AnonymBruker Skrevet torsdag kl 13:50 #1 Del Skrevet torsdag kl 13:50 Når begynner jo PreventADALL-studien å bli noen år gammel, og selv om helsedirektoratet fortsatt anbefaler introduksjon av fast føde ved 4 måneders alder (men forhåpentligvis endres dette når det kommer ny veileder i høst siden det er forskning som viser at det er både helt trygt og fordelaktig å introdusere fast føde ved 3 måneders alder) så lurer jeg på om noen har gjort det? Og hva var deres erfaringer med det? Selv har jeg begynt med dette på min som er 3 måneder gammel og føler meg litt alene om det når jeg tar opp temaet i barselgruppen, så derfor spør jeg dere her inne. Jeg begynte med peanutsmør (og da tok jeg økologisk variant uten biter) og har smurt litt på leppene og tunga. Det har jeg nå gjort i 2 uker, så derfor begynte jeg med hvete i dag og da tok jeg morsmelk som jeg blandet med sammalt hvete finmalt, og puttet det inni munnen. Tror han synes det var godt, for han ble veldig gira 😅 Neste uke tenker jeg å lage litt løs eggerøre. kilde: "Vi anbefalte foreldrene å la barnet smake på en finger dyppet i peanøttsmør som ikke har biter i seg, og tilsvarende for melk, egg og hvete, minst fire dager per uke fra de var tre til fire måneder gamle, forklarer Carlsen" https://www.med.uio.no/klinmed/forskning/aktuelt/aktuelle-saker/2022/tidlig-introduksjon-av-mat-kan-forebygge-matallergi-hos-barn.html Anonymkode: 78eee...5c7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 14:02 #2 Del Skrevet torsdag kl 14:02 Jeg introduserte allergener fra tre måneder, men det er ikke det samme som å begynne med mat/måltider/fast føde som erstatter amming eller mme. Skjønner godt at Helsedirektoratet er tilbakeholdne med nye retningslinjer, for herlighet hvor mye misforståelser jeg har hørt på barseltreff og i åpen barnehage. Men det jeg gjorde var å gi en fingertupp dyppet i peanøttsmør, nøttesmør, melk, hvete og egg. Minst fire ganger i uken, hver eneste uke. Hun er nå to, og jeg passer på at hun fortsatt får i seg alle allergener flere ganger i uken. Foreløpig ingen allergier. Anonymkode: 76b51...22b 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 14:03 #3 Del Skrevet torsdag kl 14:03 Jeg gjorde det fra 4 mnd, men kunne sikkert begynt før. Jeg kokte grøt med grov hvete og melk, og blandet inn nøttesmør (helios) og eggeplomme. Fryste i bittesmå porsjoner. Slik ble det enkelt å gi alle allergenene på en gang, etter jeg hadde introdusert dem. Jeg synes det er rart at så mange foreldre kjører på med masse kjøpegrøt fra tidlig av, spesielt hvis ammingen fungerer og babyen vokser fint. Så tror det er lurt å være oppmerksom på å ikke begynne med mye mat fra de er så små. Men en liten smak for å unngå allergi er topp 😊 Enig med ab over. Anonymkode: d665b...ddc 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 14:14 #4 Del Skrevet torsdag kl 14:14 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Jeg introduserte allergener fra tre måneder, men det er ikke det samme som å begynne med mat/måltider/fast føde som erstatter amming eller mme. Skjønner godt at Helsedirektoratet er tilbakeholdne med nye retningslinjer, for herlighet hvor mye misforståelser jeg har hørt på barseltreff og i åpen barnehage. Men det jeg gjorde var å gi en fingertupp dyppet i peanøttsmør, nøttesmør, melk, hvete og egg. Minst fire ganger i uken, hver eneste uke. Hun er nå to, og jeg passer på at hun fortsatt får i seg alle allergener flere ganger i uken. Foreløpig ingen allergier. Anonymkode: 76b51...22b Det har du selvsagt helt rett i . Det er bare snakk om en liten smaksprøve ja. Det kalles fortsatt å introdusere mat, selv om det er bare en smaksprøve ref. overskriften i lenken jeg la ved der hensikten kun er å forebygge allergi. Høres veldig bra ut. Hvilket nøttesmør brukte du, sånn utenom peanutsmør? Anonymkode: 78eee...5c7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 14:15 #5 Del Skrevet torsdag kl 14:15 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Jeg gjorde det fra 4 mnd, men kunne sikkert begynt før. Jeg kokte grøt med grov hvete og melk, og blandet inn nøttesmør (helios) og eggeplomme. Fryste i bittesmå porsjoner. Slik ble det enkelt å gi alle allergenene på en gang, etter jeg hadde introdusert dem. Jeg synes det er rart at så mange foreldre kjører på med masse kjøpegrøt fra tidlig av, spesielt hvis ammingen fungerer og babyen vokser fint. Så tror det er lurt å være oppmerksom på å ikke begynne med mye mat fra de er så små. Men en liten smak for å unngå allergi er topp 😊 Enig med ab over. Anonymkode: d665b...ddc Dette var kjempelurt! Takk for tips. Det skal jeg gjøre når jeg har introdusert alle allergenene 👍👍 Anonymkode: 78eee...5c7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 14:45 #6 Del Skrevet torsdag kl 14:45 Vi introduserte vel fra ca 4,5 mnd. Brukte morter og moste diverse nøtter og peanøtter som ble blandet med avokado, eller bare gitt på en finger. Ga små flak av fisk, kjøtt og grønnsaker fra vår middag. Eggerøre og omelett Veldig praktisk med morter! Anonymkode: 39b77...51a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 15:01 #7 Del Skrevet torsdag kl 15:01 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Det har du selvsagt helt rett i . Det er bare snakk om en liten smaksprøve ja. Det kalles fortsatt å introdusere mat, selv om det er bare en smaksprøve ref. overskriften i lenken jeg la ved der hensikten kun er å forebygge allergi. Høres veldig bra ut. Hvilket nøttesmør brukte du, sånn utenom peanutsmør? Anonymkode: 78eee...5c7 Husker ikke hvilket det var. Kanskje fra Helios? Kjøpt på helsekost. Det inneholdt nøtter, peanøtter (så da trengte jeg ikke eget peanøttsmør) og mandler. Blandet det også inn i grøt etter hvert som hun over. Men det trengs eggehvite og ikke bare plommer, fordi det er proteinene i eggehviten som er allergenet. Gav en litt seigere grøt enn hvis jeg brukte bare eggeplomme i grøten, så ble til at jeg ofte lagde myk eggerøre for å gi egg. Og jeg bruker konsekvent «allergener» og ikke «mat» fordi det er så siiiinnsykt mange misforståelser der ute og går at jeg blir helt gal😂🙈 Oppfattet ikke deg sånn altså, men kjenner fortsatt følelsen jeg fikk når folk i åpen barnehage gav klemmeposer «fordi man kan jo gi mat fra tremåneders alder nå»🤯 Det var et sidespor fra frustrerte meg som tydeligvis fortsatt ikke har fått bearbeidet alle utsagnene jeg hørte😂 Anonymkode: 76b51...22b 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 15:07 #8 Del Skrevet torsdag kl 15:07 Vi gjorde det når småen var 3½ måned. De fleste i vennekretsen vår gjør det. På helsestasjonen er det lite gehør for det, så vi får se om det blir annerledes med nestemann, når som retningslinjene endres! Anonymkode: e80ad...903 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 15:24 #9 Del Skrevet torsdag kl 15:24 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg gjorde det fra 4 mnd, men kunne sikkert begynt før. Jeg kokte grøt med grov hvete og melk, og blandet inn nøttesmør (helios) og eggeplomme. Fryste i bittesmå porsjoner. Slik ble det enkelt å gi alle allergenene på en gang, etter jeg hadde introdusert dem. Jeg synes det er rart at så mange foreldre kjører på med masse kjøpegrøt fra tidlig av, spesielt hvis ammingen fungerer og babyen vokser fint. Så tror det er lurt å være oppmerksom på å ikke begynne med mye mat fra de er så små. Men en liten smak for å unngå allergi er topp 😊 Enig med ab over. Anonymkode: d665b...ddc Problemet når man gjør det på denne måten er at hvis barnet får en allergisk reaksjon så vet man ikke hva barnet reagerer på. Er ikke uvanlig at de med allergi reagerer på flere ting heller, så risikerer å bli veldig dårlig også er man like langt fordi man må bli symptomfri igjen for så å innføre et og et allergen på nytt… 🫣 Anonymkode: baef7...1d4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 15:29 #10 Del Skrevet torsdag kl 15:29 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Problemet når man gjør det på denne måten er at hvis barnet får en allergisk reaksjon så vet man ikke hva barnet reagerer på. Er ikke uvanlig at de med allergi reagerer på flere ting heller, så risikerer å bli veldig dårlig også er man like langt fordi man må bli symptomfri igjen for så å innføre et og et allergen på nytt… 🫣 Anonymkode: baef7...1d4 Jeg begynte med ett om gangen, men når alle var introdusert var det mye enklere å gi flere om gangen. Anonymkode: 76b51...22b 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 16:05 #11 Del Skrevet torsdag kl 16:05 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Problemet når man gjør det på denne måten er at hvis barnet får en allergisk reaksjon så vet man ikke hva barnet reagerer på. Er ikke uvanlig at de med allergi reagerer på flere ting heller, så risikerer å bli veldig dårlig også er man like langt fordi man må bli symptomfri igjen for så å innføre et og et allergen på nytt… 🫣 Anonymkode: baef7...1d4 Jeg introduserte en ting om gangen, og så laget jeg en blanding med flere. Det gjør man jo videre med vanlig mat også. Gikk veldig fint for oss. Anonymkode: d665b...ddc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 16:11 #12 Del Skrevet torsdag kl 16:11 AnonymBruker skrev (1 time siden): Men det trengs eggehvite og ikke bare plommer, fordi det er proteinene i eggehviten som er allergenet. Er helt enig i innleggene dine, og jeg tror også at det er lurt å gi hele egget. Men det finnes proteiner i plommen og, tror de har funnet flere typer protein der enn i hviten. Anonymkode: d665b...ddc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 16:19 #13 Del Skrevet torsdag kl 16:19 Nja, det kan jo være noe i å gi bittelitt allergener. Men om amming fungerer bør man ikke introdusere mer ordentlige måltider før 4-6 måneders alder. Skjønner ikke hvorfor mødre har sånn hastverk med å gi mat! Morsmelkbæsj er jo mye mindre ekkelt 😄 Anonymkode: 4b9a0...4ad Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 16:23 #14 Del Skrevet torsdag kl 16:23 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Nja, det kan jo være noe i å gi bittelitt allergener. Men om amming fungerer bør man ikke introdusere mer ordentlige måltider før 4-6 måneders alder. Skjønner ikke hvorfor mødre har sånn hastverk med å gi mat! Morsmelkbæsj er jo mye mindre ekkelt 😄 Anonymkode: 4b9a0...4ad Helt klart det er viktigere med uekkel bæsj enn at ungen utvikler allergier:) Anonymkode: e0104...b62 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 17:41 #15 Del Skrevet torsdag kl 17:41 AnonymBruker skrev (1 time siden): Nja, det kan jo være noe i å gi bittelitt allergener. Men om amming fungerer bør man ikke introdusere mer ordentlige måltider før 4-6 måneders alder. Skjønner ikke hvorfor mødre har sånn hastverk med å gi mat! Morsmelkbæsj er jo mye mindre ekkelt 😄 Anonymkode: 4b9a0...4ad For å forebygge allergi Anonymkode: 78eee...5c7 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 18:20 #16 Del Skrevet torsdag kl 18:20 Vi ventet til 4 måneder med allergener ettersom nyrene ikke er klare føt 17 uker, og vi ikke har noe allergi i familien. Man må virkelig ta med eggehviten, hvis ikke kan barnet få allergisk reaksjon tidligere. Anonymkode: 04e02...23b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 19:35 #17 Del Skrevet torsdag kl 19:35 Har hørt om dette også, pga allergener. Men det må ikke forveksles med mat da. Lurt å gi barna små smaksprøver av allergener fra rundt 4 mnd alder har jeg hørt da. Visste ikke dette med førstemann, men hun har ikke blitt allergisk mot noe. Mye er vel genetisk også. Alle som får smaksprøver senere blir ikke nødvendigvis allergiske. Anonymkode: 9a701...648 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 19:32 #18 Del Skrevet lørdag kl 19:32 AnonymBruker skrev (På 10.4.2025 den 16.02): Jeg introduserte allergener fra tre måneder, men det er ikke det samme som å begynne med mat/måltider/fast føde som erstatter amming eller mme. Skjønner godt at Helsedirektoratet er tilbakeholdne med nye retningslinjer, for herlighet hvor mye misforståelser jeg har hørt på barseltreff og i åpen barnehage. Men det jeg gjorde var å gi en fingertupp dyppet i peanøttsmør, nøttesmør, melk, hvete og egg. Minst fire ganger i uken, hver eneste uke. Hun er nå to, og jeg passer på at hun fortsatt får i seg alle allergener flere ganger i uken. Foreløpig ingen allergier. Anonymkode: 76b51...22b Så enig. AnonymBruker skrev (På 10.4.2025 den 16.14): Det har du selvsagt helt rett i . Det er bare snakk om en liten smaksprøve ja. Det kalles fortsatt å introdusere mat, selv om det er bare en smaksprøve ref. overskriften i lenken jeg la ved der hensikten kun er å forebygge allergi. Høres veldig bra ut. Hvilket nøttesmør brukte du, sånn utenom peanutsmør? Anonymkode: 78eee...5c7 Men det burde ikke omtales som å introdusere mat. Folk leser bare overskrifter. Overskriften i avisen "anbefaler ikke å fullamme til 4 mnd!" Eller "Anbefaler fast føde fra 3 mnd!" stemmer jo ikke med det som står i teksten om å introdusere allergener og hvor liten mengde det er snakk om. Jeg kjenner og folk som begynte å gi fulle grøtporsjoner ved 4 mnd (kjøpegrøt) for da skulle man jo starte med fast føde hadde de hørt at var det nye. Sett mange som misforstår det på nett også som linker til artiklene for å forsvare feks å gi velling og alt mulig annet rart. (Jeg trodde forresten hvete var et av allergenene som man ikke skal starte tidlig med, at det er omvendt? At å gi for tidlig kan gi cøliaki?) Anonymkode: 85e8e...ca5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 20:43 #19 Del Skrevet lørdag kl 20:43 Man bør jo begynne ved fire måneders alderen. Var noen som nevnte i en gruppe, om at nyrene ikke takler introdusering så tidlig som tre måneders alder. Skjønner jo helsestasjon ikke liker det. Å begynne så tidlig som mulig å droppe anbefalninger er blitt en fæl trend. Typisk unge første gangs mødre. Så hvis ungene deres får trøbbel med nyrene en dag. Tenk litt på hvorfor. Anonymkode: e51fa...68e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 20:58 #20 Del Skrevet lørdag kl 20:58 Man bør vel heller kalle det smaksprøver, heller enn å si at man introduserer mat. Denne tilnærmingen er veldig logisk, siden det er nettopp dette man gjør når man "vaksinerer" mot allergier på sykehusene. Man introduserer litt etter litt og med større mengder etter hvert. Skulle ønske denne forskningen fantes da barnet mitt var baby. Da hadde det kanskje ikke vært så allergisk mot peanøtter. Anonymkode: dad24...418 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå