Gå til innhold

Jeg vil flytte ut i telt i en periode

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Heisann!

Jeg er 28 år og bor alene, og har en liten drøm om å flytte ut i telt hele juli og hele januar. Ser frem til å bare leve i ett med naturen en periode og kanskje få litt ro i sjela. Men hvordan er egentlig reglene når det kommer til telting? Har man lov til å bare gå på et fjell/en skog/sjøkanten og bare sette opp et telt der en periode? Orker ikke å telte på en campingplass liksom😅

Anonymkode: cfa0c...85f

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg trodde var maks 3 dager på samme plass eller noe sånt, men jeg er ikke noe friluftsmenneske og har ikke bekreftet om dette stemmer. Men er noe slikt jeg har hørt mener jeg?

Anonymkode: 3310d...8da

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvor har du tenkt å bæsje da?

Anonymkode: 8e159...636

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går helt fint for meg – jeg kan gjerne være ute i naturen i flere uker i strekk, litt sånn som man ser hos Monsen. Men som nevnt tidligere, er det viktig å flytte litt på seg slik at man ikke sliter ned marka under teltet. Jeg overnatter gjerne i koier eller gapahuker og tar dagene som de kommer.

Det er en fantastisk frihetsfølelse. Men man må sørge for å etterlate naturen like vakker som da man kom. Ikke forsøple, og bare bruke dødt trevirke til bål og lignende. Det handler om å leve i samspill med naturen – og det er virkelig herlig!

Endret av Morpheus
Skriveleif
  • Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Morpheus skrev (13 minutter siden):

Det går helt fint for meg – jeg kan gjerne være ute i naturen i flere uker i strekk, litt sånn som man ser hos Monsen. Men som nevnt tidligere, er det viktig å flytte litt på seg slik at man ikke sliter ned marka under teltet. Jeg overnatter gjerne i koier eller gapahuker og tar dagene som de kommer.

Det er en fantastisk frihetsfølelse. Men man må sørge for å etterlate naturen like vakker som da man kom. Ikke forsøple, og bare bruke dødt trevirke til bål og lignende. Det handler om å leve i samspill med naturen – og det er virkelig herlig!

Så kult, høres gøy ut! Har vurdert å investere i et slikt telt som det her: https://www.tek.no/test/i/v5BeR5/tentsile-stingray-og-tentsile-connect. Tror du at det da går greit om jeg blir på samme sted i en uke for eksempel? Kan jeg også spørre deg om bare tar slike turer når du har fri, eller om du også jobber samtidig som du bor i gapahuk/koie? Stoler du på at ingen kommer å stjeler/ødelegger noe mens du er borte?

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Så kult, høres gøy ut! Har vurdert å investere i et slikt telt som det her: https://www.tek.no/test/i/v5BeR5/tentsile-stingray-og-tentsile-connect. Tror du at det da går greit om jeg blir på samme sted i en uke for eksempel? Kan jeg også spørre deg om bare tar slike turer når du har fri, eller om du også jobber samtidig som du bor i gapahuk/koie? Stoler du på at ingen kommer å stjeler/ødelegger noe mens du er borte?

ts

Det er uansett ikke lov å være på samme sted. Er ikke bare på grunn av teltbunnen. Det teltet der er ikke noe bedre, det sliter veldig på trærne. 

Anonymkode: 8f378...ecb

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Hvor har du tenkt å bæsje da?

Der bjørnen bæsjer, kanskje. 

Anonymkode: 37ec7...191

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det går an å være mer enn tre dager på et sted hvis du avtaler med grunneier.

Anonymkode: 1a989...394

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der tror jeg ikke at du gidder å drasse rundt på. Kjøp et vanlig telt. Et helsport f.eks som veier under 2-3kg. Du må pakke lett. Ikke overdrive noe som helst. Ofte holder det med en tarp. Bruk heller litt penger på et godt liggeunderlag

Jeg tar ut ferie. Gjerne i forbindelse med jakt på høsten. 2-3uker. Noen ganger alene, andre ganger med en jaktkompis. Enten på storviltjakt i fjellet/vidda eller småviltjakt i terreng med skog. Har jeg ikke fått jakt det året, kan jeg gjerne ta et par uker på fisketur eller bare være ute et par uker og leve friluftslivet. Går gjerne tur litt på dagen, og hører på lydbok ved bålet om kvelden.

Nei. Det er ingen ting i teltet mitt å stjele. Hvis folk har gått så langt inn på vidda, har de ikke gjort det for å naske en primus. Folk som stjeler ting går ikke der. Det er slike folk jeg gjerne vil komme unna litt. Folk du møter i fjellet, er verdens beste folk, som har det godt med seg selv. Det kan høres ensomt ut, men du møter mer folk enn du tror. En dag langt pokkerivoll, så kan jeg gjerne prate med 5 forskjellige. Noen jeg møter, en som har sett meg og kommer for en liten prat og bålkaffe før han går videre, eller en som jeg kjedeprter med på jaktradioen mens jeg sitter på post. Aner ikke hvor han sitter på post. Det kan være en mil unna.

Ting er faktisk slik monsen fremstiller det. Helt fantastisk. Gjort det siden jeg var liten guttunge. Aldri smaker en Grandiosa og en dusj bedre etter en slik tur. Noe man ikke helt greier å sette pris på ellers i det luksuslivet vi lever.

• Liker 3
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker du Tarp, så trenger du ikke flytte hver tredje dag. Bare telt med bunn

Du ser når vegetasjonen under begynner å bli hvit. Da må du jo bare flytte teltet 1m, slik at vegetasjonen ikke tar skade av det. Men jeg hadde kjedet meg i hjel om jeg skulle bo på samme sted. Jeg pakker gjerne sammen når jeg er lei stedet og vandrer videre til et nytt sted. Noen ganger vil jeg bo ved et vann jeg kan bade i. Andre ganger fungerer det med en utsikt. Noen dager går jeg til en DNT hytte med luksus, eller finner en koie. Legger ikke en plan. Men jeg sjekker gjerne ut terrenget på forhånd på f.eks www.ut.no , og ser hvilke muligheter som finnes. Eller jeg er et sted der jeg er kjent, og vet hvor stier går og hva som er der. En tur ned i sivilisasjonen en gang eller 2 er også kjærkomment for litt bamsemums og noe annet enn turmat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Heisann!

Jeg er 28 år og bor alene, og har en liten drøm om å flytte ut i telt hele juli og hele januar. Ser frem til å bare leve i ett med naturen en periode og kanskje få litt ro i sjela. Men hvordan er egentlig reglene når det kommer til telting? Har man lov til å bare gå på et fjell/en skog/sjøkanten og bare sette opp et telt der en periode? Orker ikke å telte på en campingplass liksom😅

Skaff deg Psykolog med sovepose og les den, før du gjør noe mer. Husker ikke hva forfatteren heter. 

Anonymkode: f7621...cba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Morpheus skrev (5 timer siden):

r du Tarp, så trenger du ikke flytte hver tredje dag. Bare telt med bunn

Det er feil, det gjelder alt opphold, her er fra loven, paragraf 9:

Telting eller annet opphold er ikke tillatt i mer enn 2 døgn om gangen uten eierens eller brukerens samtykke. Samtykke til lengre opphold trengs likevel ikke på høgfjellet eller på område fjernt fra bebyggelse, medmindre det må regnes med at oppholdet kan medføre nevneverdig skade eller ulempe.

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1957-06-28-16/KAPITTEL_2#KAPITTEL_2

(Høyfjell er så høyt at det ikke finnes sammenhengende vegetasjon). 

Anonymkode: 68657...df7

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Tips: Du kan også spørre på fjellforum.no. Mange friluftsmennesker der som har mye erfaring.

Anonymkode: 38dea...a5c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Det er feil, det gjelder alt opphold, her er fra loven, paragraf 9:

Telting eller annet opphold er ikke tillatt i mer enn 2 døgn om gangen uten eierens eller brukerens samtykke. Samtykke til lengre opphold trengs likevel ikke på høgfjellet eller på område fjernt fra bebyggelse, medmindre det må regnes med at oppholdet kan medføre nevneverdig skade eller ulempe.

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1957-06-28-16/KAPITTEL_2#KAPITTEL_2

(Høyfjell er så høyt at det ikke finnes sammenhengende vegetasjon). 

Anonymkode: 68657...df7

Her slo ekspertpanelet inn. Jeg har aldri møtt noen som har brydd seg. Tror du disse lovene blir prioritert hvis man ikke gjør noe skade? Jeg skulle sett den politimannen som hadde funnet veien helt frem til en slik teltplass for å si at man skal flytte seg et par meter. Da har man i utgangspunktet campet på feil plass alt for nære sivilisasjonen. Der vil man jo ikke være. Hva er vitsen da?

Grunnen til at jeg flytter på meg, er ikke fordi at jeg skal følge loven, men fordi at jeg ikke skal ødelegge naturen. Har det ligget et liggeunderlag eller telt med bunn, så ser man jo etter et par dager at vegetasjonen begynner å bli gul. Da må det få luft, så da flytter man litt på teltet eller vandrer videre. Når jeg forlater en plass er det ingen som har sett at jeg har vært der, til glede for andre turfolk som kommer etter meg. Finner jeg søppel i fjellet, tar jeg det med meg. Er det brennbart går det på bålet om kvelden. Ikke fordi at det er noen lover, men fordi man sager ikke over greina man sitter på. Heldigvis tenker så godt som alle slik også, for folk som forsøpler eller ødelegger naturen, er heldigvis folk som ikke ferdes der. Vil ikke si at det er noe problem. Gå ut å se og oppleve selv :)

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Der bjørnen bæsjer, kanskje. 

Anonymkode: 37ec7...191

Men om man camper på samme plass i f.eks. halvannen uke..da blir det mye bæsjesteder rundt teltet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Men om man camper på samme plass i f.eks. halvannen uke..da blir det mye bæsjesteder rundt teltet. 

Snakk om å gjøre seg vanskelig. Man graver et hull et par minutter unna.

Anonymkode: 264e7...a3c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

ærlig talt et svar fra en som ikke aner noe om friluftsliv :P

Anonymkode: 54277...86d

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Snakk om å gjøre seg vanskelig. Man graver et hull et par minutter unna.

Anonymkode: 264e7...a3c

Hva med alt toalettpapiret. Kan jo ofte bli mange tørk med uggen mage. På en uke blir det mye papir. Kan jo ikke grave ned papiret og da det er forsøpling. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har du teltet mye før? Det er jo bare å få tak i telt og slikt og dra ut en helg, så utvider du til en uke osv. Du kan ligge i to døgn på samme sted i utmark (veldig viktig at det er utmark, ikke innmark). Gå litt bort fra stien før du slår leir.

Avtal med grunneier om du vil være der lenger, f.eks. en uke.

Jeg synes helt ærlig det er litt styr at det bare er to netter. Men det er nok også fordi vi telter med tre små barn, og da blir det veldig mye utstyr, klær og slikt som skal pakkes opp og ned. Skaff deg et godt og greit 3-mannstelt som er enkelt og raskt å slå opp. Xxl pleier å ha Helsport Nordmarka(?) Til en god pris. Da får du mye telt for pengene. 

Husk å tørke alt utstyret (telt, sovepose, liggeunderlag) når du kommer hjem før du pakker det ned. Da blir ikke utstyret ødelagt. For min del er godt liggeunderlag alfa og omega for å sove godt og ha en fin turopplevelse. Både for å isolere mot kulde fra bakken og for å slippe å bli plaget av kongler, røtter, småstein o.l. 

Anonymkode: 87d8c...fa7

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...