AnonymBruker Skrevet 6. april #1 Del Skrevet 6. april Poden er snart 14år, og det diskuteres "overalt" om hva guttene skal gjøre med kjøreopplæring. Skal de ta mopedlappen eller lettmotorsykkel.. Og jeg aner ikke hva han skal gjøre. Jeg har ikke peiling selv, kan heller ikke øvekjøre med moped eller lett motorsykkel med han. Hva er best av de lappene? Har skjønt at lett motorsykkel koster mer penger, men igjen kan gi mindre opplæring på bil(?). Så hva velger man? Gutten selv sier at det ikke spiller noen rolle for han. Anonymkode: 2154f...4f7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. april #2 Del Skrevet 7. april Lett motorsykkel vil jeg anbefale. De går bra nok til at de følger trafikken på en god måte, og det er en bedre opplæring. Anonymkode: 1ff01...40a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snublefot62 Skrevet 7. april #3 Del Skrevet 7. april Jeg tror ikke det er enkelt å finne et fasitsvar. Men når eldstejenta her skulle ha lappen betalte jeg for lettmotorsykkel og sykkel. Begrunnelsen min var fordi hun ville få vesentlig mer opplæring på lett sykkel enn med moped, hun kunne følge trafikken i skiltet hastighet (mye 80 her) og det var større grunn til å ha skikkelig kjøreutstyr. Jeg føler at dette var rett for oss og henne. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. april #4 Del Skrevet 7. april Det kommer veldig ann på hvor moden gutten er i hodet og hvor glad han er i fart og spenning. Det er et større skadepotensial på lett mc for «gutte-gutt» fordi det går fortere og kan inspirere til langt verre kjøring. Den mest idiotiske mc-kjøringa jeg ser er tenåringsgutter på lettsykkel evt gutt som nettopp har fått A2(mellomtung mc)-lappen. Det er også tillatt å kjøre to på en lettsykkel og eneste utstyr som er påbudt er hjelm. (Og det er etter min mening idiotisk. Alt utstyr -alltid!) Hvis de er fornuftige i hodet, kan det derimot være et veldig greit fremkomstmiddel. En kan følge trafikken, slipper å lage enorme køer i 45 km/t i 60-sonen osv. Ja til flere jenter på mc! Anonymkode: bebe4...02c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tiuren Skrevet tirsdag kl 20:21 #5 Del Skrevet tirsdag kl 20:21 Heller lettsykkel med god opplæring og oppkjøring en trimma moppe og ingen opplæring... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 20:23 #6 Del Skrevet tirsdag kl 20:23 Lett motorsykkel både grunnet bedre opplæring og det å faktisk kunne kjøre i fartsgrensen og ikke være til hinder som en mopedist. Anonymkode: 174eb...735 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Huldraisør Skrevet tirsdag kl 20:27 #7 Del Skrevet tirsdag kl 20:27 I følge trygg trafikk har førere og psssjerer av lett motorsykkel 5 ganger så høy risiko for hard skade som førere av moped 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 20:28 #8 Del Skrevet tirsdag kl 20:28 Fatter ikke at du tør, men hvis han først skal kjøre rundt på en selvmordssykkel så lettmotor sykkel. Da er det i hvertfall adekvat opplæring. Min 20 åring fikk klar beskjed at det var fullstendig uaktuelt når kompiser begynte å snakke om å kjøpe sykkel for konfirmasjonspenger. Jeg hadde hatt angst vær gang han var ute. Han aksepterte det. Og sier selv i dag at det var veeeeldig fornuftig av meg og at han vil nekte egne barn det samme. De aller fleste 15 åringer er rett og slett ikke modne nok. Anonymkode: 3e5e7...c50 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
firetoen Skrevet tirsdag kl 20:31 #9 Del Skrevet tirsdag kl 20:31 Hvorfor skal han ha det bare fordi det snakkes om overalt?! Ditt barn dine regler. Det er livsfarlig å sende 15 åringer ut i trafikken på moped eller lettmotorsykkel, spør du meg. Likeså disse mopedbilene. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tiuren Skrevet tirsdag kl 20:42 #10 Del Skrevet tirsdag kl 20:42 Huldraisør skrev (12 minutter siden): I følge trygg trafikk har førere og psssjerer av lett motorsykkel 5 ganger så høy risiko for hard skade som førere av moped Det stemmer, men som kjent er statistikk ikke alltid virkeligheten. Jeg antar at både bruksmønster og brukere er forskjellig, blant annet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 22:09 #11 Del Skrevet torsdag kl 22:09 Lett motorsykkel. Anonymkode: 4f019...9de Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 06:45 #12 Del Skrevet fredag kl 06:45 Helt avhengig av ungdommen og hvor man bor. Vi bor på tettsted hvor mye av fartsgrensene er 50 eller lavere. Ingen problem med å følge trafikken med moped. Hadde vi bodd på steder med høyere fartsgrenser hadde vi nok spandert lettsykkel på ungdommen. Dette da vi hadde en ungdom som er oppmerksom og forsiktig person. Personlig er jeg glad for at jeg ikke hadde lettsykkel. Var selv uvøren og alt for tøff og hadde nok ikke levd i dag. Moped gikk saktere så jeg lever fortsatt. Anonymkode: 01ab5...ec9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 06:50 #13 Del Skrevet fredag kl 06:50 Tiuren skrev (På 8.4.2025 den 22.42): Det stemmer, men som kjent er statistikk ikke alltid virkeligheten. Jeg antar at både bruksmønster og brukere er forskjellig, blant annet. Du store tid. Anonymkode: 6e2d9...7f5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 12:44 #14 Del Skrevet fredag kl 12:44 AnonymBruker skrev (På 7.4.2025 den 14.09): Det kommer veldig ann på hvor moden gutten er i hodet og hvor glad han er i fart og spenning. Det er et større skadepotensial på lett mc for «gutte-gutt» fordi det går fortere og kan inspirere til langt verre kjøring. Den mest idiotiske mc-kjøringa jeg ser er tenåringsgutter på lettsykkel evt gutt som nettopp har fått A2(mellomtung mc)-lappen. Det er også tillatt å kjøre to på en lettsykkel og eneste utstyr som er påbudt er hjelm. (Og det er etter min mening idiotisk. Alt utstyr -alltid!) Hvis de er fornuftige i hodet, kan det derimot være et veldig greit fremkomstmiddel. En kan følge trafikken, slipper å lage enorme køer i 45 km/t i 60-sonen osv. Ja til flere jenter på mc! Anonymkode: bebe4...02c Dette med å "følge trafikken" er en seiglivet myte. Anonymkode: 6e2d9...7f5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snublefot62 Skrevet fredag kl 13:46 #15 Del Skrevet fredag kl 13:46 AnonymBruker skrev (1 time siden): Dette med å "følge trafikken" er en seiglivet myte. Anonymkode: 6e2d9...7f5 Hva baserer du det på? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 13:51 #16 Del Skrevet fredag kl 13:51 Snublefot62 skrev (4 minutter siden): Hva baserer du det på? Analyser og forskning. Anonymkode: 6e2d9...7f5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snublefot62 Skrevet fredag kl 13:54 #17 Del Skrevet fredag kl 13:54 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Analyser og forskning. Anonymkode: 6e2d9...7f5 Kan du vise til dette? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 14:00 #18 Del Skrevet fredag kl 14:00 Mopedbil. Da kan de kjøre hele året, ikke bare om sommeren 👍 Stor suksess her i huset 😀 Anonymkode: 3471e...0ee Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 15:05 #19 Del Skrevet fredag kl 15:05 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Dette med å "følge trafikken" er en seiglivet myte. Anonymkode: 6e2d9...7f5 Etter å ha kjørt moped som tenåring og nå kjører tung mc, kan jeg si basert på min egen og andre jeg kjenners erfaring at det ER greit å ikke bremse alle bak en når fartsgrensa er over 50 Anonymkode: bebe4...02c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 16:40 #20 Del Skrevet fredag kl 16:40 Snublefot62 skrev (2 timer siden): Kan du vise til dette? Jada. https://www.nrk.no/ytring/snakk-om-risikoen-1.17366600 Er en pdf-link i artikkelen. Anonymkode: 6e2d9...7f5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå