Gå til innhold

Lang mellomlanding i London

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei:)

Jeg har en lang mellomlanding i London på fredag, og har en del timer å slå i hjel så tenkte å dra inn til sentrum. Noen som har tips til hva man kan finne på alene i London på dagtid?

Anonymkode: 4e8ce...9b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Definer lang mellomlanding? Vel så viktig: hvilken flyplass, for det har ganske mye å si.

Digresjon:For en del år siden så tok vi titt og ofte dagstur til London på lørdager pga rasende billige flybilletter. 07.05-flyet om morgenen, fremme i sentrum av London før butikkene åpnet, shoppe litt, vase litt rundt i byen, gå på Notting Hill-markedet, spise sen lunsj eller tidlig middag på pub før vi satte kursen tilbake mot Stansted sånn i 17-tiden. Nå hører det med til historien at vi har vært veldig mange ganger i byen, så det var egentlig aldri noe bestemt vi absolutt skulle gjøre der.

Poenget er: Det er fullt mulig å få noe ut av en lang mellomlanding, men Heathrow kan være risky pga køer i immigration og sikkerhetskontroll.

Anonymkode: bce8a...1bf

• Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Flyplass, og varighet mellomlanding? 

Har du ETA for innreise? Litt knapt med tid å søke nå. 

Anonymkode: 91381...505

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har ETA ja. Lander på Luton litt før 8 om morgen, og flyr videre fra Gatwick i 9-tiden på kvelden.

ts

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har ETA ja. Lander på Luton litt før 8 om morgen, og flyr videre fra Gatwick i 9-tiden på kvelden.

ts

Da kommer det jo helt an på dine interesser, og hva du har sett før. For meg ville været også vært avgjørende. 

Er veldig glad i byen. Har mine faste butikker. Liker å rusle forbi en del av de sentrale stedene. Noen museum jeg liker å titte innom. Om det er spesialutstillinger liker jeg å få med meg det. Parkene kan være nydelige med blomstring på denne tiden, men har ikke fulgt med på hvor fint været har vært. Stemningen langs embankment. Borough market en fredags ettermiddag. Rusle i nabolagene i notting hill. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

ts

Da har du kanskje baggasje du må plassere et sted? Det er jo et stykke ut til Gatwick, så jeg ville kanskje holdt meg rundt i områdene ved Victoria station

Anonymkode: 35765...b7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Personlig hadde jeg tatt en matiné forestilling på teater/musikal hvis det går noe bra akkurat den dagen. Eller kino, men det har vi jo hjemme også. Personlig synes jeg museum er kjedelig. 

Anonymkode: bed2a...9e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Da har du kanskje baggasje du må plassere et sted? Det er jo et stykke ut til Gatwick, så jeg ville kanskje holdt meg rundt i områdene ved Victoria station

Anonymkode: 35765...b7f

Bagasjeoppbevaringen på Victoria er super. Og gatwick express er effektiv. Har også sjeldent problemer med køer i sikkerheten på gatwick. Uten at jeg har flydd fredag kveld noen gang (hvem forlater London når det først er helg, liksom 😂)

Men trenger da ikke holde seg i nærheten. Hele byen er kun en kort tur med tuben unna. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Personlig hadde jeg tatt en matiné forestilling på teater/musikal hvis det går noe bra akkurat den dagen. Eller kino, men det har vi jo hjemme også. Personlig synes jeg museum er kjedelig. 

Alle typer museum? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Alle typer museum? 

Absolutt alle. Selv de "interaktive". Not my cup of tea. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med så lang mellomlanding, hadde jeg dratt inn til byen (for du må jo bytte flyplass uansett) og dett en ettermiddagsforestillling av et teaterstykke eller en musikal. I Soho er det fint å shoppe og det er nært teatre/ konserthaller. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Gaia skrev (1 time siden):

Med så lang mellomlanding, hadde jeg dratt inn til byen (for du må jo bytte flyplass uansett) og dett en ettermiddagsforestillling av et teaterstykke eller en musikal. I Soho er det fint å shoppe og det er nært teatre/ konserthaller. 

Det ville jeg også gjort. Ville i hvert fall ikke hengt rundt Victoria station i flere timer. Jeg ville også unngått Gatwick express, og tatt vanlig tog. Mye billigere, like bra og da har man valget mellom flere stasjoner å reise fra enn Victoria.

Anonymkode: f66bc...c34

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Absolutt alle. Selv de "interaktive". Not my cup of tea. 

Artig. For marerittet for meg er å sitte passiv gjennom en hel kinofilm 😂

London har et hav av ting å se. En av mine favoritter var da de hadde spesialutstilling av prinsesse Dianas kjoler. For en som var vokst opp med å se i mammas SeogHør på 90-tallet var det en drøm å se disse kjolene live. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Det ville jeg også gjort. Ville i hvert fall ikke hengt rundt Victoria station i flere timer. Jeg ville også unngått Gatwick express, og tatt vanlig tog. Mye billigere, like bra og da har man valget mellom flere stasjoner å reise fra enn Victoria.

Jeg tok vanlig tog da jeg bodde i byen. Men er tilbake på Gatwick express nå som jeg igjen er "turist". 

Sideinngangen der du blir tatt rett ned på plattformen, bedre seter, at den blir prioritert med forsinkelser, med mer. Umulig å ta feil i farten. Og koster uansett ikke noe særlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg tok vanlig tog da jeg bodde i byen. Men er tilbake på Gatwick express nå som jeg igjen er "turist". 

Sideinngangen der du blir tatt rett ned på plattformen, bedre seter, at den blir prioritert med forsinkelser, med mer. Umulig å ta feil i farten. Og koster uansett ikke noe særlig. 

Ganske stor prisforskjell spesielt utenom rushen. At den blir prioritert ved forsinkelser har jeg ikke merket noe til, tvert imot blir den ofte helt innstilt på dager med diverse problemer. Men det med å ta feil kan være et poeng, i hvert fall på Victoria. Siden det finnes tog der til Gatwick som kjører en lang omvei. Jeg foretrekker å reise fra Farringdon eller Blackfriars nå, veldig oversiktlig med få plattformer. Men London Bridge går også bra selv om det er en stor stasjon, bare å se etter "next fastest train to Gatwick". 

Hvilken stasjon jeg ville valgt kommer veldig an på hva jeg hadde endt opp med å gjøre i London. Victoria er ikke stasjonen med flest attraksjoner rundt. En ide for TS kunne være å besøke Borough market, da har man stasjonen rett ved siden av. Kan også dra opp i the Shard. Men Sky garden på andre siden av elven er gratis (må bestilles). 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Om du kommer til Luton og skal reise fra Gatwick er det helt unødvendig å dra til Victoria. Sånn rent bortsett fra at det er langt fra mitt favorittområde i byen, er det i dette tilfellet mye mer praktisk å satse på St Pancras stasjon - da kan du ta Thameslink-tog både fra Luton og til Gatwick (kan lønne seg å forhåndsbestille fra Luton, om du er heldig blir det ganske mye billigere).

I ditt tilfelle ville jeg tatt toget til St Pancras, levert bagasjen på oppbevaring der og brukt dagen i området rundt St Pancras/King's Cross. F.eks. tatt en tur på British Library (den faste utstillingen er flott i seg selv, og de har ofte interessante spesialutstillinger), og deretter rusla rundt i Coal Drops Yard som ligger bak St Pancras/King's Cross. Masse fine butikker/kaféer/restauranter (Granary Square Brasserie anbefales for en litt luksuriøs lunsj), og enkelte dager har de marked der. Word on the Water er en bokhandel i en kanalbåt som er litt artig å se, og er du interessert i Harry Potter har du jo Platform 9 3/4 og tilhørende butikk inne på selve King's Cross.

Når du er klar til å dra til Gatwick er det bare å plukke opp bagasjen og ta toget fra St Pancras til Gatwick. :) 

Anonymkode: 5a1dd...dfd

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Definer lang mellomlanding? Vel så viktig: hvilken flyplass, for det har ganske mye å si.

Digresjon:For en del år siden så tok vi titt og ofte dagstur til London på lørdager pga rasende billige flybilletter. 07.05-flyet om morgenen, fremme i sentrum av London før butikkene åpnet, shoppe litt, vase litt rundt i byen, gå på Notting Hill-markedet, spise sen lunsj eller tidlig middag på pub før vi satte kursen tilbake mot Stansted sånn i 17-tiden. Nå hører det med til historien at vi har vært veldig mange ganger i byen, så det var egentlig aldri noe bestemt vi absolutt skulle gjøre der.

Poenget er: Det er fullt mulig å få noe ut av en lang mellomlanding, men Heathrow kan være risky pga køer i immigration og sikkerhetskontroll.

Anonymkode: bce8a...1bf

Jeg tenkte også det er litt risky å dra fra flyplass. Fordi London er stort - alt tar tid pga.mye folk og køer. Ikke sikkert oppholdet blir så avslappet. Heller mye stress. 

Men har man god nok tid. Ville jeg ha sett på mulighetene langs t-bane linja eller tog linja. 

Anonymkode: 817e0...7cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg tenkte også det er litt risky å dra fra flyplass. Fordi London er stort - alt tar tid pga.mye folk og køer. Ikke sikkert oppholdet blir så avslappet. Heller mye stress. 

TS har 13 timer og skal fra Luton til Gatwick, i hvert fall galskap å bli i Luton eller dra rett til Gatwick da. To timer er mer enn nok på Gatwick. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

TS har 13 timer og skal fra Luton til Gatwick, i hvert fall galskap å bli i Luton eller dra rett til Gatwick da. To timer er mer enn nok på Gatwick. 

Det er sant. Jeg leste ikke dette. Hvordan blir det med bagasjen da, i London har man jo ikke akkurat oppbevaringsbokser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er sant. Jeg leste ikke dette. Hvordan blir det med bagasjen da, i London har man jo ikke akkurat oppbevaringsbokser. 

Det er flust med steder å oppbevare, togstasjoner, eller private firmaer som ofte tilbyr oppbevaring billigere. Men det kan være litt lugubre steder, bakrom i små butikker osv. Bare å søke litt rundt og evt se etter kundeanmeldelser. Noen hoteller tilbyr også mot betaling for ikke-gjester.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...