AnonymBruker Skrevet søndag kl 14:05 #21 Del Skrevet søndag kl 14:05 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Etter 11 døgn med hoste, lite søvn og en forverring av symptomer i går kveld og natt har vi i dag vært på legevakt med vår 12 åring. Konkluderte med et kraftig virus, kunne ikke teste mere spesifikt på legevakt. Fikk resept på cosylan, hun trenger sårt nattesøvn nå. Har forsøkt noskapin tabl-null effekt! Er skeptisk til å gi 12 åringen pracet og ibux i utgangspunktet, men blir desperat ettee å lindre hosten. Er cosylan virsomt og trygt for en 12 åring å ta? Anonymkode: 992ad...1a9 https://www.felleskatalogen.no/medisin/cosylan-viatris-547676?markering=0 Står fra 12 år, på den. Men der er morfin i den og får hen for mye kan pusten lammes så dosering er viktig å være nøye på. Hen bør til fastlegen i morgen for videre utredning, kikhoste og andre ting er viktig å gripe fatt i i tidlig fase. Kikhoste hjelper ikke Cosylan mot. Anonymkode: 90d33...920 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 14:07 #22 Del Skrevet søndag kl 14:07 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Burde være lov å stille spm ved enhver stilling i dette landet. Jeg har selv mange neg erfaringer med leger både feil medisinering og dårlig/ingen oppfølging..vi drt beste for barna, mine, men cosylan ser jeg inneholder morfin, derav spm Anonymkode: 992ad...1a9 Og hva tror du skjer om barnet tar forskrevet dose? At hun blir ruset eller avhengig? Hvis ja kan jeg fortelle at ingen av delene kommer til å skje. Gi nå den ungen medisinen. Anonymkode: 2df57...ff2 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 14:30 #23 Del Skrevet søndag kl 14:30 Så du er skeptisk til legens kompetanse som skriver ut Cosylan. Men du er ikke skeptisk til kompentansen til fremmede folk på KG? I hvilken verden gir dette mening? Anonymkode: c521f...2be 4 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 14:36 #24 Del Skrevet søndag kl 14:36 Jeg har vært rusavhengig noe som betyr at jeg må alltid være obs på medisin. Og jeg får heller ikke utskrevet mye medisin som andre lettere kan få utskrevet. Men cosylan har jeg null problem med. Det er det eneste som fungerer for meg og en medisin som virkelig hjelper og fjerner all hoste når hosten virkelig rasper i brystet så gråten står. Dette er helt ufarlig ts. Og har legen skrevet ut dette så er det virkelig ansvarsløst å tro at tømmrere, elektrikere, bartendere, taxi sjåfører og andre yrker som mennesker på kg har er mer kvalifisert enn legen. Det er en skummel tanke og langt mer skremmende en hostesaft med morfin. Anonymkode: 938ec...b70 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 15:46 #25 Del Skrevet søndag kl 15:46 Barnet mitt var en god del yngre enn 12 første gang hun fikk Cosylan. Null problem med å gi det, annet enn at det smaker grusomt (det synes jeg også), så sånn sett kan det bli en utfordring. God bedring til 12-åringen! Anonymkode: 03d5d...f88 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 16:55 #26 Del Skrevet søndag kl 16:55 AnonymBruker skrev (1 time siden): Barnet mitt var en god del yngre enn 12 første gang hun fikk Cosylan. Null problem med å gi det, annet enn at det smaker grusomt (det synes jeg også), så sånn sett kan det bli en utfordring. God bedring til 12-åringen! Anonymkode: 03d5d...f88 Jeg er nærmest flasket opp på Cosylan, men jeg vil påstå både den gang da og nå at dette ikke var heldig. Særlig fordi jeg hadde annen diagnose og ikke skulle hatt Cosylan. Nå vet man bedre, og skriver ikke ut Cosylan i øst og vest slik leger gjorde for et par tiår siden. Grunnen er enkel, pusten kan bli lammet og man kan få pustestopp med alt det dette medfører, nemlig død. Der er og unge mennesker som har fått Cosylan av lege ved hoste og som har blitt rusavhengige. Det er ikke uten grunn at Cosylan er kraftig innstrammet mht til å skrive resepter på denne typen legemidler. Anonymkode: 90d33...920 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kittykat Skrevet 23 timer siden #27 Del Skrevet 23 timer siden (endret) AnonymBruker skrev (På 6.4.2025 den 14.55): Har brukt lite paracet og ibux selv og har heller ikke gitt barna det mye. Tenker det er fint å lære seg å håndtere milde smerter, men at de finnes løsninger om de øker i styrke. Er selv oppdratt slik. Datter virker å være mere følsom ifht smerte enn det jeg og de endre barna er, så hun får når hun spør, etter at jeg har konferert med lege Anonymkode: 992ad...1a9 Du og barna dine er ikke like når det gjelder smerter. Det kan hende at de takler smerter dårligere enn deg. Jeg er enig i at man ikke skal pøse på med smertestillende når man har vondt, men en paracet/ibux bør være mulig uten å spørre lege hver gang. Nå har 12 åringen fått resept fra en lege og man bør jo kunne stole såpass på en som er utdannet innen faget, vel? Vi her på kvinneguiden har ikke den kompetansen og kan dermed ikke avgjøre det. Når våre barn har vært syk, så har jeg stolt på kompetansen til legen som har undersøkt de. De har også fått paracet/ibux når de har hatt vondt som f eks hodepine. Man kan ikke ringe legen for å høre om man skal gi smertestillende hver gang barnet har vondt/er sykt. Man må som forelder evaluere det selv. Endret 21 timer siden av Kittykat 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #28 Del Skrevet 23 timer siden AnonymBruker skrev (På 6.4.2025 den 12.05): Aldri opplevd at cosylan har hjulpet, hverken for barn eller voksne. Om noe, har det bidratt til å forlenge hosten. Men det er mine erfaringer, du bør følge legens råd og evt kontakte fastlegen hvis du er i tvil. Anonymkode: 617ee...52f Jøss! Hvordan mener du at Cosylan FORLENGER hoste? Anonymkode: abd42...db2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #29 Del Skrevet 23 timer siden AnonymBruker skrev (22 timer siden): Jeg er nærmest flasket opp på Cosylan, men jeg vil påstå både den gang da og nå at dette ikke var heldig. Særlig fordi jeg hadde annen diagnose og ikke skulle hatt Cosylan. Nå vet man bedre, og skriver ikke ut Cosylan i øst og vest slik leger gjorde for et par tiår siden. Grunnen er enkel, pusten kan bli lammet og man kan få pustestopp med alt det dette medfører, nemlig død. Der er og unge mennesker som har fått Cosylan av lege ved hoste og som har blitt rusavhengige. Det er ikke uten grunn at Cosylan er kraftig innstrammet mht til å skrive resepter på denne typen legemidler. Anonymkode: 90d33...920 Har du noen kilder på dette? Aldri hørt om at (forskrevet dose) cosylan har ført til rusavhengighet. Da har man vel inntatt langt over forskrevet dose med et mål om å bli ruspåvirket, og det er ikke legens feil eller noe som kommer til å skje med 12 åringen til ts. Anonymkode: 2df57...ff2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Isola_2 Skrevet 23 timer siden #30 Del Skrevet 23 timer siden AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jøss! Hvordan mener du at Cosylan FORLENGER hoste? Anonymkode: abd42...db2 Det kan vel skje, ettersom Cosylan er hostedempende. Hvis man har slimhoste med slim i lungene, trenger kroppen å hoste for å få opp slimet. Får den ikke det, fordi man tar hostedempende midler, vil kanskje hosten vare lenger. Bare en teori fra min side. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #31 Del Skrevet 22 timer siden De få gangene jeg slet med hoste i barndommen gav mamma meg alltid en klunk (1 ss) brennevin av ett eller annet slag. Funket fjell, sluttet å hoste og sov som en stein😂 Anonymkode: 5846d...0d6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #32 Del Skrevet 21 timer siden Isola_2 skrev (1 time siden): Det kan vel skje, ettersom Cosylan er hostedempende. Hvis man har slimhoste med slim i lungene, trenger kroppen å hoste for å få opp slimet. Får den ikke det, fordi man tar hostedempende midler, vil kanskje hosten vare lenger. Bare en teori fra min side. Cosylan skal ikke brukes ved slimhoste, det er faktisk generelt ikke anbefalt å bruke noen former for hostedempende ved denne typen hoste. En bedre teori er at man får Cosylan når det er mer enn bare "vanlig" hoste. Denne typen hoste tar det som regel også lenger tid før går over. Altså kan man feilaktig tro at det er Cosylan som forlenger hosten, når det i realiteten er hosten som i seg selv er langvarig. Anonymkode: abd42...db2 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Isola_2 Skrevet 16 timer siden #33 Del Skrevet 16 timer siden AnonymBruker skrev (4 timer siden): Cosylan skal ikke brukes ved slimhoste, det er faktisk generelt ikke anbefalt å bruke noen former for hostedempende ved denne typen hoste. En bedre teori er at man får Cosylan når det er mer enn bare "vanlig" hoste. Denne typen hoste tar det som regel også lenger tid før går over. Altså kan man feilaktig tro at det er Cosylan som forlenger hosten, når det i realiteten er hosten som i seg selv er langvarig. Anonymkode: abd42...db2 Det stemmer. Men jeg vet flere som har fått Cosylan ved slimhoste allikevel, vet folk som har fått resept på Cosylan uten å besøke legen engang. Bare tar en telefon til legekontoret. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå