Gå til innhold

For mye frukt på en dag?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har gått ned mye i vekt, og har bmi rundt 19,5 og vil gjerne holde meg der. Lurer på om jeg er litt for ivrig på frukt, i dag blir det 1 banan, 1 eple og 2 Bendit smoothies. Har mye søtsug og smoothies hjelper meg med dette, er ellers veldig glad i søtsaker. Og bare 2 gulrøtter som grønt. Blir det for mye sukker? Ca. 400 kcal går til frukt, er det for mye? 

Anonymkode: a5253...080

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ikke for mye, tvert i mot et normalt inntakt av frukt. 

Anonymkode: c0407...d3a

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantastisk at du spiser frukt og grønt! Fortsett med det. Masse fiber. 

Anonymkode: fb532...ee7

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Dropp det. Øker bare sultfølelsen. 

Anonymkode: 92b3e...319

Nei, det er jeg ikke enig i, blir ganske mett av 1 porsjon frukt. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kommer litt an på hvilken frukt kanskje? 

Anonymkode: 91586...2d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville jo i utgangspunktet droppet de smoothiene for ja de inneholder alt for mye sukker, men hvis valget står mellom det og godteri så.. du holder jo for såvidt søtsuget i gang med og drikke dem . 
I forhold til og holde vekten etter vektnedgang så er jo det alltid vanskelig. Om 400 kcal på frukt / smoothie er for mye kcal kommer jo an på resten av dagen. Synes jo 2 gulrøtter som grønt er altfor lite. 
hvis dette funker og du holder vekten der du vil ha den trenger du jo ikke gjøre noen endring om vekt er viktigst, men sunt er det jo ikke. 
blir jo nysgjerrig på hva du ligger på i kalorier totalt og hva du spiser ellers. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å kutte ned på frukt er galskap, og det blir som regel erstattet med fettholdige matvarer.

Det er en grunn til at ordtaket sier "an apple a day keeps the doctor away" og ikke "a chicken breast a day keeps the doctor away"

Kutt ned på fettet istedenfor.

Anonymkode: 9e75a...e24

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Å kutte ned på frukt er galskap, og det blir som regel erstattet med fettholdige matvarer.

Det er en grunn til at ordtaket sier "an apple a day keeps the doctor away" og ikke "a chicken breast a day keeps the doctor away"

Kutt ned på fettet istedenfor.

Anonymkode: 9e75a...e24

Du aner jo ikke om ts spiser fett engang? 
et eple om dagen er supert det, selvom det gamle ordtaket er voldsomt overdrevent. Og drikke så mye energi og sukker er vel svikten i den delen av ts sitt kosthold som er delt med oss. Samt alt for lite grønnsaker. Jo, ts kunne med fordel byttet ut smoothiene med noe sunt fett som avokado, nøtter eller egg ernæringsmessig, men vi vet jo ikke helt heten her. Litt fett er uansett viktig i et kosthold. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går nok helt fint. Personlig lager jeg meg smoothie bowl i stedet for bare smoothie, og den jeg lager hjemme inneholder mye bær (bruker både blåbær og bringebær) samt 1 banan og en dæsj eplejuice. Så har jeg på 1 spiseskje peanøttsmør, kokosflak og en neve granola. Det blir frokosten og holder meg mett og fornøyd leeeenge. 

Anonymkode: 7a964...e74

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Dropp det. Øker bare sultfølelsen. 

Fiberrik mat gir økt sultfølelsen?

Anonymkode: 5f526...374

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Der og da, ja. Men jeg spiste generelt mye mer til lunsj, middag og slik, om jeg spiste frukt.

Å droppe frukt gjorde at mat mengden ellers regulerte seg selv, og at jeg aldri tenker mengde eller kalorier, da det går av seg selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde du droppet den frukta og erstattet det med noe annet som ikke gir raske blodsukkersvingninger, vil du sannsynlig bli kvitt det søtsuget. 

Anonymkode: c6424...f3b

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan spise mye frukt. Bare frukt hele dagen, hvis ikke jeg hadde visst det var dumt. Hvorfor det KAN være dumt? Hvis du erstatter nødvendig protein og sunt fett med frukt, så er det ikke bra. Så kan det også gi litt ustabilt blodsukker for noen, og av visse typer frukt. Grønnsaker er sunnere, men så lenge du får i deg nok protein og sunt fett, og ikke føler at energinivået er ustabilt så er det greit. Men som andre sier: frukt gir faktisk søtsug.

Endret av katties
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ts her, leser det dere skriver. Ja, tror jeg skal kutte litt ned på i hvert fall disse smoothiene, og heller spise en halv avokado. Spiser lite fett annet enn helfet ost (kanskje 4 skiver per dag) og Tine yoghurt fyldig (1 per dag). 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Der og da, ja. Men jeg spiste generelt mye mer til lunsj, middag og slik, om jeg spiste frukt.

Å droppe frukt gjorde at mat mengden ellers regulerte seg selv, og at jeg aldri tenker mengde eller kalorier, da det går av seg selv. 

Men TS er slank så dette er tydeligvis ikke et problem for henne. 

Anonymkode: 7a964...e74

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Ts her, leser det dere skriver. Ja, tror jeg skal kutte litt ned på i hvert fall disse smoothiene, og heller spise en halv avokado. Spiser lite fett annet enn helfet ost (kanskje 4 skiver per dag) og Tine yoghurt fyldig (1 per dag). 

Hvorfor lager du ikke smoothie hjemme? Da kan du både få i deg proteiner, fett og lage den mye sunnere hvis du bruker vann istedenfor juice feks.

Anonymkode: a769f...9e1

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvorfor lager du ikke smoothie hjemme? Da kan du både få i deg proteiner, fett og lage den mye sunnere hvis du bruker vann istedenfor juice feks.

Anonymkode: a769f...9e1

Ja, har tenkt på det, har bare så liten fryser at det ikke er plass til frossen frukt og bær, men skal se om jeg kan få ryddet litt der. Kan man ha peanøttsmør i smoothie? 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...