Gå til innhold

Manglende tilpasset opplæring /tilrettelegging for evnerikt barn

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Har noen lykkes med å klage utenfor skolen, når skolen ikke gjør noe som helst for å gi tilpasset opplæring til elev med høyt faglig nivå og høyt laringspotensiale? 

Hvordan gikk dere i tilfelle fram? 

Anonymkode: 7be94...0ab

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

På mine barns skole er det ikke lov å gjøre mer matte enn de andre i klassen. 

Anonymkode: 567f0...2c7

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Har noen lykkes med å klage utenfor skolen, når skolen ikke gjør noe som helst for å gi tilpasset opplæring til elev med høyt faglig nivå og høyt laringspotensiale? 

Hva mener du med å klage utenfor skolen?

Anonymkode: 46bce...843

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Før i tiden ble noen flyttet opp en klasse om jeg husker rett? Ellers går det an å gi barnet utfordringer utenfor skolen. 

Anonymkode: 6f359...1cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Min sønn har hatt matte med trinnet over siden han startet i tredje klasse. Noe ut over dette har de ikke gjort, men han har vært fornøyd. 

Anonymkode: 7a96a...a56

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Min sønn har hatt matte med trinnet over siden han startet i tredje klasse. Noe ut over dette har de ikke gjort, men han har vært fornøyd. 

Anonymkode: 7a96a...a56

Skolen bil desverre ikke gi et slik tilbud. Selv om barnet er testet i matte og det er dokumentert at nivået ligger veldig mye høyere enn klassen 

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Før i tiden ble noen flyttet opp en klasse om jeg husker rett? Ellers går det an å gi barnet utfordringer utenfor skolen. 

Anonymkode: 6f359...1cf

Det er mange ting skolen kan gjøre, inkludert å flytte opp en klasse, men de gjør ingen av disse tingene. 

Barnet har et godt liv med mange utfordringer utenom skolen, men skolehverdagen er viktig. Det er ille å gå på tomgang så mange timer om dagen. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På mine barns skole er det ikke lov å gjøre mer matte enn de andre i klassen. 

Anonymkode: 567f0...2c7

Nettopp 

Barnet får ikke vanskeligere oppgaver. Og sitter mye og venter og venter på at andre skal bli ferdige. 

Dette gjelder ikke bare matte, flere fag oppleves som helt meningsløst

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Privatskole.

Anonymkode: 02983...3ac

Er allerede på privatskole. Det er forsatt altfor lett, og altfor tregt. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du med å klage utenfor skolen?

Anonymkode: 46bce...843

Er det noen man kan gå til for å få lagt press på skolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Er allerede på privatskole. Det er forsatt altfor lett, og altfor tregt. 

Da hadde jeg byttet skole. 

Taper de penger kommer de fort på en ny løsning! 

Anonymkode: 956d3...674

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barneskolen: Vi fikk bøker for både året over og året over det igjen på barneskolen. Barnet valgte selv hvilket pensum det ville gjøre oppgaver innenfor temaet i, og fikk gå ut av timen og jobbe selvstendig om det ønsket.

De to første årene av ungdomsskolen fikk barnet null tilrettelegging. Det var ferdig med 9. Klassepensum i 7. Klasse, så det var virkelig drepen de to første årene. Ny lærer i 10.klasse fikk barnet inn på talentsenter realfag, gitt videregående bøker og barnet fikk fritak fra fraværsføring generelt på skolen siden alle fag var alt for lette og vi begynte å få litt skolevegring. Barnet fikk følge ett universitetsfag (talentsenteret har tilknytning til et universitet, så de fikset det) og engasjerte seg i andre ting mens det ventet på å komme på vgs.

Vgs; går realfagsgymnas og det oppleves fremdeles for lett, så hen har begynt å lese første års pensum i et mattefag på NTNU på egenhånd.... 

Anonymkode: 231bc...24a

• Liker 3
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har nylig byttet skole, så vet ikke hvordan det kommer til å fungere, men vi har fått lovnad om at barnet vårt skal få matteoppgaver for 6.trinn (går i 5). De har nylig testet klassen med Kartleggeren for 6.klasse, og der scoret barnet 200 (100 er normal) på deler av pensum og snitt på 150, så de har fått en tydelig indikasjon på at det er behov for større utfordringer enn det oppgavene for trinnet gir.
De har også hatt et eget opplegg for noen av elevene med koding.

I norsk tilpasser de oppgavene for hele klassen, her terper vårt barn på noe grunnleggende kunnskaper som manglet fra tidligere skole. Samt trener på å skrive på papir, da dette ikke er noe barnet vårt har gjort i skolesammenheng tidligere.

Engelsk har barnet vårt god kontroll på, men opplever ikke at det blir kjedelig på samme måte som i matematikk. De tilpasser med vanskelighetsgrad på lesebøkene. 

Skal søkes inn på Talentsenter i realfag neste skoleår. Ville sjekket om det er ett tilbud der dere bor: https://vitensenter.no/skoleleveranse/talentsenter-i-realfag/

Anonymkode: bd056...224

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det dessverre veldig vanskelig å få til. Og det er beklagelig.

Dette gjelder ikke meg, men min bror. Med han trengte det den rette läreren! Jeg vet ikke hvordan han fikk det til, beklager.

Men min bror fikk videregående matte på ungdomsskolen. Jeg vet at flere av lärerene var i mot det der. Han fant alternative måter å löse matte på og selvsagt lärte meg dem, men jeg fikk forbud om å bruke de teknikkene, selv om svaret var det rette! Han hadde kun funnet en enklere måte.

Denne samme läreren fikk min bror til å ta matte på universitetsnivå da han var på videregående. 

Så, finn en god lärer!

Anonymkode: d7f5d...48c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Over 20 år siden jeg gikk på skole, men jeg håper skolen er mer utfordrende nå enn på den tiden. Jeg kjedet meg noe helt enormt i de fleste fagene, både barneskolen og ungddomsskolen. Det var nesten ren tortur at alt gikk så sakte fremover. Jeg leste ferdig alle bøkene mine innen de 3 første ukene på skolen, jeg (og mine foreldre) fikk da beskjed om at hvis jeg ikke hadde noe å gjøre så kunne jeg lese de på nytt.. Er det rart endel unger blir tidlig skolelei? Det å sitte dag ut og dag inn og gjøre de samme oppgavene som jeg allerede kunne var så utrolig demotiverende. Endte med å sitte og tegne/fantasere hele dagen og bare lengte til det ringte ut. Gjorde så og si aldri lekser (for jeg hadde jo gjort svært like oppgaver på skolen) og la svært lite innsats inn i skolen. Alikevel fikk jeg rett under toppkarakterer i så og si alle fag utenom gym. Har tenkt endel i etterkant på hvor gode karakter jeg kanskje kunne hatt om skolen faktisk var spennede, utfordrende og lærerikt? 

Vil si at det værste var når jeg kunne mer engelsk enn læreren i 4/5? klasse, og når jeg kunne mer data (EDB) enn læreren i ungdomsskolen. Men der fikk jeg lov til å sitte og spille dataspill mens de andre jobbet siden jeg hadde gjort hele årets oppgaver etter 5 timer med EDB (tror læreren la listen litt vel lavt, men var et par stykker i klassen som ikke klarte å fullføre innen året var omme).. 

Og dette er ikke ment som selskryt men for å vise at alle barn er ulike og trenger en viss grad av tilrettelegging på skolen. Jeg er ikke spesielt smart, men er veldig god på å lære. Og når jeg har lært noe nytt så er det ikke spesielt gøy å måtte vente 3-6 uker på et nytt emne fordi andre har mer utfordringer med å lære. Jeg skulle ønske at vi hadde blitt separert/opplært etter evner og ikke alder. Jeg hadde blitt superglad hvis jeg kunne fått oppgaver fra høyere trinn. Eller i det minste muligheten til å få lov til å lese andre bøker enn pensumbøkene i timene (pensumbøkene blir svært kjedelig når man leser de for 3 gang). Det hadde ikke hjulpet med mer spennende utfordringer etter skolen, jeg satt tross alt på skolen i minst 6 timer hver dag og følte at jeg levde litt i en form for helvete. Grøsser litt på ryggen når jeg tenker på alle de timene som jeg satt dag ut og dag inn og bare ventet på at tiden skulle gå.. Føles som bortkastet tid jeg aldri får tilbake. Så til alle de som er skoleleie, jeg skjønner dere så innmari godt! Det eneste som gjorde at jeg ikke ble et "problem" var nok at jeg var en høflig og stille jente som heldigvis hadde en god fantasi som reddet meg. Skal sies at jeg ble regnet som den vanskelige som alltid stilte for "vanskelige" spørsmål til lærerene. Moren min fikk kjeft av læreren fordi jeg stilte henne i et dårlig lys ved å stille spørsmål eller påpeke åpenbare feil i det hun sa på barneskolen 🤣

Jeg mener at det er på tide å tenke nytt om skolen. Vi burde ikke presse alle inn i det samme smale A4 formatet, det skaper bare tapere av både de veldig flinke og de faglig svake. På tide at vi ser barna som individer og gir de ekte glede på skolen. Det å lære skal være gøy!

Anonymkode: 158ba...db7

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Har nylig byttet skole, så vet ikke hvordan det kommer til å fungere, men vi har fått lovnad om at barnet vårt skal få matteoppgaver for 6.trinn (går i 5). De har nylig testet klassen med Kartleggeren for 6.klasse, og der scoret barnet 200 (100 er normal) på deler av pensum og snitt på 150, så de har fått en tydelig indikasjon på at det er behov for større utfordringer enn det oppgavene for trinnet gir.
De har også hatt et eget opplegg for noen av elevene med koding.

I norsk tilpasser de oppgavene for hele klassen, her terper vårt barn på noe grunnleggende kunnskaper som manglet fra tidligere skole. Samt trener på å skrive på papir, da dette ikke er noe barnet vårt har gjort i skolesammenheng tidligere.

Engelsk har barnet vårt god kontroll på, men opplever ikke at det blir kjedelig på samme måte som i matematikk. De tilpasser med vanskelighetsgrad på lesebøkene. 

Skal søkes inn på Talentsenter i realfag neste skoleår. Ville sjekket om det er ett tilbud der dere bor: https://vitensenter.no/skoleleveranse/talentsenter-i-realfag/

Vet du hvilken kartlegger dette var, og om den ligger på nett? Kanskje mer dokumentasjon på at barnet ligger foran kan hjelpe 

Det er dessverre ikke noe talentsenter i realfag der vi bor 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Over 20 år siden jeg gikk på skole, men jeg håper skolen er mer utfordrende nå enn på den tiden. Jeg kjedet meg noe helt enormt i de fleste fagene, både barneskolen og ungddomsskolen. Det var nesten ren tortur at alt gikk så sakte fremover. Jeg leste ferdig alle bøkene mine innen de 3 første ukene på skolen, jeg (og mine foreldre) fikk da beskjed om at hvis jeg ikke hadde noe å gjøre så kunne jeg lese de på nytt.. Er det rart endel unger blir tidlig skolelei? Det å sitte dag ut og dag inn og gjøre de samme oppgavene som jeg allerede kunne var så utrolig demotiverende. Endte med å sitte og tegne/fantasere hele dagen og bare lengte til det ringte ut. Gjorde så og si aldri lekser (for jeg hadde jo gjort svært like oppgaver på skolen) og la svært lite innsats inn i skolen. Alikevel fikk jeg rett under toppkarakterer i så og si alle fag utenom gym. Har tenkt endel i etterkant på hvor gode karakter jeg kanskje kunne hatt om skolen faktisk var spennede, utfordrende og lærerikt? 

Vil si at det værste var når jeg kunne mer engelsk enn læreren i 4/5? klasse, og når jeg kunne mer data (EDB) enn læreren i ungdomsskolen. Men der fikk jeg lov til å sitte og spille dataspill mens de andre jobbet siden jeg hadde gjort hele årets oppgaver etter 5 timer med EDB (tror læreren la listen litt vel lavt, men var et par stykker i klassen som ikke klarte å fullføre innen året var omme).. 

Og dette er ikke ment som selskryt men for å vise at alle barn er ulike og trenger en viss grad av tilrettelegging på skolen. Jeg er ikke spesielt smart, men er veldig god på å lære. Og når jeg har lært noe nytt så er det ikke spesielt gøy å måtte vente 3-6 uker på et nytt emne fordi andre har mer utfordringer med å lære. Jeg skulle ønske at vi hadde blitt separert/opplært etter evner og ikke alder. Jeg hadde blitt superglad hvis jeg kunne fått oppgaver fra høyere trinn. Eller i det minste muligheten til å få lov til å lese andre bøker enn pensumbøkene i timene (pensumbøkene blir svært kjedelig når man leser de for 3 gang). Det hadde ikke hjulpet med mer spennende utfordringer etter skolen, jeg satt tross alt på skolen i minst 6 timer hver dag og følte at jeg levde litt i en form for helvete. Grøsser litt på ryggen når jeg tenker på alle de timene som jeg satt dag ut og dag inn og bare ventet på at tiden skulle gå.. Føles som bortkastet tid jeg aldri får tilbake. Så til alle de som er skoleleie, jeg skjønner dere så innmari godt! Det eneste som gjorde at jeg ikke ble et "problem" var nok at jeg var en høflig og stille jente som heldigvis hadde en god fantasi som reddet meg. Skal sies at jeg ble regnet som den vanskelige som alltid stilte for "vanskelige" spørsmål til lærerene. Moren min fikk kjeft av læreren fordi jeg stilte henne i et dårlig lys ved å stille spørsmål eller påpeke åpenbare feil i det hun sa på barneskolen 🤣

Jeg mener at det er på tide å tenke nytt om skolen. Vi burde ikke presse alle inn i det samme smale A4 formatet, det skaper bare tapere av både de veldig flinke og de faglig svake. På tide at vi ser barna som individer og gir de ekte glede på skolen. Det å lære skal være gøy!

Anonymkode: 158ba...db7

Jeg skulle ønske det var et sted jeg kunne klage, slik at skolen ikke ødelegger barnets lærerlyst og glede over feks matematikk. 

Det du beskriver høres veldig kjent ut dessverre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vet du hvilken kartlegger dette var, og om den ligger på nett? Kanskje mer dokumentasjon på at barnet ligger foran kan hjelpe 

Det er dessverre ikke noe talentsenter i realfag der vi bor 

Tror det er denne de bruker, ser ut til at det krever abonnement https://kartleggeren.no/

Kanskje dere kan få hjelp hos PPT?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Er dette barneskoen?

Anonymkode: 1872c...e82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...