Murf Skrevet 14. mars 2006 #21 Skrevet 14. mars 2006 Basilikumplantene mine døde etter to-tre dager før. Nå har jeg gått over til å sette potta på en skål, og vanner kun på skåla. Da lever den i en måneds tid, ikke fordi den dør, men fordi jeg da har spist alle bladene.
Catzy Skrevet 14. mars 2006 #22 Skrevet 14. mars 2006 Jeg har en litt stor glasskål. Vanner planten litt hver morgen, nok til å dekke bunnen av skåla + litt til. Den står på kjøkkenbenken, under sånn skaplys. Det er skrudd av om natten og når vi er på jobb, men kjøkkenet er sånn ganske lyst like vel. Siste rekord var på ca 4-5 uker, men da var den blitt spist ganske mye av. Noen sverger også til å ikke ta de ytterste bladene, men de lenger ned på stilken. Jeg prøver å gjøre dette, men mannen min røsker med seg de han synes ser best ut, så jeg har ikke fått testet ut teorien skikkelig. Hvis jeg vanner i potta, så synes jeg den blir vasstrukken veldig raskt, og det hender det dukker opp fluer. Bedre å vanne litt hver dag på skåla. Catzy
Gjest Gjest Skrevet 15. mars 2006 #23 Skrevet 15. mars 2006 Får basilikum til å leve lenge om sommeren, men nå om vinteren er det håpløst, selv i solrikt vindu og med masse vann. Den rekker rett og slett å bli for nedkjølt på vei fra butikken. Har også erfaring med at den visner fort ved støtskader, hvis den f.eks. skumper borti noe når den blir fraktet fra butikk til vinduskarm. Oregano og rosmarin, derimot... :-D
Elbereth Skrevet 15. mars 2006 #24 Skrevet 15. mars 2006 Det var meg over, maskina hadde logget meg av...
Snitta Skrevet 16. mars 2006 #25 Skrevet 16. mars 2006 Jeg har også hatt et dårlig forhold til butikk kjøpt basilikum. Men fant ut at den står for tett i potta. Jeg delte den og planta den i nye potter. La en oasis klump i bunnen av pyntepottene,lar det nesten alltid være vann der. og den står lyst. Mine har nå stått i veldig mange uker.
Gekko Skrevet 21. mars 2006 #26 Skrevet 21. mars 2006 Jeg eier ikke grønne fingre, men har klart å få til flere basilikumplanter. Kjøpt i butikk og de sto i nærmere ett år. Jeg plukket av blader og brukte underveis og til slutt var de så pjuskete at de ble kastet. Men de var fortsatt levende. Mine sto i et sørvendt vindu på kjøkkenet og fikk vann hver dag. Noen ganger i uka fikk de vann fra akvariet som er fullt av næringsstoffer og fungerer som gjødsel. Glemte jeg å vanne noen dager ble de pjuskete, men så snart jeg husket det kom de seg fort.
Gjest Gjest Skrevet 21. mars 2006 #27 Skrevet 21. mars 2006 Har hørt at basilikum holder seg best i lyset under kjøkkenskapet, ikke i vinduskarmen. Jeg bruker å vanne min basilikum ved å la den stå i en bolle vann en stund før jeg setter den tilbake i potteskjuleren. Holder ikke evig, men det er vel helst fordi vi gaffler i oss alle bladene uten å la planten vokse seg til og ikke tar hensyn til hvor man kutter stilken. Etter en måneds tid er det stort sett på tide å anskaffe en ny.
afr0dite Skrevet 7. april 2006 #28 Skrevet 7. april 2006 Jeg opplever at basilikum holder seg best når de enten står på kjøkkenbenken under lyset, eller på kjøkkenbordet. Ved vinudet går de raskt dukken. Basilikum skal også vannes unnenfra (skrives det sånn?!?!), og så skal man vel helle vekk det overføldige vannet som ikke er absorbert av jorden etter ca. fem minutter. Kanskje de selvvanningspottene rett og slett har for god tilgang på vann og at planten er som gullfisk - spiser til de dør? Når jeg kjøper basilikum pakker jeg de alltid inn i flere lag med sånne gjennomsiktige grønnsaksposer, og jeg kjøper aldri basilikum på en kald dag, med mindre jeg har bil og vet at det er snakk om få- få minutter. Men jeg opplevde en gang at basilikumplanten døde fordi keramikkpottet den stod i mugnet!!! Den var visst ikke lakkert på innsiden, og begynte å mugne da det ble kondens... sært..
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå