ashley jackson Skrevet 5. april #1 Del Skrevet 5. april Jeg syns alle mener de er omringet av narsisister for tiden. Er det en person du ikke liker, så er vedkommende selvfølgelig narsisist. Er sjefen for streng? Er mannen for sur? Eller er svigerinnen din teit? Ja, det er fordi de er narsisist alle sammen. På 90-tallet var alle teite mennesker psykopater. I virkeligheten er narsisist er svært sjelden og alvorlig diagnose. Så derfor tror jeg neppe at annenhver person kan være det. 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. april #2 Del Skrevet 5. april Narsissisme er noe vi alle har trekk av, en sunn mengde for å overleve hver dag, men så de usunne trekkene som gjør en til et lite rævhull. Jeg har møtt én person jeg mistenker har personlighetsforstyrrelsen, og mange som har en del trekk, men alle er ikke narsissist nei Anonymkode: f40a0...529 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. april #3 Del Skrevet 5. april ashley jackson skrev (På 5.4.2025 den 5.38): Jeg syns alle mener de er omringet av narsisister for tiden. Er det en person du ikke liker, så er vedkommende selvfølgelig narsisist. Er sjefen for streng? Er mannen for sur? Eller er svigerinnen din teit? Ja, det er fordi de er narsisist alle sammen. På 90-tallet var alle teite mennesker psykopater. I virkeligheten er narsisist er svært sjelden og alvorlig diagnose. Så derfor tror jeg neppe at annenhver person kan være det. Ekspander Narsissist er iike en diagnose. Anonymkode: 634b3...860 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. april #4 Del Skrevet 5. april ashley jackson skrev (På 5.4.2025 den 5.38): Jeg syns alle mener de er omringet av narsisister for tiden. Er det en person du ikke liker, så er vedkommende selvfølgelig narsisist. Er sjefen for streng? Er mannen for sur? Eller er svigerinnen din teit? Ja, det er fordi de er narsisist alle sammen. På 90-tallet var alle teite mennesker psykopater. I virkeligheten er narsisist er svært sjelden og alvorlig diagnose. Så derfor tror jeg neppe at annenhver person kan være det. Ekspander Er veldig få mennesker som er narsissister. Møter man på en slik en så har man maks uflaks. Mennesker som er utpregede egoister med null empati og evne til å se andre. De har ikke engang empati med barna sine. Da er det ille. Det er mennesker som bruker andre mennesker for å opphøye seg selv, og kun det. De er avhengig av å bli forgudet. Det er ikke bra. Anonymkode: 5d320...c58 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maia70 Skrevet 5. april #5 Del Skrevet 5. april Jeg vet ikke hvor mange som bruker det der det ikke er berettiget. Men en narsissist/psykopat blir brukt om et menneske fullstendig uten empati som er som et rovdyr i relasjoner, et menneske vi "normale" ikke kan forstå. Så da har man behov for en terminologi for å beskrive noen som rett og slett virker som en annen art. Og de blir mindre og mindre sjeldne ser det ut som. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. april #6 Del Skrevet 6. april ashley jackson skrev (På 5.4.2025 den 5.38): Jeg syns alle mener de er omringet av narsisister for tiden. Er det en person du ikke liker, så er vedkommende selvfølgelig narsisist. Er sjefen for streng? Er mannen for sur? Eller er svigerinnen din teit? Ja, det er fordi de er narsisist alle sammen. På 90-tallet var alle teite mennesker psykopater. I virkeligheten er narsisist er svært sjelden og alvorlig diagnose. Så derfor tror jeg neppe at annenhver person kan være det. Ekspander Har tenkt akkurat det samme. Anonymkode: 91159...d51 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. april #7 Del Skrevet 7. april Jeg har lagt merke til det samme. Ordet har mistet sin betydning. Jeg trur ikke lenger på de som mener andre er narsissister. Da kobler jeg automatisk av, og trur vedkommende enten bare overdriver, eller prøver å manipulere meg til å tru at det er de som er offeret. Anonymkode: ecd15...87a 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. april #8 Del Skrevet 7. april Ingen er drittsekker lenger, de er alle narsissister. I hvert fall i følge KG. Ordet er så misbrukt og utvannet av hvermansen at det har blitt meningsløst. Anonymkode: 4129d...635 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 08:14 #9 Del Skrevet torsdag kl 08:14 Ikke en motediagnose. Et motestempel. Oftest brukt om menn. Anonymkode: c413c...da0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 08:23 #10 Del Skrevet torsdag kl 08:23 Narsissisme mister sin betydning om folk kaller det en diagnose eller en psykisk sykdom. Å være en narsissist eller ha sterke narsissistiske trekk, er en personlighetstype. Noen er mer narsissistiske enn andre. Vi er alle på den skalaen. Motediagnose vil jeg si er ADHD. Jeg fikk den diagnosen av en kollega her om dagen. Anonymkode: 51ce0...08a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 06:38 #11 Del Skrevet fredag kl 06:38 AnonymBruker skrev (På 7.4.2025 den 12.22): Ingen er drittsekker lenger, de er alle narsissister. I hvert fall i følge KG. Ordet er så misbrukt og utvannet av hvermansen at det har blitt meningsløst. Anonymkode: 4129d...635 Ekspander Jepp. Er derfor tråder som dette ikke tar av. Folk vet det egentlig, men elsker å fremme det i andre tråder. Anonymkode: f4532...e65 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 06:43 #12 Del Skrevet fredag kl 06:43 Nei, det er svært uvanlig at noen faktisk diagnostiseres med narsissistisk personlighetsforstyrrelse. At det er et moteord blant lavt utdannede mennesker på sosiale medier, fremstår ganske klart. Anonymkode: 0bbc3...1e7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 06:45 #13 Del Skrevet fredag kl 06:45 Det er jo ganske kjipt da, spesielt for oss som benytter oss av slike virkemidler når det virkelig brenner … men det har også fått meg til å forstå hvorfor folk har så lett for å mistro andre. Enkelte (mange) sier jo hva som helst bare for å bli tatt seriøst, virker det som? De driter liksom i at de deler et språk med mange andre … Anonymkode: 15db4...d0f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 06:48 #14 Del Skrevet fredag kl 06:48 Det er det å hive rundt seg med diagnoser om folk, helt uten å ha kunnskap eller være kvalifisert til å gi folk diagnoser, som er "mote". Å ha den faktiske diagnosen er ikke mote. Jeg er autist, og irriterer meg ihjel over at folk hyler opp om "han er sikkert autist!!" hver gang noen gjøre NOE som helst som er litt rart, eller ikke minst, om noen oppfører seg på en måte de ikke liker. Det er utrolig ødeleggende for oss som faktisk har diagnosen. Anonymkode: 320d2...3a0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 08:34 #15 Del Skrevet fredag kl 08:34 AnonymBruker skrev (På 11.4.2025 den 6.43): Nei, det er svært uvanlig at noen faktisk diagnostiseres med narsissistisk personlighetsforstyrrelse. At det er et moteord blant lavt utdannede mennesker på sosiale medier, fremstår ganske klart. Anonymkode: 0bbc3...1e7 Ekspander Gjelder dette alle utdannelser? Anonymkode: f4532...e65 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 08:41 #16 Del Skrevet fredag kl 08:41 ashley jackson skrev (På 5.4.2025 den 5.38): Jeg syns alle mener de er omringet av narsisister for tiden. Er det en person du ikke liker, så er vedkommende selvfølgelig narsisist. Er sjefen for streng? Er mannen for sur? Eller er svigerinnen din teit? Ja, det er fordi de er narsisist alle sammen. På 90-tallet var alle teite mennesker psykopater. I virkeligheten er narsisist er svært sjelden og alvorlig diagnose. Så derfor tror jeg neppe at annenhver person kan være det. Ekspander Dette er mennesker som har et dårlig utviklet vokabular og eller mener de er i stand til å sette diagnoser og merkelapper på andre mennesker som slenger rundt med. Før var det hore, psykopat og den typen ord disse lavtstående menneskene brukte i tide og utide, nå er det narsissist som er «moteordet». Se fordi dem, lukk ørene og tilgi dem, fordi de vet ikke bedre. Anonymkode: e443e...a5c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 08:41 #17 Del Skrevet fredag kl 08:41 AnonymBruker skrev (På 11.4.2025 den 6.43): Nei, det er svært uvanlig at noen faktisk diagnostiseres med narsissistisk personlighetsforstyrrelse. At det er et moteord blant lavt utdannede mennesker på sosiale medier, fremstår ganske klart. Anonymkode: 0bbc3...1e7 Ekspander Selvfølgelig er det sjelden. En narsissist ser kun andre som et problem. En narsissist trenger ikke hjelp. Det er alle andre som trenger hjelp. Hvorfor skal et allerede perfekt menneske, som aldri gjør noe galt, søke hjelp i psykiatrien? Anonymkode: 51ce0...08a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 08:53 #18 Del Skrevet fredag kl 08:53 AnonymBruker skrev (På 10.4.2025 den 8.23): Narsissisme mister sin betydning om folk kaller det en diagnose eller en psykisk sykdom. Å være en narsissist eller ha sterke narsissistiske trekk, er en personlighetstype. Noen er mer narsissistiske enn andre. Vi er alle på den skalaen. Anonymkode: 51ce0...08a Ekspander Men er ikke narsissisme en personlighetsforstyrrelse? Altså, vi kan alle til ulik grad ha trekk av narsissisme, men det er når det påvirker livet ditt i stor grad og går utover livskvaliteten/funksjonalitsetnivået ditt at det blir narsissistisk personlighetsforstyrrelse. Jeg hadde selv tidligere diagnosen unnviken unnvikende personlighetsforstyrrelse. Deler av det er nok bare en del av min naturlige personlighet, men gjennom terapi ble jeg frisk nok til å ikke lenger "kvalifisere" til diagnosen, fordi det ikke lenger er en så kraftig forstyrrelse at det går utover livet og livskvaliteten min. Anonymkode: cd00a...881 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maia70 Skrevet fredag kl 14:59 #19 Del Skrevet fredag kl 14:59 Narissist er et ord man bruker, eller bør bruke, for å fortelle andre at dette er et individ med en veldig spesiell og skadelig adferd. En narsissist, slik som det brukes av ofre for dem, er noen som er totalt uempatisk, som lyver om deg til andre, som isolerer deg, som får deg til å stille spørsmål ved at du oppfatter virkeligeheten riktig, som knytter deg til seg med love-bombing og devaluering om hverandre, som aldri innrømmer feil, og som aldri endrer seg, med mer. Disse menneskene er farlige for psyken, og de kan også være farlige rent fysisk. Om dette er en diagnose eller ikke, er mindre viktig. Det viktigste er å få hjulpet de som er utsatt for disse individene ved å sette halen på katten så de skjønner hva de har med å gjøre. I seriøse online-grupper med dette temaet, er det ikke mange som skriker narsissist for ingenting. De vet at det er vanskelig å si at noen er det når man har lite informasjon, som man gjerne har om en situasjon i sosiale medier. Uansett, det viktige her er at når et offer ser en liste som dette under, så vil ofte et lys gå opp for dem og de kan komme seg ut av situasjonen, eller håndtere den på en måte som skader dem minst mulig: https://psykologisk.no/2023/02/narsissismens-abc/ 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå