da får du leve din lille boble der du tror alle er som deg. For hos oss så er det mer enn nok å fylle tida mi på utearbeid som er minst like viktig som innearbeid. Det er mannen som er mest på utearbeid men det hender jeg lar husarbeid for å hjelpe han å få ferdig et prosjekt. 

Som sagt,tro hva du vil men prøv å forstå at verden består av mange måter å leve på med ymse arbeid og plikter og du har ikke fasit på hva som er viktig. 

Anonymkode: a0afa...a66

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Tja? Vel da får du leve din lille boble der du tror alle er som deg. For hos oss så er det mer enn nok å fylle tida mi på utearbeid som er minst like viktig som innearbeid. Det er mannen som er mest på utearbeid men det hender jeg lar husarbeid for å hjelpe han å få ferdig et prosjekt. 

Som sagt,tro hva du vil men prøv å forstå at verden består av mange måter å leve på med ymse arbeid og plikter og du har ikke fasit på hva som er viktig. 

Og forresten er livet en evig oppussing,har prosjekt nok til resten av livet her. Et av gangen etter tid og pengekapasitet. 

AnonymBruker
Skrevet
Roci skrev (1 time siden):

Jeg er enig i at man må se på hvem som sitter mest i sofaen, og hos dere er det henne. Dere har også valgt å eie en enebolig med hage/uteområde som trenger jevnlig vedlikehold. Bunnpuss av båt og  dekkskifte på bil er årlige/halvårlige oppgaver, ikke noe som gjøres ukentlig/daglig.

Som du selv påpeker, så avhenger mange av disse oppgavene av boform,. Om man bor i blokk,

boligsameie eller borettslag og ikke eier båt og kanskje ikke engang bil, faller svært mange av disse arbeidsooogavene bort. Husarbeid gjør ikke det.

Og det at du og kona di har blitt enige om arbeidsfordelingen forteller først og fremst hvordan dere har det, og er ikke nødvendigvis representativt for de fleste. Det er strengt tatt heller ikke slik at de oppgavene du har valgt å påta deg, ikke like gjerne kan gjøres av en kvinne. 

Jeg er selv kvinne og gjør flere av de "uteopogavene' du beskriver, og foretrekker absolutt den typen arbeid foran husvask, klesvask og familielogistikk.

Vi deler på oppgavene inne og ute og er enige om å bo som vi gjør. 

Husk hva TS faktisk spør om: Han gjør alle de typiske "mannegreiene" hvis vi skal tro på det.

Hun vil dele husarbeidet 50-50.

Er det rettferdig? Jeg synes ikke det.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi deler på oppgavene inne og ute og er enige om å bo som vi gjør. 

Husk hva TS faktisk spør om: Han gjør alle de typiske "mannegreiene" hvis vi skal tro på det.

Hun vil dele husarbeidet 50-50.

Er det rettferdig? Jeg synes ikke det.

Ideelt sett bør man selvsagt finne en arbeidsdeling av alle arbeidsoppgaver i tilknytning til familie, hus og hjem som begge kan være fornøyde med, uavhengig av "manne- og kvinneoppgaver", som for det meste er sosialt og kulturelt konstruert. Det innlegget jeg kommenterte, svarte forøvrig heller ikke på problemstillingen i HI.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Greit nok ar du klipper gress, bytter dekk osv, og kona di vasker klær. Men hvordan fordeling har dere på annet husarbeid? 

Hvem lager mat, hvem vasker badet, hvem rydder og vasker kjøkkenet, hvem tørker støv, hvem bytter på sengene, hvem vasker og støvsuger gulvene, hvem handler, hvem går ut med søppel ++++? 

Anonymkode: 2d23f...c00

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg bytter dekkene mine selv, eller tar det på verksted. Jeg klipper også gress, det er ikke bare en manneoppgave. Jeg ordner selv det son må ordnes med min bil. Jeg forventer at vi deler på husarbeid. Jeg gidder ikke være noens hushjelp. Da bor jeg heller alene...

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg har ikke sagt hvordan jeg lever, så her gjetter du bare (jeg vet ikke på hva).

Jeg kan også gjette at dere lever på en gård om utearbeidet er svært omfattende. 

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Og forresten er livet en evig oppussing,har prosjekt nok til resten av livet her. Et av gangen etter tid og pengekapasitet. 

Det skal mye til for at omfattende årlig renovering er nødvendig for å kunne bo i og bruke en bolig og en hage. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har ikke sagt hvordan jeg lever, så her gjetter du bare (jeg vet ikke på hva).

Jeg kan også gjette at dere lever på en gård om utearbeidet er svært omfattende. 

Det skal mye til for at omfattende årlig renovering er nødvendig for å kunne bo i og bruke en bolig og en hage. 

Som jeg sa,her taes et prosjekt pr år. Har ikke penger eller tid til mer. Tar ikke opp lån så vi gjør alt selv. Dvs han tar det meste fordi han er den handy. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 13.4.2025 den 9.55):

Du prioriterer altså at det skal være strøkent inne. Du vasker alt flere ganger i uken.

Man kan få vedlikehold av bil, båt, hage og hus til å bli veldig store ting hvis alt skal være tipp topp til enhver tid.

Jeg skal ikke lyve: Husarbeid utgjør mer enn utearbeidet. Forsøkene i tråden på å regne ut hvor lite "utearbeid" utgjør i året er er bare tull. Helt virkelighetsfjernt

(Jeg vet hva husarbeid er. Kona mi har smerter i skuldre og armer og er sykemeldt opp til 6mnd hvor jeg tar mesteparten i huset. )

Nei, jeg prioriterer ikke at det skal være strøkent inne. Det har aldri vært helt strøkent inne, da jeg ikke forstår poenget med det når man har små barn. Men jeg har ikke båt, de fleste jeg kjenner, har ikke båt. Nye biler må som regel på verksted for å ta service, og da skifter man olje, filtre osv. Dekk skiftet jeg selv, inkludert vask, lagring osv. Hage hadde jeg ikke. Det er mange som bor i leilighet eller rekkehus, og ikke har stor hage. Hvis du har lite tid - ikke skaff deg masse blomster i hagen og en båt. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 13.4.2025 den 16.32):

Nettopp. Mange nordmenn pusser opp bare for tull. https://www.forskning.no/hus-og-hjem-okonomi/derfor-er-nordmenn-verdensmestere-i-a-pusse-opp/1573237

Det er nødvendig å vaske klær og oppvask hver dag. Men det er ikke nødvendig å bytte kjøkkenet hvert 5. år bare fordi det kommer nye trender.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Rosalilje84 skrev (36 minutter siden):

Nettopp. Mange nordmenn pusser opp bare for tull. https://www.forskning.no/hus-og-hjem-okonomi/derfor-er-nordmenn-verdensmestere-i-a-pusse-opp/1573237

Det er nødvendig å vaske klær og oppvask hver dag. Men det er ikke nødvendig å bytte kjøkkenet hvert 5. år bare fordi det kommer nye trender.

Hva er det egentlig du sier her? Skal oppussing holdes utenfor? Er det rettferdig?

Hvis begge er enige om nytt kjøkken så må de skjønne at det følger med en del arbeid. Det er ikke nødvendigvis mannen som er pådriver for oppussing heller.

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hva er det egentlig du sier her? Skal oppussing holdes utenfor? Er det rettferdig?

Hvis begge er enige om nytt kjøkken så må de skjønne at det følger med en del arbeid. Det er ikke nødvendigvis mannen som er pådriver for oppussing heller.

Jeg sier at oppussing ofte er unødvendig. Mannen kan si nei hvis han mener det er unødvendig og det blir for mye arbeid, hvis kona foreslår unødvendig oppussing. I tillegg er det slik at oppussing ofte er en oppgave som utføres uten barn i hælene, på lik linje med det å rydde i garasjen, klippe gress osv.

AnonymBruker
Skrevet
Rosalilje84 skrev (1 time siden):

Nei, jeg prioriterer ikke at det skal være strøkent inne. Det har aldri vært helt strøkent inne, da jeg ikke forstår poenget med det når man har små barn. Men jeg har ikke båt, de fleste jeg kjenner, har ikke båt. Nye biler må som regel på verksted for å ta service, og da skifter man olje, filtre osv. Dekk skiftet jeg selv, inkludert vask, lagring osv. Hage hadde jeg ikke. Det er mange som bor i leilighet eller rekkehus, og ikke har stor hage. Hvis du har lite tid - ikke skaff deg masse blomster i hagen og en båt. 

Stort hus hage hytte etc felles valg. TS bor dessuten ikke i blokkleilighet.

AnonymBruker
Skrevet
Rosalilje84 skrev (1 time siden):

Det vi gjør er jo ikke å skifte kjøkken hvert 5. år men nødvendig renovering. I et 70 talls hus melder behovet seg. Så ok, kanskje oppussing er feil ord og renovering et bedre men ingenting av det som gjøres er unødvendig. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...