Gå til innhold

Joggesko (til gåing) med god demping!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg trenger nye sko. Joggesko, til gåing på asfalt og hverdagsbruk. Jeg ser ut til å bare finne typiske løpesko. 

Jeg er plaget med plantar fascitt og trenger derfor sko med god demping. Jeg har brukt hooka de siste årene som jeg elsker, MEN; de er altfor dyre til å holde så kort. De ryker i hælen med engang. Noen som har noen tips?

Jeg hadde vært veldig happy om jeg kunne holdt meg på rundt 1000kr, men er det god kvalitet kan jeg gå opp. Men det viktigste er altså god demping i hælen. 

Anonymkode: f4a62...6af

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du vært og fått deg spesialsåler til føttene dine? Livet mitt ble som nytt da jeg fikk laget meg såler på ortopedisk verksted. Bruker dem i all slags sko. 

Anonymkode: 83407...df8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes Hoka holder greit. Mine har vart i to år, ingenting feil med dem. Bare at de er/ var hvite og skikkelig skitne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Asics nimbus.

De er like dyre som hooka, men vel så gode og har bedre kvalitet synes jeg. 

Asics cumulus er billigere, rundt 1200kr. Det er også en god sko, men ikke like god demping synes jeg. Verdt å sjekke ut!

Anonymkode: 9ebea...853

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis de «ryker i hælen» så kjapt, så er det sjeldent skoene det er noe i veien med. Skoene er nok for store for deg, at de glipper konstant litt på hælen for deg. Det kan du teste ved å snøre de ordentlig og se om det hjelper, f.eks. med en runner’s loop. Eller så tar du ikke skoene av deg ordentlig, men trør dem av og på? Jeg gjør det samme på noen sko. Det kan også være at du har en fot som er formet slik at Hoka ikke sitter ordentlig, at du ikke får ordentlig hælgrep. Jeg lener nok mot de to første, rent statistisk sett 😉

Anonymkode: 17b3c...fcb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

brooks glycerin synes jeg er bedre enn hoka til å gå turer i. Dyre de også, men tror kvaliteten er hakket bedre enn hoka (ikke hatt de like lenge ennå)

Anonymkode: aeedb...6ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sverger til Mizuno. De koster litt mer, men er av veldig god kvalitet, så synes de er verdt hver eneste krone.

Anonymkode: d295f...609

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mizuno, hoka eller New balance bruker jeg👌 

Det har hjulpet godt på mine hæler, vært (Og er til dels fortsatt) plaget med plantar fascitt, men har blitt utrolig mye bedre

Anonymkode: 4e764...564

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sorthstudios skrev (På 7.4.2025 den 18.57):

Gaitline er fantastiske. 🫶

Ekspander  

Enig! Kjempegode sko beregnet på gåing og ikke løping. Finnes også i fine sandaler 😊

Anonymkode: fe83a...9a4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er fornøyd med flere modeller fra Skechers. Max cousion koster en del mer, men funnet på tilbud. De har veldig god demping, og er gode å gå på med hardt underlag. Jeg ble tipset om Skechers fra sykepleiere når jeg hadde en innleggelse på sykehus for 4-5år siden eller noe, og ikke sett meg tilbake. Kjempefornøyd med de fleste modeller jeg har prøvd. Anbefaler å sjekke mønsteret under da, for noen har større mønster for små steiner setter seg fast. 

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Daisy-love skrev (På 7.4.2025 den 19.02):

Jeg er fornøyd med flere modeller fra Skechers. Max cousion koster en del mer, men funnet på tilbud. De har veldig god demping, og er gode å gå på med hardt underlag. Jeg ble tipset om Skechers fra sykepleiere når jeg hadde en innleggelse på sykehus for 4-5år siden eller noe, og ikke sett meg tilbake. Kjempefornøyd med de fleste modeller jeg har prøvd. Anbefaler å sjekke mønsteret under da, for noen har større mønster for små steiner setter seg fast. 

Ekspander  

Har selv de. Og de er kjempe gode. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig fornøyd med Okaki sine. Super demping, har de i flere forskjellige farger og modeller. 

Anonymkode: 8eab4...9d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert ikke det du vil høre, men for å bli kvitt plantar fascitt bør du bruke sko som ikke har altfor mye demping og støtte. Da gir du foten mulighet for å få bygd opp støttemuskulatur og bevegd seg så naturlig som mulig. 

Å bruke løpesko med masse demping og støtte på sidene til å gå/stå med er bare bensin på bålet for betennelsen. 

Jeg ville gått for enkle treningssko/fritidssko ala dette:https://www.zalando.no/nike-performance-flex-experience-rn-12-noeytrale-loepesko-blackoff-noir-n1241a192-q13.html

Anonymkode: 533bc...14c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har man plantar facitt så skal ikke skoene være for myke. Uansett, du bør få spesialtilpassede såler, gå til fastlegen og få en henvisning. Jeg har vært mye plaget med pf, men det er kun med egne såler jeg er bra.

Anonymkode: 2d93a...ce2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 7.4.2025 den 18.57):

Jeg sverger til Mizuno. De koster litt mer, men er av veldig god kvalitet, så synes de er verdt hver eneste krone.

Anonymkode: d295f...609

Ekspander  

Jeg bruker også bare Mizuno. Wave rider eller wave inspire. Bytter på litt. 

Anonymkode: 9f170...8e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 7.4.2025 den 18.55):

Hvis de «ryker i hælen» så kjapt, så er det sjeldent skoene det er noe i veien med. Skoene er nok for store for deg, at de glipper konstant litt på hælen for deg. Det kan du teste ved å snøre de ordentlig og se om det hjelper, f.eks. med en runner’s loop. Eller så tar du ikke skoene av deg ordentlig, men trør dem av og på? Jeg gjør det samme på noen sko. Det kan også være at du har en fot som er formet slik at Hoka ikke sitter ordentlig, at du ikke får ordentlig hælgrep. Jeg lener nok mot de to første, rent statistisk sett 😉

Anonymkode: 17b3c...fcb

Ekspander  

Jeg har også samme erfaring som deg. Ofte har joggeskoene to hull helt øverst hvor man kan bytte hull å tre skolissene igjennom også. Mine hoka sko ble pensjonert på nærmere 1000km, da var de nedtråkket i såla. Ikke noe hull eller revning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stor pike skrev (På 7.4.2025 den 18.52):

Jeg synes Hoka holder greit. Mine har vart i to år, ingenting feil med dem. Bare at de er/ var hvite og skikkelig skitne. 

Ekspander  

Man skal vel bytte hvert år fordi det er det beste for føttene?

Anonymkode: 5c766...6c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...