AnonymBruker Skrevet 7. april #1 Skrevet 7. april Sluttet på min gamle arbeidsplass des 2024 og fikk utbetalt feriepenger mm. utbetalt ved oppsigelsen. Disse pengene har blitt brukt til å nedbetale gjeld. Startet i ny jobb januar 2025 og lurer dermed på om jeg kan be om feriepenger for perioden jan-juni 2025, eller må jeg vente til sommer 2026 for å få disse utbetalt? Anonymkode: a9fb8...730
AnonymBruker Skrevet 7. april #2 Skrevet 7. april Du får ikke feriepenger før neste år. Anonymkode: 83011...244 8 7
AnonymBruker Skrevet 7. april #4 Skrevet 7. april Feriepengene du fikk desember 2024 sku du spart til ferien 2025. Du blir trekt for ferie hos ny arbeidsgiver uansett. Anonymkode: 9928d...633 4 2
AnonymBruker Skrevet 8. april #5 Skrevet 8. april Nei, det er ikke anledning for å betale ut feriepenger ett år på forskudd. Du kan be om forskudd på lønn, som trekkes av neste års feriepenger. Anonymkode: bc320...619 1
AnonymBruker Skrevet 8. april #6 Skrevet 8. april Fru Uperfekt skrev (5 timer siden): Du kan be men da blir de beskattet Feriepenger blir alltid beskattet. Anonymkode: 33a5f...2e5 5
AnonymBruker Skrevet 8. april #7 Skrevet 8. april Nei, du får ikke feriepenger fra ny jobb i år. Du må vente til 2026 Anonymkode: 09204...92d 1
AnonymBruker Skrevet 8. april #8 Skrevet 8. april Du kan søke om å ta ut mindre ferie, men du får ikke feriepenger i år. Hvorfor sparte du dem ikke? Anonymkode: ffc03...72a 3
AnonymBruker Skrevet 8. april #9 Skrevet 8. april AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Du kan søke om å ta ut mindre ferie, men du får ikke feriepenger i år. Hvorfor sparte du dem ikke? Anonymkode: ffc03...72a Hun må ta ut full ferie hvis hun fikk fulle feriepenger i desember. Anonymkode: 3106f...88e 5 1
AnonymBruker Skrevet 8. april #10 Skrevet 8. april AnonymBruker skrev (6 timer siden): Sluttet på min gamle arbeidsplass des 2024 og fikk utbetalt feriepenger mm. utbetalt ved oppsigelsen. Disse pengene har blitt brukt til å nedbetale gjeld. Startet i ny jobb januar 2025 og lurer dermed på om jeg kan be om feriepenger for perioden jan-juni 2025, eller må jeg vente til sommer 2026 for å få disse utbetalt? Anonymkode: a9fb8...730 Hva tenkte du om ferien da du valgte å bruke opp feriepengene ved nyttår? For det er nemlig slik at feriepengene du tjener i 2025 blir utbetalt i 2026 med mindre du slutter i jobben før året er omme… Du bør søke økonomisk veiledning. Ja det er alltid lurt å kvitte seg med gjeld, men man må samtidig sørge for at man har til nødvendig livsopphold når man er pålagt 5 ukers ferie i løpet av året, der man også plikter å ta 3 uker sammenhengende. Jeg slutter aldri å forundre meg over enkeltes manglende dømmekraft angående ønonomi. Dette skulle vært pensum i grunnskolen! Jeg gikk også over i ny jobb ved nyttår. Det var da en selvfølge å sette feriepengene til side inntil jeg blir trekt for ferie i denne nye jobben. Hva skulle jeg ellers leve av i ferien? Så hva tenkte du egentlig etter at du hadde «pissa i buksa for å holde varmen»? For man må av og til tenke litt lengre enn der og da… Det du kan gjøre er å be arbeidsgiver om å trekke en ferieuke hver måned i 5 måneder slik at du kan beholde 80% av lønna hver måned. Men det vil i praksis si nesten et halvår med dårligere inntekt. Og det avhenger selvsagt av arbeidsgivers velvilje. Uansett tar det seg svært dårlig ut og viser manglende evne til problemløsning og økonomi-styring. Men du har sikkert lønnstrekk også, så da vet ihvertfall lønnsansvarlig om ståa fra før… Anonymkode: 160f6...ce2 2 1
Fru Uperfekt Skrevet 8. april #11 Skrevet 8. april AnonymBruker skrev (4 timer siden): Feriepenger blir alltid beskattet. Anonymkode: 33a5f...2e5 Det stemmer men de fremstår som uten skatt om en tar de ut når de faktisk skal ut 2
Fru Uperfekt Skrevet 8. april #12 Skrevet 8. april AnonymBruker skrev (4 timer siden): Hva tenkte du om ferien da du valgte å bruke opp feriepengene ved nyttår? For det er nemlig slik at feriepengene du tjener i 2025 blir utbetalt i 2026 med mindre du slutter i jobben før året er omme… Du bør søke økonomisk veiledning. Ja det er alltid lurt å kvitte seg med gjeld, men man må samtidig sørge for at man har til nødvendig livsopphold når man er pålagt 5 ukers ferie i løpet av året, der man også plikter å ta 3 uker sammenhengende. Jeg slutter aldri å forundre meg over enkeltes manglende dømmekraft angående ønonomi. Dette skulle vært pensum i grunnskolen! Jeg gikk også over i ny jobb ved nyttår. Det var da en selvfølge å sette feriepengene til side inntil jeg blir trekt for ferie i denne nye jobben. Hva skulle jeg ellers leve av i ferien? Så hva tenkte du egentlig etter at du hadde «pissa i buksa for å holde varmen»? For man må av og til tenke litt lengre enn der og da… Det du kan gjøre er å be arbeidsgiver om å trekke en ferieuke hver måned i 5 måneder slik at du kan beholde 80% av lønna hver måned. Men det vil i praksis si nesten et halvår med dårligere inntekt. Og det avhenger selvsagt av arbeidsgivers velvilje. Uansett tar det seg svært dårlig ut og viser manglende evne til problemløsning og økonomi-styring. Men du har sikkert lønnstrekk også, så da vet ihvertfall lønnsansvarlig om ståa fra før… Anonymkode: 160f6...ce2 En liten ting her, du plikter ikke å ta 3 uker sammenhengende 1
AnonymBruker Skrevet 8. april #13 Skrevet 8. april Det vil uansett ikke hjelpe å få feriepengene på forskudd i år, for da får du bare samme problem på nytt til neste år. Flere arbeidsgivere tilbyr forskudd på lønn (lønnslån) som betales tilbake med trekk over flere lønninger, kanskje det kan være et alternativ for deg? Få et lønnsforskudd som dekker akkurat det du trenger i ferien, ta en billig ferie og så kommer du à jour etter hvert. Anonymkode: aa5f8...d70 1
AnonymBruker Skrevet 8. april #14 Skrevet 8. april Siden du har brukt opp feriepengene som skulle gjelde for 5 uker i år, så står du i teorien uten lønn i 5 uker. Det eneste du kan gjøre, er å ta ut mindre ferie. Da blir du ikke trukket for 5 uker i juni. Alt etter hvilke regler arbeidsplassen har, ville jeg sjekket dette opp tidligst mulig. Vi har frist i mai for å melde inn de som ikke ønsker full ferietrekk. Anonymkode: 7aa27...d81 2
AnonymBruker Skrevet 8. april #15 Skrevet 8. april AnonymBruker skrev (5 timer siden): Hun må ta ut full ferie hvis hun fikk fulle feriepenger i desember. Anonymkode: 3106f...88e Nei, det må hun ikke..... Feriepengene er opptjent fra fjorårets lønn, og har ingenting med hvor mye ferie en tar ut året etter i ny jobb! Anonymkode: 7aa27...d81 1
AnonymBruker Skrevet 8. april #16 Skrevet 8. april AnonymBruker skrev (11 timer siden): Sluttet på min gamle arbeidsplass des 2024 og fikk utbetalt feriepenger mm. utbetalt ved oppsigelsen. Disse pengene har blitt brukt til å nedbetale gjeld. Startet i ny jobb januar 2025 og lurer dermed på om jeg kan be om feriepenger for perioden jan-juni 2025, eller må jeg vente til sommer 2026 for å få disse utbetalt? Anonymkode: a9fb8...730 Nei, det kan du ikke, dumt av deg å bruke dem opp med en gang da: Anonymkode: f544e...372 2
AnonymBruker Skrevet 8. april #17 Skrevet 8. april Kan du jobbe et annet sted når du har ferie fra din faste jobb? Det er den eneste måten jeg ser du kan løse dette på. Eller så må du som noen sier her, be om å få lønnstrekket fordelt over flere måneder. Anonymkode: 8f078...340 1
AnonymBruker Skrevet 8. april #18 Skrevet 8. april AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Nei, det må hun ikke..... Feriepengene er opptjent fra fjorårets lønn, og har ingenting med hvor mye ferie en tar ut året etter i ny jobb! Anonymkode: 7aa27...d81 Jo, dette fremgår av ferieloven § 5. "Arbeidstaker plikter å avvikle feriefritiden hvert år". Men så er det et unntak: "Arbeidstaker kan motsette seg avvikling av feriefritid og eventuell tilleggsfritid i den utstrekning feriepengene ikke dekker lønnsbortfallet under feriefraværet." Det vil si at du bare kan ta ut mindre ferie hvis du ikke har tjent opp feriepenger som dekker det. I dette tilfellet har TS fått fulle feriepenger fra forrige arbeidsgiver og har dermed ikke rett til å reservere seg mot ferie. Men det går an å ta "en spansk en" og prøve likevel, for nåværende arbeidsgiver har jo ikke oversikt over hva hun har fått fra forrige arbeidsgiver. Anonymkode: aa5f8...d70 4
AnonymBruker Skrevet 8. april #19 Skrevet 8. april AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Nei, det må hun ikke..... Feriepengene er opptjent fra fjorårets lønn, og har ingenting med hvor mye ferie en tar ut året etter i ny jobb! Anonymkode: 7aa27...d81 Jo, man er pliktig til å ta ut ferie hvis man hadde full opptjening i fjor. Arbeidsgiver er pliktig til å sørge for at man tar full ferie. Ferie Sitat Arbeidstakere har rett og plikt til å avvikle full ferie. Dette gjelder også når de skifter arbeidsgiver. Sitat Arbeidsgiver har plikt til å sørge for at arbeidstaker tar ut full ferie. Det er lovstridig om arbeidsgiver ikke sørger for at arbeidstaker tar ferie, og kan medføre erstatningsplikt. Anonymkode: bc320...619 1
AnonymBruker Skrevet 8. april #20 Skrevet 8. april AnonymBruker skrev (5 timer siden): Du kan søke om å ta ut mindre ferie, men du får ikke feriepenger i år. Hvorfor sparte du dem ikke? Anonymkode: ffc03...72a Arbeidsgiver er veldig grei hvis de ikke pålegger full ferie når vedkommende opptjent feriepenger for hele ferieåret. Anonymkode: 9928d...633
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå