AnonymBruker Skrevet 9. april 2025 #81 Skrevet 9. april 2025 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Ta det på alvor. Kan være long covid Anonymkode: 034d5...8a1 Jeg gjør absolutt det. Men føler jeg står å stanger og vet ikke helt hvem/hva/hvor/hvordan Anonymkode: 0e696...8a0
AprilLudgate Skrevet 9. april 2025 #82 Skrevet 9. april 2025 HERREGUD så mye tåpelige råd her. Frem til din datters alder hadde jeg rukket å få 2 autoimmune sykdommer. De hadde blitt livsvarige - og jeg kunne dødd om jeg skulle fulgt de nedlatende rådene her. Det er på tide med henvisning til spesialisthelsetjeneste nå. 7 2
AnonymBruker Skrevet 9. april 2025 #83 Skrevet 9. april 2025 AprilLudgate skrev (2 minutter siden): HERREGUD så mye tåpelige råd her. Frem til din datters alder hadde jeg rukket å få 2 autoimmune sykdommer. De hadde blitt livsvarige - og jeg kunne dødd om jeg skulle fulgt de nedlatende rådene her. Det er på tide med henvisning til spesialisthelsetjeneste nå. Til nå kun fått beskjed at alt ser bra ut, må bare presse seg, det går over. Anonymkode: 0e696...8a0
AprilLudgate Skrevet 9. april 2025 #84 Skrevet 9. april 2025 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Til nå kun fått beskjed at alt ser bra ut, må bare presse seg, det går over. Anonymkode: 0e696...8a0 Ja, er det ME så kan hun havne i alvorlig grad fremfor nåværende mild. ME er jo en utelukkelsesdiagnose, og man skal oppfylle canadakriteriene. Men hvem gir henne denne beskjeden? Pg har hun blitt sjekket for long covid/kyssesyke og stoffskifte? Siste er TSH, T4 og T3 samt anti tpo. Ikke gi deg. Jeg ble 100% aldersdiskriminert og fikk samme beskjed. Så var det svulst gitt. 1 1
AnonymBruker Skrevet 9. april 2025 #85 Skrevet 9. april 2025 Fastlegen. Ikke sjekket for kyssesyke. Stoffskifte er sjekket flere ganger, noen ganger har en av de testene vært utenfor referanse men neste gang innenfor normalen, så ikke noe galt med stoffskifte er beskjeden æ Anonymkode: 0e696...8a0
AnonymBruker Skrevet 9. april 2025 #86 Skrevet 9. april 2025 AprilLudgate skrev (3 minutter siden): Ja, er det ME så kan hun havne i alvorlig grad fremfor nåværende mild. ME er jo en utelukkelsesdiagnose, og man skal oppfylle canadakriteriene. Men hvem gir henne denne beskjeden? Pg har hun blitt sjekket for long covid/kyssesyke og stoffskifte? Siste er TSH, T4 og T3 samt anti tpo. Ikke gi deg. Jeg ble 100% aldersdiskriminert og fikk samme beskjed. Så var det svulst gitt. Fastlegen. Ikke sjekket for kyssesyke. Stoffskifte er sjekket flere ganger, noen ganger har en av de testene vært utenfor referanse men neste gang innenfor normalen, så ikke noe galt med stoffskifte er beskjeden Anonymkode: 0e696...8a0
AnonymBruker Skrevet 9. april 2025 #87 Skrevet 9. april 2025 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Skal prøve skrive kort og godt. 17 år jente klarer ikke komme seg på skolen, sover greit om natten, våkner om morgen, men kommer seg ikke opp. Hun er selv frustrert for hun vil men klarer ikke, kan bruke timesvis for å i det hele tatt klare å komme seg noe opp og i gang. Så er ikke på skolen om dagen. Prøver å trene 2-3 ettermiddag/kvelder. Det er alt hun gjør. Spiser ok. Hva kan være at alt er så vanskelig, hun blir kjempelei seg, legen sier alt er bra hun må bare tvinge seg. Da blir hun mer trist for hun prøver får ikke til og sier hva er galt med meg som ikke klarer. Blodprøver i det siste viser s ferritin 17 s jern 15,1 s jerbindingskap 63 s tranferritinmetning 24 mcv 83 mch 27 D vitamin 90 Aktiv B12 77 Folat 13 Anonymkode: 0e696...8a0 Jeg var en sånn ungdom som din datter. Sliten, dårlig form, søvnproblemer, mye uspesifisert som legene aldri klarte å finne ut av, ikke at de gjorde veldig mye heller. Jeg ble sett på som en ungdom med arbeidsvegring. Jeg fikk beskjed om å "skjerpe meg" osv. Merkelig nok så fortsatte det etter at jeg ble voksen, og det var ikke før jeg var godt voksen at de endelig klarte å avklare at det skyldtes en medfødt misdannelse. Da hadde jeg levd et helt liv med å bli fortalt at jeg måtte skjerpe meg, at det var helt vanlig, noe som alle gikk gjennom, osv. Gå eventuelt til en annen lege for ny vurdering, bytt fastlege, gå til privat lege. Få henne til å skrive dagbok om hvordan hun føler seg, og om eventuelle smerter eller ubehag. Søvndagbok, smertedagbok, alt etter hvilke problemer hun har. Ta med dette til fastlegen, så kan det være at legen får mere forståelse over hvor stort problemet er. At det ikke kun gjelder skolearbeid, for eksempel. Støtt henne, men ikke sy puter under armene på henne heller. Man må finne en balanse som gjør at hun føler støtte, samtidig som at hun må være delaktig, og bli hørt. Det å ikke bli trodd eller tatt på alvor kan være enormt belastende. Selv om det ikke menes sånn, så kan det føles sånn om man går syk over tid, og ikke får hjelp eller lindring. Men for all del, det finnes også de som faktisk har arbeidsvegring, eller lignende. Det kan jo være at det ikke er annet en mentalt, men man skal være forsiktig med å hoppe til den konklusjonen. Lykke til, ønsker dere alt det beste! ❤️ Anonymkode: dfd1a...0b3 4 2 1
AnonymBruker Skrevet 9. april 2025 #88 Skrevet 9. april 2025 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Ja har sett den serien. Jeg prøver kverne hodet mitt alle veier. Jeg ser hun er frustrert og trist, og jeg prøver alt jeg kan for å hjelpe. Hun trives med skole-har folk hun går sammen med, ikke mobbet eller slikt. Hun trener med ei vennine(når hun drar) Anonymkode: 0e696...8a0 Er hun veldig sensitiv? Mange inntrykk og overstimulering kan føre til trøtthet og utmattelse. Mobil kan være en kilde til dette. Den kan gjøre at hjernen blir overaktiv og at hun ikke klarer å slappe av selv når hun hviler feks. Anonymkode: cda01...707
AnonymBruker Skrevet 9. april 2025 #89 Skrevet 9. april 2025 Jeg fant ut at jeg hadde ADD når jeg var 19 og har/hadde de samme opplevelsene som din datter har nå. Dager jeg ikke tar medisin kan jeg ligge i sengen hele dagen og reiste meg kun for å gå på do etter å ha holdt meg så lenge at det var vondt. Kan huske selv den følelsen av å ønske å gjør mer men bare ikke få det til, føltes ut som en usynlig lenke som ikke lot meg gjøre noen ting hele dagen. Kanskje dere burde gå til en annen lege og spør om utredning for det? Anonymkode: 0ab70...551 1 2
AnonymBruker Skrevet 9. april 2025 #90 Skrevet 9. april 2025 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg fant ut at jeg hadde ADD når jeg var 19 og har/hadde de samme opplevelsene som din datter har nå. Dager jeg ikke tar medisin kan jeg ligge i sengen hele dagen og reiste meg kun for å gå på do etter å ha holdt meg så lenge at det var vondt. Kan huske selv den følelsen av å ønske å gjør mer men bare ikke få det til, føltes ut som en usynlig lenke som ikke lot meg gjøre noen ting hele dagen. Kanskje dere burde gå til en annen lege og spør om utredning for det? Anonymkode: 0ab70...551 Hun har vært utredet for adhd, de mente hun ikke hadde nok symptomer/grunnlag for diagnosen Anonymkode: 0e696...8a0
AnonymBruker Skrevet 9. april 2025 #91 Skrevet 9. april 2025 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Denne gjelder ikke bare deg, men også de andre som svarer lignende. Tenker du dette er løsningen også for voksne som sliter med lignende symptomer? Tenker du det løser all grunn til slitenhet/utmattelse? Anonymkode: 8b243...97c Jeg har ikke sagt at det løser all grunn til slitenhent eller utmattelse. Men i de fleste tilfeller hvor det ikke er avdekket noe lyte eller sykdom av legene, samtidig som jenta er aktiv på treningssenter og annet så er dette et av redskapene man bør bruke. De fleste responderer godt på manglende inntekt og tilgang til smarttelefon og internett. Jeg antar, ut i fra det som har blitt sagt her at denne jenta har klart å manipulere sine foreldre i en årrekke, og i frykt for å ikke trå feil ovenfor jenta har det endt opp med ei som ikke gidder å gjøre noe så lenge det betyr at hun må yte for å nyte. Anonymkode: 3a250...6cb 2
AnonymBruker Skrevet 9. april 2025 #92 Skrevet 9. april 2025 Lag en liste over alle plagene hennes. Ta med absolutt alt, selv små ting som f.eks. kløe på leggen eller tett nese om natten. Skriv gjerne på en strektegning av kroppen for å plassere symptomene på riktig sted. Skriv dagbok med alle plager, aktivitet, kosthold, væskeinntak, søvnmengde og -kvalitet, samt følelser/humør. Har hun pulsklokke så ta også med HRV. Skriv dagbok i minst 10–14 dager, og gjerne lenger. Prøv å se om dere kan se noen sammenhenger. Er det f.eks. forverring/bedring på spesifikke tidspunktet gjennom døgnet? Hva skjer med symptomene de to neste døgnene etter trening? Hvor tett opp til sengetid tåler hun å trene? Om hun får noen synlige symptomer, ta bilder/film. Send til fastlegen på Helsenorge/Pasientsky/den plattformen legen bruker. Lag også et skriv der dere beskriver hennes hverdag før hun ble syk og hennes hverdag nå. Skriv også gjerne noen ord om hvordan alt dette startet (akutt, snikende, hva kom først). Hvis det er mye sykdom i familien, sett opp et familietre. Bestill dobbelttime (eller trippel om legekontoret godtar det) hos fastlegen, og ta med all dokumentasjonen. Anonymkode: c7dcb...fb3 1 2
AnonymBruker Skrevet 9. april 2025 #93 Skrevet 9. april 2025 Det høres ut som depresjon. Anonymkode: 703af...b30 1
AnonymBruker Skrevet 9. april 2025 #94 Skrevet 9. april 2025 Mange gode tips ☺️ Anonymkode: 0e696...8a0
AnonymBruker Skrevet 9. april 2025 #95 Skrevet 9. april 2025 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg gjør absolutt det. Men føler jeg står å stanger og vet ikke helt hvem/hva/hvor/hvordan Anonymkode: 0e696...8a0 Ser andre nevnt long covid. Dette kan komme etter andre, tredje eller fjerde runde. En del tenker at om en har hatt dette for lenge siden og ved første smitte, er det ikke dette. Om din datter har hatt en virussykdom siste måneder hadde jeg tenkt dette kan være en mulighet. Hun kan da kun ha hatt lette symptomer, slik at en ikke har koblet dette opp mot covid. Ellers er jeg enig i at dette må undersøkes bedre hos lege. Og til de som sier vondt i viljen. Det blir svært enkelt. Ja, enkelte skulker, men å automatisk dra den slutningen er håpløst. Jeg ville snakket litt rundt hva denne utmattelsen oppleves som. En trenger ikke å ha fysisk tretthet. Men mer mental. Som at hodet er tomt for batteri og der alt av inntrykk, lyd, sosiale settinger tømmer en. Da kan en fint klare å trene lett inne i mellom. Anonymkode: 19b28...eb0 1 2
AnonymBruker Skrevet 9. april 2025 #96 Skrevet 9. april 2025 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Ser andre nevnt long covid. Dette kan komme etter andre, tredje eller fjerde runde. En del tenker at om en har hatt dette for lenge siden og ved første smitte, er det ikke dette. Om din datter har hatt en virussykdom siste måneder hadde jeg tenkt dette kan være en mulighet. Hun kan da kun ha hatt lette symptomer, slik at en ikke har koblet dette opp mot covid. Ellers er jeg enig i at dette må undersøkes bedre hos lege. Og til de som sier vondt i viljen. Det blir svært enkelt. Ja, enkelte skulker, men å automatisk dra den slutningen er håpløst. Jeg ville snakket litt rundt hva denne utmattelsen oppleves som. En trenger ikke å ha fysisk tretthet. Men mer mental. Som at hodet er tomt for batteri og der alt av inntrykk, lyd, sosiale settinger tømmer en. Da kan en fint klare å trene lett inne i mellom. Anonymkode: 19b28...eb0 Jaa. For lettvint å si alt er psykisk Anonymkode: 034d5...8a1 1
AnonymBruker Skrevet 9. april 2025 #97 Skrevet 9. april 2025 Det er i værtfall ikke lett… Anonymkode: 0e696...8a0
AnonymBruker Skrevet 9. april 2025 #98 Skrevet 9. april 2025 Har hun sjekket stoffskifte? Jeg har høyt stoffskifte og har det sånn. Jeg er voksen, men sliter ekstremt med å få gjort ting og komme meg opp av senga hver morgen. (Går på medisiner som ikke har begynt å virke ennå) Anonymkode: c8ae4...689
AnonymBruker Skrevet 9. april 2025 #99 Skrevet 9. april 2025 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Har hun sjekket stoffskifte? Jeg har høyt stoffskifte og har det sånn. Jeg er voksen, men sliter ekstremt med å få gjort ting og komme meg opp av senga hver morgen. (Går på medisiner som ikke har begynt å virke ennå) Anonymkode: c8ae4...689 Det har vært sjekket flere ganger. Ved ett par anledninger har en av de prøvene som taes vært forhøyet (husker ikke hvem), men de andre gangene tilbake til normalt så de sier stoffskiftet er i orden 🤷♀️ Anonymkode: 0e696...8a0
AnonymBruker Skrevet 9. april 2025 #100 Skrevet 9. april 2025 Ser at stoffskifte er sjekket for det var mitt første tips. Jeg trodde jeg hadde en udugelig tenåring som ikke kom seg opp om morgenen. Viste seg at hun hadde forsinket søvnfasesyndrom. Fikk behandling for det av legen. Selv hadde jeg aldri hørt om det. Anonymkode: bd751...3b2 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå