Gå til innhold

17 åring som er utslitt

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Sjekket for astma?

Fikk selv påvist astma som voksen, etter å ha vært veldig sliten, uten noe åpenbar grunn til det. Aldri hatt noe som har lignet på anfall. Først når jeg hadde stått på medisin en stund forsto jeg hvor mye krefter kroppen egentlig hadde brukt på å puste. Jeg har sannsynligvis gått med astma i masse år, men siden det for meg var normalen, så har jeg ikke tenkt at det var unormalt.

Anonymkode: 8b243...97c

• Liker 1
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det har vært sjekket flere ganger. Ved ett par anledninger har en av de prøvene som taes vært forhøyet (husker ikke hvem), men de andre gangene tilbake til normalt så de sier stoffskiftet er i orden 🤷‍♀️

Anonymkode: 0e696...8a0

Hmmm, jeg hadde også stoffskifte som gikk opp og ned på tester, men noen andre resultater som betød Graves sykdom som jeg ble diagnostisert med. Førte til ekstrem utmattelse, svimmelhet, veldig mye angst og høy hvilepuls, men generelt symptomer som kan virke som at man må "ta seg sammen" når man egentlig er veldig syk.

Anonymkode: c8ae4...689

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hmmm, jeg hadde også stoffskifte som gikk opp og ned på tester, men noen andre resultater som betød Graves sykdom som jeg ble diagnostisert med. Førte til ekstrem utmattelse, svimmelhet, veldig mye angst og høy hvilepuls, men generelt symptomer som kan virke som at man må "ta seg sammen" når man egentlig er veldig syk.

Hva slags resultater?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hva slags resultater?

Jeg husker dessverre ikke 🥲 Det er noe med hormonet som styrer stoffskifteproduksjon. Er best å spørre en lege om det om man tror det kan være noe sånt.

AnonymBruker
Skrevet

Skjønner godt at det er frustrerende og vanskelig når man ikke finner ut hva som ligger bak. Så fint at du er tålmodig og tar datteren din på alvor. Jeg har to barn med Hashimotos tyreoiditt, med førstemann presset vi for mye i lang tid før han plutselig ble alvorlig syk. Da viste det seg at han hadde veldig god grunn til å være sliten. Fastlegen bare avfeide med at det sikkert var virus på grunn av at han var ung. Holdt på å gå helt galt. Så med neste reagerte vi mye kjappere. Men med henne fortsatte vanskene med fatigue med mer på tross av at stoffskiftet ble behandlet. Slet mange år før vi endelig fant ut at hun også har høytfungerende autisme. I tillegg har de slitt med mangel på jern og b12, veldig merkbart når det er for lavt. Håper dere finner ut av det. 

Anonymkode: bac98...54a

• Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Ja, få derfor vekk mobilen!

Anonymkode: 8447b...b4a

Ja, det er dessverre mange som tenker at ein "kviler" når ein scroller på mobilen eller ser på tv. Problemet er bare at hjernen jobber på høggir med sanseinntrykka og ein blir endå meir sliten. 

Så skru av nettet ei veke for å sjå om ho opplever bedring på energien. 

❤️ 

Anonymkode: 74839...c31

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Denne gjelder ikke bare deg, men også de andre som svarer lignende. Tenker du dette er løsningen også for voksne som sliter med lignende symptomer? Tenker du det løser all grunn til slitenhet/utmattelse?

Anonymkode: 8b243...97c

Ja, null mobil, tv, internett anbefaler jeg også for voksne. 

Telefon gir ekstra tafatthet

Anonymkode: cd3de...b0d

• Liker 2
Skrevet

Tråden er ryddet for doseringsråd samt tekst med mulig opphavsrett (AI).

Sciurus, mod

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Fastlegen. Ikke sjekket for kyssesyke. Stoffskifte er sjekket flere ganger, noen ganger har en av de testene vært utenfor referanse men neste gang innenfor normalen, så ikke noe galt med stoffskifte er beskjeden

Den beskjeden fikk jeg også, men jeg hadde svulst på skjoldbrukskjertelen.

Så etter 3 år med avvisninger fikk jeg endelig en enkel ultralyd av skjoldbruskkjertel som viste svulsten. 

Det trenger ikke være greia her, men be om henvisning til UL og ny blodprøve hvor du sier du vil ha med alle jeg nevnte. Ikke bare TSH.

Søvnregistrering kan jo og være noe som nevnt her. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 9.4.2025 den 8.52):

Hun hadde kraftige smerter de første dagene, kunne av og til kaste opp. Etter å pille start hjalp det i vært fall mot smerter, og hun tar de hver dag for å unngå mens 

Uten å si skråsikkert at det er p-piller - men jeg begynte på p-piller i tenårene pga. menssmerter, og det ødela den psykiske helsen min. Hvis det begynte å skurre etter hun begynte på det, kan det kanskje være synderen?

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Utmattelse etter overbelastning, høres ut som ADHD. Ubehandlet ADHD er kjempebelastning. 

Anonymkode: bd980...484

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Kullsyrevann skrev (18 minutter siden):

Uten å si skråsikkert at det er p-piller - men jeg begynte på p-piller i tenårene pga. menssmerter, og det ødela den psykiske helsen min. Hvis det begynte å skurre etter hun begynte på det, kan det kanskje være synderen?

Hvor fort merket du bedring etter du kuttet det ut?

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 9.4.2025 den 7.52):

Skal prøve skrive kort og godt. 17 år jente klarer ikke komme seg på skolen, sover greit om natten, våkner om morgen, men kommer seg ikke opp. Hun er selv frustrert for hun vil men klarer ikke, kan bruke timesvis for å i det hele tatt klare å komme seg noe opp og i gang. Så er ikke på skolen om dagen. Prøver å trene 2-3 ettermiddag/kvelder. Det er alt hun gjør. Spiser ok. Hva kan være at alt er så vanskelig, hun blir kjempelei seg, legen sier alt er bra hun må bare tvinge seg. Da blir hun mer trist for hun prøver får ikke til og sier hva er galt med meg som ikke klarer.

Blodprøver i det siste viser 

s ferritin 17

s jern 15,1

s jerbindingskap 63

s tranferritinmetning 24

mcv 83

mch 27

D vitamin 90

Aktiv B12 77

Folat 13

Blodprøvene er ok, hun spiser og sover normalt og trener flere ganger i uka, så jeg tenker at dette er noe psykisk og ikke noe fysisk. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Hvor fort merket du bedring etter du kuttet det ut?

Veldig fort, om jeg ikke tar feil. Men er vanskelig å komme med et estimat. Er flere år siden jeg gikk på de, men det første jeg merket var at vekten gikk ned ekstremt fort (noe som indikerte at det var vannvekt). Så fikk jeg mer overskudd og hadde ikke den negative skyen hengende over meg. Hormonene går jo ut av kroppen veldig kjapt når man slutter, er derfor man må ta de daglig. Formen ble gradvis verre da jeg startet med de, men bedringen jeg følte da jeg sluttet kom kjappere. 

AnonymBruker
Skrevet

Da har jeg kjøpt jerntilskudd vært fall, og prøver litt der og ser om det kan ha noe for seg.

AnonymBruker
Skrevet

Ser du har fått mange svar. Ville bare si at det er enormt mange diagnoser og ikke-diagnoser som har symptomene du har listet opp. Mitt tips er å prøve å finne en lege som skjønner at disse symptomene kan være nærmest hva som helst og som forsøker å finne ut hva det er. En lege som kun sjekker 1-2 mulige årsaker vil ofte ikke kunne hjelpe pasienter som din datter. 

Anonymkode: 16602...60e

AnonymBruker
Skrevet

Har ikke lest gjennom alle sju sidene, men 17 i ferritin er for lavt. Få den opp til 50 så tipper jeg hun føler seg bedre. Ville droppet trening noen uker for å se om det hjalp. 

Anonymkode: 5f6e5...124

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 10.4.2025 den 1.01):

Ja, det er dessverre mange som tenker at ein "kviler" når ein scroller på mobilen eller ser på tv. Problemet er bare at hjernen jobber på høggir med sanseinntrykka og ein blir endå meir sliten. 

Så skru av nettet ei veke for å sjå om ho opplever bedring på energien. 

❤️

Anonymkode: 74839...c31

For noen syke råd. Nå vet vi heldigvis at scrolling ikke gir økt stress hos alle, og det er svært usannsynlig at man ikke klarer å leve livet sitt som normalt lenger fordi man scroller litt. Hjelper ikke å skru av internett, dessuten har man mobilnett. Det er som å slutte med koffein for å kurere en underliggende angstlidelse. 

Anonymkode: cecd4...384

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...