Gå til innhold

Noe spiselig alle kan tåle?

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Noe uten sukker, nøtter, melk, hvete, gluten , egg, , sitrus og kunstige tilsetningsstoffer. Vann kanskje?

Neida, jeg bare tuller, jeg er ikke sånn i det hele tatt 😊. Men ville spurt læreren om allergier.  Jeg ville tatt med et påskeegg med litt forskjellig godteri,  små Lovehearts, Gomp,  Kjærlighet på pinne , og eventyrsjokolade eller sånn liten mini smarties eske.  Så kunne alle få valgt 1 ting hver. 

Anonymkode: 64d46...802

Du glemte svin😆

Videoannonse
Annonse
Gjest Trudelutt1
Skrevet

Fruktis/saftis (finnes flere fine som er små), Pianogele (har ikke svin i seg så muslimer/veganere/vegetarianere kan spise den), fruktspyd (så sant ingen sitrus-allergikere), kjærlighet på pinne/ lovehearts/ snapcraccle(eller hva den heter) er alle veganske og safe så lenge ingen diabetikere.

Hyggelig at du tenker på alle❤️

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde gitt de hver sin serviett! 

Og så må jeg si at jeg er overlykkelig for at jeg ikke har unger i dette kostholds galskap! Det var enklere før, kan ikke huske at det var et tema en gang. Unntatt en som hadde diabetes og det greide jeg å hanskes med. 

Anonymkode: 2ce44...2d9

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Og så må jeg si at jeg er overlykkelig for at jeg ikke har unger i dette kostholds galskap! Det var enklere før, kan ikke huske at det var et tema en gang. Unntatt en som hadde diabetes og det greide jeg å hanskes med. 

Allergier er vel ikke akkurat kostholdsgalskap 

Anonymkode: 0e78f...d20

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Er noen allergiske mot potetgull?  

AnonymBruker
Skrevet

Du må nok høre med foreldrene om det er allergier, og med læreren om det er ønskelig at du sender med noe.
Ekstra sukker er iallfall unødvendig nå rett før påske. 

Anonymkode: 8e5cf...2bc

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Perine skrev (Akkurat nå):

Potetgull er jo utrolig usunt, inneholder akrylamid og salt, bør ikke gis til småbarn. 

Anonymkode: 8e5cf...2bc

Skrevet

Lykke til med å finne noe som ikke er farlig, usunt, ikke søtt, salt eller 1000 andre grunner til å være galt 😀 Det er nok best å avklare det på forhånd.

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Perine skrev (12 minutter siden):

Så lenge det er rent potetgull laget med bare potet og salt er det ganske trygt, men mange typer er krydret (kan inneholde både gluten , melk og soya), eller laget med melk og gluten i.. 

Anonymkode: f8cb1...2bd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Så lenge det er rent potetgull laget med bare potet og salt er det ganske trygt, men mange typer er krydret (kan inneholde både gluten , melk og soya), eller laget med melk og gluten i.. 

Anonymkode: f8cb1...2bd

Sørlandschips har vel også "kan inneholde spor av peanøttolje" på innholdsfortegnelsen. Enkelte må ta hensyn til dette også

Anonymkode: d642a...b06

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ville spurt lærer om allergier. Kjedelig om du tar med noe så er det en som ikke kan spise det. 

Anonymkode: be2e6...9d1

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Perine skrev (36 minutter siden):

Kan være spor av nøtter i potetgull så må passe på at det ikke er det såfall. 

Anonymkode: be2e6...9d1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvorfor ikke frukt? 
klipp opp noen drueklase så hver elev får 4-5 druer. 
Mye sunnere og bedre enn alt med sukker

Anonymkode: 0a902...271

Nå er det vel mer sukker i druer enn mye godteri...

Anonymkode: a5c5f...9e8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Gul gele ☀️

Anonymkode: cda2e...4ad

Jeg er tåler ikke det 😅

Anonymkode: de176...6af

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Perine skrev (41 minutter siden):

Ikke den vanligste allergien, men det finnes folk som er allergisk mot potet, ja. https://allergitest.no/produkt/potet/

Som sagt tidligere, ca det eneste som ingen er født allergisk mot er kjøtt fra beitedyr. Noen er allergiske mot svinekjøtt for eksempel, men ikke biff. De eneste som er allergiske mot biff har blitt bitt av flått. https://nhi.no/sykdommer/allergi/matvareallergi-og-intoleranse-kostrad/kjottallergi-etter-flattbitt

Anonymkode: 4adc7...1fa

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Perine skrev (8 timer siden):

En kamerat er allergisk mot potet 😅, han kan bare spise chips av mais og hvetebasert chips.

Anonymkode: 64d46...802

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

I barnehagen vår hadde vi med kaker i bursdager. 

Det ene året ville jeg lage kake alle kunne spise. Så da ble det kake uten melk, soya, egg, gluten, hvete(som er vesentlig vanskeligere enn bare gluten synes jeg!). 

(På avdelingen i barnehagen var det laktoseintoleranse, melkeproteinallergi, cøliaki, hveteallergi, sitrusallergi, eggallergi samt veganere 😅)

Brått skjønte jeg hvorfor alle tok med vannis, fruktspyd og gelatinfri-gele 😂

Hør med læreren før du lager noe! (Min erfaring er at barna også har god kontroll på allergier!).

Det går jo an å tilpasse det meste, men kumelk smaker jo bedre enn plantemelk, vanlig mel smaker bedre enn sempermel, kaker er best med egg osv. Så det er greit å slippe endringer du ikke trenger. 

Anonymkode: e1e07...487

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Forskjellen er at nå vet mange hvorfor de blir syke og kan holde seg unna. 
Jeg har cøliaki og blir veldig glad hvis noen tenker på at jeg kan tenke meg å spise også. De fleste tenker som deg, at vi bare må skjerpe oss. 

Jeg ville definitivt spurt om eventuelle allergier i klassen i dette tilfellet. Det er vanskelig å se for seg alt. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hva med allergi mot hvetestivelse, melkeprotein og egg? 

Anonymkode: eb85f...342

har du egg i bollene? 

uten gluten ingen hvetestivelese, og med vann i røren ingen melkeproteinger heller.. 

Anonymkode: e2525...4be

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...