Gå til innhold

17 åring som er utslitt

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jmhar hun etterdønninger etter sykdom feks covid, kyssesyke? Postviral utmattelse er reelt og ikke noe man skal pushe så fælt. Da skal man også kanskje være forsiktig med for mye trening en periode evt prøve være litt aktiv på andre måter en trening. 

Anonymkode: 35816...11e

Hun har ikke hatt det i det siste som jeg vet. Ikke covid siden 1 1/2 år siden, kyssesyke har ikke hatt hva jeg vet.

Anonymkode: 0e696...8a0

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Spiser bra med middag, glad i grønnsaker. Orker som regel aldri mat om morgen. Lunsj og kveldsmat består gjerne av ett par rista brød med egg/agurk-event bacon om vi har, eller avokadotoast, eller så spiser hun gjerne suppe.

Hva er det hun trener? Google REDs. Det er symptomer som kan gi utmattelse ved at man spiser for kalorifattig i forhold til aktivitetsnivå. Dette kan komme snikende og gjelder ikke bare for toppidrettsutøvere. Det dreier seg som regel ikke om spiseforstyrrelse heller. Bare feil ernæring og/eller at man spiser for lite fordi man ikke føler seg sulten. 

Anonymkode: 4c726...161

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hva er det hun trener? Google REDs. Det er symptomer som kan gi utmattelse ved at man spiser for kalorifattig i forhold til aktivitetsnivå. Dette kan komme snikende og gjelder ikke bare for toppidrettsutøvere. Det dreier seg som regel ikke om spiseforstyrrelse heller. Bare feil ernæring og/eller at man spiser for lite fordi man ikke føler seg sulten. 

Anonymkode: 4c726...161

Hun trener varierte muskelgrupper på studio. Skal google det.

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Har du sett "Usynlig syk" på NRK?

Den handler om ungdommer med uforklarlige, fysiske symptomer på sykdom. F.eks tretthet, smerter ol. Ofte har det vært flere omstendigheter rundt barnet som har gjort han/henne syk., f.eks skilsmisse, dødsfall osv. Har det vært noe av dette i familien deres?

(Jeg vet at det er usannsynlig, men jeg måtte bare nevne det.

Har du snakket med læreren og treneren hennes?  

Hva med ME? 

Anonymkode: 10078...24b

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har du sett "Usynlig syk" på NRK?

Den handler om ungdommer med uforklarlige, fysiske symptomer på sykdom. F.eks tretthet, smerter ol. Ofte har det vært flere omstendigheter rundt barnet som har gjort han/henne syk., f.eks skilsmisse, dødsfall osv. Har det vært noe av dette i familien deres?

(Jeg vet at det er usannsynlig, men jeg måtte bare nevne det.

Har du snakket med læreren og treneren hennes?  

Hva med ME? 

Anonymkode: 10078...24b

Ja har sett den serien. Jeg prøver kverne hodet mitt alle veier. Jeg ser hun er frustrert og trist, og jeg prøver alt jeg kan for å hjelpe.

Hun trives med skole-har folk hun går sammen med, ikke mobbet eller slikt.

Hun trener med ei vennine(når hun drar)

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan er menstruasjonen hennes? Kan hun ha endometriose? Utmattelse er knyttet til det så jeg hadde undersøkt det. 

Anonymkode: 53d8c...03f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvordan er menstruasjonen hennes? Kan hun ha endometriose? Utmattelse er knyttet til det så jeg hadde undersøkt det. 

Hun hadde kraftige smerter de første dagene, kunne av og til kaste opp. Etter å pille start hjalp det i vært fall mot smerter, og hun tar de hver dag for å unngå mens 

• Liker 1
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hun hadde kraftige smerter de første dagene, kunne av og til kaste opp. Etter å pille start hjalp det i vært fall mot smerter, og hun tar de hver dag for å unngå mens 

*p pille start

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

*p pille start

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

*p pille start

Da hadde jeg tatt meg til en gynekolog og få sjekket opp hvis det er noe der. Kan jo være pillen hun går på også. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Da hadde jeg tatt meg til en gynekolog og få sjekket opp hvis det er noe der. Kan jo være pillen hun går på også. 

Akkurat hva skal jeg be dem sjekke?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg slet en del med utmattelse fra jeg var 13-20 år. Det som hjalp for meg var at skolen måtte tilrettelegge mer for meg. Eksempel fikk jeg gå i mindre matematikk klasser, fritak fra sidemål, spesial gruppe i gym. I tillegg ble jeg kjørt og hentet på skolen, eller taxi for ofte var jeg så utmattet at jeg ikke klarte å gå til buss og ta buss hjem. Jeg fikk også sponset bil lappen hvis jeg fullførte vgs. i tillegg fikk jeg en del månedspenger så jeg kunne lære meg å bruke de fornuftig. Det var motiverende å vite at det ventet et par tusen i måneden på meg og bil lappen etter endt skolegang. Og når man selv går ut i jobb vet man jo at så lenge man er på jobb så venter en del tusen i måneden på en. Så for meg hjalp det veldig å se på det økonomiske på den måten. Hver dag gråt jeg ofte på skole doen fordi jeg var så utslitt og trøtt. Fikk også et spesial rom på skolen jeg kunne gå til hvis jeg måtte ta en skoletime for å sove. 

jeg kom meg gjennom og videre på universitetet som 20 åring. Utmattelsen slapp så lenge jeg holdt ved like å dra på skolen uansett hvor utmattet jeg var. Det tok ca fra vg1- 2 året på universitetet at utmattelsen forsvant. Sliter noe enda i perioder men har lært meg teknikker for å komme gjennom skoledagen. Jeg mestret også å jobbe i blomsterbutikk ette hvert, men fikk ikke til trening. Så fysisk trening var jobben liksom.

Anonymkode: 50d5e...03d

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Kutt ut maset om skole for ei stund. Om dette er grunna langvarig stress og overaktivt nervesystem, så vil dette ta tid å ordne. Så får du en depresjon opp på alt dette, og det tar enda lenger tid. 

Reset totalt og begynn på ny. 

Att ho kommer seg ut på trening er kjempebra, og fortsett med det. 

Sett deg ned med ho, og si att ok, slik er det nå, slik blir det neppe alltid, og ting vil ordne seg, men nå roer vi ned, fokuserer på det du faktisk kan og greier og har mindre fokus på det du ikke makter. En må fokusere på livsglede og ikke svart samvittighet under ei dyne i ei seng. 

Fokuser på det lystbetonte og det som gir glede og energi, ro ned prestasjonsfokus.

Ho ødelegges av dårlig samvittighet for alt og alle rundt seg, og mister det sosiale samtidig , og det er ille nok for en tenåring.  

Er ikke alle som tar akkurat den samme ruta som alle andre, og noen trenger litt omveier og litt lengre tid for å fullføre skoleløpet, og det er faktisk heilt ok selv om noen mener det er det absolutt verste som kan skje.  Bare tull, av og til må en sette helse og sinn først for å fungere som best, og det gjelder oss alle. 

Anonymkode: 9d388...6a8

• Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Hun klarer å komme seg på trening, men ikke skole? Vondt i vilja kalles det. 

Anonymkode: 6d552...832

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det funker dårlig å ta small talken over melding/snap 😅 

Anonymkode: 60705...385

AnonymBruker
Skrevet

Hun klarer å komme seg på trening, men ikke skole? Vondt i vilja kalles det. 

Anonymkode: 6d552...832

Hvis du leser så skriver jeg det er ikke alltid hun kommer seg til trening heller. Og hun er ikke ute å henger med venner osv heller, så det er ikke kun skole.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Er det tatt flere prøver? For disse inneholder jo ikke stoffskifte verdier, som er en av de første tingene man bør tenke på ved utmattelse. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er ikke bare skolen, hun gjør ikke så mye annet heller. Ofte avlyser trening også 

Har du fått sjekket hva som foregår på telefonen hennes, mobbing, truing etc, har hun venner? 

Anonymkode: 6b529...1fc

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Utmattelse pga langvarig stress/overaktivt nervesystem 

Anonymkode: cecd4...384

Ja, få derfor vekk mobilen!

Anonymkode: 8447b...b4a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Ulven skrev (1 minutt siden):

Er det tatt flere prøver? For disse inneholder jo ikke stoffskifte verdier, som er en av de første tingene man bør tenke på ved utmattelse. 

Dette var det første jeg tenkte på også.

Jeg slet mye med "vondt i viljen", eller for å være litt mer presis: utmattelse, slitenhet, sovna så snart jeg satt noenlunde behagelig, dårligere konsentrasjon og glemskhet da jeg  var 18-19. Jeg trodde bare jeg var lat og hadde dårlig viljestyrke. Så var jeg hos en lege med halsbetennelse, og hun ville også sjekke stoffskiftet fordi hun syntes skjoldkjertelen min virket forstørret. Prøvene var normale. Hun anbefalte ny kontroll etter et halvt år eller noe slikt, og da fikk jeg påvist lavt stoffskifte. Begynte på medisiner og først da disse begynte å virke skjønte jeg hvorfor jeg var så "lat".

kan det selvsagt hende at trådstarters datter bare trenger "å ta seg sammen", men det kan være veldig uheldig å bare ta for gitt at det ikke kan være noe underliggende, slik mange i tråden gjør.

Anonymkode: d2aa0...14b

• Liker 2
  • Nyttig 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Hvis du leser så skriver jeg det er ikke alltid hun kommer seg til trening heller. Og hun er ikke ute å henger med venner osv heller, så det er ikke kun skole.

Det er vanlig i dag å ikke være sosial ute, ettersom at man er det på mobilen! Kutt ut mobil, tv og internett - så skal du se at hun kommer seg ut etterhvert. Vil du ikke prøve har du også vondt i vilja!

Anonymkode: 8447b...b4a

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...