AnonymBruker Skrevet 8. april 2025 #1 Skrevet 8. april 2025 Hadde i dag den tredje runden på 15 dager med et smerteh*** som startet nederst i magen på venstre side, og som bredte seg over til høyre side og opp til ca midten av magen. Kvalmen kommer umiddelbart (noen ganger også før smertene) og det tar ikke lang tid før jeg begynner å kaste opp. Har hatt slike «anfall» tidligere også, bare det siste året har jeg hatt 13 av dem hvorpå 10 av dem førte til legevaktbesøk for smertelindring da smertene oftest varer i minst 10 timer - og kvalmedempende. Skal nevnes at jeg tok galleblæren i april 2023, og vet at man kan få gallsteinsanfall også etter å ha tatt den. Men sånn som det har vært det siste året, har det aldri vært før, vil si det er 10 ganger verre nå enn før operasjonen. Noen som kjenner seg igjen? Anonymkode: dc738...1b7 1
AnonymBruker Skrevet 8. april 2025 #2 Skrevet 8. april 2025 Obs! Juletreet i innlegget vet jeg ikke hvordan dukket opp, og har ingenting med innlegget å gjøre 🙈 Anonymkode: dc738...1b7 1 2 2
AnonymBruker Skrevet 8. april 2025 #3 Skrevet 8. april 2025 For snart 2 år siden så fikk jeg plutselig vondt i magen på kvelden. Begynte nederst som skarp svie, så spredde det seg til HELE buken og også bak i ryggen, jeg seriøst vrei meg i smerte og gråt og kastet opp fordi det kjentes ut som om hele buken skulle eksplodere. De fant ingenting på legevakta men de ville gi meg morfin. Jeg hadde konstant intens smerte på 8 med topper på 10 som kom med helt jevne bølger. Aner ikke hva det var, men etter 4 timer og smertestillende i skinka så følte jeg meg bedre. Skal sies at jeg har utrolig høy smerteterskel, borrer uten bedøvelse, ikke problemer med tatoveringer, Piercing, har operert magen flere ganger, ink våken med for lite bedøvelse men turen på legevakten er det vondeste jeg har hatt. Jeg følte helt oppriktig at de måtte legge meg i koma fordi jeg takla ikke å være våken i sånn smerte. Jeg aner som sagt ikke hva det var. Ingen som vet. Men skal sies at jeg har mye sammenvoksninger i magen hvor alle organer i nedre del henger fast i hverandre som en stor ball, så mistenker kanskje enten at en eggstokk har vridd seg eller fks at arrdannelser har stengt av tarmen en stund. Begge kan gjøre vanvittig vondt. Anonymkode: 13e99...6e3
AnonymBruker Skrevet 8. april 2025 #4 Skrevet 8. april 2025 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): For snart 2 år siden så fikk jeg plutselig vondt i magen på kvelden. Begynte nederst som skarp svie, så spredde det seg til HELE buken og også bak i ryggen, jeg seriøst vrei meg i smerte og gråt og kastet opp fordi det kjentes ut som om hele buken skulle eksplodere. De fant ingenting på legevakta men de ville gi meg morfin. Jeg hadde konstant intens smerte på 8 med topper på 10 som kom med helt jevne bølger. Aner ikke hva det var, men etter 4 timer og smertestillende i skinka så følte jeg meg bedre. Skal sies at jeg har utrolig høy smerteterskel, borrer uten bedøvelse, ikke problemer med tatoveringer, Piercing, har operert magen flere ganger, ink våken med for lite bedøvelse men turen på legevakten er det vondeste jeg har hatt. Jeg følte helt oppriktig at de måtte legge meg i koma fordi jeg takla ikke å være våken i sånn smerte. Jeg aner som sagt ikke hva det var. Ingen som vet. Men skal sies at jeg har mye sammenvoksninger i magen hvor alle organer i nedre del henger fast i hverandre som en stor ball, så mistenker kanskje enten at en eggstokk har vridd seg eller fks at arrdannelser har stengt av tarmen en stund. Begge kan gjøre vanvittig vondt. Anonymkode: 13e99...6e3 Usj, det er så utrolig vondt! 😩 Har du hatt det flere ganger enn den gangen for 2 år siden, eller var det et engangstilfelle så langt (bank i bordet i så fall!)? Jeg har også en rimelig høy smerteterskel, men de rundene her tar helt knekken på meg. Dagens runde gir jeg en 6-er på smerteskalaen for de konstante smertene, med topper på rundt 8, men som oftest ligger det på rundt 8-10 generelt. Kommer helt ut av det blå, ikke noe forsvarsel, og det tar meg flere dager å komme meg skikkelig etter hver runde. De har ikke funnet noen årsak til dette - enda (jeg lever enda i håpet om en bedre og mer helsemessig forutsigbar hverdag) - men sykepleier på sist legevaktbesøk snakket om at det kanskje kunne være cyster på eggstokkene som sprekker. Jeg har pcos og har hatt ganske mange cyster på begge eggstokker ved hver gynekolog-time, så jeg tenker sykepleieren kan være inne på noe. Men da jeg spurte legen på legevakta om dette, var svaret ganske kjapt «nei, det er det nok ikke» 🙈 Skal ta det med fastlegen denne uken, vel og merke Anonymkode: dc738...1b7
AnonymBruker Skrevet 8. april 2025 #5 Skrevet 8. april 2025 Du bør kontakte fastlege og få en undersøkelse / henvisning på sykehus. Hjelper lite å ringe ned legevakt når det er kroniske plager du har 😊 Så begynne å skrive dagbok for når disse smertene kommer og hvor i syklusen du evnt er. Lykke til. Anonymkode: 34ec5...a2c 3 1
AnonymBruker Skrevet 8. april 2025 #6 Skrevet 8. april 2025 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Du bør kontakte fastlege og få en undersøkelse / henvisning på sykehus. Hjelper lite å ringe ned legevakt når det er kroniske plager du har 😊 Så begynne å skrive dagbok for når disse smertene kommer og hvor i syklusen du evnt er. Lykke til. Anonymkode: 34ec5...a2c Takk. Gjort alt du skriver i svaret ditt😊 Vært gjennom en del utredninger, og flere står for tur. Når det gjelder «å ringe ned legevakten»: disse hendelsene skjer som regel sent på kvelden og i flere av tilfellene har det vært på helgedager (og nei, jeg drikker ikke alkohol eller er partyløvinne), altså tider der fastlegen ikke er tilgjengelig. Når smertene er så sterke at jeg skulle ønske jeg ikke var lenger, og de attpåtil aldri tar slutt, da blir det til at man ringer helsepersonell for hjelp. Hver eneste gang har de bedt meg komme inn og hver eneste gang har jeg fått beskjed om at jeg har ventet altfor mange timer før jeg har ringt inn for å få hjelp. Tross dette har jeg ofte følt meg som en byrde i ettertid. Jeg var i grunn bare ute etter å høre om noen har hatt liknende smerteopplevelser/symptomer som mine 😊 Ts. Anonymkode: dc738...1b7 1 2
AnonymBruker Skrevet 9. april 2025 #7 Skrevet 9. april 2025 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Usj, det er så utrolig vondt! 😩 Har du hatt det flere ganger enn den gangen for 2 år siden, eller var det et engangstilfelle så langt (bank i bordet i så fall!)? Jeg har også en rimelig høy smerteterskel, men de rundene her tar helt knekken på meg. Dagens runde gir jeg en 6-er på smerteskalaen for de konstante smertene, med topper på rundt 8, men som oftest ligger det på rundt 8-10 generelt. Kommer helt ut av det blå, ikke noe forsvarsel, og det tar meg flere dager å komme meg skikkelig etter hver runde. De har ikke funnet noen årsak til dette - enda (jeg lever enda i håpet om en bedre og mer helsemessig forutsigbar hverdag) - men sykepleier på sist legevaktbesøk snakket om at det kanskje kunne være cyster på eggstokkene som sprekker. Jeg har pcos og har hatt ganske mange cyster på begge eggstokker ved hver gynekolog-time, så jeg tenker sykepleieren kan være inne på noe. Men da jeg spurte legen på legevakta om dette, var svaret ganske kjapt «nei, det er det nok ikke» 🙈 Skal ta det med fastlegen denne uken, vel og merke Anonymkode: dc738...1b7 Nei bare skjedd én gang. Det holdt det 😂 jeg vet jeg har hatt blodcyster, men tror ikke det var de. Om jeg husker riktig så skjedde dette før jeg fikk cyster haha. Anonymkode: 13e99...6e3 1
pia mater Skrevet 9. april 2025 #8 Skrevet 9. april 2025 Får du disse anfallene kort tid etter matinntak? Hvis det er gallerelaterte smerter vil det ofte komme etter måltider, spesielt fettrike. Men de fleste er ikke plaget med det etter fjerning av galleblære. 1
AnonymBruker Skrevet 9. april 2025 #9 Skrevet 9. april 2025 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Hadde i dag den tredje runden på 15 dager med et smerteh*** som startet nederst i magen på venstre side, og som bredte seg over til høyre side og opp til ca midten av magen. Kvalmen kommer umiddelbart (noen ganger også før smertene) og det tar ikke lang tid før jeg begynner å kaste opp. Har hatt slike «anfall» tidligere også, bare det siste året har jeg hatt 13 av dem hvorpå 10 av dem førte til legevaktbesøk for smertelindring da smertene oftest varer i minst 10 timer - og kvalmedempende. Skal nevnes at jeg tok galleblæren i april 2023, og vet at man kan få gallsteinsanfall også etter å ha tatt den. Men sånn som det har vært det siste året, har det aldri vært før, vil si det er 10 ganger verre nå enn før operasjonen. Noen som kjenner seg igjen? Anonymkode: dc738...1b7 Alder, kjønn, andre symptomer, diaré, anfall av denne typen tidligere i livet? Hvor lenge varer anfallene ubehandlet? Hvis kvinne, sammenheng med mens? Anonymkode: 87355...fb4 1
AnonymBruker Skrevet 10. april 2025 #10 Skrevet 10. april 2025 AnonymBruker skrev (På 9.4.2025 den 11.26): Alder, kjønn, andre symptomer, diaré, anfall av denne typen tidligere i livet? Hvor lenge varer anfallene ubehandlet? Hvis kvinne, sammenheng med mens? Anonymkode: 87355...fb4 Kvinne, 36 år. Hatt opptil maks to anfall i året fra rundt 12-årsalderen og frem til januar i fjor, og så da 13 ganger de siste 15 mnd. Anfallene ubehandlet varierer, alt fra 4-5 timer til 15-16 timer. Jeg har også PCOS, og har hatt uregelmessig mens siden ungdomstiden, typ maks et par-tre ganger i året. Men i januar i fjor bestemte kroppen min seg plutselig for å bli «normal», og jeg har hatt mensen hver måned siden, til og med to ganger to av månedene. Har notert at anfallene kommer rundt 1 uke før mens flere av gangene, så jeg har tatt det videre og fått time til gynekolog i mai. Håper sånn på at cyster som sprekker er forklaringen, det gir i alle fall mening🙈 Ts. Anonymkode: dc738...1b7
AnonymBruker Skrevet 10. april 2025 #11 Skrevet 10. april 2025 pia mater skrev (På 9.4.2025 den 10.50): Får du disse anfallene kort tid etter matinntak? Hvis det er gallerelaterte smerter vil det ofte komme etter måltider, spesielt fettrike. Men de fleste er ikke plaget med det etter fjerning av galleblære. Hei! Nei, de kommer en god stund etter matinntak og uavhengig av typen mat. Har spurt legene om dette, og de mener anfallene ikke er relatert til matinntak. Anonymkode: dc738...1b7
AnonymBruker Skrevet 10. april 2025 #12 Skrevet 10. april 2025 Jeg sliter med det samme. Det høres ut som det kan være cystene som sprekker, men tanke på hva du opplever. Her er det endometriose som er årsaken til mine episoder. Anonymkode: f3300...09a 1 1
AnonymBruker Skrevet 10. april 2025 #13 Skrevet 10. april 2025 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg sliter med det samme. Det høres ut som det kan være cystene som sprekker, men tanke på hva du opplever. Her er det endometriose som er årsaken til mine episoder. Anonymkode: f3300...09a Uff, ikke bra 😕 Kan jeg spørre om hyppigheten på episodene dine? Og har du fått noen medisiner som demper smertene når episodene oppstår? Anonymkode: dc738...1b7
AnonymBruker Skrevet 10. april 2025 #14 Skrevet 10. april 2025 Det er heldigvis ikke så ofte som dine, etter jeg ble operert så har de kun oppstått noen få ganger, men før det, månedlig, men uten sammenheng med menstrasjon. Jeg tåler smertestillende dårlig, men har fått oxy, palexia, tramadol, paralgin forte osv… Dog lite smertelindring og mye bivirkninger. Det som hjelper meg er faktisk en joint… ikke helt lovlig, men tar mye av smertene og får mindre bivirkninger enn av sterke legemidler. Anonymkode: f3300...09a 1
AnonymBruker Skrevet 10. april 2025 #15 Skrevet 10. april 2025 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Kvinne, 36 år. Hatt opptil maks to anfall i året fra rundt 12-årsalderen og frem til januar i fjor, og så da 13 ganger de siste 15 mnd. Anfallene ubehandlet varierer, alt fra 4-5 timer til 15-16 timer. Jeg har også PCOS, og har hatt uregelmessig mens siden ungdomstiden, typ maks et par-tre ganger i året. Men i januar i fjor bestemte kroppen min seg plutselig for å bli «normal», og jeg har hatt mensen hver måned siden, til og med to ganger to av månedene. Har notert at anfallene kommer rundt 1 uke før mens flere av gangene, så jeg har tatt det videre og fått time til gynekolog i mai. Håper sånn på at cyster som sprekker er forklaringen, det gir i alle fall mening🙈 Ts. Anonymkode: dc738...1b7 Be om utredning for Hereditært angioødem. Anonymkode: 87355...fb4 1 1
AnonymBruker Skrevet 10. april 2025 #16 Skrevet 10. april 2025 Jeg har hatt en sånn episode du beskriver. Satt i sofaen og så på TV da det plutselig var som om alle porene i huden åpnet seg på likt og svetten bare rant ut. Like etter ble jeg akutt kvalm og kastet opp, og deretter kom noen hinsides magesmerter jeg aldri har opplevd maken til. Lå i fosterstilling på gulvet (klarte ikke å bevege meg) og tenkte at nå har jeg fått akutt blindtarmbetennelse og kommer til å dø. Etter ca 40 minutter slapp smerten HELT. Jeg var helt fin og frisk igjen og så videre på TV. Hos gynekologen en stund etterpå tok jeg innvendig ultralyd. Gyn så rester etter noe som måtte ha vært en diger vanncyste og mente jeg måtte ha kjent det da den sprakk. Jeg beskrev hva jeg hadde opplevd og hun sa at det nok var vanncysten som sprakk jeg hadde kjent. Anonymkode: 25b27...bae
AnonymBruker Skrevet 11. april 2025 #17 Skrevet 11. april 2025 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Jeg har hatt en sånn episode du beskriver. Satt i sofaen og så på TV da det plutselig var som om alle porene i huden åpnet seg på likt og svetten bare rant ut. Like etter ble jeg akutt kvalm og kastet opp, og deretter kom noen hinsides magesmerter jeg aldri har opplevd maken til. Lå i fosterstilling på gulvet (klarte ikke å bevege meg) og tenkte at nå har jeg fått akutt blindtarmbetennelse og kommer til å dø. Etter ca 40 minutter slapp smerten HELT. Jeg var helt fin og frisk igjen og så videre på TV. Hos gynekologen en stund etterpå tok jeg innvendig ultralyd. Gyn så rester etter noe som måtte ha vært en diger vanncyste og mente jeg måtte ha kjent det da den sprakk. Jeg beskrev hva jeg hadde opplevd og hun sa at det nok var vanncysten som sprakk jeg hadde kjent. Anonymkode: 25b27...bae Høres veldig kjent ut med fosterstilling, ja. Jeg får smøre meg med tålmodighet å stå i de anfallene som måtte komme frem til gyn-timen min i mai, så blir det spennende å se om hun finner noe inni der 🙈 Takk for nyttig svar! Ts. Anonymkode: dc738...1b7 1
AnonymBruker Skrevet 11. april 2025 #18 Skrevet 11. april 2025 Jeg har det slik som du beskriver. Og jeg har alvorlig forstoppelse. Skjønte det ikke selv da jeg går på do med nr 2 hver dag. Viste seg etter lang utredning på sykehuset at litt slapp forbi proppen, så jeg lot meg lure. Så spørsmålet mitt er. Har du normal avføring? Sjekk Bristol skala for referanse. Kan godt være noe annet altså, men tenkte jeg skulle nevne det. Ble innlagt en gang for blindtarm, men siden smertene forsvant utover natten før de rakk å operere sendte de meg heldigvis hjem.. Anonymkode: 7f393...92d 2
AnonymBruker Skrevet 11. april 2025 #19 Skrevet 11. april 2025 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg har det slik som du beskriver. Og jeg har alvorlig forstoppelse. Skjønte det ikke selv da jeg går på do med nr 2 hver dag. Viste seg etter lang utredning på sykehuset at litt slapp forbi proppen, så jeg lot meg lure. Så spørsmålet mitt er. Har du normal avføring? Sjekk Bristol skala for referanse. Kan godt være noe annet altså, men tenkte jeg skulle nevne det. Ble innlagt en gang for blindtarm, men siden smertene forsvant utover natten før de rakk å operere sendte de meg heldigvis hjem.. Anonymkode: 7f393...92d Meg igjen. Det med blindtarmen var altså symptomene på forstoppelsen. Anonymkode: 7f393...92d 1
AnonymBruker Skrevet 13. april 2025 #20 Skrevet 13. april 2025 AnonymBruker skrev (På 11.4.2025 den 21.47): Jeg har det slik som du beskriver. Og jeg har alvorlig forstoppelse. Skjønte det ikke selv da jeg går på do med nr 2 hver dag. Viste seg etter lang utredning på sykehuset at litt slapp forbi proppen, så jeg lot meg lure. Så spørsmålet mitt er. Har du normal avføring? Sjekk Bristol skala for referanse. Kan godt være noe annet altså, men tenkte jeg skulle nevne det. Ble innlagt en gang for blindtarm, men siden smertene forsvant utover natten før de rakk å operere sendte de meg heldigvis hjem.. Anonymkode: 7f393...92d Hei, takk for svar! Var det innleggelsen for blindtarm som gjorde at prosessen med å finne ut av forstoppelsen startet? Og har det blitt noe bedre etter at du fant det ut (hvis du bruker noe medisin mot forstoppelsen da)? Jeg har som regel normal avføring, til og med kort tid før anfallene tar til, men det hadde kanskje ikke vært dumt å prøve en runde med movicol uansett - kroppen er jo så «rar» 🙈 Ts. Anonymkode: dc738...1b7
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå