Gå til innhold

Gi gave til noen elever

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Jeg er i et langtidsvikariat i 2. klasse på en barneskole, og tre, to søsken og en jente til, av elevene mine kom til Norge fra Ukraina for bare et par måneder siden.

Jeg kan litt russisk, så jeg har fått ekstra god kontakt med dem. De har så lite, de har en grusom historie de bærer med seg, og de har så lite kontakt med andre mennesker som forstår dem, så jeg har så lyst til å ordne en liten påskegave til dem.

Men, og her må dere komme med innspill, jeg har kun kontakt med de to elevene på skolen, noe som betyr at jeg må gi de gaven på skolen. Er det greit å snike pakken ned i sekken deres mens ingen av de andre ser det? Jeg har ikke lyst til at noen andre skal føle at jeg ikke ser dem eller liker dem, fordi jeg gir gaver til to andre barn.

Hva tenker dere?

Anonymkode: fbbb5...21c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

*jeg har kun kontakt med de tre elevene på skolen

AnonymBruker
Skrevet

Kjære vene, da! Det ble to lenger nede også! Det er sikkert fordi jeg tenker på de to søsknene, som jeg kjenner best, men jeg vil gi til alle tre.

AnonymBruker
Skrevet

Hør med din leder

Anonymkode: e8c68...20a

• Nyttig 1
Skrevet

vil tro at dette ikke er greit ift retningslinjer på skolen, selv om  du gir de usett vil jo disse elevene antagelig snakke om det og det blir ikke greit overfor de andre dessverre

• Liker 3
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Nei, dette skal du ikke gjøre. Fint at du har fått en god relasjon til dem, men det passer seg ikke å gi gaver. Dersom du snakker med lederen din, vil du helt sikkert få samme svar. Tanken er god, men det kommer ikke noe godt ut av dette i praksis. 

Anonymkode: 31409...5c2

• Liker 7
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Påske er visst en stor greie for ukrainerne, har jeg hørt, og de er helt vill på små gaver og hyggelige hilsner (av erfaring) - så det hadde de nok satt stor pris på. Hadde slippa det diskret ned i sekken, om mulig for at det ikke ble oppdaga før de kom hjem.. og holdt kjeft😏

Anonymkode: fd9dd...ac1

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Hei!

Jeg er i et langtidsvikariat i 2. klasse på en barneskole, og tre, to søsken og en jente til, av elevene mine kom til Norge fra Ukraina for bare et par måneder siden.

Jeg kan litt russisk, så jeg har fått ekstra god kontakt med dem. De har så lite, de har en grusom historie de bærer med seg, og de har så lite kontakt med andre mennesker som forstår dem, så jeg har så lyst til å ordne en liten påskegave til dem.

Men, og her må dere komme med innspill, jeg har kun kontakt med de to elevene på skolen, noe som betyr at jeg må gi de gaven på skolen. Er det greit å snike pakken ned i sekken deres mens ingen av de andre ser det? Jeg har ikke lyst til at noen andre skal føle at jeg ikke ser dem eller liker dem, fordi jeg gir gaver til to andre barn.

Hva tenker dere?

Dette gjør du ikke, på skolen. Tenk på hvordan det vil føles og oppleves for de andre elevene. Tanken din er veldig god, men du skal uansett verken favorisere eller forskjellsbehandle.

Nå vet ikke jeg om disse elevene. Busses til skolen, hentes eller går sammen med noen. Men en mulighet er å holde barna igjen, be dem vente litt, og så gi dem gave. Eller om du kan gjøre dette privat? Uansett det er høyst på kanten, om det ikke er over kanten. 
Har du snakket med rektor om dette, og hørt om det er greit der? Det bør du gjøre. 
Alternativet er å sende dette i posten, men posten i Norge er ikke akkurat rask, de lever ikke lengre for å levere….

Anonymkode: 04bed...e60

• Liker 3
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Hei!

Hva tenker dere?

Hvis du hadde hatt et minimum av refleksjonsevne, et minimum av etisk refleksjonskompetanse, samt et minimum av kunnskap om det skjeve maktforholdet mellom deg som profesjonell forvaltningsansatt og de som tjenestemottakere, så hadde du skjønt at dette -I-K-K-E- under noen som helst omstendighet, er greit. 

Anonymkode: 27052...169

• Liker 5
  • Nyttig 4
Skrevet

Nei, du kan ikke gi bare til noen. De andre får det med seg, garantert. 
Tanken er veldig fin, men du må finne en annen arena. 

• Liker 3
Skrevet

Nei. Når du bare har kontakt med dem som lærer og det i tillegg er snakk om så små elever, blir det veldig feil. Tanken er god, men du er i en rolle hvor du ikke kan drive med den type forskjellsbehandling. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette er null problem i min mening! På min skole gjør vi slikt hele tiden. Jeg har gitt en liten eske skrujern til en elev som etter 7 år som gangvandrer, endelig fant en interesse som fikk ham inn i klasserommet.

Jeg og en annen lærer laget julekurver til de ukrainske elevene våre den første julen de feiret i Norge. Ingen andre fikk, og her lærer vi bort empati, så de tok de fint.

En annen elev mistet faren sin, så i en periode gjemte jeg små lapper og godteri i tingene hans for å vise at noen så ham og tenkte på ham.

Norske barn får som regel mye, og mange av de har i min mening en del å lære om takknemlighet og empati. Jeg hadde lett sluppet en liten pakke ned i tre sekker til barn som akkurat var kommet hit fra et levende helvete!

De er heldige som har deg!

Anonymkode: 0398c...f6a

• Hjerte 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Påske er visst en stor greie for ukrainerne, har jeg hørt, og de er helt vill på små gaver og hyggelige hilsner (av erfaring) - så det hadde de nok satt stor pris på. Hadde slippa det diskret ned i sekken, om mulig for at det ikke ble oppdaga før de kom hjem.. og holdt kjeft😏

Anonymkode: fd9dd...ac1

Ja, og tenk så bra det blir når andre elever eller foreldre får høre dette?! Som lærer og andre yrker hvor du oppnår relasjoner med pasienter, elever eller hva, skal du være profesjonell! 

Anonymkode: 0d50f...341

Skrevet

Nkan ikke du og klassen gå sammen om en gave til disse da?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei, sånn kan du ikke gjøre. 

Det finnes måter å hjelpe noen ekstra, men ikke slik og definitivt ikke ved å gi direkte til barna uten dialog med foreldrene. 

Anonymkode: 7f4ac...2ca

AnonymBruker
Skrevet

Det kan du absolutt gjøre. Jeg har også gjort lignende ting støtt og stadig. En elev fikk aldri innesko av foreldrene pga økonomi. Han fikk et arvet par av meg. En annen elev fikk en sprayflaske. Vi hadde sådd tomater i klasserommet. Når elevene fikk med seg planten sin hjem var han  fortvilet fordi han ikke hadde råd til å kjøpe en lignende sprayflaske. Han hadde sjekket pris på butikken. Ikke kunne han vanne den i vasken heller fordi han ville gjøre alt likt som vi hadde gjort i klasserommet.. jeg har mange sånne historier. 

Anonymkode: d9e65...507

• Liker 1
  • Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet

Kjære gud, er det rart det er kaos i den norske skolen, når det er disse folka som sender ungene dit?
Jeg leser bare "meg, meg, meg, mine, mine, mine", troll, og bedrevitere som ikke aner hva de snakker om. "Dialog med foreldrene"?? For en liten oppmerksomhet fra en vikar som har sett tre barn som trenger litt ekstra oppmerksomhet?
Alle skoler trenger slike lærere som dette, slike som gir det lille ekstra for barn som ikke engang er deres. En annen gang er det DITT barn som trenger den lille ekstra oppmerksomheten. Dere får bare håpe at de har en lærer som ser dem, og ikke en regelrytter som ikke kan se forbi retningslinjer og dialog med foreldre.
Og folkens, når vi snakker om ukrainske barn, spesielt de som nettopp har kommet, så er det snakk om barn som har levd i bomberegn, sett folk dø rett foran seg, kanskje opplevd vold og seksuelle overgrep, har mistet familiemedlemmer, har mistet alt de eier, og nå sitter de i et fremmed land hvor ingen andre barn i klassen forstår hva de sier. Gud forby at de skal få noe lite som ikke lille Ola og Kari får...

• Hjerte 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette er null problem i min mening! På min skole gjør vi slikt hele tiden. Jeg har gitt en liten eske skrujern til en elev som etter 7 år som gangvandrer, endelig fant en interesse som fikk ham inn i klasserommet.

Jeg og en annen lærer laget julekurver til de ukrainske elevene våre den første julen de feiret i Norge. Ingen andre fikk, og her lærer vi bort empati, så de tok de fint.

En annen elev mistet faren sin, så i en periode gjemte jeg små lapper og godteri i tingene hans for å vise at noen så ham og tenkte på ham.

Norske barn får som regel mye, og mange av de har i min mening en del å lære om takknemlighet og empati. Jeg hadde lett sluppet en liten pakke ned i tre sekker til barn som akkurat var kommet hit fra et levende helvete!

De er heldige som har deg!

Hvis du er opptatt av å lære barna empati og omsorg for andre er det jo bedre å inkludere de i å gjøre noe hyggelig for en medelev, heller enn at noen få skal få gaver av lærer. 

Anonymkode: 2f50c...428

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har gjort dette selv, til et barn som hadde en svært utfordrende hjemmesituasjon hvor bv vurderte omsorgsovertakelse, men barnet ble boende hjemme til tross for at yngre søsken ble tatt ut av hjemmet. Eleven (7 trinn) hadde sko som var tre nummer for store, aldri med seg matpakke, stinket røyk av klærne osv. Jeg gav dette barnet småting som litt godteri på fredagene, pent brukte klær fra mitt eget barn osv. Ingen reagerte på det. 

Anonymkode: 0c201...c14

• Hjerte 4
AnonymBruker
Skrevet

Noen ganger må man tøye ting litt. Så jeg hadde gjort det, ev. kjørt hjem til dem med det etter skoletid hvis du vet hvor de bor.

Anonymkode: 3404d...c49

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...