Gjest gjest1 Skrevet 13. mars 2006 #1 Skrevet 13. mars 2006 Kjøpte meg en basilikumplante for en uke siden, og den henger allerede med hodet (og flere av bladene har visnet). Har den i en sånn selvvannende Eva Solo potte, og den står i kjøkkenvinduet mitt. Der er det lyst, men ikke noe direkte sollys. Jeg eier jo ikke grønne fingre, men har så lyst til å klare å holde liv i denne. Snakket med en venninne om det, og hennes rekord var 1,5 uke før planten gikk i bosset. Er det ikke mulig å ha slike planter lengre, eller er det jeg (vi) som gjør noe galt?
Gjest Gjest Skrevet 13. mars 2006 #2 Skrevet 13. mars 2006 Denne henger jeg meg på! Har akkurat samme forhold som deg, samme potte og lys. Har brukt annen potte tidligere. Samme resultat: planten dør etter ganske kort tid. Mitt eneste botemiddel så langt er å skynde meg å tømme den i salater, pesto etc.
Lovebird Skrevet 13. mars 2006 #3 Skrevet 13. mars 2006 Jeg har konkludert med at det er umulig å holde liv i en basilikumplante...
Gjest Donna Skrevet 13. mars 2006 #4 Skrevet 13. mars 2006 Så sant jeg får tak i det så kjøper jeg heller små, norskpakkede plastposer med frisk basilikum, oregano, ol ... Har bare dårlig erfaring med plantene.
Gjest Pi Skrevet 13. mars 2006 #5 Skrevet 13. mars 2006 Basilikumplanter fra butikken/hagesenteret skal du spise opp, ikke holde liv i! Jeg har grønne fingre men klarer heller ikke å holde liv i dem. Basilikumplanter = matingrediens på rot, ferskvare. Du kjøper den den dagen du skal spise den, evt dagen før. Du sparer deg for mange sorger hvis du tar denne innstillingen til "produktet". Dersom du vil ha en pen krydderplante til kjøkkenet som kan stå og være til pynt og samtidig holdbar, prøv rosmarin!
Gjest gjest1 Skrevet 13. mars 2006 #6 Skrevet 13. mars 2006 Hm oki. Da tror jeg at jeg gir opp med god samvittighet. Til Pi; neida, har den ikke som pynteplante - men det er jo grenser for hvor mye basilikum en trenger om gangen da (så sant en ikke skal lage pesto eller noe slikt).
Gjest Gjesta Skrevet 13. mars 2006 #7 Skrevet 13. mars 2006 Basilikum er veldig var for lysmangel og for lave temperaturer. Skal den overleve må den stå i vinduet, på denne tida helst mot sør. Det er bare det at før den kommer så langt har den blitt frakta hit og dit, fått for lite lys og alt for lav temperatur. Basilikum får frostskader allerede ved 15 plussgrader. Min siste basilikum har "overlevd" i ei uke, men nå blir den pesto. Du kan også knipe av alle stilkene, binde dem sammen og henge dem til tørk. Tørket basilikum er ikke like bra som frisk, men er nå likevel bedre enn ingen basilikum. (Og like bra som tørket på glass.)
Susan Sto Helit Skrevet 13. mars 2006 #8 Skrevet 13. mars 2006 Tror den eneste muligheten for å få en slik plante til å leve lenger enn 1 1/2 uke er dersom du har plantet den selv. De man kjøpet i butikken må evt. plantes om og lukes, da holder den litt lenger. Men ikke mange uker. Har tenkt å prøve å få tak i frø, så jeg kan plante en liten plante mot sommeren, som kanskje kan overleve en stund.
Gjest Gjest Skrevet 13. mars 2006 #9 Skrevet 13. mars 2006 Jøss! Min har overlevd i 5 måneder nå og jeg har overhodet ikke grønne fingre! Den står ganske nært vinduet (det er ikke direkte sollys eller trekk der). Jeg vanner den litt når jorda er knusktørr og det er den ganske ofte (3-4 ganger i uka). Jeg har aldri gitt den noen ekstra næring. Jeg tror rett og slett det er en sånn type plante som trives med lite stell. Kanskje dere prøver for hardt?
Gjest Gjesta Skrevet 13. mars 2006 #10 Skrevet 13. mars 2006 Gjest: Planta di har fått nok lys og høy npk temperatur hele veien. Da går det bra.
Gjest Gjest Skrevet 13. mars 2006 #11 Skrevet 13. mars 2006 Min står i vinduskarmen i nærheten av ovnen, den får vann når vannet i potten er borte og den har holdt seg ganske lenge nå. Kjøper ny når jeg har spist opp den gamle... den vokser ikke raskt nok.
Andrine Skrevet 13. mars 2006 #12 Skrevet 13. mars 2006 Ikke vet jeg hva de gjør med den basilikumen en kjøper i butikken, men det er også min erfaring at etter noen få dager er planten død. Derfor, kjøp frø å så selv! Den er enkel å få til. Billigere blir det også.
Gjest Catwoman Skrevet 13. mars 2006 #13 Skrevet 13. mars 2006 Det er som Pi sier de urte pottene man kjøper i butikken er ikke ment for å plante i potte og leve over lang tid. Klarer man det likevel er man jo heldig. Basilikum er uansett vanskelig å få til i Norge. Fordi den syntes lett det blir for kaldt her. Sitronmelisse, dill, persille og gressløk er veldig lett å få til.
Gjest Gjest Skrevet 13. mars 2006 #14 Skrevet 13. mars 2006 Har hørt rykter om at man kan kjøpe bassilikum som er beregnet til å stå i potte, i motsetning til slike fra rimi etc. Fikk dessverre ikke med meg hvor man får tak i det..
Gjest Elfrida Skrevet 13. mars 2006 #15 Skrevet 13. mars 2006 Jeg har akkurat samme erfaring - basilikumen holder maks noen uker. En ting som får dem til å holde litt lenger en en-to uker er å vanne på skåla, evt bruke selvvanningspotte. Så får man prøve å bruke opp basilikumen før den visner. MEN, i sommer planta vi ut en butikk-basilikum i verandakassa, mest for moro skyld, og den trivdes som bare det! Vokste og vokste og vi hadde basilikum resten av sommeren. Det var i en selvvanningskasse, vestvendt veranda.
Scheherazade Skrevet 13. mars 2006 #16 Skrevet 13. mars 2006 Jeg har holdt liv i min i nesten 4 uker nå, tror jeg? Men er nabo til butikken, så tror ikke den rakk å bli så kald på veien hjem. Tror det er verre dersom man slenger den i baksetet på en kald bil og kjører et stykke? Og så vanner jeg den fra skål, pluss at den står på kjøkkenbenken under lys som er montert under kjøkkenskapet. Lyset har stått på om natten også, til ære for basilikumen, tror den liker det. Kniper av litt blader etterhvert og hiver i en boks i fryseren. Synes det er greiere enn å drive og tørke de. Men er enig i at jeg tror bare det er flaks, oppildnet av suksessen med basilikumen gikk jeg nemlig til innkjøp av en oregano på lørdag, den ligger som et slips utover kjøkkenbenken nå og virker ikke som om den stortrives akkurat. Jeg drømmer om en lun kjøkkenhage med urter.... Vil ha drivhus!
Gjest Gjest Skrevet 13. mars 2006 #17 Skrevet 13. mars 2006 Oregano er jo også veldig lett å så, men jeg har aldri hatt den inne om vinteren, så det blit sommerurt. Har hatt den ute i flere år nå. Har et ørlite drivhus, på tre sider har det blitt bygget opp plantebenker. Der har jeg gressløk, persille (har kommet opp igjen), oregano og hvitløk. Skal i tillegg så gulerøtter, 2 sorter salat, reddiker og sukkererter. Det er egentlig utrolig hva man får plass til selv i en minihage som vi har. Inne i drivhuset har jeg tomater, agurker, paprika, chili og physalis. (Ennå har de ikke kommet dit, varmer ikke opp drivhuset, så nå "bor" de i kjelleren under plantelys. Basilikumen "bor" på kjøkkenet.
Tusenfryd Skrevet 14. mars 2006 #18 Skrevet 14. mars 2006 Vanner min oppi potten en gang om dagen - minst. Spiser den opp ettrhvert og kniper da bladene ovenfra og nedover mot jorden. Ikke ta de underste sist - som man gjerne vil for det ser penere ut. Basilikum bruker vi på brødskive oppå skinke fx, i salat etc. Nam!
Hu i Svingen Skrevet 14. mars 2006 #19 Skrevet 14. mars 2006 Hadde en gang en basilikum i ett år. Så døde den av alderdom(?), og siden har jeg aldri fått dem til å overleve mer enn en uke (prøver meg i blant). Vanner fra skåla, og ja, de trenger masse lys.
Gjest gjest1 Skrevet 14. mars 2006 #20 Skrevet 14. mars 2006 Jeg har hatt min basilikum plante i ca 5 mnd nå. Den har holdt på å dø fra meg noen par ganger, men nå ser den ganske så bra ut. Den står i vinduet og får mye lys og den trenger ganske så mye vann hver dag.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå