Gå til innhold

Lite i barnebidrag og økte utgifter

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Lurer på hvordan andre løser dette. Samboer og jeg har felles økonomi og har hatt det i alle år. Han har en datter på 15 som bor hos oss fulltid, med unntak av annenhver helg hos mor. Samboer og eks tjener omtrent det samme så hun betaler bare 900kr i bidrag. Vi har alltid betalt alt for barnet, men merker nå at det begynner å bli dyrt å være "alene" om utgiftene til en tenåring med idrett, bursdager, klær som skal være av riktig stil osv. Mor kjøper ingenting til tenåringen fordi det er vi som i følge henne skal forsørge henne fordi vi har hovedomsorg. Hun har kjøpt en hettegenser og en rettetang de siste to årene, men det får ikke tenåringen lov til å ta med til oss siden det tilhører mor sitt hus. Vi kjøpte en julekjole i fjor og den fikk tenåringen selvfølgelig også ta med til mor for å bruke der også. Skal sies at vi får barnetrygden på 1750kr også. Hvordan gjør dere andre det som har 70/30? Er det normalt at de som har 70% betaler alt? Vil gjerne høre innspill da jeg egentlig ikke vet hva som er normalt. 

Anonymkode: 24fca...1d5

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Be NAV fastsette det.

Anonymkode: af7ef...508

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Vi har også barn som er delt 70/30, de bor 70% hos mor. Mor får dermed barnebidrag (et betydelig høyere beløp enn dere får riktignok, over 10 000 i mnd, tre barn). Hun får også barnetrygd og skattefradrag for alt med barna. 

Mor betaler alt av klær og utstyr til barna. Vi betaler om vi skal ha med barna på spesielle ting som ikke kommer innunder daglig omsorg, feks slalåmutstyr og lignende. Vi kjøper også klær og sko til barna i bursdag/julegave, da spesielle eller dyre ting som de ønsker seg. De får lov å ta med til det andre hjemmet, bortsett fra skiene som de har oss fordi mor har sagt at hun ikke vil styre med å sende ski frem og tilbake. 

Anonymkode: b7804...70a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Be NAV fastsette det.

Anonymkode: af7ef...508

Det er fastsatt av nav så summen er riktig, det er ikke det jeg lurer på :) Ts

AnonymBruker
Skrevet

Den enkle løsningen: Be NAV regne det ut og kreve det inn.

Anonymkode: 32218...6e4

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Lurer på hvordan andre løser dette. Samboer og jeg har felles økonomi og har hatt det i alle år. Han har en datter på 15 som bor hos oss fulltid, med unntak av annenhver helg hos mor. Samboer og eks tjener omtrent det samme så hun betaler bare 900kr i bidrag. Vi har alltid betalt alt for barnet, men merker nå at det begynner å bli dyrt å være "alene" om utgiftene til en tenåring med idrett, bursdager, klær som skal være av riktig stil osv. Mor kjøper ingenting til tenåringen fordi det er vi som i følge henne skal forsørge henne fordi vi har hovedomsorg. Hun har kjøpt en hettegenser og en rettetang de siste to årene, men det får ikke tenåringen lov til å ta med til oss siden det tilhører mor sitt hus. Vi kjøpte en julekjole i fjor og den fikk tenåringen selvfølgelig også ta med til mor for å bruke der også. Skal sies at vi får barnetrygden på 1750kr også. Hvordan gjør dere andre det som har 70/30? Er det normalt at de som har 70% betaler alt? Vil gjerne høre innspill da jeg egentlig ikke vet hva som er normalt. 

Hvis dette plager deg, ville jeg begynt i riktig ende, nemlig at din samboer betaler mer, siden det er hans barn. 

Anonymkode: 4b91d...fa8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvis dette plager deg, ville jeg begynt i riktig ende, nemlig at din samboer betaler mer, siden det er hans barn. 

Altså mer enn deg, fordel utgiftene 60/40 i stedet for 50/50.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Den enkle løsningen: Be NAV regne det ut og kreve det inn.

Anonymkode: 32218...6e4

Summen er riktig, det er ikke det jeg spør om. Ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Bidraget skal gå til alt, det er ikke meningen det skal betales noe utenom av den som ikke har daglig omsorg. 900,- i bidrag må da være feil, tjener mor veldig lite? Hadde villet sjekket dette ordentlig på NAV. Men altså, det er litt rart at mor ikke kjøper noe til sin datter utenom bidraget, det må jeg si, altså. Sjekk med nav for denne summen er latterlig lav.

Anonymkode: 58c95...000

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det høres riktig ut. 

jeg er mor og har barnet 70%. 
jeg betaler for alt til barnet, men får og stemor kjøper ting til barnet som barnet har der og ikke tar med hjem til meg. 

jeg synes det er flott fordi det i utgangspunktet er jeg som Skulle sendt med barnet klær. Når far og stemor kjøper inn egne klær, sminke og slikt som barnet har der, så slipper barnet følelsen av å bo i en bag, og barnet føler seg like hjemme der. 

fordi jeg har hovedomsorgen og får betaler barnebidrag er det jeg som betaler for alt annet  som treningskontigenter, mobil osv. slike ting er bakt inn i bidraget som nav har regnet ut. 

Anonymkode: a8686...048

AnonymBruker
Skrevet

Her bor bonusbarnet mitt hos oss på fulltid, og er hos mor annenhver helg. Mor betaler ikke barnebidrag, og vi står for alle utgifter. Vi gjør det sånn fordi mor er vanskelig å samarbeide med, og for at barnet ikke skal lide av det dårlige samarbeidet har vi bestemt at vi heller bare biter i det sure eplet og tar alt økonomisk ansvar for barnet.

Anonymkode: 966fd...bad

AnonymBruker
Skrevet

Å ha barn er dyrt. Å ha tenåringer er dyrere. Jeg har hatt barna 80-100% alltid, og størsteparten av min lønn har gått til å forsørge dem. Sånn er det bare. Om min (eventuelle) partner hadde sagt noe på det og søkt etter en løsning på hvordan vi kunne fått eksen til å bidra mer hadde jeg blitt skikkelig sur. For barna er mitt ansvar og jeg får det jeg skal via nav. Det er engang sånn at det kun er bidrapspliktige sin bidragsevne som regnes ut, den andre parten får jobbe med det den har. Og hvis det man har ikke er nok til å betale for et luksusforbruk for tenåringen, så må man si det til tenåringen og kutte utgifter på både sminke, klær og fritidsaktiviteter - ikke forvente at de andre forelderen skal trå til fordi man tillater barnet en dyrere livsstil enn man har råd til. 

Det sagt, så høres beløpet fra Nav lite ut. Legg inn tallene på bidragskalkulatoren og sjekk selv. Vil tro bidraget minst vil doble seg.

Anonymkode: ab197...f37

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har barna 70%, far 30%. Jeg kjøper og betaler ALT. Far nekter å kjøpe noenting som helst, siden han betaler barnebidrag. Selv ikke de dyreste tingene som sykler, ski osv, nekter han å være med å betale på. 
Men jeg synes 900kr høres veldig lite ut… 

Anonymkode: 96e08...7e7

Skrevet

Det er nok svært ulikt hvordan folk løser dette. Noen samværsforeldre kjøper mye til barna og andre ikke.

Er du sikker på at mor ikke skal betale mer enn 900? Det er ikke så mye. Likevel dere har jo da rundt 2500- som dere kan bruke på mat, klær, telefon, trening osv. 

jeg tenker at om tenåringen er dyr i drift så bør vedkommende få seg en jobb så hun selv kan spare til dyrere klær og fine ting hun ønsker seg.

AnonymBruker
Skrevet

Ts her. Bidraget er regnet ut av NAV og det stemmer at mor skal betale 900kr. Samboer og mor tjener omtrent det samme. 

AnonymBruker
Skrevet

Koster barnet mer enn 3500kr/ mnd, da bør det ordne seg en liten jobb 

Anonymkode: 09dc9...5ab

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvordan gjør dere andre det som har 70/30? Er det normalt at de som har 70% betaler alt? Vil gjerne høre innspill da jeg egentlig ikke vet hva som er normalt. 

Om det er nav som har fastsatt bidraget og det er justert deretter, så ja. Da skal far dekke resten av kostnaden. Bidraget dekker den andres del av kostnaden. 

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Dette. Du ts, som stemor har null ansvar økonomisk. Dette er fars ansvar. 

Anonymkode: 1e956...753

AnonymBruker
Skrevet

Hvis barnet kun er hos mor annenhver helg, dvs 2 av 14 netter, har dere jo ikke 70/30-fordeling. Det kan umulig være riktig med kun 900,- i bidrag når den andre har barnet så lite og foreldrene liksom tjener like mye. Far har riktignok fordel av å dele boutgifter med deg, men dette høres ikke riktig ut. Be Nav regne ut på nytt. Evt ta hvertfall en sjekk med bidragskalkulatoren.

Som andre her påpeker er barnet fars økonomiske "byrde", så du trenger strengt ikke bruke ei krone på barnet. 

Anonymkode: cdd23...c29

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Hvis barnet kun er hos mor annenhver helg, dvs 2 av 14 netter, har dere jo ikke 70/30-fordeling. Det kan umulig være riktig med kun 900,- i bidrag når den andre har barnet så lite og foreldrene liksom tjener like mye. Far har riktignok fordel av å dele boutgifter med deg, men dette høres ikke riktig ut. Be Nav regne ut på nytt. Evt ta hvertfall en sjekk med bidragskalkulatoren.

Som andre her påpeker er barnet fars økonomiske "byrde", så du trenger strengt ikke bruke ei krone på barnet. 

Anonymkode: cdd23...c29

Nå har jeg vel skrevet 4 ganger over her at bidraget stemmer 😅 Det er fastsatt av Nav og stemmer også med beløpet vi får i bidragskalkulatoren. Mor har 14 dager i sommerferien som gjør at hun havner i en samværsklasse høyere enn den hun hadde hatt med bare annenhver helg gjennom hele året.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nå har jeg vel skrevet 4 ganger over her at bidraget stemmer 😅 Det er fastsatt av Nav og stemmer også med beløpet vi får i bidragskalkulatoren. Mor har 14 dager i sommerferien som gjør at hun havner i en samværsklasse høyere enn den hun hadde hatt med bare annenhver helg gjennom hele året.

Men hva mener du at vi skal gi råd om da? Hvis det er det dere har å bruke på barnet så er et det dere har. Kan du eller far få bedre betalte jobber? Kan ungdommens selv jobbe og tjene egne penger?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...