AnonymBruker Skrevet onsdag kl 05:48 #1 Del Skrevet onsdag kl 05:48 Torsdag forrige uke var jeg på en styrketreningsgruppe. På en av stasjonene skulle man ligge på magen med overkroppen på en boks, holde seg godt fast, og løfte underkroppen fra bakken. Under denne øvelsen sier det plutselig knekk i ribbeinet mitt, og får en akutt smerte som raskt roer seg. Jeg fullfører øvelsen med litt ubehag. Senere i runden er det et par øvelser jeg ikke klarer: de som foregår på mage, og situps. Resten av dagen er det ømt på området, men smerten er absolutt ikke ille (men ikke helt borte). Dagene går, og i går (tirsdag, 6 dager etter treningen) begynner smerten å bli verre. Den er fortsatt ikke veldig vondt, men nok til at jeg kvier meg til å gjøre ulike ting (men ikke ille nok til at jeg unngår å gjøre dem). Det gjør vondt når jeg puster dypt inn, når jeg går, når jeg har press på brystet, og i andre bevegelser (bøye meg, lene meg bakover, legge meg ned osv.). Virker til at smertene er omtrent like ille i dag, onsdags morgen. Høres dette ut som ribbeinsbrudd? Har hørt at det skal være ekstremt vondt, så blir jo veldig usikker. Skjønner forresten dere ikke er leger, men tenkte kanskje dere hadde noen personlige erfaringer. Gidder ikke gå til lege, de kan jo ikke gjøre noe, og smertene er overkommelige. Anonymkode: 3add1...782 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 06:02 #2 Del Skrevet onsdag kl 06:02 Det kan være et ribbeinsbrudd, men det kan også være noe annet. De gangene jeg har hatt brudd i ribbein har jeg hatt sterke smerter ved pust, trykk, og bevegelser i ca 3 mnd før det gradvis ble bedre. Det tok vel nesten et halvt år før jeg var helt bra igjen. Nå er jeg usikker på om du er kvinne eller mann, men om du er kvinne anbefaler jeg en spileløs bh så lenge det er vondt, ellers bør du unngå gjøremål som gir økte smerter. Anonymkode: b243d...5fe 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 06:07 #3 Del Skrevet onsdag kl 06:07 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det kan være et ribbeinsbrudd, men det kan også være noe annet. De gangene jeg har hatt brudd i ribbein har jeg hatt sterke smerter ved pust, trykk, og bevegelser i ca 3 mnd før det gradvis ble bedre. Det tok vel nesten et halvt år før jeg var helt bra igjen. Nå er jeg usikker på om du er kvinne eller mann, men om du er kvinne anbefaler jeg en spileløs bh så lenge det er vondt, ellers bør du unngå gjøremål som gir økte smerter. Anonymkode: b243d...5fe Takk for innspill! Ja - det er det jeg også har hørt. Er kvinne, også er jeg i foreldrepermisjon med en 3 måneder gammel baby. Så må i stor grad bare gjøre det som må gjøres. 😅 overkommelig enn så lenge da. Blir det mye verre må jeg nok krype til legen. Anonymkode: 3add1...782 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 07:34 #4 Del Skrevet onsdag kl 07:34 AnonymBruker skrev (1 time siden): Torsdag forrige uke var jeg på en styrketreningsgruppe. På en av stasjonene skulle man ligge på magen med overkroppen på en boks, holde seg godt fast, og løfte underkroppen fra bakken. Under denne øvelsen sier det plutselig knekk i ribbeinet mitt, og får en akutt smerte som raskt roer seg. Jeg fullfører øvelsen med litt ubehag. Senere i runden er det et par øvelser jeg ikke klarer: de som foregår på mage, og situps. Resten av dagen er det ømt på området, men smerten er absolutt ikke ille (men ikke helt borte). Dagene går, og i går (tirsdag, 6 dager etter treningen) begynner smerten å bli verre. Den er fortsatt ikke veldig vondt, men nok til at jeg kvier meg til å gjøre ulike ting (men ikke ille nok til at jeg unngår å gjøre dem). Det gjør vondt når jeg puster dypt inn, når jeg går, når jeg har press på brystet, og i andre bevegelser (bøye meg, lene meg bakover, legge meg ned osv.). Virker til at smertene er omtrent like ille i dag, onsdags morgen. Høres dette ut som ribbeinsbrudd? Har hørt at det skal være ekstremt vondt, så blir jo veldig usikker. Skjønner forresten dere ikke er leger, men tenkte kanskje dere hadde noen personlige erfaringer. Gidder ikke gå til lege, de kan jo ikke gjøre noe, og smertene er overkommelige. Anonymkode: 3add1...782 Du skal til lege umiddelbart og i løpet av dagen, du kan ha alt fra ribbeinsbrudd til pneumothorax, og skal ikke vente og se. Og heller ikke vente og se hva du får av svar på et nettforum. Anonymkode: 8830f...e1b 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 08:11 #5 Del Skrevet onsdag kl 08:11 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Du skal til lege umiddelbart og i løpet av dagen, du kan ha alt fra ribbeinsbrudd til pneumothorax, og skal ikke vente og se. Og heller ikke vente og se hva du får av svar på et nettforum. Anonymkode: 8830f...e1b Ts: takk for bekymringen, men jeg tror jeg ser det litt an. Legen min er en tafatt type som kan oppsummeres med «vent å se» og «jeg vet ikke, kanskje, kanskje ikke». Så jeg forventer ikke noe annet denne gangen. Tror også jeg skulle vært mer plaget om jeg hadde en punktert lunge? Per nå er jeg ikke veldig bekymret for at det er alvorlig, alt tatt i betraktning. Anonymkode: 3add1...782 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 08:20 #6 Del Skrevet onsdag kl 08:20 Hatt noen ribbeinsbrudd For meg har helt vanlig forløp vært: Selve uhellet gjør nesten ikke vondt i det hele tatt. Deretter blir det vondere og vondere i 10-12 dager før det begnynner å bli bedre. Og: Brister er ofte vel så smertefulle som brudd Anonymkode: 89ebd...a26 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 08:22 #7 Del Skrevet onsdag kl 08:22 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hatt noen ribbeinsbrudd For meg har helt vanlig forløp vært: Selve uhellet gjør nesten ikke vondt i det hele tatt. Deretter blir det vondere og vondere i 10-12 dager før det begnynner å bli bedre. Og: Brister er ofte vel så smertefulle som brudd Anonymkode: 89ebd...a26 Ts: Du sier det blir vondere og vondere, er det helt fra dag 1, eller går det noen dager der det er lite smerter før det øker på? Anonymkode: 3add1...782 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Belima Skrevet onsdag kl 08:22 #8 Del Skrevet onsdag kl 08:22 (endret) Og brist eller brudd er det ikke noe legene kan gjøre noe med. Må bare gå over av seg selv. Alltid fått beskjed om å bruke smertestillende. Endret onsdag kl 08:23 av Belima La til mer info 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
luxifine Skrevet onsdag kl 08:39 #9 Del Skrevet onsdag kl 08:39 De gjør lite, men det kan være på sin plass å få skaden dokumentert i journalen din og samtidig sjekke at alt er på sin plass der inne. Så får du en resept på smertestillende (antakeligvis paracet eller ibux, husker ikke i farten, men 1g fremfor 500g sparer deg både økonomisk og med antall tabletter om må svelges). 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 09:34 #10 Del Skrevet onsdag kl 09:34 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ts: takk for bekymringen, men jeg tror jeg ser det litt an. Legen min er en tafatt type som kan oppsummeres med «vent å se» og «jeg vet ikke, kanskje, kanskje ikke». Så jeg forventer ikke noe annet denne gangen. Tror også jeg skulle vært mer plaget om jeg hadde en punktert lunge? Per nå er jeg ikke veldig bekymret for at det er alvorlig, alt tatt i betraktning. Anonymkode: 3add1...782 Punktert lunge påstår ikke jeg at du har. Pneumothorax kan du brått bli veldig dårlig av, når du i tillegg er barselkvinner så er jeg skremt av fremgangsmåten din, om du er seriøs her, da? Det vet man aldri. Du kan heller ikke forutsi hva legen din vil gjøre i dette tilfellet. Legevakten er også oppfunnet. Anonymkode: 8830f...e1b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 09:35 #11 Del Skrevet onsdag kl 09:35 luxifine skrev (55 minutter siden): De gjør lite, men det kan være på sin plass å få skaden dokumentert i journalen din og samtidig sjekke at alt er på sin plass der inne. Så får du en resept på smertestillende (antakeligvis paracet eller ibux, husker ikke i farten, men 1g fremfor 500g sparer deg både økonomisk og med antall tabletter om må svelges). Når dette er skjedd under organisert trening i tillegg så kan forsikringer komme inn i bildet. Da skal ting dokumenteres i journal. Særlig med tanke på senskader. Men jeg er meget usikker på om ts har «funnet opp» problemstillingen eller om saken er reel når hun reagerer som hun gjør. Anonymkode: 8830f...e1b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 09:39 #12 Del Skrevet onsdag kl 09:39 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Punktert lunge påstår ikke jeg at du har. Pneumothorax kan du brått bli veldig dårlig av, når du i tillegg er barselkvinner så er jeg skremt av fremgangsmåten din, om du er seriøs her, da? Det vet man aldri. Du kan heller ikke forutsi hva legen din vil gjøre i dette tilfellet. Legevakten er også oppfunnet. Anonymkode: 8830f...e1b Ts: Når jeg gjorde et kjapt googlesøk på pneumothorax står det på Helsenorge sine sider at det er punktert lunge. Hva mener du det er da? Og nå er det jo en gang sånn at der er jeg som kjenner på symptomene mine, ikke du. Jeg er heller ikke hysterisk, nettopp fordi jeg klarer å vurdere hvor vondt jeg har det/hvor begrenset jeg er på grunn av smertene. Mistenker at du er mest ute etter en reaksjon, med tanke på den nedlatende tonen i kommentaren din. Anonymkode: 3add1...782 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 17:10 #13 Del Skrevet onsdag kl 17:10 Jeg knekte ribbein for 1 år siden. Smertene var verst når det begynte og gro, fikk beskjed et var normalt. Hadde noen få dager der jeg var helt fortvila men når jeg visste det var så gikk det bedre. Hadde vondt i ganske mange uker. Hvis lungen er punktert så vil du slite med pusten. Anonymkode: db2e2...403 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 17:22 #14 Del Skrevet onsdag kl 17:22 Sitter med ribbeinsbrudd i dette øyeblikk. Har hatt det en gang før også. Begynnelsen på beskrivelsen låter kjent, et knekk i siden. Altså på siden jeg fikk smertene. Som en skrutrekker blir banket inn i siden. Ikke noe snakk om at jeg i noen av tilfellene kunne fullført noen øvelser, ikke med en fjær engang. Hoste nå er det klart verste. Da kommer skrutrekkeren tilbake for hvert eneste lille host. Mange steder og måter du kan få bruddet på selvsagt. Men begge mine utartet seg slik. Går på fjerde dagen nå. Ikke bedre i det hele tatt. Anonymkode: 4e38e...8bf 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 18:57 #15 Del Skrevet onsdag kl 18:57 AnonymBruker skrev (1 time siden): Sitter med ribbeinsbrudd i dette øyeblikk. Har hatt det en gang før også. Begynnelsen på beskrivelsen låter kjent, et knekk i siden. Altså på siden jeg fikk smertene. Som en skrutrekker blir banket inn i siden. Ikke noe snakk om at jeg i noen av tilfellene kunne fullført noen øvelser, ikke med en fjær engang. Hoste nå er det klart verste. Da kommer skrutrekkeren tilbake for hvert eneste lille host. Mange steder og måter du kan få bruddet på selvsagt. Men begge mine utartet seg slik. Går på fjerde dagen nå. Ikke bedre i det hele tatt. Anonymkode: 4e38e...8bf Ja, ikke sant… jeg tror nok ikke det er brudd jeg har, smertene er alt for milde. Takk for innspill! Anonymkode: 3add1...782 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anononyma Skrevet onsdag kl 19:55 #16 Del Skrevet onsdag kl 19:55 Kanskje ikke brudd, men brist? Jeg fikk brist i ribbein under forrige svangerskap fordi babyen sparket i stykker ribbeinet mitt fra innsiden 🙈 Han fortsatte å sparke på samme sted som gjorde at ribbeinet egentlig ikke fikk begynne å gro før etter han var født. Det var fryktelig vondt å snu seg i sengen, ligge på den siden og hoste/nyse. Men husker det ikke som uutholdelig. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tekumseh79 Skrevet torsdag kl 11:29 #17 Del Skrevet torsdag kl 11:29 (endret) Jeg har bristet ribbein mange ganger. Alt i fra å sette albue mot ribbein for å få på et lokk på ei bøtte, ramla over bordhjørne, og knyttneveslag fra et utagerende barn (!). Som du beskriver, du "våkner" av et lite knekk, så blir det litt rart også tenker du ikke mer over det. To dager etter blir det vondt som en øm blåflekk før det i en ukes tid blir vondere og vondere, så døyver det av, og plutselig våkner du og har glemt akkurat når det slutta å være vondt. Jeg må ha Paralgin Forte mens det står på, ihvertfall før jeg legger meg for å få sove - for å få nok søvn, det er kjempevondt. Og man skal ikke spise for mye smertestillende så man får forstoppelse for det er vondt å ta i 😉 Vondt å nyse, hoste, løfte, reise seg, ligge osv. Pnaumatorax har jeg også hatt to ganger i ungdommen, såkalt spontan pnaumatorax (spontan lungekollaps), der ribbeina riper hull i lungesekken og lungen kollapser. Det kjenner ut som bryststing, altså holdt i brystkassa som man kunne få som barn - "kniver i hjertet" er vel også et uttrykk for det. Stikker som nåler i lungen når man puster helt inn. Da lå jeg begge ganger 1 uke på sykehus med vakumslange mellom ribbeina. I dag får man med en vakumventil hjem. Endret torsdag kl 12:46 av Tekumseh79 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 12:00 #18 Del Skrevet torsdag kl 12:00 Hadde ribbeinsbrudd i fjor, etter jeg brukte benpress maskin da jeg satt med ryggen for langt oppe og fikk derfor veldig hardt trykk mot brystet og ribbeina. Gjorde veldig vondt en stund, men som andre sier, man må bare vente til det går over. Unngå belastning mot området du har vondt i, og ta smertestillende om det blir veldig vondt. Anonymkode: 9118e...7bd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 16:19 #19 Del Skrevet torsdag kl 16:19 Den gangen jeg hadde brist, så klarte jeg verken sitte eller ligge før jeg fikk smertestillende. Gjorde også dritvondt å puste. Var slik i par uker som jeg måtte gå på sterke smertestillende Anonymkode: c70e1...230 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå