AnonymBruker Skrevet 8. april #21 Skrevet 8. april AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Nei, det må hun ikke..... Feriepengene er opptjent fra fjorårets lønn, og har ingenting med hvor mye ferie en tar ut året etter i ny jobb! Anonymkode: 7aa27...d81 Jo, det er ju akkurat det feriepenger er til for å dekke ferieuker året etter opptjening. Anonymkode: 9928d...633
Fru Uperfekt Skrevet 8. april #22 Skrevet 8. april AnonymBruker skrev (1 time siden): Nei, det må hun ikke..... Feriepengene er opptjent fra fjorårets lønn, og har ingenting med hvor mye ferie en tar ut året etter i ny jobb! Anonymkode: 7aa27...d81 Arbeidsgiver har faktisk ansvar for at de ansatte tar ut nok ferie, men en kan søke om å få overføre ferie til neste år 2
AnonymBruker Skrevet 8. april #23 Skrevet 8. april AnonymBruker skrev (59 minutter siden): Jo, man er pliktig til å ta ut ferie hvis man hadde full opptjening i fjor. Arbeidsgiver er pliktig til å sørge for at man tar full ferie. Ferie Anonymkode: bc320...619 Men har arbeidsgiver kan kun kreve at hun tar 3 uker sammenhengeden mellom 1.juni og 30.september. Så hun kan legge ferien til sent september for å ha litt mer tid å legge av penger. Eller hun kan ta ut 3 uker vanlig ferie og spre de to siste ut over resten av året. Hvordan de legger opp dette vil selvfølgelig vare fra stilling til stilling. Anonymkode: 18f93...d91 1
AnonymBruker Skrevet 8. april #24 Skrevet 8. april AnonymBruker skrev (1 time siden): Siden du har brukt opp feriepengene som skulle gjelde for 5 uker i år, så står du i teorien uten lønn i 5 uker. Det eneste du kan gjøre, er å ta ut mindre ferie. Da blir du ikke trukket for 5 uker i juni. Alt etter hvilke regler arbeidsplassen har, ville jeg sjekket dette opp tidligst mulig. Vi har frist i mai for å melde inn de som ikke ønsker full ferietrekk. Anonymkode: 7aa27...d81 Så lenge man har opptjent feriepenger året før, er ikke dette lov. Det er uten betydning at TS har brukt opp pengene. TS har plikt til å avvikle lovbestemt ferie, og TS sin arbeidsgiver har plikt til å sørge for at TS avvikler lovbestemt ferie. Dette er ikke noe arbeidsgiver eller TS kan bestemme seg for ikke å gjøre. TS har brukt opp pengene, og må finne andre løsninger. Anonymkode: 8645d...4ec
AnonymBruker Skrevet 8. april #25 Skrevet 8. april AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Men har arbeidsgiver kan kun kreve at hun tar 3 uker sammenhengeden mellom 1.juni og 30.september. Så hun kan legge ferien til sent september for å ha litt mer tid å legge av penger. Eller hun kan ta ut 3 uker vanlig ferie og spre de to siste ut over resten av året. Hvordan de legger opp dette vil selvfølgelig vare fra stilling til stilling. Anonymkode: 18f93...d91 Vanligvis blir alle feriedagene trukket fra lønna i juni, så det hjelper ikke hvis TS legger ferien til september. Anonymkode: 8645d...4ec 1
AnonymBruker Skrevet 8. april #26 Skrevet 8. april AnonymBruker skrev (59 minutter siden): Arbeidsgiver er veldig grei hvis de ikke pålegger full ferie når vedkommende opptjent feriepenger for hele ferieåret. Anonymkode: 9928d...633 Nei, arbeidsgiver gjør noe ulovlig i så tilfelle. Arbeidsgiver er ikke «grei». Anonymkode: 8645d...4ec 1
AnonymBruker Skrevet 8. april #27 Skrevet 8. april AnonymBruker skrev (1 time siden): Jo, dette fremgår av ferieloven § 5. "Arbeidstaker plikter å avvikle feriefritiden hvert år". Men så er det et unntak: "Arbeidstaker kan motsette seg avvikling av feriefritid og eventuell tilleggsfritid i den utstrekning feriepengene ikke dekker lønnsbortfallet under feriefraværet." Det vil si at du bare kan ta ut mindre ferie hvis du ikke har tjent opp feriepenger som dekker det. I dette tilfellet har TS fått fulle feriepenger fra forrige arbeidsgiver og har dermed ikke rett til å reservere seg mot ferie. Men det går an å ta "en spansk en" og prøve likevel, for nåværende arbeidsgiver har jo ikke oversikt over hva hun har fått fra forrige arbeidsgiver. Anonymkode: aa5f8...d70 For det første vet jo arbeidsgiver at TS jobbet i hele fjor, regner med arbeidsgiver har sett CV og attester. Dermed ved arbeidsgiver at TS har opptjent feriepenger. For det andre har også arbeidstaker plikt til å avvikle ferie, så å lure arbeidsgiver er faktisk ulovlig. Anonymkode: 8645d...4ec 1
AnonymBruker Skrevet 8. april #28 Skrevet 8. april AnonymBruker skrev (11 timer siden): Feriepenger blir alltid beskattet. Anonymkode: 33a5f...2e5 Jo, hvis man får det som forskudd. Anonymkode: 24e1e...5f9
AnonymBruker Skrevet 8. april #29 Skrevet 8. april AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jo, dette fremgår av ferieloven § 5. "Arbeidstaker plikter å avvikle feriefritiden hvert år". Men så er det et unntak: "Arbeidstaker kan motsette seg avvikling av feriefritid og eventuell tilleggsfritid i den utstrekning feriepengene ikke dekker lønnsbortfallet under feriefraværet." Det vil si at du bare kan ta ut mindre ferie hvis du ikke har tjent opp feriepenger som dekker det. I dette tilfellet har TS fått fulle feriepenger fra forrige arbeidsgiver og har dermed ikke rett til å reservere seg mot ferie. Men det går an å ta "en spansk en" og prøve likevel, for nåværende arbeidsgiver har jo ikke oversikt over hva hun har fått fra forrige arbeidsgiver. Anonymkode: aa5f8...d70 De fleste seriøse arbeidsgivere vil i slike tilfeller kreve dokumentasjon på hva man har fått utbetalt i feriepenger om man skal gi unntak fra mindre ferietrekk. Så dokumentasjonsplikten vil ligge på arbeidstaker her. Ingen dokumentasjon = fullt trekk. Jeg prøvde å ta ut mindre ferie i ny jobb en gang etter jeg hadde vært arbeidsledig. Da krevde min arbeidsgiver dokumentasjon på dette. Dette var rett etter covid, og på det tidspunktet hadde det nettopp blitt vedtatt at NAV ville utbetale feriepenger fra dagpenger. Problemet var bare at på det tidspunktet de krevde dokumentasjon, visste ingen helt enda hva man fikk utbetalt da det ikke helt gikk klar frem hvilken sats man fikk og når de ble utbetalt og hvor mange uker man måtte ha vært på dagpenger, så det var i det hele tatt litt vrient å dokumentere. Det endte med at jeg bare lot de trekke 5 uker da det ble for mye styr med å finne frem til dokumentasjon. Anonymkode: 1443e...703 1
AnonymBruker Skrevet 8. april #30 Skrevet 8. april AnonymBruker skrev (5 timer siden): For det første vet jo arbeidsgiver at TS jobbet i hele fjor, regner med arbeidsgiver har sett CV og attester. Dermed ved arbeidsgiver at TS har opptjent feriepenger. For det andre har også arbeidstaker plikt til å avvikle ferie, så å lure arbeidsgiver er faktisk ulovlig. Anonymkode: 8645d...4ec Man kan jo ha vidt forskjellige lønn i ny jobb, så tror ikke de kan basere det alene på det som står på CVen ang. arbeidsforhold. Om man øker betraktelig i årslønn, vil jeg tro at man kanskje har rett på å ta ut noe færre feriedager da ferietrekket vil være betydelig høyere enn det feriepenger fra gammel arbeidsgiver vil dekke inn. Det er vel inntektsbortfall ved ferie som gjør til at man kan få unntak til å ta ut mindre ferie, ikke nødvendigvis hvor mye man jobbet året før. Om man har hatt en årslønn på 200 000 kr året før, så vil jeg tro at man ved feks. ny årslønn på 550 000 kr faktisk vil kunne ha rett på å ta ut noe mindre ferie. Men en CV vil uansett gi en god pekepinn at man har opptjente feriepenger, og da igjen blir det arbeidstaker som må dokumentere hva hen fekk utbetalt i feriepenger om man mener man har inntektsbortfall. Anonymkode: 1443e...703
AnonymBruker Skrevet 8. april #31 Skrevet 8. april Jeg hadde forsøkt å spart noe av lønnen fremover. Jobbe ekstra om det var mulig. Kanskje får du igjen på skatten. Du kan også redusere skattetrekket litt, men vær obs på at du kan få restskatt til neste år. Ellers hadde jeg tatt opp et lite lån. Anonymkode: 8297f...094 1
AnonymBruker Skrevet 8. april #32 Skrevet 8. april AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jo, hvis man får det som forskudd. Anonymkode: 24e1e...5f9 Fikk du med deg at det sto alltid? Anonymkode: 3106f...88e
AnonymBruker Skrevet 8. april #33 Skrevet 8. april AnonymBruker skrev (1 time siden): Man kan jo ha vidt forskjellige lønn i ny jobb, så tror ikke de kan basere det alene på det som står på CVen ang. arbeidsforhold. Om man øker betraktelig i årslønn, vil jeg tro at man kanskje har rett på å ta ut noe færre feriedager da ferietrekket vil være betydelig høyere enn det feriepenger fra gammel arbeidsgiver vil dekke inn. Det er vel inntektsbortfall ved ferie som gjør til at man kan få unntak til å ta ut mindre ferie, ikke nødvendigvis hvor mye man jobbet året før. Om man har hatt en årslønn på 200 000 kr året før, så vil jeg tro at man ved feks. ny årslønn på 550 000 kr faktisk vil kunne ha rett på å ta ut noe mindre ferie. Men en CV vil uansett gi en god pekepinn at man har opptjente feriepenger, og da igjen blir det arbeidstaker som må dokumentere hva hen fekk utbetalt i feriepenger om man mener man har inntektsbortfall. Anonymkode: 1443e...703 Men det er jo ikke gitt opplysninger om at dette er tilfellet her. Her er bare pengene brukt opp. Så med mindre TS har gått opp voldsomt mye i lønn, er det ikke relevant for TS. Forøvrig må man uansett avvikle ferie for den delen av ferien som man har opptjent feriepenger for, så null dager blir det uansett ikke. Men kanskje 22 dager i stedet for 24? Anonymkode: 8645d...4ec
AnonymBruker Skrevet 8. april #34 Skrevet 8. april Bare låne opp litt, til å renovere. Anonymkode: c2490...17b
AnonymBruker Skrevet 8. april #35 Skrevet 8. april AnonymBruker skrev (8 timer siden): Nei, det må hun ikke..... Feriepengene er opptjent fra fjorårets lønn, og har ingenting med hvor mye ferie en tar ut året etter i ny jobb! Anonymkode: 7aa27...d81 Du har fått en respons som sier at ditt innlegg er innsiktsfult. Flere har sagt det samme, men jeg må bare slenge meg på; du tar helt feil. HELT feil, da det motsatte av hva du skriver faktisk er lovfestet. https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1988-04-29-21 Godt utgangspunkt. Flere har vist til spesifikke paragrafer, og de har rett. At årets feriepenger (opptjent i fjor) ikke har relevans til dette års ferieuttak er FEIL. Anonymkode: 65931...dba 1 1
AnonymBruker Skrevet 8. april #36 Skrevet 8. april AnonymBruker skrev (1 time siden): Man kan jo ha vidt forskjellige lønn i ny jobb, så tror ikke de kan basere det alene på det som står på CVen ang. arbeidsforhold. Om man øker betraktelig i årslønn, vil jeg tro at man kanskje har rett på å ta ut noe færre feriedager da ferietrekket vil være betydelig høyere enn det feriepenger fra gammel arbeidsgiver vil dekke inn. Det er vel inntektsbortfall ved ferie som gjør til at man kan få unntak til å ta ut mindre ferie, ikke nødvendigvis hvor mye man jobbet året før. Om man har hatt en årslønn på 200 000 kr året før, så vil jeg tro at man ved feks. ny årslønn på 550 000 kr faktisk vil kunne ha rett på å ta ut noe mindre ferie. Men en CV vil uansett gi en god pekepinn at man har opptjente feriepenger, og da igjen blir det arbeidstaker som må dokumentere hva hen fekk utbetalt i feriepenger om man mener man har inntektsbortfall. Anonymkode: 1443e...703 Har ingen betydning om inntekten er høyere i ny jobb. Ferie må avvikles ut fra hvilken stillingsprosent man hadde i tidligere jobb. Anonymkode: 0a3a5...a8e
AnonymBruker Skrevet 8. april #37 Skrevet 8. april Er i samme situasjon, ts. Fikk utbetalt feriepenger i desember. Har avtalt med ny arbeidsgiver at jeg tar 2 uker i juni/juli og 1 i påsken og 1 høstferien. Den 5. uken får jeg overført til 2026. Da klarer jeg meg fint, når ferie blir trukket på 4 ulike lønninger. Snakk med arbeidsgiver så løser det seg nok! Anonymkode: f52dd...7ba 1
AnonymBruker Skrevet 8. april #38 Skrevet 8. april AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Har ingen betydning om inntekten er høyere i ny jobb. Ferie må avvikles ut fra hvilken stillingsprosent man hadde i tidligere jobb. Anonymkode: 0a3a5...a8e Så ferie avvikles ikke etter nåværende/årets stillingsprosent, og ev. med reduksjon av ferie grunnet ikke full opparbeiding av feriepenger? For øvrig, ikke TS, og spør bare i tilfelle det blir aktuelt for egen del i fremtiden. Anonymkode: 65931...dba
AnonymBruker Skrevet 8. april #39 Skrevet 8. april AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Er i samme situasjon, ts. Fikk utbetalt feriepenger i desember. Har avtalt med ny arbeidsgiver at jeg tar 2 uker i juni/juli og 1 i påsken og 1 høstferien. Den 5. uken får jeg overført til 2026. Da klarer jeg meg fint, når ferie blir trukket på 4 ulike lønninger. Snakk med arbeidsgiver så løser det seg nok! Anonymkode: f52dd...7ba Fikk utbetalt feriepenger i desember -- for hvilket år? Får du utbetalt neste års feriepenger må du ta ansvaret for fordelingen/sparingen av dem selv. At arbeidsgiver ev. har inngått en snill avtale med deg er jo bare fint! Men det er ikke det man har krav på. Anonymkode: 65931...dba
AnonymBruker Skrevet 8. april #40 Skrevet 8. april AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Fikk utbetalt feriepenger i desember -- for hvilket år? Får du utbetalt neste års feriepenger må du ta ansvaret for fordelingen/sparingen av dem selv. At arbeidsgiver ev. har inngått en snill avtale med deg er jo bare fint! Men det er ikke det man har krav på. Anonymkode: Feriepenger for 2025 ble utbetalt 12.12.24 da arbeidsforholdet opphørte 31.12.24. For min del ville det ikke vært noe krise om ny arbeidsgiver ikke kunne gi tilrettelegging (eller gi en snill avtale) mht årets ferieavvikling, men det var fullstendig uproblematisk. Offentlig sektor. Anonymkode: f52dd...7ba
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå