Gå til innhold

Svigermor og svigerdatter i terapi?

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Men mange av oss liker å ha foreldrene våre i livet vårt. 
Jeg hadde ikke ønsket at mine foreldre skulle backe unna bare fordi mannen bare kranglet med de. Da måtte de funnet seg en måte å omgåes de på - da hadde jo terapitime vært gull.

Anonymkode: 80c0a...0f9

Selvfølgelig kan du ha foreldrene dine i livet ditt. Men foreldrene dine kan ikke legge seg bort i livet til deg og partneren din. Er de uenige i hvordan dere løser eget liv, hus og hjem, må de ganske enkelt lære seg å holde munn om det. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 9.4.2025 den 21.49):

Det bunner i at vi har fått hjelp av mine foreldre til en del praktiske ting i bolig som vi selv ikke har kunnskap om. Ved  «sammarbeid», hjelp og veiledning om dette har det gått skikkelig galt mellom dem. Framover er praktisk hjelp eller samarbeid uaktuelt. 

Anonymkode: 9cfe0...398

Hvorfor satte du ordet samarbeid i gåseøyne? Jeg får inntrykk av at da er det ikke samarbeid mellom to likeverdige(evt en mentor og student/lærling), men mer en foreldre/barn- eller lærer/elev-dynamikk, hvor "barnet" eller "eleven" anses som underordnet "forelderen" eller "læreren".

Hvis så er tilfelle, skjønner jeg godt at kona ikke vil ha mer hjelp. Jeg kan godt være ydmyk på ting jeg ikke har peiling på, følge instrukser, ta imot ny kunnskap og respektere ekspertisen. Men selv når det er snakk om mine egne foreldre blir jeg forbanna hvis jeg behandles som en femåring når jeg i virkeligheten er 40.

Og noen fungerer bare ikke sammen i en mentor/lærling-dynamikk, hvor den ene skal lære den andre eller vice versa. Det å lære noe fra andre er en ting. Det å skulle lære bort noe til andre krever gjerne andre egenskaper eller andre måter å tilnærme seg det på. (Jeg har prøvd begge deler.) Jeg og samboer fungerer dårlig sammen i situasjoner der den ene skal lære/vise den andre noe, uansett hvem av oss som skal lære hvem. Vi er for forskjellige på det punktet, rett og slett.

Anonymkode: c83b9...858

Skrevet (endret)

Vet det er vanskelig, men det er også såpass enkelt som at gjensidig respekt er nøkkelen. Respekt for at dere har deres liv og plan om hvordan ting skal være da det er dere som skal bo der/bestemme over privatliv ect. og respekt for at råd og innvendinger skal kunne ytres uten at det er en selvfølge at følges dersom det føles feil for dere som er et par og det skal også respekteres. Noen har et tettere forhold med foreldrene sine enn andre uten at det kan kalles å være i et forhold med sin mor/far hver gang det ikke er a4... min mann har et ganske nært og godt forhold til sin mor og hun og jeg måtte lære hverandre hvor grensene gikk og hvor noe kontroll måtte slippes taket på for å si det enklest mulig. Det tok litt tid og noen måneder med frykt før forståelsen for at respekten var gjensidig og at jeg absolutt ikke skulle ta noens plass eller ta over livet, men var kommet for å bli.. 😅 

Og for å svare: om de ikke er fullstendig imot det kan absolutt terapi være en løsning for begge parter er nødt å forstå og respektere hverandre hvis dere skal bygge et sterkt og sunt forhold.. 🌺

Endret av Nuka
Glemte å svare på spørsmålet 😅
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg skulle gjerne hatt terapi med min svigermor. Det forholdet vi har unner jeg ingen!

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 9.4.2025 den 21.44):

eventuelt er det TS sin mor og mannen til TS om ryker sammen der mor blir sinna og han blir ufin.. 

Anonymkode: 0ab19...07f

Men da hadde det jo ikke stått svigerdatter i tittelen...

Anonymkode: 6a997...a4d

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...