Gå til innhold

Påskeferie med svigers

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Svigerforeldrene mine og svigersønn m/fam er hyggelige i små doser, før hele den dysfunksjonelle familiedynamikken blomstrer og det blir direkte ubehagelig å være tilstede. Hvordan kan jeg forholde meg til dette uten å gå for mye på akkord med meg selv? Hører gjerne om erfaringer. Vi har ikke barn.

Det sitter litt lenger inne å si ifra til dem enn min egen familie, noe jeg tenker er normalt. Mannen min blir åpenbart stresset av å være sammen med egen familie, og han blir naturligvis fort en del av dynamikken som han har vokst opp med. Han har vansker med å si ifra til dem også. Dette har nå blitt vanskelig for meg. 

I påsken skal vi på deres hytte noen dager, og av tidligere erfaring blir det dårlig og anspent stemning etter ganske kort tid.. Min opplevelse er bl.a. at de ikke snakker med hverandre, de "debatterer" og mye blir en "kamp". De baksnakker andre ofte, og hever seg over de fleste. I tillegg er svigerfar veldig ustabil i humøret og tar egne negative følelser ut på andre. Dette er nokså langt unna det jeg er vant til, og jeg synes det er både ubehagelig og stressende. Jeg tror ikke de heller egentlig har det særlig hyggelig sammen i disse sammenhengene! 

Svigermor oppleves invaderende og kontrollerende, og veldig kompetetiv. Hun blander seg inn i det meste, og maser/gir seg ofte ikke. Jeg er bevisst på egne grenser, svelger noen kameler om bagateller men det har en kostnad det også over tid. Jeg har sagt litt om mine opplevelser til mannen min, og at jeg synes det holder med 2-3 dager på hyttetur med dem. Han ble sur og skuffet, og etter det har vi ikke snakket om det. Jeg vil bruke ferien på FERIE, og andre ting enn å være på hyttetur med dem mye av påsken. Har også sagt til han at han gjerne må være lenger om han ønsker det, da uten meg. 

Setter pris på å høre om deres erfaringer og ev innspill. 

Anonymkode: 3bc36...bf9

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg syns du er snill som gidder 2-3 dager med disse, og når du attpå til sier at det er greit at mannen er der lenger, syns jeg ikke han har noe å være sur for.

De høres litt ut som noen i vår nære relasjon, men her ser vi det begge to, så vi er enige om å ikke feriere sammen med de. Et par timers besøk holder i massevis.

Anonymkode: fece4...df9

• Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvorfor gidder han å bruke flere dager med familie han ikke kommer overens med? 

Anonymkode: d0a71...086

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvorfor gidder du å dra? Jeg hadde heller blitt hjemme

Anonymkode: cc71c...7a8

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tenker det er viktig å holde på mine grenser uavhengig av hva min mann mener og føler om det i denne sammenhengen. Enig i at å regulere det med å dosere samværet nok er den mest fornuftige fremgangsmåten. Det er ikke et alternativ å kutte ut denne typen samvær med hans familie helt verken for meg eller mannen. 

Takk for alle svar 😊

Anonymkode: 3bc36...bf9

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

tenker det også må være greit å kunne dele seg litt, spesielt når man ikke har barn.   Vær noen dager på hytta sammen med svigers og dra alene ett annet sted etter noen dager.  Det er helt innafor her.

Anonymkode: 0eb95...13a

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Mannen din kommer til å ta etter dette, før eller senere. Tenkte selv at både jeg og mannen er veldig ulike egne foreldre. Men gjett hva som har skjedd med alderen 😅 Heldigvis ingen veldig uheldige trekk her... ellers hadde jeg ikke orket.

Så ta det som trening på hvordan fremtiden blir. 

Anonymkode: d5add...b60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du blir med 2-3 dager, svelger kameler, smiler og nikker - uten å klage til samboer på forhånd om at du gruer deg. Han blir igjen, og du drar videre på neste "ferie". Komprimiss skal gå begge veier, kan du si til din samboer😁

Samboer har også en dysfunksjonell familie, som han selvsagt er helt klar over. Det var en grunn til at han forlot redet da han var 16 år og aldri så seg tilbake. Han klager mye på dem selv, og etter hver familiehappening vurderer han å kutte dem ut for godt, men han kan fort ta dem i forsvar hvis jeg gnåler om dem for mye, selv om han egentlig er helt enig. 

Anonymkode: 531ba...743

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke gidd å bruke ferien din på folk du ikke trives med. 

La mannen være der alene så tar du deg en ferie alene på egne premisser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg lurer også på hvorfor dere er med dem flere dager når dere begge synes det blir negativt.

Jeg hadde droppet det og heller holdt meg til kortere kaffebesøk.

Anonymkode: ebd18...f94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du blir med 2-3 dager, svelger kameler, smiler og nikker - uten å klage til samboer på forhånd om at du gruer deg. Han blir igjen, og du drar videre på neste "ferie". Komprimiss skal gå begge veier, kan du si til din samboer😁

Samboer har også en dysfunksjonell familie, som han selvsagt er helt klar over. Det var en grunn til at han forlot redet da han var 16 år og aldri så seg tilbake. Han klager mye på dem selv, og etter hver familiehappening vurderer han å kutte dem ut for godt, men han kan fort ta dem i forsvar hvis jeg gnåler om dem for mye, selv om han egentlig er helt enig. 

Anonymkode: 531ba...743

Ja, familie er familie og da tilbringer man litt tid med dem . Uansett! Er min mening. 

Anonymkode: e4b99...58b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Mannen din kommer til å ta etter dette, før eller senere. Tenkte selv at både jeg og mannen er veldig ulike egne foreldre. Men gjett hva som har skjedd med alderen 😅 Heldigvis ingen veldig uheldige trekk her... ellers hadde jeg ikke orket.

Så ta det som trening på hvordan fremtiden blir. 

Hva skjedde? Ble du lik foreldrene dine? Det kan du gjøre noe med, vet du.

Anonymkode: b1529...4da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er så mye klaging på svigerforeldre at jeg gruer meg til det blir min tur. Svigerinnene til de som klager, klager helt sikkert på sine svigerforeldre, en evig runddans. Kanskje vi skal begynne å se på oss selv, er vi svigerdøtre så feilfrie?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hva skjedde? Ble du lik foreldrene dine? Det kan du gjøre noe med, vet du.

Både jeg og mannen har blitt likere foreldrene våre med årene. Det gjelder alle. Ingen negative egenskaper, heldigvis. Bare personlighetstrekk der både jeg og han ser at "oi, der var du lik mor/far". 

Arv og miljø, vet du. Du er et produkt av dine foreldre, og din oppvekst. 

Akkurat det som er beskrevet i HI har jeg sett mange ganger i venninners relasjoner. Plutselig er mannen klink lik faren han absolutt ikke ville være lik 20 år tidligere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det er så mye klaging på svigerforeldre at jeg gruer meg til det blir min tur. Svigerinnene til de som klager, klager helt sikkert på sine svigerforeldre, en evig runddans. Kanskje vi skal begynne å se på oss selv, er vi svigerdøtre så feilfrie?

Jeg går godt overens med svigermor. Trenger derfor heller ikke lage tråder om det her inne :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Både jeg og mannen har blitt likere foreldrene våre med årene. Det gjelder alle. Ingen negative egenskaper, heldigvis. Bare personlighetstrekk der både jeg og han ser at "oi, der var du lik mor/far". 

Arv og miljø, vet du. Du er et produkt av dine foreldre, og din oppvekst. 

Akkurat det som er beskrevet i HI har jeg sett mange ganger i venninners relasjoner. Plutselig er mannen klink lik faren han absolutt ikke ville være lik 20 år tidligere. 

Det stemmer sikkert, har ikke tenkt på det egentlig, men du har nok rett, på godt og vondt 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg går godt overens med svigermor. Trenger derfor heller ikke lage tråder om det her inne :)

Godt å høre 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hvorfor gidder han å bruke flere dager med familie han ikke kommer overens med? 

Anonymkode: d0a71...086

Han synes sikkert det er kjekt. Og det kan være han blir stresset fordi han ser TS ikke liker seg. 

Anonymkode: 413e0...547

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jeg har aldri hatt problemer med svigerforeldre. Tror du også kommer langt med å ikke å finne/lete etter feil ved alt svigers gjør, slik jeg ser mange venninner gjør, og heller akseptere at sånn er de, og sånn er jeg. Min mor gjorde også det samme; Kritiserte bestemor og bestefar overfor min far for alt mulig. Jeg klarte ikke å kjenne meg igjen i det..... 

Anonymkode: 413e0...547

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ja, familie er familie og da tilbringer man litt tid med dem . Uansett! Er min mening. 

Anonymkode: e4b99...58b

Ja, familie er familie, med det betyr faktisk ikke at man må tilbringe (litt) tid med dem.

ts, hvorfor blir du med? Kan ikke mannen dra selv om han absolutt vil tilbringe tid med sin familie?

Anonymkode: f6b94...d22

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...