Gå til innhold

Gi gave til noen elever

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Hvis du hadde hatt et minimum av refleksjonsevne, et minimum av etisk refleksjonskompetanse, samt et minimum av kunnskap om det skjeve maktforholdet mellom deg som profesjonell forvaltningsansatt og de som tjenestemottakere, så hadde du skjønt at dette -I-K-K-E- under noen som helst omstendighet, er greit. 

Anonymkode: 27052...169

Alle som har hatt noe med etiske problemstillinger og kan reflektere ser at denne saken har flere sider om man ser på de etiske sidene. Herregud for et svar på et medmenneske som vil gi en gave til barn hun vet har opplevd krig helt innpå seg, de er preget og den gaven kan være noe de kommer til å huske på resten av livet. De blir sett og blir visst omtanke i en livskrise.

Ts fortjener godhet for sin omtanke og ikke svar som dette.

Anonymkode: 35224...a7b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Er du helt fjern?? Selvfølgelig gir ikke en lærer gaver til noen få, utvalgte elever. Ærlig talt!

Anonymkode: 4fb05...412

AnonymBruker
Skrevet

Legg det anonymt i postkassa i fritiden.

Anonymkode: bce4d...ce8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Jeg er i et langtidsvikariat i 2. klasse på en barneskole, og tre, to søsken og en jente til, av elevene mine kom til Norge fra Ukraina for bare et par måneder siden.

Jeg kan litt russisk, så jeg har fått ekstra god kontakt med dem. De har så lite, de har en grusom historie de bærer med seg, og de har så lite kontakt med andre mennesker som forstår dem, så jeg har så lyst til å ordne en liten påskegave til dem.

Men, og her må dere komme med innspill, jeg har kun kontakt med de to elevene på skolen, noe som betyr at jeg må gi de gaven på skolen. Er det greit å snike pakken ned i sekken deres mens ingen av de andre ser det? Jeg har ikke lyst til at noen andre skal føle at jeg ikke ser dem eller liker dem, fordi jeg gir gaver til to andre barn.

Hva tenker dere?

Anonymkode: fbbb5...21c

Jeg er ukrainer selv. Tro meg, alle ukrainske flyktninger har fått her mye mer enn de hadde hjemme. Mener ökonomisk sett. Sosialt og akademisk har de tapt masse, men det jevner seg ut med tiden.

Ikke gjørnoe segregering for ukrainske barn. De ønsker ikke å bli sett på som fattigere, annerledes eller trengende. Ellers setter du bare opp andre barn mot ukrainere med forskjellsbehandlingen du tilbyr.

En annen, urelevant poeng er bruk av det russiske språket. Når det norske kongefamilien flyktet fra tyskerne til England, så har de vel ikke fått tyske lærere der? Norge er med på å russifisere ukrainske barn, desverre. Mange blir trigget av det ruzziske språket,men kan ikke klage høyt da de ikke føler seg i posisjon til å si ifra.

Anonymkode: 85270...209

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Påske er visst en stor greie for ukrainerne, har jeg hørt, og de er helt vill på små gaver og hyggelige hilsner (av erfaring) - så det hadde de nok satt stor pris på. Hadde slippa det diskret ned i sekken, om mulig for at det ikke ble oppdaga før de kom hjem.. og holdt kjeft😏

Anonymkode: fd9dd...ac1

Vi gir ikke gaver til påske og jul i Ukraina. Det er religiøse feiringer i familien med stor middag og tradisjoner. Ikke noen gaver, nei.

Anonymkode: 85270...209

AnonymBruker
Skrevet

Ja, og tenk så bra det blir når andre elever eller foreldre får høre dette?! Som lærer og andre yrker hvor du oppnår relasjoner med pasienter, elever eller hva, skal du være profesjonell! 

Anonymkode: 0d50f...341

Da kan man si: når du har flyktet fra en krig så skal jeg gi deg gave også. 

Anonymkode: 279bb...50c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Da kan man si: når du har flyktet fra en krig så skal jeg gi deg gave også. 

Anonymkode: 279bb...50c

Som ansatt i norsk offentlig ansatt representerer man sin arbeidsplass/stat/kommune. IKKE seg selv.

• Liker 1
Skrevet

Nei det synes jeg ikke er OK. De andre elvene kommer garantert til å få det med seg.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Som ansatt i norsk offentlig ansatt representerer man sin arbeidsplass/stat/kommune. IKKE seg selv.

Jobber man med mennesker kommer man selvfølgelig i slike konflikter. Dette er et unntak for regelen, ikke rart at verden blir kaldere. Du har ansatte i omsorgsyrker som gråter etter jobb fordi de blir personlig engasjert i jobben, man møter ulike skjebner som gjør noe med deg som menneske.

Måtte disse få fylle jobbene til de som jobber tettest rundt mennesker som trenger noen som står de nær i kriser. Ikke noen som lukker døren så fort de ikke får betalt for å bry seg. Du legger avtrykk i andres liv, det er også en bevissthet man bør ha som profesjonell yrkesutøver.

Anonymkode: 35224...a7b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...